Vraag over fixeermiddel

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 09:44

Hallo allemaal, Lachen

Ik wil binnenkort gaan beginnen met pastelkrijt en zit hiervoor de benodigdheden aan het zoeken. Nu omdat pastelkrijt erg snel veegt heb ik fixeer middel nodig. Ook voor mijn potloodtekeningen lijkt het me wel handig.
Nu heb ik laatst een pastelkrijt boek gekocht daarin het volgende in staat:
Citaat:
Gebruik nooit fixeermiddel op een voltooid werk, als u dat doet gaan de heldere kleuren verloren en worden donkerder en klonteren samen

Daarnaast staat een plaatje die duidelijk maakt hoe mooi het eerst was en hoe lelijk daarna met fixeermiddel .

Nou ben ik dus helemaal de weg kwijt,:? ik dacht dus altijd je moet het fixeren. Dus mijn vraag is: gaan de kleuren echt zo verloren bij het fixeren? En is er nog een andere middel om ervoor te zorgen dat het niet veegt?

Kusje Alvast bedankt,
Eveline

Ps Ik wou als het dus geen kleuren verloren gaan deze kopen: http://beeldbank.prepublisher.com/pictures/PP/CRA/5/CRAZ1565.jpg. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:12

Ik heb geen ervaring met de fixeermiddelen die er speciaal voor bedoeld zijn uit de hobbywinkel, ik gebruik zelf altijd haarspray.
Ik merk dat de kleuren met de haarspray inderdaad een klein beetje donkerder worden, maar dat is eigenlijk maar héél weinig. Klonteren heb ik nog nooit gezien.
Ik weet niet hoe het op lange termijn eruit ziet, maar ik denk dat echte fixeerspray nog wel wat beter is dan haarspray en je er dus bijna niets van zal zien.

8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 10:17

MysticTinker schreef:
Ik heb geen ervaring met de fixeermiddelen die er speciaal voor bedoeld zijn uit de hobbywinkel, ik gebruik zelf altijd haarspray.
Ik merk dat de kleuren met de haarspray inderdaad een klein beetje donkerder worden, maar dat is eigenlijk maar héél weinig. Klonteren heb ik nog nooit gezien.
Ik weet niet hoe het op lange termijn eruit ziet, maar ik denk dat echte fixeerspray nog wel wat beter is dan haarspray en je er dus bijna niets van zal zien.

Ik heb gehoord op school dat het door haarspray plakkerig gaat worden? Heb er zelf maar een keer gepropeerd om snoepjes op een tekening niet smerig te laten worden en toen ging de verf er naast chemies doen Clown . Daarna nooit meer geprobeerd.

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:39

ik mix het af en toe voor pastel, potlood en houtskool... als m'n fixeer op is heb ik voor de zekerheid nog een fles mega ultra hold haarlak. ik gebruik ook alleen die bussen *hoe heet dat nouuuu* met die groene, paarse, oranje en zwarte vrouwafbeeldingen.. ah proset. dat gaat altijd zeer goed. voor verf gebruik ik gewoon een vernis, geen haarlak.

Natascha

Berichten: 6848
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:57

volgens mij gebruik ik dezelfde. Mara ben ook altijd het merk kwijt. Uit de tekenwinkel in ieder geval. Met haarlak heb ik weleens spettertjes. Wat ik met fixeer wel merk is dat de scanner erop weerkaatst en ik altijd van die lelijke lichte scans heb als ik scan nadat ik er fixeer overheen gespoten heb.

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:07

Het is idd waar, test het eens uit, neem bijv. een zwart krijtvlak en teken daar een witte overgang op en fixeer het, je zult zien dat meer de helft van je wit is verdwenen.
Heb het helaas een keer zelf ervaren met een tekening van een zwarte kat, fixeerde hem en de kat was weer gewoon helemaal zwart, alle details vand e haartjes enzo weg Scheve mond .
Kleuren worden idd ook minder helder, doodzonde.

Vandaar dat ik ook niet meer fixeer (pastels, grafiet fixeer ik wel), soms heel licht als ik ze zonder lijst moet verzenden maar ze worden toch meestal opgehaald of ik lijst ze zelf in.
Tekeningen van mezelf die bewaar ik gewoon in een map met schutvellen ertussen.

Met haarlak is de kans op vlekken, spetters en klontjes heel groot, en een beetje teveel en je hebt een plaktekening, gewoon fixatief is beter en tegenwoordig heb je een bus voor evenveel geld als een bus haarlak.

8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 16:11

IcePrincess schreef:
Het is idd waar, test het eens uit, neem bijv. een zwart krijtvlak en teken daar een witte overgang op en fixeer het, je zult zien dat meer de helft van je wit is verdwenen.
Heb het helaas een keer zelf ervaren met een tekening van een zwarte kat, fixeerde hem en de kat was weer gewoon helemaal zwart, alle details vand e haartjes enzo weg Scheve mond .
Kleuren worden idd ook minder helder, doodzonde.

Vandaar dat ik ook niet meer fixeer (pastels, grafiet fixeer ik wel), soms heel licht als ik ze zonder lijst moet verzenden maar ze worden toch meestal opgehaald of ik lijst ze zelf in.
Tekeningen van mezelf die bewaar ik gewoon in een map met schutvellen ertussen.

Met haarlak is de kans op vlekken, spetters en klontjes heel groot, en een beetje teveel en je hebt een plaktekening, gewoon fixatief is beter en tegenwoordig heb je een bus voor evenveel geld als een bus haarlak.

Idd het boek raden ook al om alles in telijsten. Alleen is dat niet echt mogelijk voor mij, vooral om dat ik pas ga beginnen.
Wel jammer dat het zo dus achteruit gaat, ik zal daar dus rekening mee moeten houden. Ja

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:58

hmm ik heb nog nooit last van klontjes of plaktekeningen gehad. nu doe ik dan ook wel een vluchtige laag van af ongeveer 60 cm, geen volledig dekkende laag. Tis nu eenmaal zo geboren toen er eens een keer fixeer op was. maar klontjes..nope...nooit meegemaakt.. *als in: moet k de goden nu niet verzoeken? Duivel *

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:41

Door fixeer plakken de krijtdeeltjes aan elkaar vast en gaan dus klonteren. Daardoor raak je de diepte in je tekening kwijt en wordt je tekening dof en doods. Ik gebruik nooit fixeer op een afgewerkte tekening.

Toch is fixeer best een leuk hulpmiddel. Ik teken momenteel op erg glad papier waar in principe maximaal 4 dunne lagen op houden. Om dan toch meer body in de kleuren te krijgen maak ik eerst een onderlaag die ik fixeer en van waarop ik verder werk. Voordeel is dat ik dan gewoon mijn hand op het papier kan laten rusten terwijl ik van boven naar beneden de tekening ga afwerken.

Soms heb ik een papierkleur waarop mijn zwart niet echt diep donker wil worden. Ook dan fixeer ik de eerste laag zwart die dan meteen een stuk donkerder wordt.

En ook weer als gevolg van dat gladde papier, als ik wat uitgom dan wordt onderlaag soms zo glad dat er geen nieuw krijt meer op houdt. Met fixeer maak je dan deze laag weer wat ruwer waardoor je je tekening toch fatsoenlijk kunt afmaken.

Haarlak heb ik gebruikt in een vroegere financieel mindere periode. Mijn ervaring is dat dat soms erg gaat glanzen terwijl je bij speciale fixeer praktisch geen verandering in de papierkleur ziet. Ik heb daar dan ook meerdere tekeningen mee verknald waar ik veel werk in had zitten.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:46

Ook ik ben niet weg van fixatief...
T tast idd je kleuren aan Ja .
Ik gebruik t t allerliefste niet, en als n tekening toch verzonden moet worden maar heel lichtjes..

Daarnaast reageer ik er zelf stik allergisch op, zelfs met zakdoek voor mn mond/neus en buiten sprayen loop ik minstens n half uur na te niezen.
Ben ik nou de enige die daar last van heeft? Nagelbijten / Gniffelen

8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 16:37

Maar als jullie het niet fixeren, lijsten jullie het dan allemaal in? Of doe je het op een andere manier dan opbergen?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:13

Iwan_Fjord schreef:
Maar als jullie het niet fixeren, lijsten jullie het dan allemaal in? Of doe je het op een andere manier dan opbergen?


Ik bewaar mijn pastels inderdaad ingelijst in zo'n goedkope lijst, zo'n glasplaat + boardplaat die alleen met clips vastzitten. Die kosten maar een paar euro.
Als ik ze verstuur dan stop ik A4 pastels in een hoesje en maak het onbeweeglijk vast tussen 2 plankjes board.
A3 pastels pak ik op een speciale manier in, ook weer tussen plankjes board maar dan met latjes ertussen zodat de pastel binnenin vrij blijft. De pastel zelf verpak ik in een speciale grote hoes.

In principe ben ik niet zo gek op hoesjes omdat plastic statisch geladen is en de pasteldeeltjes aantrekt. Maar voor verzending is het wel de enige optie.

8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:22

Remy schreef:
Iwan_Fjord schreef:
Maar als jullie het niet fixeren, lijsten jullie het dan allemaal in? Of doe je het op een andere manier dan opbergen?


Ik bewaar mijn pastels inderdaad ingelijst in zo'n goedkope lijst, zo'n glasplaat + boardplaat die alleen met clips vastzitten. Die kosten maar een paar euro.
Als ik ze verstuur dan stop ik A4 pastels in een hoesje en maak het onbeweeglijk vast tussen 2 plankjes board.
A3 pastels pak ik op een speciale manier in, ook weer tussen plankjes board maar dan met latjes ertussen zodat de pastel binnenin vrij blijft. De pastel zelf verpak ik in een speciale grote hoes.

In principe ben ik niet zo gek op hoesjes omdat plastic statisch geladen is en de pasteldeeltjes aantrekt. Maar voor verzending is het wel de enige optie.

Dat vindt ik wel een erg goed idee van die goedkope lijsten Bloos nog helemaal niet aan gedacht.

Butterfly14

Berichten: 1065
Geregistreerd: 30-10-05

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:08

ik was juist van plan dit te gaan vragen toen ik het hier zag Knipoog
ik heb er veel aan!

verzend je je grafiettekeningen ook met plastic hoesjes?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:14

Butterfly14 schreef:
ik was juist van plan dit te gaan vragen toen ik het hier zag Knipoog
ik heb er veel aan!

verzend je je grafiettekeningen ook met plastic hoesjes?

Ja, op dezelfde manier Ja Dat werkt perfekt. Bij het verzenden stop ik ze dan weer tussen 2 plankjes en dan weet ik zeker dat ze helemaal ongeschonden aankomen.

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:21

Zorg met inlijsten wel dat je tekening niet de glasplaat raakt, met krimpen en uitzetten van het papier beschadigd dat je tekening.
http://www.dejart.nl/framing.shtml hier een goede manier om in te lijsten.

Verzend doe ik door de tekening op een stevige kartonnen plaat te leggen, schutvel eroverheen, vasttapen aan het karton , tweede kartonnen plaat eroverheen, heel stevig de twee platen op elkaar tapen, vuilniszak eromheen ivm regen enzo en zo op de post Ja .

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:39

IcePrincess schreef:
Zorg met inlijsten wel dat je tekening niet de glasplaat raakt, met krimpen en uitzetten van het papier beschadigd dat je tekening.
http://www.dejart.nl/framing.shtml hier een goede manier om in te lijsten.

Verzend doe ik door de tekening op een stevige kartonnen plaat te leggen, schutvel eroverheen, vasttapen aan het karton , tweede kartonnen plaat eroverheen, heel stevig de twee platen op elkaar tapen, vuilniszak eromheen ivm regen enzo en zo op de post Ja .


wat voor schutvel gebruik je daar dan voor? Zo'n vetvrij "fotoalbumtussenvelletje" ? En waar kun je die krijgen in groot formaat?

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Vraag over fixeermiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:43

ik koop ze gewoon bij harolds in rotterdam, grote A2 vellen 2 cent per stuk ofzo, staat te koop als schetsvellen, maar daar vind ik ze niet goed voor, maar bewaar er al jaren mijn pastellen tussen en dat gaat perfect Ja .
Ze zijn idd vetvrij, niet te glad om je tekening weg te laten glijden zeg maar en niet te ruw om je krijt op te nemen, gewoon precies goed Haha! .