[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:31

Top, een nieuw topic. Ik wens jullie allemaal een creatief jaar

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:31

E4D, heb je goed gedaan want het hoort ook magenta te zijn! citroengeel, cyaanblauw en magenta :j
Rood blauw en groen zijn de basiskleuren voor digitale dingen dacht ik, zoals tvschermen enz.

Je schetsjes zijn leuk geworden, dat metallic is erg gaaf!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:38

Wat voor een boek is dat?
Ik heb gisteren toevallig een pastellesboek besteld bij Bol. Op zich zijn er zat tuturials op You tube maar ik wil eens een uitstapje maken op onderwerpen waar ik zelf niet op kom.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:56

Handig dat je zo’n boek hebt besteld. Zelf heb ik het ‘wilde dieren met pastel’ boek gekocht van Realisme in Portret. Zag dat ze uitlegde hoe veren moet, en aangezien ik vogels wil tekenen.

Nu het nieuwe jaar goed begonnen met een tutorial van een arend. Nu al helemaal gaar en heb pas de schets en de achtergrond :') Dus ga hem morgen maar afronden. En ben erachter dat ik nodig een paletmes moet kopen. En net deze week al tekenspullen gekocht :=

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:05

Ik lees weer mee en zal vermoedelijk ook af en toe eens iets roepen als ik een tip kan geven.
Ik weet niet of ik ook wat ga posten (ik zit meestal in andere topics en mijn tekenstijl is totaal anders dan van de meesten hier)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:07

Ibbel schreef:
Ik lees weer mee en zal vermoedelijk ook af en toe eens iets roepen als ik een tip kan geven.
Ik weet niet of ik ook wat ga posten (ik zit meestal in andere topics en mijn tekenstijl is totaal anders dan van de meesten hier)

Tekenstijl maakt echt niets uit hoor. Alles is welkom vind ik :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:12

Selina schreef:
Handig dat je zo’n boek hebt besteld. Zelf heb ik het ‘wilde dieren met pastel’ boek gekocht van Realisme in Portret. Zag dat ze uitlegde hoe veren moet, en aangezien ik vogels wil tekenen.

Nu het nieuwe jaar goed begonnen met een tutorial van een arend. Nu al helemaal gaar en heb pas de schets en de achtergrond :') Dus ga hem morgen maar afronden. En ben erachter dat ik nodig een paletmes moet kopen. En net deze week al tekenspullen gekocht :=

[ [url=m/G6BFIf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat niet ook gewoon lijntjes zetten :+? Alleen in een iets andere richting?

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:15

_San87_ schreef:
Selina schreef:
Handig dat je zo’n boek hebt besteld. Zelf heb ik het ‘wilde dieren met pastel’ boek gekocht van Realisme in Portret. Zag dat ze uitlegde hoe veren moet, en aangezien ik vogels wil tekenen.

Nu het nieuwe jaar goed begonnen met een tutorial van een arend. Nu al helemaal gaar en heb pas de schets en de achtergrond :') Dus ga hem morgen maar afronden. En ben erachter dat ik nodig een paletmes moet kopen. En net deze week al tekenspullen gekocht :=

[ [url=m/G6BFIf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat niet ook gewoon lijntjes zetten :+? Alleen in een iets andere richting?


Oh ja vast wel, maar dan had ik een excuus om dat boek te kopen :+
Er zit er hier eentje steeds met z’n hoofd te schudden bij het zoveelste pakketje met tekenspullen :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:42

Selina schreef:
_San87_ schreef:

Is dat niet ook gewoon lijntjes zetten :+? Alleen in een iets andere richting?


Oh ja vast wel, maar dan had ik een excuus om dat boek te kopen :+
Er zit er hier eentje steeds met z’n hoofd te schudden bij het zoveelste pakketje met tekenspullen :')

Hij moet blij zijn dat je geen Lego spaart, dan :)).

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:39

Wat een leuk topic. Nooit gezien 8)7
Mag ik ook meekletsen?

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:12

Allemaal een heel gelukkig nieuwjaar!

Leuk een nieuw topic! Leuke intro!

Mijn doelen voor 2021 zijn dat ik meer techniek wil leren. Hiervoor begin ik met een online cursus om een klassiek portret van Frans Hals te schilderen (Dame met de handschoenen).

Verder wil ik oefenen en verbeteren in het uit de losse hand schetsen. Nu maak ik iedere keer nog een raster om de verhoudingen goed te houden, maar wil het dus zonder oefenen. Beter leren kijken. Heb ook houtskool gekocht om lekker te kunnen oefenen met ruwe schetsen.

En verder wil ik ook proberen naast het schilderen het tekenen op te pakken. Met pastelpotlood of met gewoon kleurpotlood, dat moet ik nog ervaren.

Nou ja, veel plannen, zien waar ik aan toe kom want naast het tekenen en schilderen heb ik ook een nieuwe camera en objectieven en wil ik daar ook mee aan de slag. Met de vorige camera eigenlijk vooral paarden gefotografeerd, en dan met name eventing. Wil met deze camera veel veelzijdiger aan de slag, met landschapsfotografie, natuurfotografie en stadsfotografie. Vanmiddag kwam ik deze knappe jongen vlak bij stal, dus die moest even vereeuwigd worden.
Afbeelding
Misschien dat ik die ook ga schilderen of tekenen...daar ben ik nog niet uit (bokt upload maakt er een beetje een zootje van, in het echt is de buizerd echt scherp).

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:22

Schermerdier dank je wel!
Selina ben je toevallig die arend challenge van Schilderclub aan het doen van docent Toon Nachtegaal? Die wil ik waarschijnlijk ook nog gaan doen maar twijfel heel erg of ik hem in acryl ga doen of veilig in potlood of misschien aquarel... Acryl zou wel heel leerzaam zijn daar werk ik namelijk zelden mee :=
SIEMxFUNNY tuurlijk gezellig, hoe meer zielen hoe meer vreugde :)
oji leuk, succes ben benieuwd wat het word!

Mijn doelen:
1) Ik wil een portret van een hond voor een vriendin afmaken. Inmiddels is het hondje overleden dus heeft nu een specialere lading. Het is geen opdracht, dat doe ik (nu nog?) niet, tot nu toe gaat hij goed.
2) Ik heb een dagpauwoog-vlinder in aquarel-potlood (op A3?) welke ik af wil maken.
3) Een portret van een mens in kleurpotlood wil ik gemaakt hebben. Dit mag er ook eentje zijn waar ik eerder al aan begonnen ben.
4) Ik wil een keer op toned tan mixed media papier gewerkt hebben, bij voorkeur een portret.
5) Minimaal een af werk op zwart aquarel-papier gemaakt hebben. Waarschijnlijk iets van bloemen.

Verder wil nog even geen concrete doelen zoals 1tekening per week, met mijn deeltijdstudie is dat niet handig want dan is het frustrerender als het niet lukt door tijdsgebrek. Heb laatst wel een Instagram account gemaakt om af en toe wat creatiefs te delen en daar wil ik wel af en toe op kunnen posten.
Algemeen wil vooral veel experimenteren, met stijl, kleur maar ook materialen om te kijken wat ik het fijnste vind werken.
Uit dit topic hoop ik inspiratie, motivatie, stimulatie en natuurlijk plezier te halen. Waar nodig kunnen we elkaar natuurlijk helpen.
Laatst bijgewerkt door E4D op 01-01-21 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:28

@ E4D: Ja, die ja. Zeker in acryl doen dan, daar is het voor toch. Proberen. Ik weet ook nog niet of het wat wordt :+

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:32

Ja ik kom ook weer meekletsen, of als ik lui ben meelezen :+

Mijn doel voor dit jaar is om vooral lekker bezig te zijn. Het zou leuk zijn om weer in een flow te kunnen komen. Ik wil ook niks pushen dus ben nu bezig gegaan met borduren. Iets totaal anders dan tekenen, meestal als ik iets totaal ander project op pak heb ik daarna wel weer inspiratie. De ideeën zijn er inmiddels, nu nog de fut vinden om er mee bezig te gaan :') Eind februari verhuis is m'n paard, ik hoop dat ik daarna wat meer energie heb

Ik had in het begin van het vorige topic een probeersel gemaakt met waterverf, gister heb ik die stijl weer opgepakt. Ik dacht dat ik het hetzelfde had gedaan maar dat bleek ik fout te hebben dus het eindresultaat werd niet wat ik voor ogen had. Een beetje ermee gekloot en toen overnieuw gedaan. Mijn moeder vond de eerste versie ontzettend mooi dus die hangt nu in de woonkamer :D

Versie 1
Afbeelding

Versie 2
Afbeelding

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:45

Bedankt voor het openen van een nieuw topic.
Mijn challenge is kijken of ik het plezier weer helemaal terug kan vinden in tekenen/schilderen.
Ik heb afgelopen tijd héél weinig getekend en loop tegen veel weerstand aan. Ook kan ik de rust er niet meer zo goed in vinden. Ik weet hoeveel lol ik er 'vroeger' wel in gehad heb en wil het nog een echte kans geven. Ik stel geen minimum in qua werken dat ik af wil hebben, ik wil mezelf ook de vrijheid geven om bijv alleen een tijdje te schetsen. Ik wil er toch even vol voor gaan het liefst elke dag tekenen al is het maar een half uur. Momenteel heb ik mijn trimsalon gesloten en zit vaak hele dagen alleen thuis. Dus aan tijdgebrek moet het toch niet liggen. Als het me gewoon echt niet lukt dan stop er voor onbeperkte tijd mee. Het klinkt wat rigoureus maar de combi van weerstand, er geen rust/plezier in vinden en tegelijk dat knagende gevoel dat ik toch graag wil terugvinden wat ik vroeger had maakt me ook onrustig. :D Ik hoop hier veel inspiratie op te doen, en ook zelf te plaatsen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:57

Ik zie weer mooie projectjes voorbij komen! :D

Vikawiek, ik denk dat ik versie 1 het mooist vind. :j

Roofvogel wordt volgens mij ook heel gaaf, ben benieuwd naar de vorderingen.

Ik ga binnenkort maar eens een poging hond doen. Moet nog even een mooie foto van mijn pretbek hondje maken. Maar meestal rent hij dan net te hard :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:00

Zojuist m'n britannia satine uitgerold en tussen twee zware boeken gestopt, even zien of t platter wordt :').

Ik twijfel nog wel wat ik ga tekenen. Een eekhoorn, flamingo of olifant. Of eigenlijk, welke ik als eerste ga tekenen :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:01

vikawiek schreef:
Ja ik kom ook weer meekletsen, of als ik lui ben meelezen :+

Mijn doel voor dit jaar is om vooral lekker bezig te zijn. Het zou leuk zijn om weer in een flow te kunnen komen. Ik wil ook niks pushen dus ben nu bezig gegaan met borduren. Iets totaal anders dan tekenen, meestal als ik iets totaal ander project op pak heb ik daarna wel weer inspiratie. De ideeën zijn er inmiddels, nu nog de fut vinden om er mee bezig te gaan :') Eind februari verhuis is m'n paard, ik hoop dat ik daarna wat meer energie heb

Ik had in het begin van het vorige topic een probeersel gemaakt met waterverf, gister heb ik die stijl weer opgepakt. Ik dacht dat ik het hetzelfde had gedaan maar dat bleek ik fout te hebben dus het eindresultaat werd niet wat ik voor ogen had. Een beetje ermee gekloot en toen overnieuw gedaan. Mijn moeder vond de eerste versie ontzettend mooi dus die hangt nu in de woonkamer :D

Versie 1
[ [url=m/0aGrS1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Versie 2
[ [url=m/DVradU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het paard van versie 1 mooier, maar de achtergrond van versie 2 :P.

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:46

_San87_ schreef:
Ik vind het paard van versie 1 mooier, maar de achtergrond van versie 2 :P.

Dat had ik wel van je verwacht :D

Om heel eerlijk te zijn zijn alle 2 niet wat ik voor ogen had. Maar 3 keer hetzelfde tekenen wat waarschijnlijk toch ook niet ging worden wat ik wou had ik geen zin in :')
Ik zit nu ook gewoon in een te negatieve mindset om realistisch te tekenen denk ik, ik hoop dat dat na de stal verhuizing wel klaar is.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:08

Ik heb het boekje niet maar heb hem ak wel eens doorgelezen heel mooi en inspirerend

Heerlijk al die ideeën en voornemens voor 2021 dat alleen inspireert al om aan de gang te gaan

E4d
Interessant om te zien wat een beetje andere type rood of magenta dan doet met alle andere kleuren. Ik neem daar eerlijk gezegd nooit echt de tijd voor om te zien wat de kleuren doen en die dat gewoon terwijl ik bezig ben. Wellicht om wat af te komen van de te felle kleuren wel een goed idee om mn palet van te voren af te stemmen :j

Je restjes werkjes zijn mooi de ijsvogel vinf ik vooral heel goed gelukt

Solleke noah
Prachtig kado en wat oogt de ontvangster er trots mee <3

Mooie opzet selina
Zulke mooie vogels <3

Kom er bij ibbel iedereen heeft hier zn eigen stijl en dat is huist zo heerlijk verhelderend op momenten allemaal nieuwe ideeën en inzichten :j

En welkom siemxfunny

Vikawiek
Ik ga ook voor optie 1 die is mysterious :D



Mn eerste tekening voor 2021 begonnen en gelijk het anders aan gepakt als ik normaal doe
Ik ben echt slecht met lang haar dus dacht ok nieuw jaar gewoon een swat nieuws proberen eerst de haar richting en lengte opzetten in de low lights en daarna hightlights. Tot nu tot bevalt me dat wel geeft al veel meer het idee van lang haar dan het stukje voor stukje doen wat ik vaak doe :D

Tis een kadootje voor mn schoonmoeder maar die kan ik hier wel delen

Afbeelding

Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:19

De ogen zijn toch het leukste. Zodra je tekening je gaat aankijken heb je een band en moet je hem wel afmaken. Ik was nu voor het eerst niet mij het oog begonnen.
Gisteren en eergisteren wou het tekenen niet lukken. Mijn ogen waren zo aan het branden dat ik niet kon focussen. Ik gebruik een leesbril voor de details maar ik merk dat mijn ogen hier wat moeite mee hebben. Misschien moet ik toch eens overleggen met een opticien. Heeft misschien iemand een speciale bril voor bij het tekenen?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:26

Normaal begin ik niet met het oog maar hier komt haar over de ogen dus dat moest wel :=

Afbeelding

Ik heb geen bril dus geen idee :)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:29

Napie schreef:
Ik gebruik een leesbril voor de details maar ik merk dat mijn ogen hier wat moeite mee hebben. Misschien moet ik toch eens overleggen met een opticien. Heeft misschien iemand een speciale bril voor bij het tekenen?


Ik heb een beeldschermbril voor lezen en achter de computer, en die bevalt met het tekenen ook goed.
Als ik echt iets goed wil bekijken/moet priegelen zet ik 'm af. Maar ik ben dan ook goed bijziend (-7 en -5) dus ik kan op 10 cm afstand alles heel goed zien :D :))

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:44

In het dagelijks leven gebruik ik trouwens geen bril alleen incidenteel een leesbril op mijn werk in het ziekenhuis als ik medicatie of bijsluiters moet lezen.

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:38

Na vorig jaar sinds maart mee te hebben gelezen zou ik me graag willen melden :D. Vind de motivatie in dit topic zo leuk.

Selina, ik volg jouw topic altijd, ben heel benieuwd :)

oji, kom je vaker zulke vogels tegen? Het geeft ook altijd zo'n goed gevoel als je je eigen foto's natekent :D.

vievawiek, gebruik je alleen waterverf of ook andere materialen? Heel gaaf!! Zin om een turtorial te maken :p? Ik durf nooit zo met waterverf of aquarel überhaupt.

Seven, jouw stijl vind ik zo tof! Hoelang ben je daar mee bezig?

Zelf heb ik vorig jaar tekenen opgepakt. Dit is het kerstcadeautje voor mijn ouders (Isabel, onze goldie). Voor het eerst op pastelmat. Daarvoor altijd op canson mi teintes getekend. Ik had veeeel eerder moeten overstappen, wat een fijn papier.
Doelen van het jaar? Een tekening per maand, in m'n hoofd heb ik al een aantal ideeën.


Afbeelding