Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:09

Op 20 augustus was het eindelijk zo ver: de Paard Verzameld Expositie op de Paardenkamp in Soest. *\o/*

Ik besloot om eens out of my comfortzone te schilderen met compleet nieuwe materialen. En omdat de Paardenkamp 60 jaar bestaat, wilde ik ook niet alleen de paarden schilderen die er nu rondlopen, maar hun kleurenportretten combineren met de zwart-wit archiefbeelden van de allereerste bewoners, zestig jaar geleden...

Het resultaat was compleet anders dan de portretten die ik normaalgesproken maak (zie profielfotos) maar het was super inspirerend om te doen, en te leuk om niet te delen. Dit zijn een paar van de schilderijen:


Afbeelding
Frits (1947) en Sanne (1985)
Sanne is op dit moment de oudste pony van de Paardenkamp, en Frits werd op zijn eigen manier beroemd als het laatste paard van Van Gend en Loos.


Afbeelding
Blossom (1994) en Aron, Hertha en Martha (1952)
Blossom was aan een kant blind, en Aron kwam vijftig jaar geleden als blindegeleidegeit met het blinde paard Bibi naar de Paardenkamp.


Afbeelding
Yesha (1988) en Elsje (1927)
Elsje werd met 50 jaar de oudste pony op de Paardenkamp. Ze werkte in een dierenpark in Amersfoort en mocht met haar 35ste met pensioen... Zo bijzonder dat zij de Tweede Wereldoorlog meegemaakt heeft!

Elsje is ook geschilderd door mijn grote voorbeeld, Rien Poortvliet:

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:22

Heel erg mooie en aansprekende werken <3

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:26

Goh wat ontzettend mooi ts... <3

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:27

Wat een fantastische stijl, ontzettend aansprekende en verhalende schilderijen. Prachtig! Wat is het formaat ongeveer? :)

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:34

Heel tof!
Wat heb jij ook veel verschillende werken in je profiel staan zeg :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:04

Solleke_Noah schreef:
Heel erg mooie en aansprekende werken <3


Dank je! Ik was bang dat het door het natekenen van de archieffotos in zwart wit het heel somber zou maken, maar de meeste mensen werden juist erg vrolijk van de combinatie van de allereerste bewoners met de paarden die er nu nog rondlopen, dus daar was ik erg blij mee.


Elanor schreef:
Wat een fantastische stijl, ontzettend aansprekende en verhalende schilderijen. Prachtig! Wat is het formaat ongeveer? :)


Het schilderij met de schimmel is 50 x60, de andere twee zijn 40x50. Ik heb er nog twee van 50x60 gemaakt, maar die kreeg ik nog niet goed op de foto. Het schilderij met Elsje is verkocht, op de schimmel is een optie genomen.

gerlindie schreef:
Heel tof!
Wat heb jij ook veel verschillende werken in je profiel staan zeg :oo


Haha, klopt, ik vind het heerlijk om te experimenteren en me te laten inspirerend door wat voor stijlen mensen aandragen bij opdrachten. Nu werd ik enorm geïnspireerd door het archief en alle oude geschiedenis, en kwam ik automatisch uit bij zwartwit, maar zoals je in mijn profiel ziet hou ik normaalgesproken nogal van kleur... 8-)

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:30

Heel mooi, interessant idee ook.

Bijzondere dieren heb je vastgelegd. Dat Elsje 50 jaar is geworden, ongelofelijk. En dit is ook met eerste kennismaking met een blindegeleidegeit.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:48

Wauw wat een mooie uitvoering, goeie combi’s ook op een schilderij.
Bij de eerste foto dacht ik meteen, die had zo in de boeken van Rien Poortvliet kunnen staan… *D

Echt heel mooi gemaakt :j

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:21

Jouw werk viel mij op bij de Expo, erg mooie stijl met enorm veel sfeer! <3
Gaaf idee ook, paarden van het paardenkamp van vroeger en van nu.

Vind je 3e werk in je profiel ook geweldig! :wow:

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:27

Ik vind deze serie zooo mooi!
Kan je wat meer verstellen over de techniek die je voor de zwartwit beelden hebt gebruikt? Het lijken wel etsen.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:49

Hele fijne platen om naar te kijken, zoveel karakter! Wat voor een materialen heb je ingezet?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:58

Heel bijzonder en erg mooi geschilderd!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:44

Wat zijn deze ongelofelijk mooi!! Bij de eerste moest ik qua stijl direct aan Rien Poortvliet denken (ik hou van zijn werk) en vond het dan ook erg leuk om daarna te zien dat hij jou grote voorbeeld is. Dat zie je echt aan je werk! Prachtig gewoon!!

Anoniem

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:22

Wow, in Uitgelicht, superleuk! En bedankt voor alle leuke reacties! <3

@Jis_: wat leuk dat jij ook langs bent geweest! Misschien ook iets voor jou om een volgende keer mee te doen?

@ Mischa en Shettepret: dankjewel, Rien Poortvliet is inderdaad een van mijn helden. Hij was zo veelzijdig, niet alleen geweldig in dieren schilderen maar ook mensen, landschappen en gebouwen. Vooral die laatste twee zijn niet echt mijn sterkste punt...

@Signe: zo jammer dat jij niet meedeed, ik was meteen super benieuwd naar wat jij van dit concept zou maken in jouw stijl. Die is zo origineel, jij maakt echt tekeningen en schilderijen die niemand anders zou kunnen bedenken.

De materialen die ik gebruikt heb zijn houtskool voor de achtergrond en zwartwit paarden van vroeger, en gouache voor de kleurenpaarden op de voorgrond. De onderlaag daaronder bestaat uit aquarelground met aquarelverf en het is afgedicht met vier soorten vernis om alle materialen te stabiliseren.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:39

MvdM_art schreef:
@Jis_: wat leuk dat jij ook langs bent geweest! Misschien ook iets voor jou om een volgende keer mee te doen?


Was super om die paardenkunst allemaal te zien

Lijkt me heel leuk :j maar zou er niet genoeg tijd aan kunnen besteden ben ik bang en zit op het moment vooral in de vogels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:44

Jis_ schreef:
Lijkt me heel leuk :j maar zou er niet genoeg tijd aan kunnen besteden ben ik bang en zit op het moment vooral in de vogels


Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje uit de bocht geschoten ben. Ik wilde maar 4 schilderijen doen, maar kreeg toen de vraag of ik ook een vijfde wilde maken, dus uiteindelijk ben ik er drie maanden lang elke dag mee bezig geweest. Maar er waren ook genoeg mensen die het wat intelligenter aanpakten en het bij een tot drie werken hielden, sommigen waren al binnen twee weken klaar. Dus het is maar net hoe je het zelf invult.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:18

MvdM_art schreef:
Jis_ schreef:
Lijkt me heel leuk :j maar zou er niet genoeg tijd aan kunnen besteden ben ik bang en zit op het moment vooral in de vogels


Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje uit de bocht geschoten ben. Ik wilde maar 4 schilderijen doen, maar kreeg toen de vraag of ik ook een vijfde wilde maken, dus uiteindelijk ben ik er drie maanden lang elke dag mee bezig geweest. Maar er waren ook genoeg mensen die het wat intelligenter aanpakten en het bij een tot drie werken hielden, sommigen waren al binnen twee weken klaar. Dus het is maar net hoe je het zelf invult.


Pittig :D

Ik werk meestal niet snel helaas dus zou in 3 maanden, ook vrijwel elke dag er aan werkend, maar net aan 1 werk aan kunnen leveren. Of ik moet met een stuk kleinere formaten gaan werken, wat ik bij mijn vogels over het algemeen al wel.

En je moet lid zijn van paardverzameld dacht ik? Met maandelijks een ander thema?

Anoniem

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:29

Klopt, alle deelnemers waren lid van het Paard Verzameld collectief. Als je lid wordt begin je eerst gewoon als lid (member) van het collectief, als je betalend lid wordt (Patron) dan kun je (moet niet) ook meedoen met de challenges die elke maand weer een ander thema hebben. Superleuk, omdat er combinaties van bekende kunstenaars worden gemaakt waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben voor paardenschilderijen. Maar ook dat is wel weer behoorlijk intensief, dus ik doe ook niet elke keer mee. Mijn streven is zes keer per jaar meedoen. Als ik meedoe dan doe ik die week namelijk niets anders qua schilderen, dus je moet er maar net de tijd/energie voor hebben op het juiste moment. Of ik moet eindelijk eens leren om losser/sneller te werken 8-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:32

Ongelooflijk, wat een gave dingen maak jij zeg!

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:53

MvdM_art schreef:
Klopt, alle deelnemers waren lid van het Paard Verzameld collectief. Als je lid wordt begin je eerst gewoon als lid (member) van het collectief, als je betalend lid wordt (Patron) dan kun je (moet niet) ook meedoen met de challenges die elke maand weer een ander thema hebben. Superleuk, omdat er combinaties van bekende kunstenaars worden gemaakt waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben voor paardenschilderijen. Maar ook dat is wel weer behoorlijk intensief, dus ik doe ook niet elke keer mee. Mijn streven is zes keer per jaar meedoen. Als ik meedoe dan doe ik die week namelijk niets anders qua schilderen, dus je moet er maar net de tijd/energie voor hebben op het juiste moment. Of ik moet eindelijk eens leren om losser/sneller te werken 8-)


Leuk, ik ga er nog eens naar kijken :j

Anoniem

Re: Schilderijen: paarden van de Paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:43

Zeker doen. Ik weet niet hoe je nu werkt, maar voor mij is het echt een verrijking om zo in contact te komen met allemaal andere kunstenaars die (mede) paarden schilderen.
Net als dat het een verademing was om tijdens de expositie omringd te zijn door paardenmensen, en van niemand dus de standaard vraag te krijgen 'maar waarom schilder je paarden en niet iets anders?'.
Paardebmensen snappen dat. :D

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:48

Kan me voorstellen dat dat gezellig is. Ik heb nu een schildermaatje, onze ruinen staan in dezelfde kudde, en doen nu wel eens wat samen. Binnenkort rijden we naar Toscane om daar landschappen te gaan schilderen. Maar verder heb ik het nooit zo opgezocht maar dat komt misschien nog. En misschien ook wel via paardverzameld.

:)) paardenmensen snappen dat ja, ik ook ondanks dat ik meerdere onderwerp liefdes heb :D