[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:43

Hahaha oké.
Nou, als het maar rond de 1.55 is.
Dat vind ik een mooi maatje.
Zodra t financieel uitkomt, ga ik loeren voor iets leuks!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 06:24

Rond de 1,55 moet je een hoop kunnen vinden hoor! Ik heb er eentje van 1,42 en eentje die in februari 1,48 was, maar inmiddels een groeispurt heeft gehad. Zou me niet verbazen als die uiteindelijk nog richting 1,55 gaat.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:14

Die van mij is een Belgische draver, maar zie dit niet vaak verschijnen!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:17

ELUNA schreef:
Die van mij is een Belgische draver, maar zie dit niet vaak verschijnen!


Heeft die van jou ook BE voorouders of FR en is ze in BE geboren?

Die van mij heeft een BE paspoort (daar geboren) maar enkel FR (voor)ouders. Dus ik denk dat veel mensen het dan Frans blijven noemen :)
Laatst bijgewerkt door freetorun op 30-07-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:18

Dubbel

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:27

Frans en Amerikaans zijn types, of eigenlijk rassen. Tot een jaar of tien terug was het hier voornamelijk Amerikaans wat de klok sloeg, en kruising f/a, maar de laatste jaren komen er steeds meer Fransen. Komt voornamelijk door de koersen speciaal voor Franse paarden hier.
Paard kan dus prima in België, Nederland of Duitsland geboren zijn en toch Amerikaans zijn :)

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:38

ELUNA schreef:
Die van mij is een Belgische draver, maar zie dit niet vaak verschijnen!


Echte Belgen zijn amper meer koersen voor daar in Belgie de meeste koersen voor Fransen worden uitgeschreven. Maar jouw paard is dus of Amerikaans met een Belgisch paspoort( komt weinig voor ) of Frans met een Belgisch paspoort.

Daarnaast was de Belgische fokkerij een klap minder dan de Nederlandse. Dus die dieren werden weinig geexporteerd :)
Laatst bijgewerkt door ruitje op 30-07-17 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:39

Hoe kom je daar achter dan, gewoon via de afkortingen van de ouders?Afbeelding
D van Duits? :+

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:43

Nee, dat weet je door verstand te hebben van afstammingen :+ .

Die van jou is voor zover ik weet heel erg Amerikaans. Ken de moederlijn niet helemaal want Duits maar ik durf te gokken dat die 100% Amerikaans is. Dat is opzich ook zeldzaam daar er vaak een scheut Frans in zit.

Verder staat de D voor Duits geregistreerd.

Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:56

Interessant. Zodra de financiële ruimte er is meld ik me hier wel,haha!!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:04

ruitje schreef:
Die van jou is voor zover ik weet heel erg Amerikaans. Ken de moederlijn niet helemaal want Duits maar ik durf te gokken dat die 100% Amerikaans is. Dat is opzich ook zeldzaam daar er vaak een scheut Frans in zit.


Volledig Amerikaanse moederlijn. In Diamond Way zit 12,5% Frans, drie generaties terug :+ Dus voornamelijk Amerikaans.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:28

Wat is die van mij dan? Ben hier wel benieuwd naar haha!
Afbeelding

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:35

Moederlijn is volledig Frans, Vaderlijn is Frans/Amerikaans. Florestan (grootvader van Com Fear) is 50/50. Romee (grootmoeder van vader) is volledig Frans. Pythagoras is dus 3/4 frans, 1/4 Amerikaans. Leuk rekensommetje :P

Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:43

Hahahah ja een mixje kan natuurlijk ook..
Zijn ze ook nog wat verschillend in uiterlijk of dat niet? Van oorsprong misschien?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:40

Op allbreedpedigree kijken. Staat alles

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:49

Anoniem schreef:
Hahahah ja een mixje kan natuurlijk ook..
Zijn ze ook nog wat verschillend in uiterlijk of dat niet? Van oorsprong misschien?


Geen expert, maar ik heb het idee dat de echte Franse draver wat groter, slanker en ranker zijn. De Amerikanen zijn wat kleiner en breder naar mijn idee.

Alles relatief hoor, want mijn Amerikaan is 1.62 en die van mn zusje 1.65 dus echt klein zijn ze niet.

Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:09

Ik ben zelf 1.64, houd van schofthoogte waar ik nog goed overheen kan kijken haha...
Mijn huidige pony is ongeveer 1.44 en met pensioen( Hko). Als ik geld heb voor een extra, ga ik rond loeren. Zolang mijn poown pijnvrij op de weide is mag hij namelijk wel blijven.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:32

Hier ook geen expert, maar als ik naar mijn (overwegend Amerikaanse) dravers kijk, zie ik meer verschillen dan overeenkomsten. Ze komen gewoon in alle soorten en maten, dus volgens mij is er altijd wel wat leuks te vinden. Ik heb bewust naar kleinere dravers gezocht en deze eigenlijk zonder al teveel moeite kunnen vinden. Sterker nog: beide paarden werden me aangeboden omdat men wist dat ik een kleine draver zocht.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:31

WendyBZ schreef:
Moederlijn is volledig Frans, Vaderlijn is Frans/Amerikaans. Florestan (grootvader van Com Fear) is 50/50. Romee (grootmoeder van vader) is volledig Frans. Pythagoras is dus 3/4 frans, 1/4 Amerikaans. Leuk rekensommetje :P


Ja is een hele mix hahaha!

Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:43

En hoe zit t met hun gezondheid, met name op de benen?
Maakt t dam uit of ze gekoerst hebben?

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:12

Hier kunnen de dames met ervaring in de sport vast meer over vertellen, maar mijn theorie is dat het een ras gefokt is op hardheid en daarom de 'slechte' paarden minder snel worden gebruikt voor voortplanting en dus een relatief sterk en gezond ras is. Natuurlijk zijn het topsporters en heeft het gebruik op latere leeftijd ook een grote invloed op hoe ze zich houden.

Mijn merrie is 22 en eigenlijk nog prima op d'r benen. Afgelopen winter had ze een dik been, geen idee waarom, leek virusgerelateerd, maar de da complimenteerde wel de droogheid van de (andere) benen. Draver van mn zusje is op de foto geweest en had keurige eentjes op zn voeten.

Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:14

Ik krijg her en der wel te horen dat de koersravers natuurlijk al een fiks verleden hebben...
Ben met mijn grasmaaier van nu pas 14 wel een beetje bang om weer zoiets te hebben.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:22

Ik denk dat voor beide iets te zeggen valt. Persoonlijk zou ik in elk geval keuren en als je bang bent voor HKO (wat zeker een nare ziekte is) ook de voeten op de foto zetten. Maar geloof niet dat HKO echt standaard veel voorkomt bij dravers. Toen ik meeliep met een keuringsarts vertelde die dat er bijvoorbeeld KWPN-hengsten zijn die systematisch 'rammelende' nakomelingen gaven. Maar een risico loop je natuurlijk altijd.

Wat betreft wel of niet gekoerst, tja, als ze lange tijd op hoog niveau gelopen hebben bestaat er wel een kans op slijtage natuurlijk, het is echt topsport en dat is over het algemeen niet heel goed voor het lichaam. Aan de andere kant is het voor de trainer ook belangrijk dat het dier goed blijft en je kan je afvragen, was ie ook zo lang zo goed geweest als ie aanleg tot beenproblemen had.

De mijne heeft maar kort gekoerst en daarna een vrij makkelijk leven gehad. Een beenprobleem kan natuurlijk ook erna erin gereden worden, veel dravers komen niet in de meest ervaren handen terecht na hun carrière en de wil om te werken kan ze daarin lichamelijk wel eens tegenwerken. Hoever het verleden daar invloed op heeft gehad is altijd lastig te beantwoorden.

Anoniem

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:25

Ja is ook zo. En natuurlijk kan er altijd iets gebeuren ook de dag na de keuring dus garantie heb je niet helaas.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:27

Precies, dat maakt het hebben van paarden altijd lastig. Maar uitsluiten van risico's van te voren is altijd fijn :)