[SCH] Fear

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

[SCH] Fear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 22:56

Hi!

Na heel veel uren bezig te zijn heb ik eindelijk mijn eerste echte olie schilderij af. Het werken met olie verf is nog echt wennen, maar ik ben toch wel erg trots op het resultaat. :j

Het is geïnspireerd op een gedicht van Khalil Gibran. Ik zal hem hieronder erbij zetten. Ik ben erg benieuwd naar tips, dus wees welkom om feedback te geven!


Afbeelding

Fear - Khalil Gibran

It is said that before entering the sea
a river trembles with fear.

She looks back at the path she has traveled,
from the peaks of the mountains,
the long winding road crossing forests and villages.

And in front of her,
she sees an ocean so vast,
that to enter
there seems nothing more than to disappear forever.

But there is no other way.
The river can not go back.

Nobody can go back.
To go back is impossible in existence.

The river needs to take the risk
of entering the ocean
because only then will fear disappear,
because that’s where the river will know
it’s not about disappearing into the ocean,
but of becoming the ocean.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [SCH] Fear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:02

Wat een prachtige schilderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:18

Nou, maar één reactie! Ik vind het ook mooi en knap geschilderd, ook die doorschijnende jurk. Olieverf geeft zulke warme en diepe kleuren. Vooral de lucht en de vrouw vind ik erg mooi gedaan. En het water. Heel gaaf met dat gedicht erbij!

Klein puntje: het strand mist wat diepte. Je hebt de kleurovergang van de lucht al heel mooi in het water van de rivier laten weerspiegelen; dat zou je ook heel lichtjes bij het strand kunnen doen. En net als je bij het water hebt gedaan: details op de voorgrond (rijtje schelpen(gruis) zoals een golf dat afzet, richeltjes, kuiltjes) die vervagen richting horizon. Maar de aandacht moet naar de vrouw dus niet te veel.

Ik doe het je niet na. Die subtiele wolkjes zijn ook erg goed gelukt! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:56

Jeetje, ik zie dit topic nu pas. :=

Mooi gedaan, je hebt echt het gevoel heel goed weten te vangen!

Ik ga mee met culaccino wat betreft het strand en eigenlijk klopt de lichtval niet helemaal. :o De vrouw wordt in wezen van achteren belicht, terwijl het licht voor je ligt. Tegelijkertijd suggereren de blauwtinten van het zand dat het al vrij donker is, maar dat klopt dan weer niet met de warmte van het model.

Daarnaast mag je ook wel wat meer contrast erin brengen. :j Op dit moment heeft je schilderij bijna alleen maar middentonen en hooglichten, maar geen echte schaduwen, behalve die paar golfjes helemaal vooraan. Je kunt dit checken door een foto van je werk te maken en die om te zetten naar zwart/wit, dan zie je meteen dat er bepaalde vlakken zijn die in kleur wel tegen elkaar afsteken, maar in zwart/wit opeens tegen elkaar wegvallen. Soms ontkom je daar niet aan, maar gezien het tijdstip van de dag, mag er best wat meer contrast in! :D Je ziet dan ook meteen dat een schilderij meer 'leven' krijgt. :P

Maar al met al helemaal niet slecht voor een eerste keer! :D

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:57

Gaaf zo’n inspiratie door een gedicht. _/-\o_

Ik hoop dat je deze feedback kan waarderen. Voor een nog interessanter beeld kun je de horizon niet (bijna) in het midden plaatsen maar juist meer uitgesproken hoog of laag. Ik denk dat het in deze mooi zou zijn als je minder zand en meer lucht zou zien, zie dan voor je dat de vrouw ook meer aandacht krijgt. De “leegte”links en rechts vind ik hier wel mooi. Staand werk (meer hoogte dan breedte) was ook mooi geweest. Dan wordt de dame ook groter maar misschien is de grootsheid van de zee een belangrijker aspect voor jou in dit werk.

De dame vind ik héél knap gemaakt, lucht ook. En dat voor een eerste werk, dat belooft wat. :j