[ART] Goudsmid in opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 22:40

Prairy: ga ik doen, dank je wel!

Tieneke: dank je wel !! <3 heel leuk dat je blijft volgen! Mijn bedrijfje staat in de startblokken en er word ook gewerkt aan een huisstijl. Dus binnenkort ook te volgen op social media :D

IMAY1990: ja klopt, altijd goed blijven opletten voor de zekerheid. Net als de paprika pringles, waar ze ineens weipoeder in gestopt hebben |( verslaving gestopt haha, wel weer goed voor de lijn.


Ik ben even wat stiller geweest. Er word weer gestudeerd voor de volgende toets, en het huiswerk blijft uiteraard doorgaan. Op dit moment: filigrain. Oftewel, heel fijn draadwerk. Omdat ik me straks met mijn eigen lijnen wil gaan richten op vintage ontwerpen gaat dit er wel super leuk in passen! Vergt wel nog wat oefening want god, wat heb ik hierop lopen vloeken haha!!

Hoofdvorm maken
Afbeelding
Afbeelding

zilverdraad (0,3 mm) om te twijnen (om elkaar draaien).
Afbeelding

Mini vormpjes maken
Afbeelding

Alleen nog solderen (uiteraard wel weer op een ingewikkelde nieuwe manier haha!)
Let ook vooral even op die ene vorm die verkeerd om ligt _O-
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:56

Oooh wauw! Je maakt het jezelf ook niet makkelijk, hahaha

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:37

Wow! Geweldig!
Als im ooit heel veel geld heb, ga ik wat bij je bestellen <3

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:57

Prachtig weer!

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 18:25

xDenies: haha dit was gewoon de opdracht die we moesten uitvoeren op deze manier, ik had weinig te kiezen _O-

Veriye: bedankt voor het mooie compliment <3 altijd goed! We kunnen, mocht je een keer iets willen hebben, altijd even overleggen hoe en wat om de kosten wellicht wat te drukken :D

Mars: dank je wel!

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 11:32

Het is weer even geleden!
Ik ben een weekje ziek geweest, en natuurlijk drukke feestdagen :D
Nu proberen zoveel mogelijk huiswerk in te halen en mijn toetsopdracht maken. We moeten voor de toetsopdracht een bewerking combineren met een versieringstechniek. Ik heb gekozen voor een hamerslag in combinatie met filigrain. Het eindresultaat word zilveren oorbellen.

Eerst begonnen met de hamerslag, omdat je het metaal daarmee vervormd.
Afbeelding

Uitrekenen van de vorm van de oorbellen.
Afbeelding


Nog niet heel veel om te laten zien, maar als het goed is ga ik vandaag een heel eind opschieten *\o/*

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:51

Filigrain maken is een uitstervende kunde en je soldeert dit met rossoldeer.
De laatste smid die dit kan is aan het afbouwen

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 12:10

Morganlefay: Ik weet niet zo goed wat je hiermee wil zeggen? Ik weet hoe je het soldeert, daarvoor zit ik op school ;) Verder vind ik het een heel toffe versiering, sowieso omdat ik straks in mijn eigen collecties wil werken aan retro/vintage sieraden. In het buitenland word hier nog veel mee gewerkt, wat een kunst maken zij! Ik wil er graag meer mee blijven doen, dus als wat jij zegt waar is, ben ik straks de enige smid in nederland die dit doet? Lijkt me tof :D

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:34

@Morganlefay
Dan is er nu een nieuwe in opleiding! :D

@_Hedi
Ik vind het er allemaal zo gaaf uit zien dat ik soms iets heb net als met leerbewerking van dat wil ik ook! Alleen heb ik er geen tijd voor en ik hoef ook niet alles te doen wat een ander ook doet. :D

Het ziet er weer prachtig uit! Oefeningbaart kunst en hoe vaker je dit doet hoe beter alles zal gaan. :D

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 12:44

Momo94: ja dat snap ik! :D dat heb ik ook heel snel als ik werk van anderen zie. Tijd is een bekend probleem haha. Hoewel je zowel met leerbewerken, als hiermee, best wat leuke dingen kunt maken als je gewoon alleen een keer een workshop volgt :D nadeel is wel dat je alsnog een hoop gereedschap nodig hebt haha. En dank je wel <3

Vorm gesoldeerd, in de opening komt het filigrain.
Afbeelding

Vergeten een foto te maken van het twijnen (draaien) van de draad, maar hier een foto van de draad na uitgloeien (de draad word harder als je hem bewerkt, tussentijds verhit je hem zodat het metaal weer wat zachter word). Zometeen afkoken en verder twijnen. Deze stappen steeds herhalen tot de draad perfect is!
Afbeelding

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:21

Ik zie je topic nu pas en wauw wat een mooie dingen maak je! Leuk om het hele proces te zien. Ik ben een paar jaar geleden gestopt met het dragen van ringen ivm werk. Maar als ik die van jou zie kriebelt het wel weer. Oorbellen draag ik wel en die jij maakt zijn erg mooi. En wat ik vooral erg leuk vind, is dat het iets unieks is. Jij maakt er dan geen 13 in een dozijn, dus dan heb je echt iets speciaals.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:26

Rossoldeer = gevijld soldeer.
Filigrain is fijn van opbouw en dan zit er te snel teveel soldeer aan je zilver.

Ik zal vrijdag eens in ons depot grasduinen wat we aan spullen hebben mbt Zeeuws Goed en soldeer technieken.

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 13:44

Misty12: wat een prachtig compliment, dank je wel <3 ik vind het zelf ook echt heel erg leuk om sieraden te dragen, hoewel ik mezelf er wel op betrap dat ik veel hetzelfde draag haha. Toch wel leuk om af en toe eens af te wisselen :D misschien kun je een ring dragen buiten werktijd als je een mooie hebt :) hoewel ik begrijp dat het er dan ook wel snel bij inschiet hihi.

Morganlefay: ik krijg een beetje het idee, ook naar aanleiding van je andere berichten, dat je het er niet helemaal mee eens bent wat ik doe, dat vind ik een beetje jammer. Er lijkt een negatief tintje aan te zitten steeds. Maar misschien vat ik dat wel verkeerd op, het is niet altijd makkelijk om emoties op te maken uit tekst natuurlijk. Ik weet dat mijn werk niet perfect is, daarom volg ik nog steeds de opleiding, maar heb vertrouwen dat ik een kundige docente heb :)
Verder vind ik het super leuk om werk van anderen te zien natuurlijk! Van jou, en ook van anderen, dus delen is altijd vrij.

Speciaal voor jou, met een knipoog, een foto van mijn rossoldeer, zodat je weet dat ik het snap ;)
Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:49

Nononono, graag dat je dit werk gaat doen. Er zijn er bar weinig die serieus dit werk doen of willen graag doen. Kom regelmatig jaargangen studenten tegen en als ik kijk wat er serieus interesse heeft in de materie zeker als het gaat om het oude ambacht zilversmid een heel klein percentage is. De meerderheid weet niet eens wat een vijl is.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:57

Wat een interessant project weer, ik ben gek op de look van hamerslag. Ik vind t mooi dat jij ook verfijndere dingen heel mooi maakt waar beginners vaak toch wat grovere sieraden maken (begrijpelijk, denk dat fijnere sieraden ook lastiger zijn?) maar hou zelf meer van wat sierlijker.

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:02

Morganlefay: Hahaha. Ik ben blij dat ik je verkeerd begrepen heb. Ik neem dit werk ontzettend serieus :D ik wil hier mijn fulltime baan van gaan maken namelijk! Dit is echt prachtig werk. Ik moet nog veel leren uiteraard, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen. Ik ben een dag minder gaan werken als opticien zodat ik meer tijd heb voor het edelsmeden. Mijn (bedrijfs)plannen liggen al klaar en binnenkort volgt een feestelijke inschrijving bij de KvK *\o/*

Kan ik jouw werk ook ergens volgen? Ik ben benieuwd wat je maakt.

Mars: dank je! Ja ik houd zelf ook veel van sierlijk. Bij de meeste schoolopdrachten zit er een gedachte achter dat we bepaalde geleerde technieken moeten laten zien in ons werkstuk. Vaak zijn deze nog wat grover omdat dit inderdaad makkelijker is. Daarom vind ik filigrain ook zo interessant, want hiermee maak je het meteen sierlijk. Ik hoop dat het leuk gaat uitpakken bij deze oorbellen. In mijn hoofd ziet het er leuk uit maar ik moet even wachten op de uitkomst _O-

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 17:05

Even het grote geheel voorpolijsten.
Afbeelding

Tijd om de getwijnde draad erbij te pakken.
Afbeelding

Dat is 1..
Afbeelding

Eindstand van vandaag.
Afbeelding

Dit gaat nog gesoldeerd worden en dat vind ik doodeng want de kans dat ik mijn draad smelt is enorm :')

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:55

Ehm, worden die verkocht? <3 O:)

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 18:25

Als ze mooi worden wel :D
Het is de bedoeling dat ze nog licht rond komen te staan.

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:32

Ik volg het op de voet haha :-)

Seven

Berichten: 21211
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:09

Wat maak je geweldige dingen, het lijkt me geweldig om zo iets te kunnen. Ik volg dus ook mee echt genieten dit <3

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [ART][VOLG] Goudsmid in opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:55

Afbeelding
Zo ziet zijn werkbank eruit :+

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:28

Tieneke: ik blijf jullie op de hoogte houden! :D

Seven: dank je wel <3 het is echt gewoon een kwestie van doen! In mij geval starten met de opleiding :D maar je moet er natuurlijk ook tijd voor hebben. Super leuk dat je blijft volgen!

Morganlefay: Oh wauw! Prachtige werkbank :wow: wat zie ik veel mooie spulletjes. Mijn werkbank ziet er nog veel meer als een beginneling uit _O- alles nog mooi schoon en onbeschadigd haha! Ik werk ook nog steeds met een hand brander, maar er word hard gespaard voor een little torch *\o/*

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:18

Ach Cor zijn werkbank is een bende naar mijn bescheiden mening. De mijne zag er toch anders uit. Alles netjes op zijn plaats. Ligt helemaal aan wie je bent. En zijn werkbank is al 20 jaar zo ongeveer dag en nacht in gebruik.

_Hedi

Berichten: 1693
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 19:54

Morganlefay: hahaha ik zou bang zijn dat ik vanalles kwijt zou raken. Maar wel heel leuk om te zien. En volgens mij heb ik een Zeeuwse knoop gespot!

De oorbellen krijgen eindelijk wat meer vorm! Het was wel een aardig klusje haha. Al doende leer je natuurlijk en kom je steeds dingen tegen die achteraf beter anders gedaan konden worden. Het was een klusje van veel solderen, vormen, solderen, vormen, polijsten en repeat :') maar ik denk dat we er bijna zijn!


Langzaam de juiste vorm erin.
Afbeelding
Afbeelding

Polijsten, heel voorzichtig om het filigrain heen.
Afbeelding

Rilstifjes gemaakt en gesoldeerd.
Afbeelding

Filigrain polijsten met een zachte borstel, krijt, water en spiritus.
Afbeelding

Ze zijn helaas niet zo shiny als ik had gehoopt, dus even kijken of ik daar nog wat mee kan :) maar ze zijn bijna klaar!