[VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

[VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 16:21

Dankzij inktober heb ik inkt behoorlijk leren waarderen.
tot nu toe heb ik altijd met simpele stabilo finliners gewerkt die ik ook aanleng met water. Inkwash?

Hoe dan ook, het valt me op dat mijn stabilo's bizar snel leeg zijn.

Nu vroeg ik me dus af wat nu eigenlijk echt fijne fineliners zijn (eventueel hervulbaar?) en of het te vergelijken is met bv oost indische inkt?
Fineliners zijn wel handig om verplaatsing natuurlijk.

Ik las online dat het papier dat je gebruikt ook een reden kan zijn voor snel op zijn. Dus waar zou ik dan kwa papier op moeten letten?

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:26

Ik vind de fineliners van Staedtler heel fijn. Hebben ook verschillende punt diktes. Ik heb er nog geen hoeven vervangen eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 16:40

Zijn deze ook uhm "uit te wrijven" met water en een penseeltje? Ik zie nl dat ze watervast zijn?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:41

Unipin fineliners. Verschillende diktes, pigment ink ( dus vergelijkbaar met indische ink), waterproof en verbleekt niet.
Sneldrogende ink, en je kunt er zorgeloos waterverf over schilderen, absoluut watervast.Om die reden kun je "uitwassen" met een kwastje wel vergeten.

Maar gewoon thuis moet ik zeggen dat ik de ouderwetse kroontjespen toch wel erg fijn vind....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-11-20 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:42

Ayasha schreef:
Zijn deze ook uhm "uit te wrijven" met water en een penseeltje? Ik zie nl dat ze watervast zijn?


Nee, dat niet.
Dan zou je misschien beter inkt en een kroontjespen kunnen gebruiken.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:45

Ik gebruikte ook de staedtler fineliners, gekocht in de ava.
Als je iets uitveegbaar wil, zou ik eerder kijken naar inkt of waterverf, aangevuld met dunne watervaste fineliner misschien?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 16:51

Ik was nu aan het kijken op teken inkten. Zo ver vind ik nan king en Talens teken inkt (naast de gewone oost Indische)
Wellicht zou ik die kunnen gebruiken voor de grotere oppervlaktes. Daar kunnen de fineliners nl. duidelijk niet zo goed mee om.

Wat is een kroontjespen? :o
Een vulpen?

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:54

Van ‘vroeger’
Heeft een scherpe punt en je lijn wordt dikker als je iets harder drukt.


Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:59

Noem mij maar gek (vandaag mag het) maar ik doe ook wel eens tekenen met vulpennen, de inkt die daarin gaat is doorgaans op waterbasis, deze kan je na het tekenen dus nog nabewerken met water.

Nog leuker (imo!) zijn vulpennen met een flex nib, ofwel een flexibele penpunt. Hiermee kan je de dikte van je lijnen afwisselen door meer of minder druk op de pen uit te oefenen tijdens het tekenen, vergelijkbaar met een kroontjespen. Maar dan met een inktreservoir, dan hoef je niet steeds te dippen :D Ook erg leuk voor calligrafie.

Ik heb voor dat doel een Noodler's Konrad vulpen, soort van moderne kroontjespen


Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:02

En ik vergeet gewoon te reageren op je vraag uit de OP! de meeste fineliners die ik ken (Stabilo is de enige uitzondering die ik ken) heeft allemaal watervaste inkt, welke je dus niet na het tekenen nog na kunt bewerken met water. Zo ver ik weet kan dat alleen met stabilo. Vandaar mijn suggestie voor een vulpen, daar gaat inkt in op waterbasis, welke je net als een stabilo nog na kunt bewerken later.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 17:23

Bedankt voor de tip Telpeva!

Ziet een beetje uit als ‘the best of both worlds’ die pen! :) gezien je grote vlakken ook met dezelfde inkt kan doen met een penseeltje. :j

Nog een aanrader kwa inkt?

En natuurlijk:

*\%/* GELUKKIGE VERJAARDAG!!! **\O/** **\O/**

Welkom in de steeds groter wordende groep van mensen met een awkward Corona-verjaardag! :D

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:06

Ik gebruik zelf vulpen inkt van J Herbin, dit merk verkoopt ook mini glazen potjes namelijk. Dan kan je met een wat lager budget toch meteen meerdere kleuren testen, en je zit niet meteen met een leger van die grote potten op je bureau :+


https://www.24papershop.com/schrijfware ... roduct=725

en de pennen
https://www.24papershop.com/schrijfware ... roduct=662

Deze tekening van afgelopen inktober is gedaan met een Noodler's Konrad vulpen :+ het origineel is met lichtblauwe inkt (J Herbin Blue Myositis) getekend, omdat die toevallig kleur nog in mijn pen zat. Voor inktober heb ik hem digitaal zwart gemaakt O:)
Afbeelding


Alle andere inktobers die ik heb gemaakt afgelopen maand zijn gemaakt met Carbon Inkt + kroontjespen, Copic Multiliner SP fineliners, en ingekleurd met ecoline brushpennen. De Carbon inkt (van het merk Diamine) zit in een pot, dat is ook vulpen inkt máár die is watervast. Copic fineliners zijn ook allemaal watervast. Daar heb je denk ik niet direct wat aan, maar als je juist voor waterbasis wilt gaan dan zijn dat al merken en modellen die je van je lijst weg kan strepen want deze kan je niet mengen met water.

En dankjewel :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:24

Ayasha schreef:
Wat is een kroontjespen? :o
Een vulpen?

Verder terug in het verleden Ayasha ( ja, ja, ik ben een dinosaurus....), het is zo'n pen die je in inkt doopt om te schrijven of te tekenen. Ik vermoed dat je ze wel kent, maar niet onder de naam kroontjespen.
Heel geschikt om met oostindische inkt te werken, maar je kunt allerlei soorten inkt gebruiken. Er zijn allerlei soorten nibs voor te krijgen (calligrafie).
Ze zijn fijn en veelzijdig, maar niet voor "onderweg", ook vinden veel mensen het steeds moeten dippen niet fijn.
Ik heb ook een dhz variant gemaakt; een bamboe pen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:28

Ik vind de pennen van Micron heel fijn. Maar ik durf niet te zeggen of je deze met water kunt uitvegen. Ik heb zowel Staedtler als Micron liggen hier. Ik zal het eens voor je proberen dit weekend :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 23:02

Heb ze opgezocht kuggur en ik ken ze inderdaad. Sterker nog. Heb er normaal eentje al zou die stuk gegaan kunnen zijn. Heb m ooit voor school moeten aanschaffen en had er toen weinig liefde voor maar dat lag niet aan de pen. :(:)

Het is inderdaad een beetje de ‘voorganger’ van de moderne vulpen.

Ben benieuwd Dayhio! Gaan de microns lang mee?
Mijn huidige stabilo’s gaan echt bizar snel leeg om één of andere reden.

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:33

Ik heb zowel een setje verschillende diktes van Sakura Pigma Micron als Staedtler, ik vind zelf de microns fijner. Ze “glijden” meer over het papier, een zachter gevoel, in vergelijking vind ik de Staedtlers krasserig ofzo? Beetje vage uitleg misschien :P
Over mengen met water kan ik niets zinnigs zeggen, dat laat ik even aan anderen over.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:41

Telpeva schreef:
Noem mij maar gek (vandaag mag het) maar ik doe ook wel eens tekenen met vulpennen, de inkt die daarin gaat is doorgaans op waterbasis, deze kan je na het tekenen dus nog nabewerken met water.

Nog leuker (imo!) zijn vulpennen met een flex nib, ofwel een flexibele penpunt. Hiermee kan je de dikte van je lijnen afwisselen door meer of minder druk op de pen uit te oefenen tijdens het tekenen, vergelijkbaar met een kroontjespen. Maar dan met een inktreservoir, dan hoef je niet steeds te dippen :D Ook erg leuk voor calligrafie.

Ik heb voor dat doel een Noodler's Konrad vulpen, soort van moderne kroontjespen

[ Video ]


Dit is leuk zeg! Wat kost zoiets?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:46

Als je een vulpen wil die een variabele lijn dikte kan maken, fude nib. Staat op mijn verlanglijstje....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 23:54

xx_Irisje schreef:
Telpeva schreef:
Noem mij maar gek (vandaag mag het) maar ik doe ook wel eens tekenen met vulpennen, de inkt die daarin gaat is doorgaans op waterbasis, deze kan je na het tekenen dus nog nabewerken met water.

Nog leuker (imo!) zijn vulpennen met een flex nib, ofwel een flexibele penpunt. Hiermee kan je de dikte van je lijnen afwisselen door meer of minder druk op de pen uit te oefenen tijdens het tekenen, vergelijkbaar met een kroontjespen. Maar dan met een inktreservoir, dan hoef je niet steeds te dippen :D Ook erg leuk voor calligrafie.

Ik heb voor dat doel een Noodler's Konrad vulpen, soort van moderne kroontjespen

[ Video ]


Dit is leuk zeg! Wat kost zoiets?

Heb m nu gevonden voor 16,95. Wel de simpele zwarte. Er stonden ook speciale kleurtjes op die dan 23 kostte oid.

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:16

Van fineliners weet ik niet veel, maar misschien heb je er toch iets aan...
Hervulbaar zou ik niet snel doen, correct me if I'm wrong, maar ik gok dat er dezelfde inkt in gaat als in rollerballs en vulpennen, wat op waterbasis is en niet op oliebasis zoals in een ballpoint. Een vulling kost rond de 5 euro en gaat echt hard.

Papier kan een stuk schelen! Normaal papier absorbeert inkt, terwijl vulpenvriendelijk papier (Oxford Optic is betaalbaar, maar je hebt ook Rhodia, Claire Fontaine en Tomoe River) de inkt er juist op laat liggen.
Kost minder inkt en laat de eigenschappen beter naar voren komen van bepaalde inkten.
Als je inkt kan waarderen, Tomoe River haalt er echt het beste uit. Kost alleen wel veel.

Ik ben zelf niet zo een fan van moderne flexvulpennen :o in vergelijking met kroontjespennen moet je best hard drukken.
Oude penfabrikanten zoals Swan en Waterman maakten pennen met hele flexibele punten, maar die heb je zo verpest en ze zijn vaak boven de 100 euro. En je kan er bijna geen inkt in doen, krengen om schoon te maken, roodtinten vreten vaak aan de inktzakjes, moderne inkt is soms linke soep, enzovoorts enzovoorts -O-
Wat dat betreft is een kroontjespen de goedkoopste en wat flex betreft beste optie. Dippen is vervelend, maar bij sommige punten hoeft het minder vaak dan bij anderen. Eventueel kan je ook nog een Zebra punt in sommige Jinhao modellen zetten. Het lastige is dat moderne pennen redelijk 'droog' worden gemaakt vaak, waardoor ze bij flex niet genoeg inkt kunnen toevoeren. Als je heel langzaam tekent heb je er geen last van, maar wel iets om rekening mee te houden. Dit geldt ook voor duurdere modellen zoals de Pilot Falcon.
Fude kan idd ook, maar dan moet je het niet vervelend vinden om de hoek van je pen aan te passen voor lijndikte. Zelfde geldt voor een stub. Flex werkt met druk.

Uit potjes met inkt kunnen werken is wel echt de moeite, er zijn zoveel ''hebbe hebbe hebbe'' inkten!
Emerald of Chivor bijvoorbeeld. De rode sheen zie je alleen op Tomoe River papier trouwens.
https://www.gouletpens.com/products/jac ... ink-sample

Sorry, geen fineliners, wel papier en inkt :Y)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VRAAG] Wat is nou een fijne fineliner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 00:20

Bedankt voor de uitgebreide info! Heb er absoluut wat aan! Heb voor nu een flex pen besteld maar kan zijn dat ik nog een kroontjespen bestel ook. Ik schreef vroeger altijd met goedkope vulpennen. Hoop dus dat het kwa ‘drukken’ mee valt in vergelijking met wat ik ken. :D

Potjes inkt word ik stiekem sowieso altijd hebberig van. :o

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:29

Ik kan me van dit ding herinneren dat ik hem prettiger vond tekenen dan de meeste fineliners, maar hem veelvuldig vervloekt heb omdat hij niet watervast bleek te zijn (waar ik telkens als ik hem gebruikte opnieuw achter kwam :+ ).

https://www.dekwast.nl/artikel/tradio-p ... xJEALw_wcB

Wat ook wel leuk en niet watervast is zijn deze dingen:
https://www.jetpens.com/Pentel-Art-Brus ... k/pd/10977

Een rondje google leverde me ook dit op, met een recentie dat ze niet watervast zijn. Kan me alleen niet herinneren of ik ze ooit heb uitgeprobeerd.
https://www.bol.com/nl/p/uni-pin-fineli ... ifications

En gefeliciteerd Telpeva inderdaad :D

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:38

Heerlijk al die fans bij elkaar :D welke heb je besteld ts? Ben niet nieuwsgierig hoor :')

Oh ja die die pentel brushpen die Roodvos linkt, die is heel tof om mee te werken ik heb hem ook :D

En weer bedankt ook :D ik heb vandaag een Rotring Rapidograph cadeau gekregen, van mijzelf, maar dat gaat de lol niet drukken haha. Maar dat is een watervaste fineliner dus voor ts en het topic niet heel relevant

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 08:40

Ayasha schreef:
xx_Irisje schreef:

Dit is leuk zeg! Wat kost zoiets?

Heb m nu gevonden voor 16,95. Wel de simpele zwarte. Er stonden ook speciale kleurtjes op die dan 23 kostte oid.

Ik vind alleen de duurdere, heb je een linkje?

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:12

Nog een kleine side note, voor de meeste Noodler's pens zul je ook een pot inkt nodig hebben, want daar passen geen cartridges/vullingen in. Een eventueel inktpotje zou ik dan meteen meebestellen.


Citaat:
Hervulbaar zou ik niet snel doen, correct me if I'm wrong, maar ik gok dat er dezelfde inkt in gaat als in rollerballs en vulpennen, wat op waterbasis is en niet op oliebasis zoals in een ballpoint. Een vulling kost rond de 5 euro en gaat echt hard.


Ik weet even niet meer wat voor type inkt het precies is (iets in mijn geheugen zegt gepigmenteerde inkt maar ik weet er het fijne niet van). De vullingen lijken ook niet op die van rollerballs of balpoints, ze lijken in plaats daarvan meer vullingen die je ook terug ziet in viltstiften: een soort cillindervormige spons omringd door plastic.

Dit is niet mijn eigen foto, maar hierop kan je zien hoe zo'n hervulbare fineliner + losse onderdelen eruit ziet. Die staaf onderin is de inkt cartridge, daar binnenin zit een soort spons.
https://www.parkablogs.com/sites/defaul ... iew-07.jpg
Maar ts heeft hier niks aan want de inkt die hierin zit is na drogen watervast.