[ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:30

Ben een beginner, dus heb dit (nog) niet in huis :o Afbeelding

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:51

Ah yoh, je hebt alleen lijm, een pincet en een schaar nodig.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:05

Ik ga helemaal met Utixo mee. Zelden heb je een tang nodig, dat kan meestal met een pincet.

Ik gebruik zelden maar dan ook echt heel erg zelden mijn hobbymes. Mijn schaar is mijn beste vriend.

Een liniaal heb ik ook niet nodig.

Clips gebruik ik helemaal nooit. Ik heb ooit eens een knijper op iets gezet, maar als je sneldrogende lijm hebt, heb je zelfs dat niet nodig.

Maar erg jammer dat er geen lijm bij zit. Als je van winkels koopt die voor de Nederlandse markt verkopen, dan zit er meestal wel lijm bij. Dus waar ik meestal koop bij Robotime.nl daar zit lijm gewoon bij. En vaak zelfs twee soorten lijm. Ook verf en kwastjes.

Dus volgens mij hoef jij Tribunals alleen maar lijm te kopen. Maar ik ken wel het gevoel van lekker voorbereid zijn en allemaal leuke spulletjes kopen voor je nieuwe hobby!

Hoe het ook zij, ik hoop dat je dit weekend lekker aan de slag kan!

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:12

Bij die van de Action zit inderdaad geen lijm. Het pakket wat ik nu heb, dat roze kasteel, is ontzettend compleet. Maar ook daar switch ik (vooral bij stof) naar secondelijm.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een minibouwnieter. Lijkt me ideaal. Dus zo'n houtnietmachine, maar dan voor heel klein.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:01

Utixo schreef:
Bij die van de Action zit inderdaad geen lijm. Het pakket wat ik nu heb, dat roze kasteel, is ontzettend compleet. Maar ook daar switch ik (vooral bij stof) naar secondelijm.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een minibouwnieter. Lijkt me ideaal. Dus zo'n houtnietmachine, maar dan voor heel klein.


Dat zou leuk zijn als dat bestond, maar ik vrees van NIET, hahaha. Je hebt wel mini-nietmachientjes, maar daar kom je vast hout en mdf niet mee in.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:07

Nee, ik had al gezocht.

Ik zeg een gat in de markt voor de knutselaars.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:20

Utixo schreef:
Nee, ik had al gezocht.

Ik zeg een gat in de markt voor de knutselaars.


Nou dat!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:12


Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:44

Grappig Shirley. 4mm is idd heel klein. Ik weet niet of het niet te veel kracht kan uitoefenen op minimeubeltjes, maar dit is wel een optie ...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:30

Ik denk zelf ook dat lijmen de beste optie is :o

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:54

Ik lijm zelf ook alles. Stof blijf ik een issue vinden, vandaar dat ik dat nieten wel begrijp. Soms als er stof moet, kies ik voor mooi papier met een fluweellaagje bijv. Wordt ook heel mooi. Bij mij mooier dan met stof, daar ben ik niet zo goed in.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:15


pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:28

Monique1963 schreef:
Die is ook leuk Pinto1! Hoe hoog wordt ie?


Nog geen 20 centimeter (net even gemeten).

Zit nu toch te denken aan een vitrinekast, kan ik ze hopelijk stofvrij wegzettten. ;)

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:22

Iris82 schreef:
Ik 'breek hier even in' om deze met jullie te delen. Zij is mega creatief en doet dus ook leuke dingen met dit soort huisjes. :)

https://vm.tiktok.com/ZIJnaRTa5/


Inderdaad erg leuk Iris 82. Hahaha, wat een smerig keukentje is ze aan het maken.


pinto_1 schreef:
Monique1963 schreef:
Die is ook leuk Pinto1! Hoe hoog wordt ie?


Nog geen 20 centimeter (net even gemeten).

Zit nu toch te denken aan een vitrinekast, kan ik ze hopelijk stofvrij wegzettten. ;)


Dat is een mooie maat 20cm de meeste van mij hebben ook die maat. En ja stofvrij is wel handig.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:08

Ik moet weer even de moed vinden om verder te gaan. Zag wel bij de Praxis een nieter van 6mm, deze was een tientje, dus ik heb de gok genomen om mee te nemen. Ik zit alleen nu op een stuk waarbij ik veel moet knippen en daar heb ik even geen zin in. Komt van de week wel weer.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:20

Welke was je ook alweer aan het maken en wat moet je nu knippen?

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:12

Het roze kasteel, ik ben momenteel op een stuk waarbij veel stof geknipt moet worden. Dit moet gebeuren door eerst de templates uit papier te knippen, deze dan op de stof te leggen, dan de stof uit te knippen. Voor de stevigheid lijm je vervolgens de stof op de template en dan kun je pas de boel in elkaar zetten. Ik ben bijvoorbeeld nu gestopt bij de parasol. Deze bestaat uit 16 vakjes die aan elkaar moeten, 8 grote en 8 kleine erboven op.
De templates heb ik geknipt, nu moet ik dus 16 stukjes stof gaan knippen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:17

Je kunt het vaak beter andersom doen. Knip de templates uit en kopieer eventueel op zoveel als je nodig hebt. Dus als je 1 template krijgt, knip je er in jouw geval 8. Die lijm je alvast op de stof aan wat de niet zichtbare kant wordt. Uit laten harden en dan knipt de stof een heel stuk makkelijker langs de template af. En de template laat je dan gewoon zitten. Doe ik vaak met stoelen bekleden.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:35

De hoeveelheid templates is het probleem niet, ik krijg er zoveel als nodig is, en meer. Maar zoals nu bij de parasol wil je eigenlijk de vouw erin, het gedeelte waarbij ze aan elkaar gelijmd worden.

Maar het eerst opplakken is een goede, dan zit ik niet meer te kloten met het verschuiven.

Dinsdag hoop ik weer te beginnen, ik heb 2 drukke dagen nu, maar daarna weer wat rust.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:47

Als het miniatuurbouwen lekker gaat, is het voor mij na een stressvolle dag ook een ontspanning.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:26

Klein tipje voor alle bouwers: ga ook eens kijken op een modelbouwbeurs, bijvoorbeeld: https://www.modelspoorbeurs.nl/

Deze is meer gericht op de spoormodelbouw, maar gereedschap is gereedschap en dat is daar ook bij bosjes te koop.
Ik weet niet wat ze dit jaar doen in februari omdat Lego afgezegd heeft (jammer!) en het maar een dag is maar de febr-versie is meestal erg inspirerend voor iedereen die iets bouwt.


Daarnaast, voor iedereen die een beetje aankijkt tegen de prijzen: Google eens op papercraft en soortgelijke termen en je vind de wereld aan printbare ontwerpen waar je oneindig mee los kunt.

Twee sites waar ik veel inspiratie opdoe voor mijn versie (modelspoor in h0):
https://papermau.blogspot.com/
http://lidwinetjeanpier.canalblog.com/a ... 38931.html

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 05:27

Ja maar, als ik ga kijken op een modeltreinen beurs, wil ik dat weer.

Wij hadden vroeger boven een modelspoor die de halve kamer in beslag nam. Zulke mooie herinneringen aan. Ik zal eens vragen wat er mee is gebeurd, maar ik denk dat het verkocht is. Ik kan me de geur van het spuitgras en het ver van de treinen nog zo voor de geest halen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:24

Je kunt idd op heel veel creabeurzen leuke koopjes doen. Ik kan er zo failliet gaan, hahaha. Maar gereedschapjes heb ik niet zoveel nodig. Deze soort modelbouw van miniatuurhuisjes vergt erg weinig know how en gereedschappen.

Modelspoor hebben wij ook gedaan. Ook heel erg leuk. Het leuke daarvan is dat het kan bewegen uiteraard, maar de details vind ik in een grotere schaal zoals miniatuurhuisjes leuker. Omdat het groter is, kun je er meer in kwijt.

Ik koop veel van Temu. Daar vind ik nog wel dingen van modelbouw die bij 1:20 passen, want de meeste huisjes zijn die verhouding ongeveer. Op Etsy ook. Laatst op temu echt een geweldig dienblaadje, met glaasje wijn, kaasplankje en mes gescoord. Helemaal te gek!

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:47

Ik ga in april ook weer naar de KreaDoe beurs, ook altijd top voor inspiratie!

Vanmorgen flink stuk kunnen doen - als ik eenmaal op het punt kom dat de muren gemaakt worden dan moet hij ook af :=

Dat is hij nu nog niet maar dit weekend klaar moet lukken!

Afbeelding

Zo leuk <3

Afbeelding

darkangel23
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-15

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:11

Naar aanleiding van dit topic heb ik het kattencafe gekocht. Dit is de eerste keer dat ik een miniatuur huisje maak. Ik heb in het begin enorm lopen prutsen, maar ik krijg er steeds meer handigheid in. Ik ben nu bezig met de krabpaal.