[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:03

Jis_ schreef:
Hij is prachtig San! Balen dat je moet wachten. Kan je zelf niet een beetje werken aan de zachttroze passe partout , beetje donkerder maken of wordt dat echt niet mooi denk je?

Ben benieuwd Toverbal!


Ayasha schreef:
Ik ben trouwens Kathleen maar meestal wordt dat afgekort naar Kath. Het alternatief vinden de meeste te lief klinken voor mijn persoonlijkheid. :') :')


:')

Ik ben ook bar slecht in namen onthouden, maar gezichten wel heel goed.

Nah, ik durf dat niet goed aan. Ik heb ooit eens beige passe partouts zwart gemaakt met spuitverf, maar van dichterbij zie je dat echt heel goed.

Ik wacht maar rustig af. Kan ik na 9 februari helemaal los gaan met passe partouts, lijsten e.d. :)).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:04

En bedankt voor de complimenten, allemaal :D!

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:45

Ayasha schreef:
Mooie flamingo San! Hij is prachtig geworden! <3



Eens! :j Heel mooi!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:03

Keer of vier opnieuw begonnen eer ik mijn schets had maar nu komt ie goed geloof ik. _O- (ben al van zaterdag oid er mee bezig en sinds vandaag pas de kleur er in aan het zetten. _O- Neusje vind ik ook altijd zo moeilijk. := En ja ik heb een chaotische manier van werken. Ik wil nu van mijn grijze neus naar de bruine vacht toewerken omdat ik op één of andere manier denk dat ik de overgang dan mooier krijg. :')
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:12

Oeh gaaf al! <3

Dat is dan geen goed plan San, straks lekker in één keer *\%/* is ook niet verkeert

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:39

Ziet er goed uit Ayasha (ja naam weer vergeten) :=

Selina

Berichten: 14329
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:51

Ziet er al goed uit! Oog is ook heel mooi, Kath

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:01

Ik kom eens binnen waaien als dat mag! Mij is uit de OP niet helemaal duidelijk wat de challenge precies is?

Ben de laatste weken het tekenen weer gaan oppakken en ik heb er super veel plezier in.

Ben wat cursussen begonnen en dingen lijken ineens te klikken of zo.

Ik tekende eerst primair op iPad met procreate en begon bij portretten dan eigenlijk altijd met het traceren van de globale contouren. Ook viel ik te snel en te makkelijk terug op color picking.

De meningen verschillen nogal over of dergelijke technieken ok zijn of niet, maar hoe dan ook niet handig als je helemaal niet zonder kunt.

Dus back to basic. Schetsboekje gekocht. Potloden set (grafiet voor nu) en weer even helemaal op mezelf aangewezen.

Hier alvast twee tekeningen

Uit een cursus mee getekend met de les een oog

Afbeelding

En na wat studeren op gezichten en proporties een eerste portret geprobeerd (zelfportret)

Afbeelding

Selina

Berichten: 14329
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:05

Er is niet echt meer een challenge. Het is meer een veilige en gezellige plek geworden om je tekeningen te kunnen delen. Leuk dat je jezelf als uitdaging hebt gesteld om terug naar de basis gegaan. Ziet er al goed uit hoor, contrast zit al goed in het gezicht.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:13

Zo even een paar bladzijdes terug gegaan om ook op wat anderen te reageren.

Jis_ weet niet waar je naar op zoek was, maar ik vind de achtergrond al heel gaaf, zit spanning in. Ben hele benieuwd naar de rest!

Solleke_Noah, heel bijzonder dat String art! Leuk gedaan dat eekhoorntje zo. Lijkt me ook wel gaaf om dat te combineren met inbranden van de eekhoorn zelf of zo. (Of hoe dat ook heet)

Huricane, super mooi gelukt!

Seven, ik vind je bloemen hartstikke mooi hoor! Heel benieuwd naar het eindresultaat. En wat ontzettend verdrietig, lijkt me niet makkelijk om dan te tekenen. Maar het ontwikkeld zich al heel mooi!

_San87_ WOUW! Die flamingo is echt super gaaf. Echt het detail! Super mooi!

Ziet er echt alweer super uit Ayasha! Erg benieuwd naar het eindresultaat!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:23

Ayasha schreef:
Keer of vier opnieuw begonnen eer ik mijn schets had maar nu komt ie goed geloof ik. _O- (ben al van zaterdag oid er mee bezig en sinds vandaag pas de kleur er in aan het zetten. _O- Neusje vind ik ook altijd zo moeilijk. := En ja ik heb een chaotische manier van werken. Ik wil nu van mijn grijze neus naar de bruine vacht toewerken omdat ik op één of andere manier denk dat ik de overgang dan mooier krijg. :')
[ [url=m/sDVnEx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat Sam :D?

Ziet er goed uit :j. Gebruik je pastel of kleurpotlood? In mijn ervaring is met potlood van licht naar donker werken het beste :).


Jis_ schreef:
Oeh gaaf al! <3

Dat is dan geen goed plan San, straks lekker in één keer *\%/* is ook niet verkeert

Ja, daarom :D. Dagje inlijsten, haha :)).


Shiloh schreef:
Ik kom eens binnen waaien als dat mag! Mij is uit de OP niet helemaal duidelijk wat de challenge precies is?

Ben de laatste weken het tekenen weer gaan oppakken en ik heb er super veel plezier in.

Ben wat cursussen begonnen en dingen lijken ineens te klikken of zo.

Ik tekende eerst primair op iPad met procreate en begon bij portretten dan eigenlijk altijd met het traceren van de globale contouren. Ook viel ik te snel en te makkelijk terug op color picking.

De meningen verschillen nogal over of dergelijke technieken ok zijn of niet, maar hoe dan ook niet handig als je helemaal niet zonder kunt.

Dus back to basic. Schetsboekje gekocht. Potloden set (grafiet voor nu) en weer even helemaal op mezelf aangewezen.

Hier alvast twee tekeningen

Uit een cursus mee getekend met de les een oog

[ [url=m/XL68Mm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En na wat studeren op gezichten en proporties een eerste portret geprobeerd (zelfportret)

[ [url=m/ZyKaRy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt een challenge is het niet meer... Wel een gezellige groep tekenmiepen die hun werk delen :D.

Je oog is mooi, je zelfportret ook, mooi die contrasten. Misschien het haar iets minder plukkerig door daar de harde schaduwen wat te minimaliseren.

En bedankt voor je compliment :D.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:32

Dankjewel! Ja het haar heb je een goed punt. Daar moet ik inderdaad nog een paar keer overheen. Weet alleen nog niet helemaal hoe dat correct te doen, dus dat wordt een volgend studie onderwerp. Het helpt ook niet dat die tekening zo groot is als mijn hand ongeveer. Dus een lijn is al snel te dik. Volgende keer groter!

Dat is wel lastig aan grafiet vind ik. Met wit over grafiet heeft niet zoveel zin. Digitaal begin ik gewoon met donkere basis en gooi er daarna licht overheen. Met potlood kan dat niet echt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:35

Dat is Sam. :j
Door een dagje pijn best op geschoten. :j zo naar de fysio, hopelijk kan die e.e.a losmaken.
Afbeelding

Dit is kleurpotlood maar ik speel wel vals. Ik gebruik zest-it. Een blender waarmee ik een ‘onderlaag’ maak en dan werk ik er dus bovenop af. :j ik merk dat je met die blender wel enigszins kan oplichten. Niet helemaal natuurlijk. Maar na blenden pakt lichter potlood weer beter op een of andere manier.

Overgang van het grijs naar het bruin moet nog beter maar moet zo vertrekken. :D
En de onderkant kaak is ook nog nie af. :D
Op de foto heeft hij een halster aan dus dat is wel wat knutselen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-21 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14329
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:37

Shiloh schreef:
Dankjewel! Ja het haar heb je een goed punt. Daar moet ik inderdaad nog een paar keer overheen. Weet alleen nog niet helemaal hoe dat correct te doen, dus dat wordt een volgend studie onderwerp. Het helpt ook niet dat die tekening zo groot is als mijn hand ongeveer. Dus een lijn is al snel te dik. Volgende keer groter!

Dat is wel lastig aan grafiet vind ik. Met wit over grafiet heeft niet zoveel zin. Digitaal begin ik gewoon met donkere basis en gooi er daarna licht overheen. Met potlood kan dat niet echt.


Je zou weer wat highlights er dan weer in kunnen gummen.

Maar het is wel 1 van de redenen waarom ik pastel zo fijn vind. Je hoeft het wit niet meer uit te sparen O:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:40

Shiloh schreef:
Dankjewel! Ja het haar heb je een goed punt. Daar moet ik inderdaad nog een paar keer overheen. Weet alleen nog niet helemaal hoe dat correct te doen, dus dat wordt een volgend studie onderwerp. Het helpt ook niet dat die tekening zo groot is als mijn hand ongeveer. Dus een lijn is al snel te dik. Volgende keer groter!

Dat is wel lastig aan grafiet vind ik. Met wit over grafiet heeft niet zoveel zin. Digitaal begin ik gewoon met donkere basis en gooi er daarna licht overheen. Met potlood kan dat niet echt.

Je kan met kneedgum wat oplichten, eventueel. Leermomentje: van licht naar donker werken :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:42

Ayasha schreef:
Dat is Sam. :j
Door een dagje pijn best op geschoten. :j zo naar de fysio, hopelijk kan die e.e.a losmaken.
[ [url=m/PV7Q1B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is kleurpotlood maar ik speel wel vals. Ik gebruik zest-it. Een blender waarmee ik een ‘onderlaag’ maak en dan werk ik er dus bovenop af. :j ik merk dat je met die blender wel enigszins kan oplichten. Niet helemaal natuurlijk. Maar na blenden pakt lichter potlood weer beter op een of andere manier.

Overgang van het grijs naar het bruin moet nog beter maar moet zo vertrekken. :D
En de onderkant kaak is ook nog nie af. :D
Op de foto heeft hij een halster aan dus dat is wel wat knutselen.

Op de bovenkant van de neus ziet de overgang er goed uit :j. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :D. Zest-it ken ik niet, even googlen.

Succes straks!

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:46

_San87_ schreef:
Je kan met kneedgum wat oplichten, eventueel. Leermomentje: van licht naar donker werken :D.


Dat probeer ik wel te doen inderdaad, maar heb ik in de haren nog niet helemaal door wat de juiste techniek is. Dit was bijvoorbeeld een eerdere versie. En daar ben ik alsmaar overheen blijven gaan met steeds meer donker en contrast. Maar eigenlijk alleen in het gezicht :+

Afbeelding

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:56

Welkom shiloh
Dank je voor je feedback :D

Je tekeningen zien er goed uit, Mensen zijn ontzettend lastig vind ik. Een milimetertje verschil ergens en het lijkt al niet meer. Dus ik vind het altijd knap dat als iemand mensen herkenbaar neer kan zetten :j en een zelfportret lijkt me helemaal lastig.
Ik wil ooit een zelf portret maken alla de mona lisa ondat mensen zeggen dat ik op haar lijk :=

Ayasha
Heel mooi, ik hou van je contrast en je kleuren. Dit word een topper <3

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 20:17

Welkom shiloh, gezellig!

Inderdaad meer een gezellig samen komen geworden van creatievelingen. Maar voor jezelf een doel of doelen stellen kan natuurlijk nog steeds als je dat wilt.
Meer schetsen, dat ene onderwerp beter kunnen neerzetten. een ander medium onder de knie krijgen, 2 werken per maand af kunnen krijgen.
Voor mij is dit topic een steun in de rug om, zo traag als ik ben en al snel grijp naar een nieuw doek, 1 werk in de maand af te krijgen.

Heel mooi je oog en portret, lekker veel contrast. Wat ik ook zo mooi vind aan het portret is het licht dat in het gezicht schijnt. Heel mooi gedaan!

Zocht inderdaad wat meer spanning in dit werkje. Denk ook dat ik de goede kant op ga. :j

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:52

Wat geprobeerd op het haar, maar weet niet of dit nou helemaal de bedoeling was. Weet niet of ik hem nou beter heb gemaakt of juist verpest heb :o? _-:(

Ik wil achteraf kunnen highlighten darnit!

Oh well... volgende keer beter, nieuwe ronde nieuwe kansen, blijven proberen..


Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:03

Bedankt voor de lieve reacties op mijn houtjes/string art. Ik probeer schetsen op het hout tot een minimum te beperken (meestal enkel positie op het hout en wat lijnen van de omtrek) omdat potlood moeilijk van het hout af gaat als je verkeerd schetst. Tenzij echt met een schuurmachien (gom werkt niet). Het branden verschilt voor mijn gevoel niet veel van tekenen met bv balpen (waar ik meestal mee teken) ik ben sowieso niet echt een gummer, het moet direct goed zijn :P

Welkom nieuwelingen!

@Seven: mooi jouw hondje, vachtstructuur staat er weer heel knap op, en de tulpen lijken inderdaad op tulpen hoor :D

@huricane: mooie kleurovergangen in jouw paard, en een leuke positie van het hoofd :j

@san: echt prachtig! Zo'n mooi, zacht werk <3

@Ayasha: dat gaat een top werk worden, super begin al. De blik in zijn ogen is sprekend.

@shiloh: dapper dat je meteen begint met mensen. Zoals seven al zei, echt moeilijk, het minste beetje 'off' en je hebt wel een herkenbaar mens getekend, maar niet dát mens wat je neer wou zetten (zo gaat het bij mij toch meestal :') ) Het haar op je laatste foto is al een hele verbetering, zeker niet verpest dus.


Ik ben nog een beetje verder gegaan met de string art, deze keer een olifantje (deze is een bestelling). Olifant blijft 'loze ruimte' en de rest wordt nog opgevuld met draad - work in progress. Deze keer met witte draad zodat de tekening hopelijk meer zal afsteken.

Afbeelding

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:38

Ik vind het er goed uit zien shiloh

Zo leuk je string art, ik zag het topic ook en moet zeggen ik kreeg er ookal heel leuke ideen van :D
Deze vind ik ook weer mooi

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:02

Bedankt voor de complimenten.
Welkom shiloh, ziet er goed uit je tekening.
Wat leuk die string art Solleke!

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:13

Welkom Shiloh, ziet er al goed uit!

Waauw San je flamingo is echt heel mooi geworden <3

Ayasha nou die overgang is ander mooi gelukt toch! Benieuwd naar het eindresultaat


Afbeelding

Ik dacht altijd dat honden niet mijn ding waren, maar het word wel wat :D

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:36

Kath!!! Wat is hij mooi aan het worden! Wow!

Toverbal, je hondje, is dat een Corgi? :D

En string art vind ik nou al leuk! :P