[ART]Breimachines, tips en tricks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

[ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 10:36

Ik heb ooit een sjaal geprobeerd te breien, en toen kwam ik er al snel achter dat ik niet kan breien :')
Toen ik laatst een breimachine tegen kwam was mijn interesse meteen gewekt! Na heel wat Youtube filmpjes te hebben gekeken kwam ik er achter dat je er meer mee kan maken dan alleen sjaals en mutsen. Van dekens en truien tot hondenjasjes en knuffels, en met de kleine variant oa sokken en wanten. Super leuk *\o/*

Dus als ik volgende week thuis kom staat mijn Sentro breimachine als het goed is te wachten op me :D
Ik heb deze: *link*
Afbeelding

Maar je hebt ook de Addi breimachines, die zijn wat duurder en ik gok ook iets beter van kwaliteit, en er zijn nog een hoop namaak-merken te koop.

Daarnaast zijn er ook nog speciale sokkenbreimachines; sommige antieke machines worden nog steeds gebruikt, maar er zijn ook een paar merken die de sokkenbreimachines weer nieuw leveren, en je kan ze zelfs 3D printen :))
Het verschil tussen de gewone breimachines en de sokkenbreimachine is oa dat de sokkenmachine veel dunner wol kan verwerken en kleinere stiksels maakt, voor dunnere sokken, terwijl de gewone breimachines meer huissok-sokken maken.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn Sentro bevalt!

Zijn er meer mensen die een breimachine hebben? Het zou leuk zijn om hier knutsels en patronen met elkaar te delen :D

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:51

Ik heb heel toevallig een Addi in de kringloop gevonden laatst. Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan, eerst maar eens kijken of hij helemaal compleet is en hoe het überhaupt werkt. Het doel is wel een trui maken. Met gewoon breien duurt dat inmiddels al 2 jaar en hij is nog niet af. :')

Ben benieuwd hoe je het vind.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 13:07

Ohh wat een mazzel dat je die bij de kringloop vond! Hopelijk is ie nog helemaal in orde.

Ik ga zondag wat verschillende soorten wol kopen, en dan eens uitgebreid testen volgende week :D Ik ben ook heel benieuwd.
Een trui staat ook op mijn wensenlijstje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37270
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:11

Ik meld me ook even. Ik heb er een nu sinds begin dit jaar (een kleine maat prcies goed voor sokken) simpele buissokjes en buis sjaals gaan vrij ok. Maar de vlakke stukken gaan gewoon keer op keer fout. Geen idee wat ik verkeerd doe. Ik kijk filmpjes en nog meer filmpjes zelfs en toch die lukken me niet.

Ik zou zo graag een trui maken bestaande uit verschillende stukken vlakke breisels. Alleen het houd me tegen de grotere maat ook te kopen een keer als ik bij deze de vlakke stukken al niet voor elkaar krijg -O-

Simpele buissokken is lekker eenvoudig. En lekker warm ook trouwens. :D ik heb er gemaakt voor in huis en voor in de motorlaarzen. Idem die buissjaaltjes zijn ideaal voor onder een motorhelm, ik neem aan voor skieen ook wel handig. Smaller dan gemiddeld waardoor het je niet belemment in je nek draaien. Voor nu simpele kleuren (ik kon goedkoop wat saaie kleuren "wol" krijgen. Er liggen wel dunnere en kleurigere bollen klaar voor na de verhuizing. Dadelijk kneuterig sokken en sjaals breien voor de houtkachel _O-

Ik kan dus ook absoluut niet breien hoewel mijn moeder er echt goed in was, die breide ook veel truien. Ik ga al mis met opzetten en na lang moeizaam steken maken werden mijn sjaaltjes keiharde onderzetters -O- dan geef je het vanzelf wel op.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:09

Wat een leuke aankoop 8nnemiek! Heb je hem al binnen?

Kijk maar uit het is zeer verslavend :P .

Dit is mijn rondbreimachine. Een "Viktoria" uit +- 1930 met 84 naalden.

Afbeelding

Ik brei het meest kniesokken maar heb ook al een keer wanten gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:20

TheaD schreef:
Wat een leuke aankoop 8nnemiek! Heb je hem al binnen?

Kijk maar uit het is zeer verslavend :P .

Dit is mijn rondbreimachine. Een "Viktoria" uit +- 1930 met 84 naalden.

[ [url=m/gACk9I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik brei het meest kniesokken maar heb ook al een keer wanten gemaakt.

[ [url=m/Yu2U16.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HD937w.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/oldpqK.jpg]Afbeelding[/url] ]



Als je deze ooit kwijt wil....

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 07:39

Waaw TheaD, wat gaaf dat je zo'n ouderwetse breimachine hebt!! En prachtige sokken heb je gemaakt! Waaw. Ik ben marktplaats al een tijdje in de gaten aan het houden voor zo'n machine <3
Ik kan me goed voorstellen dat dat verslavend is :D

Karuna, leuk dat je al wat sokken en sjaals hebt gemaakt. Hopelijk gaan de vlakke stukken uiteindelijk ook lukken.

Mijn breimachine is binnen inderdaad, en ik heb gisteren met een oud bolletje haakgaren alvast even kunnen oefenen, en een eerste muts gemaakt :D Vandaag kan ik naar de winkel gaan voor wat echt wol, want dat garen was behoorlijk dun. Maar de eerste muts is al heel aardig geslaagd :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:02

is het zo makkelijk dan, om daarmee te werken? Ziet er echt heel leuk uit...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37270
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:08

Thea d. dat is de overtreffende trap zeg. Gaaf

Annemiek wat is de maat van de muts die je hebt gemaakt ermee? Wie weet is dat toch een goede reden om ook een grotere maat te kopen een keer.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:13

Ik vind het heel makkelijk tot nu toe :j Je moet wel de goede maat wol gebruiken heb ik gemerkt :)) Ik had een bol met van die extra dikke wol, en dat vindt ie iets te veel van het goede :)) Gewone en dunnere wol werkt perfect.

Karuna, de muts is, afhankelijk van hoe ik hem uitrek, zo'n 18 tot 24 cm breed als hij plat ligt.

Ik ben nu met een bol pluizig wol bezig <3

Afbeelding

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:43

Paloedie: dat denk ik niet :P

8nnemiek, leuk zeg! Hoef je er geen gewichten aan ta hangen? Heb ja al een stukje breiwerk af om te laten zien? Ben erg benieuwd naar het resultaat aan de buitenkant. Kun je voor jou machine ook nieuwe naalden kopen?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:52

Hoe werkt dit :') ik heb ook geprobeerd te breien maar ik geef het toch steeds weer op

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 21:05

Er hoeven geen gewichten aan nee. Het breiwerk is ook iets losser dan bij de sokkenbreimachines. Ik kan er wel nieuwe naalden bij kopen, en andere onderdelen zoals het handvat en de rijenteller zijn ook los verkrijgbaar. Is ook wel nodig, want het is allemaal van plastic, dus heel wat minder stevig dan die van jou.
De witte muts was al weg voordat ik er een foto van kon maken :') Mijn tante kwam op bezoek en wilde hem niet meer afgeven :')
Ik ben nu bezig met een muts met patroon, met het iets te dikke garen. Is iets meer werk omdat ik met de hand wat moet helpen regelmatig, maar het lijkt heel mooi te worden, dus daar ga ik zeker een foto van maken zodra die klaar is.

moonsparkle, het werkt echt super simpel :D Als je het juiste garen hebt dan gaat het bijna vanzelf. Breien met breinaalden heb ik ook opgegeven :')

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:59

TheaD: Ohhh wat een tof apparaat. Nu moet ik ook wel zo'n oude ergens op de kop tikken, dan past hij tenminste bij mijn Singer. :')

Ik ga hem zo eens tevoorschijn toveren en kijken wat eruit komt. :D

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 10:47

De muts is bijna af :D
Ik moet alleen de rand nog even vastzetten.
Wel lastig om op de foto te zetten doordat dit garen flink reflecteert.
Afbeelding
Afbeelding

Tellie, ik ben benieuwd of je Addi nog goed werkt!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:28

Ik heb mijn eerste muts ook af hoor!

Ik denk dat hij naar de kringloop is gegaan, omdat een van de pootjes er niet wilde opschroeven. Dus opengemaakt, en het blijkt dat het moertje waar je hem in moet schroeven niet getapt is. Nieuw moertje erin en het pootje zit perfect. Verder is hij echt als nieuw.
Dit is mijn beste kringloopvondst van het jaar. :))

Eerst een proefstukje gemaakt en wat geoefend met verschillende spanningen. Daarna de muts gemaakt met m'n goedkope acryl.

Dit monster vond het meer een speeltoestel. :')
Afbeelding


Afbeelding


Zat er bij jou een patronen boekje bij? Gaaf met die kleuren bij elkaar.

Ik denk dat ik de volgende iets langer maak. Heb nog mooie creme wol liggen die me wel tof lijkt voor een lekkere grote muts.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:38

:') Die kat, geweldig!
En die muts ziet er goed uit, fijn dat ie werkt! Goed dat je hem zo makkelijk kon repareren.

Ik heb ook geen patronenboekje, maar heb wel vrij veel Youtube filmpjes gekeken.
Het hartjes-patroon heb ik hier gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=QXGsOlafEsY
En 'Yay For Yarn' heeft goede how-to filmpjes.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:20

Wat een leuk topic! Ik brei al een tijdje met breiringen. De machines in dit topic lijken daar qua resuptaat wel op. Alleen sneller. Nog meer mutsen om te breien, wel met wat fijnere wol dus mooier resultaat. Maar nog meer mutsen… dat wordt uitdelen.
Ga het topic verder volgen!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:13

Nu ik met wat stroevere wol werk merk ik wel dat het niet zo fijn van de pinnen afglijd bij een nieuwe steek, en dat ik moet corrigeren met een naald om geen steken te laten vallen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:29

Ik had dat probleem alleen bij een bol extra dik wol, daar moest ik ook helpen. De rest gaat tot nu toe super fijn :D

Ik ben nu bezig met een trui. Super leuk, gisteren en vandaag een uurtje aan gewerkt, en ik heb de voor- en achterkant al bijna klaar :D
Met twee dunne draden tegelijk, ook dat werkt super goed.
Afbeelding
Afbeelding

En de eet-muts voor de hond (tegen natvoer dat in de oren blijft hangen):
Afbeelding

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:20

Dat ziet er grappig uit! Ben benieuwd naar de rest van de creaties :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:44

oooh, je hebt een snood gemaakt! Ik heb die ook voor mijn cavaliers :)

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 19:09

Mijn oude snood was ondertussen wel eens aan vervanging toe, en dit is de perfecte maat ervoor! Super simpel te maken ook.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:58

Word al mooi 8nnemiek! Mooie kleur ook voor een trui :)

Haha die kat! je hebt er een goede helper bij.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Breimachines, tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 21:19

Ik vond de kleur ook heel mooi idd. Ik zag ze bij de Tedi in Duitsland liggen, voor €2 per bol.

Als de trui goed lukt dan wil ik de volgende van een echt zachte, warme wolsoort maken. Iemand een idee wat echt fijn is voor truien? Ik zie vanalles voorbij komen, van alpaca wol tot merino tot katoen en bamboe. Moet wel ook diervriendelijk gewonnen worden.