[SONG] Stoeien met een synthesizer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

[SONG] Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 21:04

Oké. Dit is de omgekeerde wereld. Ik (afgestudeerd musicoloog) vraag hier op een niet-muziekforum naar muziekgerelateerde zaken. Maar in een studie leer je nou eenmaal niet alles. En zeker geen praktische zaken over muziek maken (daar heb je het conservatorium voor en mijn studie was universitair: muziek onderzoeken).

Zijn er Bokkers die muziek maken/produceren met een synthesizer? Zelf luister ik veel wavemuziek uit de jaren tachtig en muziek die daarop teruggrijpt. En dan voel ik de drang in me opkomen om ook zoiets te maken. Daarom zou ik graag een synthesizer aanschaffen. Maar de keuze is reuze. Bovendien moet je er ook apparatuur bij hebben om je maaksels weg te schrijven. Of misschien volstaat een kabeltje naar je computer, met de juiste software - maar dat weet ik gewoon nog niet. En moet ik dan ook een drumcomputer kopen? Of volstaat daarvoor een beat uit de gewone pc? Allemaal vragen waar hopelijk Bokkers met ervaring een antwoord op hebben.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 07-12-22 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:16

Ik zelf niet, maar m'n vader maakt al sinds jaar en dag muziek op synthesizers (ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel), tegenwoordig in combinatie met veel te professionele apparatuur (voor een hobbyist) op de pc. Dus mochten er geen bokkers zijn die antwoord kunnen geven op je vragen dan kan ik je gerust doorverbinden :D

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:25

Synthesizers zijn er in soorten en maten. Je hebt veredelde elektrische piano's, maar ook de echte ouderwetse classics waar je je eigen geluiden mee kan maken. En die zijn er tegenwoordig ook als softwarepakketje. Wat zoek je?

Kabeltje naar de computer, software (van Magix tot Cubase, je kan het zo gek maken als je zelf wil) en er dan wel voor zorgen dat je synth ook met je computer kán praten, dus daarnaar informeren voordat je koopt.

Drumcomputer hoeft niet per se, je kan ook percussie spelen op een toetsenbord. Het gevoel van slaan of toets aanslaan is natuurlijk wel anders, maar het is ook afhankelijk van je budget en doel.

Vraag is dus: wat wil je? Voordat je gaat zoeken. Anders word je gek :))

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:30

Ik zal morgen even kijken wat ik hier precies heb staan, heb twee midiborden (een grote en een mini) (mini met drumpads) die beiden met cubase op mijn computer praten. En dan een midi in/out om mijn elektrische piano ook nog aan te sluiten. En een audiointerface om ook nog mijn microfoon en gitaar met mijn computer te laten praten. Maar ik ben nu niet zo helder meer, dus ik kijk morgen even voor je wat ik precies heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:40

Toevoeging: heb je wat voorbeelden van soort muziek dat je wilt maken? Dan kan ik wat beter bekijken of wat ik heb staan daar ook geschikt voor zou zijn.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 23:22

Ha. Waarom verbaast het me nou niet dat uitgerekend de techneuten hierop reageren? :)

Ik zoek echt wel een instrument waarmee je in de eerste plaats zelf geluidjes maakt. Ik hoef geen honderd standaardsoundjes, dat vind ik niet het idee van een synthesizer. Verder: het apparaat mag retro zijn (analoog of emulatie daarvan), want ik luister veel jarentachtigspul. Denk aan zoiets:

Dit is een heel eenvoudige track natuurlijk - des te beter, want dan weet je waar ik naar zoek.

En om het af te leren: nog een obscure track die ook al zo eighties verantwoord klinkt.


Verder wil ik ze ook niet als softwarepakketje, want ik wil erop spelen. Ik wil ze, met andere woorden, ergens kunnen neerzetten. Kunnen jullie hier wat mee?

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [SONG] Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 20:23

Dames, hadden jullie hier wat aan? Stiekem had ik gehoopt dat ik met jullie antwoord vandaag naar de muziekwinkel had gekund. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [SONG] Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:33

Sorry, mijn gezondheid liet het even afweten en toen ben ik het vergeten Y;(

Zo lang je niet wilt opnemen én je een instrument wilt met eigen geluid, kan je in principe voor wat je hier plaatst uit de voeten met een willekeurig keyboard. Dan is het vooral een kwestie van naar de winkel gaan en luisteren welke je aanspreekt. Kan ik je verder weinig advies in geven, ik heb geen keyboard.

Als je wel wilt opnemen, heb je twee opties. Hetzij een audiokabel met audiointerface nemen, hetzij gaan voor een keyboard met midi-signaal gaan (en hier laat mijn kennis het een beetje afweten, want mogelijk geven alle hedendaagse keyboards wel een midi-signaal. Zou me niks verbazen, maar ik weet het dus niet).
In beide gevallen heb je dan daarnaast opnamesoftware nodig.
Maar voor ik hier verder induik, wil je wel echt opnemen en verwerken? Want een beetje telefoon neemt tegenwoordig ook prima geluidsopname, als je dus alleen wilt spelen zou je daar genoeg aan hebben.

Wat ik hier heb staan heb jij in elk geval niks aan, dat zijn midi boarden, die creëren dus alleen signaal wat door de computer vervolgens omgezet wordt in geluid. Welk geluid dan ook. Kan je dus wel op spelen, maar dan moet hij wel aan je computer zitten. En van wat ik van je begreep is dat niet wat je zoekt.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:51

Lalidan schreef:
Sorry, mijn gezondheid liet het even afweten en toen ben ik het vergeten Y;(

Zo lang je niet wilt opnemen én je een instrument wilt met eigen geluid, kan je in principe voor wat je hier plaatst uit de voeten met een willekeurig keyboard. Dan is het vooral een kwestie van naar de winkel gaan en luisteren welke je aanspreekt. Kan ik je verder weinig advies in geven, ik heb geen keyboard.

Als je wel wilt opnemen, heb je twee opties. Hetzij een audiokabel met audiointerface nemen, hetzij gaan voor een keyboard met midi-signaal gaan (en hier laat mijn kennis het een beetje afweten, want mogelijk geven alle hedendaagse keyboards wel een midi-signaal. Zou me niks verbazen, maar ik weet het dus niet).
In beide gevallen heb je dan daarnaast opnamesoftware nodig.
Maar voor ik hier verder induik, wil je wel echt opnemen en verwerken? Want een beetje telefoon neemt tegenwoordig ook prima geluidsopname, als je dus alleen wilt spelen zou je daar genoeg aan hebben.

Wat ik hier heb staan heb jij in elk geval niks aan, dat zijn midi boarden, die creëren dus alleen signaal wat door de computer vervolgens omgezet wordt in geluid. Welk geluid dan ook. Kan je dus wel op spelen, maar dan moet hij wel aan je computer zitten. En van wat ik van je begreep is dat niet wat je zoekt.


Ik denk dat TS met het maken van geluid niet bedoelt dat het ding interne speakers heeft en een sample (opname van klank) maar dat de klank echt opgewekt wordt (geen opname) en bewerkt kan worden. Dat is echt een traditionele synthesizer, het andere is een digitale piano of keyboard.
Over dat laatste kan ik wel wat vertellen, synthesizers daarintegen vind ik ingewikkeld dus correct me if I am wrong. :+

Leuk project TS!

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [SONG] Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 21:30

@Lalidan: o sorry, daar had ik geen rekening mee gehouden. Beterschap dan...

Ik ben inderdaad op zoek naar een apparaat dat "nieuwe" geluidjes kan genereren, en niet zomaar naar een keyboard. Natuurlijk hebben moderne synthesizers altijd een heel rijtje standaardgeluidjes (presets) en de mogelijkheid tot samplen, maar zelf klanken generen is echt de lol. Een digitale piano (Clavinova) heb ik trouwens al.

Je had jaren geleden de Roland V-Synth. Die kon een hoop dingen tegelijk: zelf maken, samplen en voorgeprogrammeerde geluiden (waaronder die heerlijk foute Supersaw). Zoiets lijkt me wel wat. Maar ik heb nog nooit met een synth gewerkt, dus misschien typ ik nu wel iets heel stoms.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [SONG] Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 23:26

Oeh, die MODX+ ziet er heel tof uit, maar is vast ook heel duur! Maar ik zou 'm graag eens in de winkel proberen, mocht dat meevallen...

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: [SONG] Stoeien met een synthesizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:27

Ken je het synthesizer forum al? Soort bokt, actief forum ook. Daar kunnen ze je vast ook meer vertellen

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 01:36

Ladyson schreef:
Ken je het synthesizer forum al? Soort bokt, actief forum ook. Daar kunnen ze je vast ook meer vertellen

Nee, nooit van gehoord. Goed idee, maar ook weer niet: ben ik straks daar ook uren aan kwijt, plus dat gepraat over coole instrumenten onherroepelijk mijn hebzucht opwekt. :o

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:55

Ik heb helaas geen synthesizer maar om te beginnen zou ik gewoon een tweedehands aanschaffen om te kijken of het leuk vindt.

Voor je het weet ben je net als ik met mijn gitaren en heb je er 7 in huis met verschillende kwaliteiten maar wel allemaal even leuk :j

Een aantal keyboards hebben ook wel een synthesizer functie maar natuurlijk niet het echte.

Al kan je sommige synthesizer geluiden ook zeker wel op de gitaar nabootsen.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 17:14

Zebrastreep schreef:
Voor je het weet ben je net als ik met mijn gitaren en heb je er 7 in huis met verschillende kwaliteiten maar wel allemaal even leuk :j

O ja, schei uit. Een huis vol analoge jaren tachtig-synthesizers, heerlijk lijkt me dat! Maar we beginnen gewoon netjes met één, en die koop kan ik maar beter goed voorbereiden. Tweedehands is zeker een optie, mits ik een beetje weet wat hij wel en niet kan.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:42

musiqolog schreef:
Zebrastreep schreef:
Voor je het weet ben je net als ik met mijn gitaren en heb je er 7 in huis met verschillende kwaliteiten maar wel allemaal even leuk :j

O ja, schei uit. Een huis vol analoge jaren tachtig-synthesizers, heerlijk lijkt me dat! Maar we beginnen gewoon netjes met één, en die koop kan ik maar beter goed voorbereiden. Tweedehands is zeker een optie, mits ik een beetje weet wat hij wel en niet kan.

_O-
Weet waar je aan begint hè....

Stukje historie uit die tijd, wellicht helpt het je op weg: https://www.discogs.com/label/47220-KLEM
Wanneer je verder zoekt op namen uit dat artikel, komt daar nog veel info uit, o.a. welke apparatuur ze gebruikten en daar staan verrassende dingen tussen.