[TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

[TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 14:15

2021 is voor mij een woelig jaar. Het hoofdthema was toch wel de zoektocht naar mezelf; wie ben ik werkelijk? En wie zou ik willen zijn? Meermaals heb ik mezelf in de spiegel aangekeken vol onvrede. Maar tegelijkertijd ook met veel zelfliefde. Het vat een beetje samen hoe ik probeerde om te gaan met mijn diagnose en moeilijke tijden gedurende mijn opnames.

Op vlak van kunst heb ik ook erge pieken en dalen gehad. Er werden me plots regeltjes opgelegd. Want, wou ik ooit verlost willen geraken van mijn eigen, strenge gedachten (aka perfectionisme) dan ging ik los moeten laten wat ik al jaren gewend was. Ik had gedacht dat de creatieve therapie dé manier ging zijn om mijn (identiteits)crisis wat te doorprikken, maar dat was niet helemaal zo. Ik mocht niet mijn vertrouwde media gebruiken. Ik mocht (bijna) niet figuratief werken. Het zorgde er voor dat ik de lol in gewoon dingen maken die ik mooi vind wat kwijtraakte. Maar uiteindelijk deed ik dan af en toe toch nog aan zelfexpressie achter gesloten deuren in mijn kamer waar niemand er wat van kon zeggen :Y)

Gezien mijn gemoedstoestand erg nauw samenhangt met hetgene wat ik vaak maak (toch als het voor mezelf is), zijn er een paar donkere werkjes bij. Deze zal ik bewust plaatsen in een spoiler. Ik wil ze toch tonen omdat ik wel vind dat ze hier passen in het jaaroverzicht. Ikzelf zie er ook een bepaalde schoonheid in - ik hou wel van macabere dingen. Maar bij deze zijn jullie gewaarschuwd. [TW: bloed/gore]

Spoiler:
Afbeelding

Paardenschedel die met handen wegzakt in een 'void'. Ik heb vaak zelf het gevoel gehad dat ik opgeslorpt werd in het donkerste van mijn gedachten en niemand mij een hand kon geven om me er terug uit te trekken.
- gelpen & potlood


Afbeelding
Ik besloot in de tussenperiode dat ik thuis zat, voor mijn andere opname, mee te doen aan Equimarch 2021. Dit is voor het thema: flehmen. Meer werkjes kan je zien in dit topic. Ik heb het helaas niet kunnen afmaken door tijdsgebrek.
- oost-indische inkt en kroonpen


Afbeelding
Eens ik mijn draai wat gevonden had in het nieuwe zkh besloot ik een leuk naamkaartje te maken!
- gelpen & potlood


Afbeelding
Tijger voor mijn buurvrouw en mede-patiënte :)
- aquarel, fineliner & posca-pen



Spoiler:
Afbeelding

Een heftiger werk. Ik had het concept van een carrouselpaard vandaan, maar dit dan heel letterlijk uit proberen te beelden. Ik voelde mij toen werkelijk als zo'n paard, dat telkens rondjes draaide, vastgepind aan de molen en er maar niet van kon ontsnappen.
- fineliner, gelpen en alcoholmarker


Afbeelding
Deze is gemaakt voor de Ultimas Challenge. Dit was een kunstwedstrijd ter ere van de Vlaamse kunst. Ik besloot een beeldhouwwerk op papier te zetten van locale kunstenaar Koenraad Tinel. Dit beeld stond bij ons in de buurt tussen de velden en is een groot gietijzeren werk van de ontvoering van Europa (Griekse mythologie). De foto waarop het gebaseerd is heb ik zelf gemaakt, tussen de oren van mijn ruin Boris. Jammer genoeg niets mee gewonnen.
- oost-indische inkt


Afbeelding
Ik leerde in de zomer van 2021 een hele lieve man kennen, waarvoor ik dit schrift heb versierd. De illustraties zijn gebaseerd op bestaande lithos, maar lichtjes aangepast en wel met de hand erop getekend.
- witte posca pen


Afbeelding
Tijd om nieuwe media uit te testen! Ik besloot om te starten met lino. Dit is mijn derde werk, een vossenschedel met paddenstoelen. Dat smaakte naar meer.
- linodruk


Afbeelding
Poging om te starten met artprints van inheemse fauna. Buiten de line-art ben ik niet verder geraakt.
- fineliner


Afbeelding
Experimenteel werkje tijdens andere creatieve therapie (buiten opname) die véél vrijer was.
- bister, inkt en gouden stift


Afbeelding
Boomschijf-magneetje met kat op geschilderd als kerstcadeautje.
- acrylverf


Afbeelding
Kleine raspaardjes, als oefening met een random breed generator
- fineliner en alcoholmarker


Afbeelding
En voor mij dé pièce de résistance; mijn laatste lino van een paardenskelet op handgeschept papier van eierdozen.
- linoprint


Zo, dat was het dan. Ik heb uiteraard meer gemaakt maar dit is een kleine selectie. Wie graag meer ziet, ga gerust een kijkje nemen op mijn instagram: https://www.instagram.com/kaatdlx_art/


Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:55

Wat een prachtwerken zitten hier tussen zeg. En wat mooi dat je op deze manier je ei in je werken kwijt kon. Ben benieuwd wat je voor 2022 op de planning hebt staan! :D

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:30

TS, ik vind je werk prachtig. Ieder stuk spreekt, en ik krijg bij de raspaardjes een beetje zo'n Rien Poortvliet idee. Pràchtig, echt mijn complimenten!
Het carousselpaard, daar krijg ik echt kippenvel van. Ik heb vorig jaar in een aantal delieren gezeten na een operatie, en dat round en round we go zonder te kunnen ontsnappen, dat vangt precies dat machteloze gevoel wat ik had.
Je linosnedes zijn ook erg geslaagd. Ik kan gewoon niet kiezen welk werk ik het mooist vind!

Ik hoop dat 2022 een beter jaar voor je wordt wat betreft je mentale gezondheid, en dat je nog maar veel van dit soort prachtige werken mag maken! <3

Jis_

Berichten: 11656
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:30

Die lino met paardenskeletten vind ik heel tof!

Mooi en fijn om je gevoelens kwijt te kunnen in je kunst. Lekker maken wat in je op komt en daar van genieten. :j

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:33

Hele knappe werken!

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:12

Super gaaf! wat fijn dat je je emotie kwijt kan in je werk :knuffel:
De lino met paardenskelet spreekt me het meest aan. Een paardenskelet en die pose is best tricky, maar je hebt het goed geflikt :D

Anoniem

Re: [TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:49

Ik ben echt fan van je werk! Leuk ook om te zien hoe veelzijdig je bent, zowel qua materialen als qua onderwerpen! :D Ik krijg ook meteen weer zin om een linoprint te maken, maar ik heb echt 0 inspiratie. :')

Roihi

Berichten: 2894
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:19

Hier nog een fan van je werken, zo mooi en ook krachtig dat je kan uitbeelden/op papier krijgen hoe je je voelde. Komt sterk over bij mij, het is indrukwekkend.
Idd ook erg veelzijdig.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK][SCH][!] 2021; een woelig jaar vol expirementatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:26

Wat verwerk je je emoties en gevoelens op een prachtige manier! Fijn dat je kunst daarvoor hebt en durft te gebruiken.

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:01

Ik vind je werk mooi en expressief. Krachtig. Misschien voel je die kracht niet zelf of niet altijd, maar uit je werk spreekt het wel. Je hebt talent!