[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11665
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 17:20

Seven schreef:
Wat nieuwe fotos geprobeerd zag dat er een pro functie op mn telefoon zit dus de iso etc wat aangepast
Een stuk beter zo

[ [url=m/mrVwg7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En samen met de fries in de bescherm hoesjes waar ik ze in verzend.
[ [url=m/D2eicl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een verschil! :j

Leuk Schemerdier, het is nooit te laat. Maar dat is met verf, pastel werkt wel anders volgens mij, papier een keer verzadigt?
Gebeurd me heel zelden dat ik denk, had ik dit maar niet gedaan. Niet elk werk die ik opstart voelt goed uiteindelijk dus maak ook zeker niet alles af, na een tijd te hebben gestaan en zeker weten gaat er gesso overheen en next. :D

Dank je Shilo! Ik zoek een mooi samenspel van kleuren, licht en donker. Wat ik nu iig nog vind is dat het licht te licht is. Maar er zitten stukjes waar ik wel zo goed als van af wil blijven.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:14

Voordeel van verf inderdaad het doek waar de rukpen en raaf op staan is een recycle doek daar heb ik al 2 x iets op gemaakt wat het niet was. Dus gesso en zwart er weer overheen :+

Dat is net pastel lastiger maar ook daar ben ik wel eens kort mee geweest, hup door midden en leeg gedeelte nieuw werkje. Mn snijmachine is echt een aanwinst :D

Apart maar deze antraciet pastelmat is veel grover dan die van de blokken en die ik dus afgelopen portretten heb gebruikt. Dat is wel even wennen dat werkt toch wat minder zacht.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:23

Heb je meerdere vellen? Zijn ze allemaal zo?

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:40

Dit was een groot vel 50 x 70 cm
Mn andere die ik had was wat minder grof dan deze.
Het wul wel maar in vergelijking met de groene en terra cotta is drze een stuk grover

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:48

Wellicht is het een productie-fout?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:53

Seven schreef:
Voordeel van verf inderdaad het doek waar de rukpen en raaf op staan is een recycle doek daar heb ik al 2 x iets op gemaakt wat het niet was. Dus gesso en zwart er weer overheen :+

Dat is net pastel lastiger maar ook daar ben ik wel eens kort mee geweest, hup door midden en leeg gedeelte nieuw werkje. Mn snijmachine is echt een aanwinst :D

Apart maar deze antraciet pastelmat is veel grover dan die van de blokken en die ik dus afgelopen portretten heb gebruikt. Dat is wel even wennen dat werkt toch wat minder zacht.
[ [url=m/7B33ir.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zelfde merk, papiersoort en dikte?

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:09

@seven: mooie tekening van het hondje <3

@ayasha; hij is echt geslaagd! Ga je hem inkaderen?

@selina: haha, gewoon beginnen, in het slechtste geval is hij voor de prullenbak :P


Het olifantje is af. Nieuw leerpunt: volgende keer een groter stuk hout nemen. Diameter van het stuk hout is nu 25 cm maar dan is het moeilijk om de tekening echt gedetailleerd te maken (hij is nu vrij grof). Ik werk al met kleine nageltjes maar ze kort genoeg op elkaar in het hout kloppen is niet simpel :+

In het echt zie je wel meer detail.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:26

:j wil mijn eigen paarden tekenen en in kaderen. :j en de honden. :D

Woh die string-art is gaaf!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:00

Wat gaaf, Solleke_Noah :D! Alles met olifanten is sowieso tof.

@Ayasha, Sam is echt mooi geworden, heel geslaagd :j.

@Seven, mooie doggo :D! Die groene achtergrond past er inderdaad super bij, het voor ons linker voetje is wel wat vreemd, al kan ik me indenken dat 't lastig is, die Charlie Chaplin pootjes :)).

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:29

Ja zelfde papier enkel groter formaat kan best inderdaad een foutje zijn het wil gelukkig wel dus zet gewoon door. :D

Ja Charlie Chaplin zo noem ik het portret ook al :j

Mooi geworden je string art, dat lijkt me heel leuk maar lastig te doen.

Tallie1979
Berichten: 22774
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:57

__Toverbal schreef:
@Tallie haha ja is een corgi inderdaad. Heb er zelf niet zo veel mee, maar ik wist niet wat ik moest tekenen en mijn vriend vind corgi's wel leuke hondjes :=


Ik heb een hondje van 6 geadopteerd waar vermoedelijk een Corgi Pembroke in zit. :D

Vandaar dat ik de blik herken. En ze zijn zó leuk! :+:


Afbeelding

Afbeelding

Je Jack is mooi geworden Marjolein! Ik herken die voetjes wel, zo zijn die van mijn boeffie ook! :D

Kath, Sam is mooi geworden! <3 en ik wil ook nog eens luminance hebben, zijn volgens mij geweldig!

Ijsvogeltjes worden ook heel mooi! :j

En string art is af, ik hou ervan!

Ik ben overigens ook weer met een paard begonnen! Een vosje dit keer! :D

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:21

Zo hey jullie gaan snel. Ik kom er gewoon niet aan een bijleespost te maken... Iets met tijdgebrek en 's avonds geen zin meer laptop op te starten.

Heb ook even geen fut om te tekenen... Hoewel ik toch leuke foto's als inspiratiebron opgeslagen had.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:45

Mooie schets al Tallie!

Luminance is echt zijn geld waard áls je van een zachter potlood houdt, ik gebruik ook zest-it blender om een onderlaag te maken en dat is echt tovenarij in een potje! :oo

Het zou ook met pastel werken maar weet niet of het met pastel ook meerwaarde heeft. Maar met kleurpotlood maak je er haast een olieverf schilderij van. :+:
Als je een blok gebruikt leg ik wel voor de zekerheid een papier onder het blad waar ik op werk. Of dat echt nodig is weet ik niet maar ik speel graag op veilig, :’)

Ben wel trots en blij. Op Facebook reageren ook wat mensen van wedstrijd dat het sprekend Sam is kwa uitdrukking. <3
Éindelijk is het gelukt! Ben hem al aan het proberen te tekenen zo lang ik hem heb. :oo

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:53

Ik heb dat zest-it zitten googelen, maar als je dat als onderlaag doet, blijft dat dan met hogere lagen dan niet nog steeds alsmaar heel erg mengen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:56

Shiloh schreef:
Ik heb dat zest-it zitten googelen, maar als je dat als onderlaag doet, blijft dat dan met hogere lagen dan niet nog steeds alsmaar heel erg mengen?

Nee, eens droog kan je er gewoon een laag opleggen. :) en ook highlighten kan dan weer. Nu is dat met de luminance sowieso wel vrij goed mogelijk merk ik. (Om met licht potlood enigszins highlights te zetten in donkere gebieden.)

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:12

Cool, ga het onthouden wanneer ik me klaar voel om met kleuren aan de slag te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:15

Het enige dat ik vind van/over zest-is is dat het een olieverf verdunner en kwastenreiniger op citrusbasis is? Gaat dat op den duur de potloden niet aantasten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:12

Hoe bedoel je dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:37

Ayasha schreef:
Hoe bedoel je dat?

Het product is gemaakt voor oliedragende mediums, dus olieverf, oliepastels e.d., ik vraag me af of het de duurzaamheid van de kleur aantast, dus of het uiteindelijk zorgt dat de kleur vervaagt oid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:44

Heb ik iig nog niets van gemerkt. :)
Het is in wezen gewoon terpentine. Van wat ik begrijp wordt dat wel vaker gebruikt met kleurpotloden. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:47

Ayasha schreef:
Heb ik iig nog niets van gemerkt. :)
Het is in wezen gewoon terpentine. Van wat ik begrijp wordt dat wel vaker gebruikt met kleurpotloden. :)

Het is geen terpentine, natuurlijk. Dat is een aardoliedestillaat en chemisch als de pest.

Ik vroeg t me af, het is geen aanval of zo. Het zou zonde zijn wanneer door dat spul over een paar jaar je tekening opeens zou verkleuren of zo.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:55

In de ingredientenlijst staat gewoon "terpene" wat voor zover ik vind gewoon een variant van terpentine is.

Terpenen zijn de belangrijkste componenten van hars en van terpentijn geproduceerd uit hars. De naam "terpene" is afgeleid van het woord "terpentine", een verouderde vorm van het woord "terpentine". ... Terpenen en terpenoïden zijn de hoofdbestanddelen van de etherische oliën van vele soorten medicinale planten en bloemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:57

Ayasha schreef:
In de ingredientenlijst staat gewoon "terpene" wat voor zover ik vind gewoon een variant van terpentine is.

Terpenen zijn de belangrijkste componenten van hars en van terpentijn geproduceerd uit hars. De naam "terpene" is afgeleid van het woord "terpentine", een verouderde vorm van het woord "terpentine". ... Terpenen en terpenoïden zijn de hoofdbestanddelen van de etherische oliën van vele soorten medicinale planten en bloemen.

Ah ja, maar dat is niet hetzelfde als de gemiddelde terpentine in de bouwmarkt/hobbywinkel :).

Echte echte terpentijn wordt idd van hars gemaakt en is ook wat duurder en ruikt anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41771
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:00

Kleine toevoeging, terpentine en terpentijn zijn niet hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:00

Ik weet het je over een paar jaar met zekerheid te zeggen. Maar van alles wat ik er over vond, laat het de kleuren juist meer er uit komen en dat is ook wat ik merk als ik er nu mee werk. Maar wat het over vijf jaar doet kan ik je pas over vijf jaar met zekerheid zeggen natuurlijk. :D