[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:16

Panpastels! Er is een groep op facebook voor uitsluitend werk met panpastels, misschien interessant om te volgen. Heb ze al verschillende keren willen bestellen maar het is zo duuur :') denk dat ik ze vooral zou gebruiken voor de eerste laag en dan met de potloden afwerken

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:25

Ik gebruik PanPastel. Gebruik het momenteel alleen voor de achtergrond. Vind het snel werken en heb inmiddels iets van 12 kleuren. Zou wel alle kleuren willen maar auw, duur _O-

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:26

Wat is dat precies?

Mooi werk van die schimmel!

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:27

Inderdaad, gisteren adviseerde mij ook iemand om de basislaag met panpastel op te zetten. Maar ik vind het ook erg prijzig. |(

Mooie schimmel culacinno.
Seven: prachtig!
Laatst bijgewerkt door huricane op 03-01-21 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:27

Schemerdier schreef:
Wat is dat precies?

Mooi werk van die schimmel!


Het is pastel uit een potje. En je gebruikt het alsof het oogschaduw is zegmaar. Dus met een make-up kwastje of sponsje. Het heeft veel pigment.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:28

Je kunt ook pastelkrijt platstampen en met een spons aanbrengen. Zo deed ik dat toen ik nog met pastel werkte :+.

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:30

Ik vind pastelkrijt zo stoffen, doet panpastel dat ook?

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:30

:wave: ik kom mij ook melden en meelezen + posten :)
Een echt doel heb ik niet...
Of, nouja... Ik wil meer schetsen, maar dat wil ik altijd :=

Er komt alweer veel moois voorbij :j
Óp naar een creatief en mooi nieuwjaar!

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:05

huricane schreef:
Ik vind pastelkrijt zo stoffen, doet panpastel dat ook?


Ja

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:11

huricane schreef:
Ik vind pastelkrijt zo stoffen, doet panpastel dat ook?

Ja. Beide zijn op basis van kalk en droge kalk stoft. Dat geldt voor de pan, de krijt en het potlood van pastel.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:17

Oee leuk! Beetje late aanmelding misschien, jullie zijn al op pagina 5! Maar ik heb het tekenen na een jaar of 5 weer opgepakt en wil hier zeker weer mee doorgaan. Naast het realistische werk wil ik ook proberen iets abstracter te gaan werken met veel beweging. Ik heb hier al een idee bij maar dat wil ik dit jaar wel gaan uitwerken.

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:24

Ik hou van de panpastels, ik heb lang niet genoeg kleuren en wil er nog een set extra bij aan schaffen.
Het krijt fijn maken doenik nu ook wel eens voor een evt achtergrond. Dat wil ik dit jaar dus meer gaan doen.

Mooie schimmel :j culaccino prachtige appeltjes

Welkom horsiegek

Welkom fnanne

Goede tip nenah
Ik ga eens zoeken naar die pagina

ElineR
Ik wil hem nog wat overlopen en waar ik het idee heb dat het beter kan ga ik nog wat puntjes op de I zetten.
Nu eerst een zoektocht naar een mooie lijst en passé partout :j

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:57

Aahh Panpastels, heet dat zo :D. Ze zijn inderdaad goed duur :'). Maar het ziet er zo bevredigend uit.
Weet je hoe die Facebook groep heet Nena?

Welkom Fnanne en horsiegek!

Seven, ben heel benieuwd! Het is ook altijd leuk als je de dieren die je tekent persoonlijk kent :D.

Had even een uitstel momentje aangezien dit op mi teintes is en ik van de week dus pastelmat heb ontdekt. Ik was bijna in staat om op nieuw te beginnen op pastelmat :'). Maar goed, hij is eindelijk af. De jongen komt bij het squash centrum waar ik werk en het is een cadeautje voor zijn vriendin haar verjaardag.
Ik heb hem net langs gebracht zodat hij hem op tijd binnen had en ben op de terugweg mijn anonieme ov kaart met €37 kwijtgeraakt :'). Volgende keer verstuur ik wel :').
Overigens de eerste keer dat ik mensen heb getekend dus tips zijn welkom! Het is a3.

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11608
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:22

Je black and white knallen er uit voor mij nenahdm. die met kleur ook heel mooi.

En over marketing, dat is net als sommige hier ook een lastige voor mij, insta ben ik alweer een tijd van af, zat er maar weinig op. Ik wil het gaan vinden in vrij werk exposeren maar dat zeg ik ook al een aantal jaar. :))

Zwart in kleur is best lastig ja, maar het wordt erg mooi huracine, Misschien kun je in de oogschelpen nog subtiel iets meer roze en paars tinten aanbrengen?

Prachtig Eva! De achtergrond vind ik er heel mooi bij. En die maantjes en haartjes op de oren. <3

Prachtig ook die rechter hond Seven!

Heel gaaf culaccino. :j Leuk dat je na zo'n lange tijd toch weer begonnen bent.

Gezellig Fnanne :wave: en horsiegek! Ja gaat snel horsiegek maar inspringen kan altijd.

Wat een leuke pose op jouw tekening Eline! Echt goed voor een eerste keer. :oo ...Van je anonieme OV wel zuur zeg.

Ibbel

Berichten: 49160
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:27

Tips wat betreft exposeren/meer naamsbekendheid/vrij werk aan de man brengen:

Benader lokale verpleeg- en verzorgingshuizen, gezondheidscentra, bibliotheken. Daar hangen vaak tijdelijke exposities.
Benader de kleinere galerietjes/art shops in jouw buurt.
Benader ook lijstenmakers en winkels met schilderbenodigdheden. Enerzijds voor tips waar te exposeren, anderzijds mag je daar vaak ook wel een tijdje in de etalage.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:45

Ik zou graag mee tekenen. Maar ik durf niet zo goed als ik al die mooie werken zie... :+

Nooit heel fanatiek getekend, op en af. Vaak geen geduld dus al zeker niet (te) groot.
Comfort ligt op cartoon ala Disney. Dat wilt ook nog wel groot op de muur bijv.

Maar eigenlijk wil ik veel liever realistisch kunnen tekenen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:47

Ik wil anders wel een lelijk werkje plaatsen hoor dat ik gisteren heb gemaakt, mocht dat helpen :')

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:48

Schemerdier schreef:
Ik wil anders wel een lelijk werkje plaatsen hoor dat ik gisteren heb gemaakt, mocht dat helpen :')


Of het is echt ‘lelijk’ en ik denk ik doe mee..
Of, jouw ‘lelijk’ is allemachtig prachtig en ik denk o poedersuiker..

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:53

Schemerdier schreef:
Ik wil anders wel een lelijk werkje plaatsen hoor dat ik gisteren heb gemaakt, mocht dat helpen :')


:')


zie hier weer prachtige werken voorbijkomen, jullie gaan wat snel om iedereen apart te benoemen. 'k Ga een poging doen het beter bij te houden. Iedereen is duidelijk goed van start gegaan in 2021 :D


Ik heb weleens wat tentoongesteld via een bevriend kunstenaar. Die doet zelf regelmatig tentoonstellingen en dan mag ik wat van mijn eigen werken erbij plaatsen. Ook hebben we hier in België de Kunstroute (zie bv https://kunstroute-leuven.be/ maar veel gemeenten doen mee) en dat geeft de kans aan kunstenaars om aan huis hun werk aan geïnteresseerden te tonen.

Kunstroute vind ik een heel leuk concept, wij gaan ook altijd even een rondje doen langs kunstenaars die er boeiend uit zien.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:54

Het is wel een beetje dat meerdere mensen - waaronder ik - deze challenge (wat eigenlijk niet eens meer een echte challenge is) al jaren doen. Ik kan nog wel wat tekeningen uit het eerste topic halen van mezelf, die zijn vreselijk :') Moet zeggen dat ik zelf eerst wel snelle schetsen deelde, maar nu voornamelijk de grotere tekeningen. Juist leuk toch om je werk te delen en dan aan het eind van het jaar zien dat je vooruit bent gegaan. Ik kan weer niet cartoon tekenen, probeer het iedere keer, maar kan er gewoon niks mee :')

Edit, mijn eerste werken uit 2016:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Selina op 04-01-21 11:57, in het totaal 3 keer bewerkt

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:55

SIEMxFUNNY schreef:
Wat is het grootse verschil dat je merkt?


Mi teints houd lang niet zoveel pastelkrijt of potlood vast dan pastelmat. Ik kan er veel minder lang op doorwerken dan bij pastelmat. Ik ben lang terug begonnen met een vliegende Laplanduil op mi teint. Het is dat er al heel veel uren in zitten anders zou ik opnieuw beginnen op pastelmat. Die uil moet ik nodig 's afmaken maar het werken op dat papier staat me dus zwaar tegen.

Ik zal 's kijken of ik wat foto's kan vinden van het begin en het resultaat tot nu toe.

Jis_

Berichten: 11608
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:56

Leuk, dank je Ibbel.

Het is bij mij zeker voor een deel de stoute schoenen aantrekken (is mijn werk wel goed genoeg) maar ook gewoon tijd te kort om een goed aantal schilderijen bij elkaar te krijgen. Dat lukt nog steeds niet omdat ik dan toch weer wat opdrachten aanneem, en ik werk (nog steeds) niet echt snel. Of ik gooide het weer eens over een andere boeg en kon opnieuw beginnen met een samenhangende collectie opbouwen, maar dat laatste is geen probleem meer, ik weet nu wat mij het meeste ligt, denk ik. :D

Ik ben nu bezig met mijn 'Picasso'. :P


Hahahaha!! Schemerdier, dat is lief. :D

Leuk Balou, Ga lekker beginnen met schetsen, makkelijke dingen. Vogels vind ik bijvoorbeeld makkelijker dan een paard of mens. Of een oog, hou het simpel in het begin. Teken wat je ziet en niet wat je denkt te zien. Beetje gek maar dat helpt echt bij realisme. En blijf kijken ook naar het geheel dan alleen een stukje waar je mee bezig bent dan verlies je de verhoudingen niet uit het oog.

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:59

Selina dat geeft hoop!

Het is allemaal op A5 papier.
Materiaal van de Lidl.
Kleine korte werkjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:59

Hallo! Ik kom even binnenvallen om m'n nieuwste project te laten zien. Dit wordt hopelijk de eerste creature card uit een reeks. Ik wil ook nog een illustratie in kleur maken, daar ben ik gisteren mee begonnen. Ik vind het best spannend, het is toch wat buiten m'n comfortzone, maar ook heel leuk. Als kind maakte ik al boekjes over spreuken magische wezens (als echte Harry Potter-fan) :D

Het kan zijn dat ik er nog het een en ander aan verander:
Afbeelding

De tekeningen zijn met balpen op papier gemaakt en ingescand. De achtergrond heb ik in Procreate op de iPad gemaakt, daar heb ik dan de schetsen overheen geplaatst (met de overvloeimodus op Multiply). De lay-out heb ik verder afgewerkt in Photoshop.

Ik doe straks even een reactieronde!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:03

Afbeelding

Dit is die Laplanduil en het wordt echt het allerlaatste wat ik op mi teints maak.

Ik wilde er een zonsopgang als achtergrond op zetten. Zo'n mooie rode lucht. Afgewisseld met blauwe strepen. Eerder heb ik al een stuk rood ingekleurd maar was er zo niet tevreden over dat deze tekening nog steeds op de ezel staat zonder dat ik het afmaak.

Afbeelding

Dit is de originele foto.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 04-01-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt