[SCH][WIP] Mijn eerste schilderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

[SCH][WIP] Mijn eerste schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:06

Ondanks gebrek aan tijd en dat ik al veel te veel materialen doe, heb ik m'n zinnen gezet om te leren schilderen. En ik spring direct in het diepe en begin aan een paard. :Y)

Geloof dat het normaal is om eerst het paard in z'n geheel de eerste laag te geven en dan op te bouwen. Maar doordat ik normaal met pastel werk ben ik het gewend om stukje voor stukje te doen. De komende tijd wil ik gewoon van alles proberen, kijken wat fijn werkt. Leek me leuk om een topic te openen zodat ik dat later ook kan terugkijken.

Acrylverf op papier, A4 formaat.

Afbeelding

Afbeelding

Updates zijn ook te vinden via mijn Instagram @selin_art

Jis_

Berichten: 11590
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:47

Nieuw medium haalt je uit je comfortzone maar gelijk helemaal in het diepe door ook anders te gaan werken raad ik aan. :j Voor eventueel een volgend werk.
Beginnen met donkere en lichte vlakken, wie weet bevalt dat wel dat 'knoeien' met verf. Het begin goed verdunnen, bij elke nieuwe laag vetter gaan werken.

Wat ik al zei in ander topic kleuren zijn lekker fris. +:)+

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:56

Jis_ schreef:
Nieuw medium haalt je uit je comfortzone maar gelijk helemaal in het diepe door ook anders te gaan werken raad ik aan. :j Voor eventueel een volgend werk.
Beginnen met donkere en lichte vlakken, wie weet bevalt dat wel dat 'knoeien' met verf. Het begin goed verdunnen, bij elke nieuwe laag vetter gaan werken.

Wat ik al zei in ander topic kleuren zijn lekker fris. +:)+


Bedankt! Verdunnen met water bedoel je?

Jis_

Berichten: 11590
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:40

Ja met water kan.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:57

Leuk, aan de slag met nieuw spul! Grappig om te zien dat je met de acryl eigenlijk nog steeds de werkwijze van je pastel gebruikt, maar ik snap dat je daarmee start als houvast hoor. Wat Jis zegt is denk ik wel een goede tip: voor een volgende keer je voornemen dat het ook totaal mag mislukken en eens proberen om te starten met vlakken en dan in lagen op te bouwen. Jij hebt genoeg talent dat je dat met wat oefenen prima moet lukken. :j

Ik ben heel benieuwd hoe deze eruit komt te zien, hij heeft al een fijne oogopslag. :)

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 14:49

Elanor schreef:
Leuk, aan de slag met nieuw spul! Grappig om te zien dat je met de acryl eigenlijk nog steeds de werkwijze van je pastel gebruikt, maar ik snap dat je daarmee start als houvast hoor. Wat Jis zegt is denk ik wel een goede tip: voor een volgende keer je voornemen dat het ook totaal mag mislukken en eens proberen om te starten met vlakken en dan in lagen op te bouwen. Jij hebt genoeg talent dat je dat met wat oefenen prima moet lukken. :j

Ik ben heel benieuwd hoe deze eruit komt te zien, hij heeft al een fijne oogopslag. :)


Dank je! Dat met vlakken snap ik nog niet zo goed. Zat al online te zoeken naar online lessen over dieren met acryl maar kon ik niet echt vinden. Dus ik doe nu inderdaad maar wat en we zien wel waar we uitkomen.
Dat dingen mogen mislukken kan m’n hart nog niet aan :')

Jis_

Berichten: 11590
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:10

Van mislukken leer je ook. :D :j

Als je naar de/een referentiefoto kijkt, kun je kijken naar de grote kleurvlakken die je ziet, dus even niet naar detail kijken. Waar valt de schaduw en waar valt het licht en wat zit daar tussen in. Een beeld met heel duidelijk licht en donker, helpt ook om het te gaan zien.

Nou moet ik zeggen dat heel realistisch schilderen met acryl echt lastig is. Veel lastiger dan met de langer werkbare acryl (Golden open) of olieverf. Maar het is zeker niet onmogelijk alleen vergt het heel veel oefening om feeling te krijgen met sneldrogende verf. Het betekent eigenlijk ook dat je vrij snel moet werken om mooie overgangen te krijgen.
Wat je ook kan doen om het makkelijker te maken is een medium er door mengen die de verf wat langer nat houdt. Dit heb ik nooit gebruikt (want toen ging ik te kort begon te schieten voor mijn gevoel met gewone acryl ging ik over op de Golden Open) dus kan er verder niks over zeggen, maar het zou moeten helpen.

Klein werken wil ook meer meehelpen dan wanneer je voor grote doeken gaat voor deze gedetailleerde stijl met acryl.

Wat jij kan met potlood kan ik weer niet zo goed (nog). :D Geduld en lekker oefenen, als je de smaak te pakken hebt ga je verf wel waarderen denk ik.

Als ik me er te veel tegen aan bemoei in je topic moet je het zeggen. O:) Pb staat open voor meer tips. :j

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [SCH][WIP] Mijn eerste schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:54

Bedankt voor de tips Jis! Ik ben juist begonnen met schilderen om wat meer af te wijken van dat hyperrealisme, dus ik hoop dat het me op een gegeven moment lukt om dat te kunnen loslaten. Al moet ik zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben (niet het loslaten, maar wel in het algemeen en ik zeg dat eigenlijk nooit over mezelf _O- )
Nog kleiner dan dit wordt wel lastig met penselen, al werk ik met pastel wel meestal op A5.

Jis_

Berichten: 11590
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:37

Ohh ja (foto)realistisch los laten (en daarin een eigen stijl vinden) is ook moeilijk vind ik. Kritisch zijn en blijven op je eigen werk is ook goed, tevreden/trots zijn op een werk ook heel goed. :D

Dit formaat is ook top. :j Voor losser werk lekker wat groter kan makkelijk met acryl.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:40

@ TS: Gewoon op je eigen manier ontdekken wat voor jou lekker werkt. Als dat deze manier is, dan is dat helemaal prima. Ik vind de eerste van de twee al een geweldig begin hebben, dus ben heel benieuwd hoe het verder gaat. :j

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 18:28

Heb hem vandaag in 1x afgerond.
Rest in wel in kleurvlakken opgebouwd en zo verder gewerkt. Het lijkt op een paard dus prima eerste poging :Y)

Afbeelding

Amsterdam Acrylverf op Van Gogh acryl papier op A4 formaat.

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [SCH][WIP] Mijn eerste schilderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:40

Zeker niet slecht!
Mooi kleurgebruik!

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 23:42

mariettek schreef:
Zeker niet slecht!
Mooi kleurgebruik!


Dank je wel!