[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:14

Hoofdstuk 3: Gedane zaken nemen geen keer


In de verte hoor ik een geluid wat me maar al te bekend voorkomt. Het eentonige geschreeuw van dezelfde tonen in hetzelfde ritme, keer op keer. Ik open moeizaam mijn ogen en kijk tegen de rug aan van degene waar ik 7 jaar geleden op mijn 27ste mee getrouwd ben. Ik slinger mijn linkerarm naar achter om mijn wekker uit te kunnen zetten en in dezelfde beweging rol ik op mijn linkerzij. Met de souplesse van een wandelende tak ga ik op de rand van ons bed zitten, in het donker zoek ik naar mijn ochtendjas die ik de avond ervoor ergens op de grond heb gedrapeerd. Vandaag is de laatste dag van het schooljaar en we moeten zoals ieder jaar allemaal acte de préséance geven om gezamenlijk het “jaar af te sluiten”.

Wanneer ik op mijn blote voeten de witte, gelakte houten trap afloop hoor ik op de achtergrond Niels nog snurken. Wanneer er een tree kraakt als ik mijn voet erop zet, hoop ik stevig dat Feline en Tygo nog even doorslapen, eerst een kop koffie om wakker te worden voordat er weer flessen opgewarmd en poepluiers gewisseld moeten worden.

Het ronde knopje van de oranje Senseo knippert en het water begint de borrelen, ondertussen pak ik twee kopjes uit de kast en schenk in een daarvan wat melk. Wissel de twee oude coffeepads voor nieuwe en de geur van koffie geeft me het idee deze dag nog wel aan te kunnen.
De krakende trap verraad dat Niels inmiddels onderweg is naar beneden, bij de voordeur pakt hij zoals altijd de krant die hij iedere ochtend leest terwijl hij zijn koffie opdrinkt.
Hij komt naar me toelopen en wil me een kus op mijn mond geven, ik deins wat terug; ‘Al gepoetst?’
Hij zucht, verplaatst de kus naar mijn voorhoofd en pakt het kopje met het lepeltje erin van het kookeiland, loopt naar de tafel, gaat zitten op onze inmiddels afgeragde blauwe stoelen en slaat de krant open.

Ik geniet nog even van de rust, terwijl ik mijn koffie langzaam opdrink. Wanneer ik mijn laatste slok opgedronken heb hoor ik de eerste “mompeltjes” van boven komen; ‘Niels, wil jij Tygo uit bed halen? Dan ga ik even douchen met Feline.’
‘Daniël, ik heb net twee slokken op van mijn koffie…’
‘Dan neem je ‘m mee naar beneden, geef je hem zijn fles en kun je daarna weer verder met je koffie en je krant…’ Ik rol geïrriteerd met mijn ogen, dit zijn dus écht opmerkingen die ik niet kan waarderen in de ochtend.
Niels zucht, staat op en loopt naar boven toe; ‘Goedemorgen vent, jij hebt lekker uitgeslapen! Kom, gaan we ontbijten.’

Wanneer Niels weer beneden is met Tygo, geef ik hem een kus op zijn kleine hoofd en loop door naar boven om Feline uit bed te halen en een douche te nemen. Ik stap de kamer binnen en Feline zit al rechtop in bed, maar begint meteen te huilen wanneer ik het licht aan doe. ‘Ben je al even wakker meiske?’ Ze knikt terwijl je met haar handje de tranen uit haar ogen veegt. ‘Kom maar schatje, gaan we even lekker douchen en daarna ontbijten we samen. Opa en Oma komen jullie straks ophalen, leuk toch?’
Ze stapt haar “grote meisjes bed” uit en hobbelt voor me uit naar de badkamer, waarvan ze de deur nét zelf open kan krijgen wanneer ze op haar tenen gaat staan.
Ik zet de warm water kraan open en meng er net zo lang koud water bij tot het een aangename temperatuur is. Samen met Feline stap ik onder de douche en wordt net dat laatste beetje wakker.

Na ongeveer 20 minuutjes komen we aangekleed beneden en zie ik dat Tygo nog in zijn pyjama in de box zit.
‘Niels! Over een half uurtje staan mijn ouders hier voor de deur om ze mee te nemen… Had je hem nou niet héél even wat kleren aan kunnen geven.’
Zich van geen kwaad bewust, word ik verbaasd aangekeken terwijl hij nog een slok neemt van zijn net gezette koffie.
‘Daniël, maak je toch niet zo druk. Over een half uur is niet nu, toch? Hier, neem nog een kop koffie en ga even zitten, dan maak ik wel ontbijt voor Feline en kleed ik Tygo aan.’
Met tegenzin pak ik de kop koffie aan en ga aan de tafel zitten, Feline wil bij mij op schoot kruipen zegt; ‘Niet eten van papa.’
‘Nou schat, papa maakt ook lekkere boterhammen.’
‘Neehee! Jij moet dat doen.’ En haar onderlip begint weer te trillen.
‘Ik móet niks Feline, hoe vragen we dat ook alweer?’
‘NEE!’ en ze zet het op een krijsen, waarbij ze zichzelf op de grond gooit en met haar armen op de grond slaat.

Om geen aandacht te schenken aan haar driftbui, neem ik demonstratief een slok van mijn koffie terwijl ik naar Tygo kijk. Niels zet een bord met een boterham in stukjes gesneden op tafel, bij de triptrap stoel van Feline.
Na een poosje gejengeld te hebben, heeft ze door dat ze niets anders krijgt dan de boterham die op tafel staat en terwijl ze eet, doe ik haar donkerblonde haren in een staart.
Tygo heb ik zelf maar aangekleed tijdens de driftbui van Feline, aangezien het bij Niels net een amateur worstelwedstrijd leek met benen in de ene richting en het lijfje van Tygo in de andere richting.
“Ding, ding” – Gelukkig, daar zijn pap en mam! Kinderen mee, zodat we ons zelf klaar kunnen maken om te vertrekken.

De hectiek van de ochtend thuis wordt letterlijk achter ons gelaten wanneer we in de auto stappen op weg naar school. Ik stap achter het stuur en Niels op de passagiersstoel met zijn laptop op zijn schoot opengeklapt. De gehele weg naar school is het stil, geeft mij de tijd om even bij te komen en mijn gedachten te vrije loop te laten…

Nienke98
Berichten: 1046
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:31

.
Laatst bijgewerkt door Nienke98 op 21-03-24 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 01:12

*\o/*

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 07:35

Nienke98 schreef:
Leuk vanuit Daniëlle! En vermoeiend zeg die kinderen :=


Ik dacht het, jij schreef het.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:16

Rocamor schreef:
Nienke98 schreef:
Leuk vanuit Daniëlle! En vermoeiend zeg die kinderen :=


Ik dacht het, jij schreef het.


Haha, ik kan zeggen, redelijk accuraat. Behalve dat ze blijven slapen als je van de trap afgaat hahaha

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:33

Rocamor schreef:
Nienke98 schreef:
Leuk vanuit Daniëlle! En vermoeiend zeg die kinderen :=


Ik dacht het, jij schreef het.

Bevestigt weer waarom ik geen wil :+

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:56

Rocamor schreef:
Nienke98 schreef:
Leuk vanuit Daniëlle! En vermoeiend zeg die kinderen :=


Ik dacht het, jij schreef het.
Duhelo schreef:
Bevestigt weer waarom ik geen wil :+


Ik had eigenlijk willen zeggen: dit verhaal hoort op scholen en in wachtkamers van huisartsen te hangen: goede manier van anticonceptie.

Ik ben zo blij voor mijn nietbestaande kinderen dat ze niet bestaan. Ik ben in de ochtend niet op mijn best. Met kinderen ben ik eigenlijk nooit op mijn best. En ik zou denk ik echt dat kind op het gras hebben gelegd: ga daar maar schreeuwen. Daarom ben ik zo gek op mijn paarden. Matcht onze dag niet, dump ik een lading hooi bij ze met water: Ajuuu

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 11:32

Rocamor schreef:
Ik had eigenlijk willen zeggen: dit verhaal hoort op scholen en in wachtkamers van huisartsen te hangen: goede manier van anticonceptie.

Ik ben zo blij voor mijn nietbestaande kinderen dat ze niet bestaan. Ik ben in de ochtend niet op mijn best. Met kinderen ben ik eigenlijk nooit op mijn best. En ik zou denk ik echt dat kind op het gras hebben gelegd: ga daar maar schreeuwen. Daarom ben ik zo gek op mijn paarden. Matcht onze dag niet, dump ik een lading hooi bij ze met water: Ajuuu


Ik heb hier serieus hardop om zitten lachen :')

Druif_01

Berichten: 8844
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:39

Wauw ik volg ook! Wat een goed verhaal! Ik kwam dit topic gister pas tegen, maar heb gelijk alles gelezen!

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 09:51

Dankjewel druif!

Ik heb nog wel een vraag/verzoek aan jullie. De titel die ik het verhaal heb gegeven is een werktitel, dus zeker nog niet definitief.
Nu hebben jullie het gehele verhaal nog niet gelezen, dus nog niet de complete context, maar zouden jullie gedurende het verhaal mee willen denken over de titel?

Ik ben er namelijk niet helemaal zeker van of deze titel compleet passend is. :)

Mochten jullie nu al suggesties hebben, graag! :j

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:02

Komt goed, kom maar op :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:49

Ik vind het erg leuk om te lezen, maar door het laatste stuk ben ik het nu wel even kwijt: in het laatste gedeelte heet de ik persoon Danielle en in de eerdere stukken gaat de ik persoon (naam onbekend) om met Danielle. Dit brengt mij nu in de war.
Heb ik het verkeerd gelezen of begrepen? Of kun je hier nog iets over toelichten?

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:52

Laatste stuk is idd vanuit Danielle geschreven

Leuk zo uit meerdere perspectieven:)

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:53

Nikass schreef:
Ik vind het erg leuk om te lezen, maar door het laatste stuk ben ik het nu wel even kwijt: in het laatste gedeelte heet de ik persoon Danielle en in de eerdere stukken gaat de ik persoon (naam onbekend) om met Danielle. Dit brengt mij nu in de war.
Heb ik het verkeerd gelezen of begrepen? Of kun je hier nog iets over toelichten?


De eerste stukken zijn geschreven vanuit het oogpunt van Syl, de (vermoedelijke) hoofdpersoon.
Het laatste stuk is geschreven vanuit oogpunt Danielle!

Vind het erg leuk om het verhaal nu vanaf de andere kant te lezen!

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:24

Innd, was voor mij wel duidelijk dat t vanuit danielle is.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 13:14

Nikass schreef:
Ik vind het erg leuk om te lezen, maar door het laatste stuk ben ik het nu wel even kwijt: in het laatste gedeelte heet de ik persoon Danielle en in de eerdere stukken gaat de ik persoon (naam onbekend) om met Danielle. Dit brengt mij nu in de war.
Heb ik het verkeerd gelezen of begrepen? Of kun je hier nog iets over toelichten?


De eerdere hoofdstukken zijn inderdaad vanuit Syl geschreven.
Hoofdstuk 3 is vanuit het perspectief van Daniëlle, we zijn in dit hoofdstuk beland in de vakantie voordat Syl de snuffelstage komt lopen. :)

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:22

Gaaf weer hoor! Leuke wending zo. Ben benieuwd! Wacht al wel een beetje op een spannend stukje haha

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:23

soeboenoe schreef:
Nikass schreef:
Ik vind het erg leuk om te lezen, maar door het laatste stuk ben ik het nu wel even kwijt: in het laatste gedeelte heet de ik persoon Danielle en in de eerdere stukken gaat de ik persoon (naam onbekend) om met Danielle. Dit brengt mij nu in de war.
Heb ik het verkeerd gelezen of begrepen? Of kun je hier nog iets over toelichten?


De eerdere hoofdstukken zijn inderdaad vanuit Syl geschreven.
Hoofdstuk 3 is vanuit het perspectief van Daniëlle, we zijn in dit hoofdstuk beland in de vakantie voordat Syl de snuffelstage komt lopen. :)


Ok thanks! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:39

Ik ben al de hele tijd zo benieuwd waarom Danielle / Daniel zo over de ruk gaat als ze Daan genoemd wordt...

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 13:50

@Rocamor, Dat komt zeker nog terug!
We gaan in dit hoofdstuk een stuk duidelijkheid krijgen over de situatie Daniëlle + Niels en daarin zal een deel van je nieuwsgierigheid beantwoord worden! :)

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:19

Misschien is het fijn even duidelijk te vertellen in welke POV het geschreven word en in welke tijd := ik ben dat namelijk na het laatste hoofdstuk helemaal kwijt.

Het laatste stuk is dus geschreven vanuit Daniëlle, maar speelt zich nog af voor de andere hoofdstukken waarin Syl stage loopt?

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 14:23

prugelpiet schreef:
Misschien is het fijn even duidelijk te vertellen in welke POV het geschreven word en in welke tijd := ik ben dat namelijk na het laatste hoofdstuk helemaal kwijt.

Het laatste stuk is dus geschreven vanuit Daniëlle, maar speelt zich nog af voor de andere hoofdstukken waarin Syl stage loopt?


De eerdere hoofdstukken zijn inderdaad vanuit Syl geschreven.
Hoofdstuk 3 is vanuit het perspectief van Daniëlle, we zijn in dit hoofdstuk beland in de vakantie voordat Syl de snuffelstage komt lopen. :)

Maar dat wordt nog wel duidelijk wanneer je het hele hoofdstuk leest. Dit is zeg maar een beetje het intro van dit hoofdstuk.

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:03

Leuk om te lezen!! Kan niet wachten tot een volgende stuk :D

Dieuwke_
Berichten: 4554
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:42

Ik vond het juist wel duidelijk, fijn lezen zo! En is het terecht als ik me wat begin te ergeren aan Niels? Hij komt tot nu toe nog niet echt op mij over als een sympathieke vent :')

Rocamor

Berichten: 10951
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:46

Dieuwke_ schreef:
Ik vond het juist wel duidelijk, fijn lezen zo! En is het terecht als ik me wat begin te ergeren aan Niels? Hij komt tot nu toe nog niet echt op mij over als een sympathieke vent :')


Het is een vent, dus de meesten van ons krijgen daar sowieso al snel de kriebels van ben ik bang :+

Ik denk dat bepaalde onduidelijkheid komt omdat het nu even duurt voor we weer een volgend stuk kregen. Ik weet even niet meer of ik besefte of H3 voor de snuffelstage was, maar dat was voor mij niet erg. De info komt wel.