[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:23

Ik zou nog niet volledig informatie geven, maar een tipje van de sluier oplichten. Iets meer info, genoeg om de "twijfelaars" binnenboord te houden en net te weinig om op alles bloot te geven

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:30

Rocamor schreef:
Ik zou nog niet volledig informatie geven, maar een tipje van de sluier oplichten. Iets meer info, genoeg om de "twijfelaars" binnenboord te houden en net te weinig om op alles bloot te geven


:j

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:41

Rocamor schreef:
Ik zou nog niet volledig informatie geven, maar een tipje van de sluier oplichten. Iets meer info, genoeg om de "twijfelaars" binnenboord te houden en net te weinig om op alles bloot te geven


Precies dit. Ik zou wel een beetje nieuwe informatie willen maar nog niet alles. Ik vind je verhaal lekker weglezen, je schrijft mooi :D

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 13:53

Dinsdag ochtend, ik loop vol nostalgie door de voordeur van onze middelbare school. Wat heb ik hier goede tijden gehad, maar dat realiseer je je altijd pas achteraf.
Ik sta in de hal te wachten tot ik Biebs zie, zij zal me even meeslepen de docentenkamer in. Dat blijft toch wel een dingetje, een docentenkamer in lopen wanneer je er zelf op school hebt gezeten. Het voelt een beetje alsof je je op verboden terrein begeeft. Ik ben nogal vroeg en zie wat van mijn oude docenten binnendruppelen. Emiel Hounder, Duits, vreemde man, maar wist met zijn rare streken wel een klas te laten luisteren. Carmen Verlier, kunst, loopt altijd rond alsof ze droomt. Niels Jongst, geschiedenis, de docent waar de meerderheid van de vrouwelijke middelbare scholieren van ging blozen en dat wist hij dondersgoed, getrouwd met Daniëlle Santing, wiskunde. Die dus ook beneden werd door het gros van de vrouwelijke middelbare scholieren. Ze groetten me allen kort, maar zonder enige zichtbare herkenning. Dat is ook wel logisch, ik ben tenslotte al zo’n 7 jaar niet meer op deze plek geweest en deze mensen zien honderden kinderen in hun klassen.

Ah! Daar is Biebs. Ik loop naar haar toe en zie aan haar dat ze duidelijk stress heeft. ‘Pfff, Syl, één ding… Ga nooit het onderwijs in als je waarde hecht aan je nachtrust en ochtend.’ Ik glimlach maar om geen banketstaaf opmerking te maken over “het burgerlijke leven” midden in haar werkomgeving die gevuld is met “burgerlijke levens”. Ze loopt de trap op naar de vide van de school, opent eerst haar postvakje en haalt er een bult aan papierwerk uit om vervolgens het drie treden trapje naar de docentenkamer op te stappen. ‘Kom nou… Ik heb écht even koffie nodig.’ Roept ze terwijl ik met een kleine aarzeling de eerste trede opstap.
Zij was altijd al de spontane van ons twee. Snapt ook vaak niet waar mijn aarzelingen vandaan komen. Gelukkig duwt ze me wel altijd door die aarzeling heen en ook nu probeer ik enigszins zelfverzekerd de docentenruimte binnen te stappen.
Het is een chaos aan mensen die voor het eerste lesuur nog een klein overleg hebben, koffie drinken, in de rij staan voor de kopieermachine en de doorgewinterde “ik ga toch bijna met pensioen, laat me nu nog éven genieten van mijn kop koffie”- docenten.

We voegen ons aan een tafel bij Eric Boulanger hij is dé persoon die alle stages regelt binnen de school en nog twee docenten die me niet bekend voorkomen. ‘Eric, ik heb je gemaild over deze eendagsvlieg die hier rond gaat lopen vandaag.’ En ze hint met een knikje van haar hoofd op mij. Eric steekt zijn hand uit en zegt: ‘Zo, dus één dag terug vandaag, nieuwe carrière ambities?’ en hij knipoogt. Eric is in mijn examenjaar mijn mentor geweest, maar dat hij nog onthouden heeft dat ik ooit heel hard geroepen heb “Ik word nog liever putjesschepper dan docent!” verbaasd me wel enigszins. Ik voel me gelukkig al een stuk meer op mijn gemak na deze opmerking. We babbelen kort over de opdrachten die ik meegekregen heb en hij oppert om te beginnen in zijn klas aardrijkskunde in plaats van twee lesuren geschiedenis achter elkaar.
Hij heeft altijd zo ontzettend veel energie, zijn gezicht staat altijd vrolijk en het is echt een lieve man. Hij pakt me bij mijn arm en loopt samen met mij naar Niels Jongst, waarbij ik dus eigenlijk twee lesuren geschiedenis zou bijwonen. ‘Niels, ik heb jouw klasvulling gestolen voor een uurtje!’ Niels kijkt op van zijn papierwerk en kijkt enigszins verbaasd als we voor zijn neus staan. ‘Oh, dat was vandaag. Ja, prima Eric, ik zie haar vanzelf wel verschijnen.’ Hij richt zijn blik weer op zijn papierwerk en neemt nog een slok koffie. Hij heeft me totaal niet begroet of überhaupt erkend in dit gesprekje. “Zo hé, ochtendhumeurtje…” denk ik haast hardop. Eric schijnt het normaal te vinden, babbelt vrolijk door over aardrijkskunde, maatschappijleer en dat één dag toch veel te kort is om iets mee te krijgen hoe het is om als docent rond te lopen op een middelbare school. Gelukkig neemt hij mijn gedachten al snel weg van de ronduit onvriendelijke kennismaking met Niels en na het horen van de zoomer die het eerste lesuur inluidt, wandel ik achter Eric aan richting het aardrijkskundelokaal.

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:21

Nu snap ik het :j Denk ik toch :')

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:07

poetser schreef:
Nu snap ik het :j Denk ik toch :')


Nee ik snap er echt geen fluit van }:0 Hahahah. Ik herken de naam Niels wel, maar verder komt mijn brein niet :+ .

xPabloBokt

Berichten: 9448
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:09

Niels is die gozer waar Daan het elk keer over heeft in zijn/haar sms'jes toch? :Y)

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:21

En deze Niels is getrouwd met een Daniëlle, Syl is, gezien de verwijzing van Niels naar Syl, een vrouw :D

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:25

Wellicht lacht TS zich de broek nu vol, maar goed:
Niels (=docent geschiedenis) is getrouwd met een Danielle (wiskunde).

Maar goed, kan net zo goed een dwaalspoor zijn.....

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:30

Nee hoor, ik lach me de broek niet vol! :) Ik vind het wel erg leuk om jullie reacties te zien. Zeker omdat ik over dit stuk "ontsluiering" toch vrij onzeker was/ben.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:54

Ohh wat een leuk stuk dit!

Wat ik nu denk: Niels is getrouwd met Danielle: Daan. Syl is een vrouw (Niels zegt "ik zie haar wel verschijnen". Syl heeft, of nouja had dus, een affaire met Danielle? :D En is Syl van opleiding gewisseld om docent te kunnen worden en zo bij Daan in de buurt te zijn? Wat spannend dit! Ik ben heel benieuwd naar het volgende stuk..

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:15

Ik vind het enkel vreselijk irritant lezen eerlijk gezegd, ik ontstip ook als ik niet snel weet hoe het zit.
Dit vind ik zo irritant vaag. :o
Verder vind ik het leuk, maar ik zie niet in waarom het zo vaag moet zijn.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 17:34

Ik wil wel even aangeven dat hoofdstuk 2 zich vóór het incident van hoofdstuk 1 afspeelt. Zo'n 1.5 jaar ervoor. Misschien moet ik dat nog wat duidelijker maken?

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:00

Oh jaaaaaaaaaaaaaaaaaa :)) :)) :)) Wat fijn dat jullie het beter kunnen oncijferen hahaha

Myka

Berichten: 700
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:07

Frummels schreef:
Ohh wat een leuk stuk dit!

Wat ik nu denk: Niels is getrouwd met Danielle: Daan. Syl is een vrouw (Niels zegt "ik zie haar wel verschijnen". Syl heeft, of nouja had dus, een affaire met Danielle? :D En is Syl van opleiding gewisseld om docent te kunnen worden en zo bij Daan in de buurt te zijn? Wat spannend dit! Ik ben heel benieuwd naar het volgende stuk..

:)* :)* :)*
Daar had ik compleet overheen gelezen.

Ik vind het trouwens ook vaak wel leuk om ergens later achter te komen, dat het kwartje valt en dat ik dan even terug blader en heel anders naar dingen kijk. :D
Ook goed voor je brein om connecties te leren maken. :')

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:11

soeboenoe schreef:
Ik wil wel even aangeven dat hoofdstuk 2 zich vóór het incident van hoofdstuk 1 afspeelt. Zo'n 1.5 jaar ervoor. Misschien moet ik dat nog wat duidelijker maken?


Ik vond dat duidelijk!

Ik denk dus inderdaad dat ze daar op haar snuffelstage Niels en zijn vrouw Daan (Danielle) leert kennen! Ik ben benieuwd wat er nog komt!

Anoniem

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:09

Haha ik denk dat ik het al voor een deel snap omdat ik TS haar eerdere verhalen heb gelezen. Daarin heet de hoofdpersoon Saar toch? Die zat toen nog op de middelbare school en had een affaire met Danielle van wiskunde. Verklaart ook waarom die Niels zo chagrijnig tegen Syl doet, Saar is nu waarschijnlijk Syl?

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:10

soeboenoe schreef:
Ik wil wel even aangeven dat hoofdstuk 2 zich vóór het incident van hoofdstuk 1 afspeelt. Zo'n 1.5 jaar ervoor. Misschien moet ik dat nog wat duidelijker maken?


Dit had ik niet begrepen, maar maakt alles echt 300x duidelijker :+

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 23:35

Sammiex2000 schreef:
Haha ik denk dat ik het al voor een deel snap omdat ik TS haar eerdere verhalen heb gelezen. Daarin heet de hoofdpersoon Saar toch? Die zat toen nog op de middelbare school en had een affaire met Danielle van wiskunde. Verklaart ook waarom die Niels zo chagrijnig tegen Syl doet, Saar is nu waarschijnlijk Syl?



Hè oliebol, toch iemand die mijn oude verhalen mee heeft gekregen of ze in ieder geval herinnerd :+
Als ik ze kon verwijderen deed ik het :')

Ben er toen serieus mee naar een uitgever gegaan en die wilde er (terecht!!) zo ontzettend veel aan veranderen dat het niet meer mijn ding was.

Dus ben nu na jaren compleet opnieuw begonnen met hetzelfde concept alleen in een andere vorm :j

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:04

soeboenoe schreef:
Ik wil wel even aangeven dat hoofdstuk 2 zich vóór het incident van hoofdstuk 1 afspeelt. Zo'n 1.5 jaar ervoor. Misschien moet ik dat nog wat duidelijker maken?


Ohh! Dit had ik niet door, maar maakt een hoop duidelijk! :j

Alja

Berichten: 25617
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:37

Ik wil gewoon meer!
Vind het zo lekker weg lezen :)

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 12:15

Ik ben er druk aan bezig! :)

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:28

Eric tovert tijdens deze les alles uit de kast om me te overtuigen van het docentschap. Deze les gaat over de loef en lijzijde van bergen en - ik vermoed voor mij - er is een stukje aan toegevoegd wat de maatschappelijke gevolgen zijn van aan eender zijde van de berg wonen. Het voelt even of ik zelf weer in deze klas zit en mijn aandacht wordt volledig gegrepen door zijn enthousiasme. Hetgeen mij verbaasd is zijn overtuigingskracht en doorzettingsvermogen als er een paar jongens aan het vervelen zijn achterin de klas. Zonder een kwaad woord te spreken, zonder zijn stem te verheffen en zonder de klas in een ongemakkelijke situatie te zetten krijgt hij de jongens weer aan boord van zijn verhaal.
Dit lesuur vliegt voorbij en wanneer de tweede zoomer gaat, begeef ik me na het bedanken van Eric voor zijn inspirerende les, met lichte tegenzin naar het geschiedenislokaal van Niels Jongst. Hij zit aan zijn bureau, heeft daarop al drie lege plastic bekers waar voorheen koffie in heeft gezeten staan en hij oogt niet bepaald enthousiast wanneer ik mijn komst introduceer door zacht op de deur van het lokaal te kloppen.
‘Ah, dit uur kom je dus hier vertoeven.’
‘Als het voor u uitkomt?’ Ik probeer zo beleefd mogelijk te zijn, ik voel aan alles dat hij niet zoveel behoefte heeft aan “klasvulling”.
Hij beantwoord mijn vraag niet, maar kijkt me enigszins gefronst aan, ‘Je hebt een bekend gezicht, maar ik kan je niet helemaal plaatsen.’
‘Ik heb hier op school gezeten en zo’n 7 jaar terug examen gedaan.’ Zeg ik terwijl ik mijn spullen op een tafel achterin de klas neerleg.
‘Hm, heb je ooit in mijn les gezeten?’ Nog steeds dat gefronste gezicht.
‘Nee, wel bij Mevrouw Santing in de tweede en derde klas.’ - Waarom zeg ik dit tegen hem… Alsof hij weet welke leerlingen zijn vrouw in de klas heeft gehad in de voorbije jaren. En ik sla mezelf denkbeeldig tegen mijn voorhoofd aan.
Ik loop zijn richting in om te toch even voor te stellen, ik realiseer me namelijk dat hij en ik nog geen officiële introductie hebben gehad en ik wil van dit ongemakkelijke gesprek af.
‘Ik ben trouwens Syl.’ En steek mijn hand naar hem uit. Hij pakt mijn hand vast en zegt als automatisch; ‘Niels.’
Zijn frons wordt nog dieper, hij lijkt zich ergens iets vaags te herinneren, maar mijn naam heeft duidelijk effect op zijn geheugen.
‘Ja, ik weet het weer!’ En de frons verdwijnt van zijn gezicht. ‘Jij hebt toentertijd jouw naam aan laten passen. Syl zeg je hè… Volgens mij was het Sylvia, Sylvana… Nee, het was meer in de richting van Fins.’
Ik voel me met de seconde ongemakkelijker, waarom begint hij hierover?
Schijnbaar is de boodschap bij hem niet helemaal doorgedrongen dat ik mijn voornaam aan heb laten passen omdat ik me júist niet met die naam kon vereenzelvigen. ‘Esylt.’ Zeg ik zachtjes en gelukkig komen de leerlingen het lokaal binnenlopen. “Lompe hork” denk ik en ik loop terug naar mijn tafel achterin de klas.

Ik ben totaal niet bezig met de stof die hij behandelt, ik ben nog steeds geïrriteerd over het feit dat hij per sé door moest gaan over mijn naam. De charmante man die ik dacht te zien terwijl ik als 15-jarige bakvis door de school liep heeft hij in drie minuten volledig de nek omgedraaid. Ik vraag me af hoe het er thuis aan toe gaat. Gedurende de rest van de les ben ik alleen maar bezig om de vele scenario’s die zich in zijn privéleven af zouden spelen, uit te denken. Hij komt er niet denderend vanaf in dit door mij gecreëerde fantasieleven en die gedachte maakt dat ik toch nog kan glimlachen dit lesuur.

Gelukkig begint hij na het lesuur niet meer over mijn naam, maar lijkt ineens oprecht geïnteresseerd in mijn keuze voor maatschappijleer. Hij oppert dat ik misschien beter voor geschiedenis had kunnen gaan, omdat hij met zijn opleiding geschiedenis ook maatschappijleer mag en kan geven. Als een blad aan een boom is hij omgeslagen en de norse, fronsende “het interesseert me niet”- man is nergens meer te bekennen.
‘Mocht je nu écht het onderwijs in willen, heb je aan maatschappijleer alleen niet zoveel, gezien er op het HAVO en VWO enkel in het 4e jaar maatschappijleer gegeven wordt en ook meteen dat jaar afgesloten wordt met een examen. Mocht je interesse hebben in de verschillende mogelijkheden van werken binnen een onderwijsinstelling met de opleiding maatschappijleer, kun je in de pauze even aanschuiven. Dan kunnen we misschien een afspraak maken en de eventuele opties verkennen.’ Hij pakt mijn schouder vast, geeft me een – waarschijnlijk vriendelijk bedoelde – knipoog en loopt met me mee naar de deur van het lokaal. ‘Laat het me maar weten.’ En hij loopt weer richting zijn bureau. Verbijsterd loop ik richting het lokaal van Biebs, het lijkt of ik met twee totaal verschillende personen een conversatie heb gehad.
Gelukkig is het economie lokaal niet ver verwijderd van het geschiedenis lokaal en ik stap binnen zonder kloppen.

‘En, so far so good?’ Ze kijkt me vragend aan.
‘Uhuh, Eric is fantastisch, maar dat wist ik al. Alleen Niels… Wat een “aparte” man is dat.’ En ik maak met mijn vingers aanhalingstekens in de lucht.
Biebs begint te grinniken en vraagt; ‘Je moest zeker even langskomen om “de opties binnen een onderwijsinstelling te verkennen”?’
‘Uhh, ja.’ En ik kijk haar aan met een blik waarvan de vraag naar “hoe weet jij dit?” bijna afdruipt.
‘Niels is sinds dit jaar officieel afdelingsleider en dit zinnetje hebben zo ongeveer alle mogelijke stagiaires te horen gekregen. Hij wilt graag belangrijk gevonden worden, maar je moet maar niet zeggen dat ik dat heb gezegd. Erg groot ego…’ en ze kijkt me betekenisvol aan.

Ons korte gesprekje wordt verstoord door twee leerlingen die al vechtend en schreeuwend het lokaal binnenstormen. Biebs grijpt meteen in door tussen de jongens in te gaan staan en ze vermanend toe te spreken waarop ze door een van de twee jongens “takkenwijf” wordt genoemd, wat hem een enkeltje afdelingsleider oplevert. “Succes…” Denk ik, terwijl de jongen in zichzelf foeterend richting het lokaal van Niels loopt.

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:38

<<)

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:20

Wat een geweldig verhaal
Wacht op meer :D