[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:54

Leer kan je best dun krijgen, het dunste wat ik heb liggen is +- 0,4mm (1oz). Dat is denk ik een beetje vergelijkbaar met een t-shirt stof? maar dan compacter en met minder rek. Het is in elk geval dunner als het nepleer dat ik in huis heb.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:36

Ik meld me ook in dit topic :D Vind het erg leuk om alles te zien en wil zelf ook wat gaan maken. Maar, ik had een setje met tools besteld op Alie, is het niet geleverd -O- Heb begrepen dat het ergens mis is gegaan bij een grote berg pakketjes ergens in de middle of nowhere. Dus ik wacht het even af voordat ik het opnieuw ga bestellen :Y)

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:28

_roodvos_ schreef:
*knip* Ik zal zo even wat foto's zoeken of maken van dingen die ik in elkaar gezet heb.
*knip*

Halve week later.. :Y) Het bleek nog een uitdaging om foto's te maken van je eigen voeten, maar het is zo'n beetje gelukt.

De bovenste is een ijzertijdsandaal, De drie eronder zijn poging 1, 2 en 3 tot turnshoes. (Middeleeuwse schoenen, als ik het goed onthouden heb is dit specifieke model teruggevonden in york). Ze heten turnshoes omdat je ze binnenstebuiten maakt en vervolgens omdraait.
De bovenste is helemaal van dun leer, de onderste twee hebben een dikkere zool. Het eerste paar was ik namelijk in een paar weekenden doorheen gelopen :+
Afbeelding

Een handschoen, om mijn vingers te redden van rondvliegende zwaarden. Er zit een normale handschoen in die niet zelf in elkaar gezet is.
Afbeelding

Armguard met hetzelfde doel, met beweegstukje (mocht de katharnasmaker daar wat aan hebben):
Afbeelding




Telpeva schreef:
Wat een leukse spullen Stippel en Tjaakje! Ik wil dat ooit ook kunnen <3

Mag ik hier hulp inschakelen? Misschien dat iemand dit weet, je hebt verschillende manieren van naaien (met de hand, ik heb geen machine), en verschillende manieren om stikselgaten te maken. Ik wil graag recht stiksel kunnen maken, zoals op dit plaatje de onderste rij stiksel:
[ Afbeelding ]

Dus niet zo:\ \ \ \ \
Maar graag zo: - - - - - - -

Kan iemand mij dit vertellen hoe ik dit kan maken, of waar ik die informatie kan vinden? Is het een bepaalde manier van naaien, of heb je hiervoor een bepaald type pons of vork nodig om een speciale vorm gaten te maken? Misschien een combinatie van die twee?


Ik heb bij de handschoen hierboven niet bijzonder goed opgelet hoe ik mijn priem in het leer zette, en op de bruine stukken is ook te zien dat de draad soms zo loopt: //// en soms zo: -----. Dat is alleen het verschil tussen hoe ik de priem erin heb gezet. Priem zo: / / / , draad zo / / / , priem zo - - -, draad zo - - - , priem zo | | | |, draad zo ----.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:46

Wat een tof centraal topic! Ik meld mij ook *\o/*

Doe hobbymatig veel reparatiewerk en vind het leuk om Hoofdstellen, kaptomen en halsters te maken.

Afbeelding
Menhoofdstel met anatomisch kopstuk
Afbeelding
Multibridle maatje breed hoofd. Kopstuk met wervelvrijheid
Afbeelding
Afbeelding
Hoofdstel, alleen de neusriem was als bestaand, alleen gespen vervangen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:39

De halsbandfoto heb ik blijkbaar meteen weer verwijderd, maar dit was leerknutsel 2.

Het moest een deksel voor een rugmand worden, maar aangezien die nu is ingepikt als prullenbak ligt het leer te wachten tot een volgend doel. :')

Afbeelding


En iemand vroeg wat je onder je werk legt he? Sinds deze geit een broodplank, want de geit op het leer staat hier ook in de eettafel gedrukt. :+ Oeps.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:38

Zo veel moois hierboven, daar word ik wel een beetje jaloers van hoor! Die hoofdstellen, die armor,de op de eettafel vereeuwigde geit, zo gaaf gewoon! Is het wel een beetje mooi zichtbaar op je tafel gekomen of is het vooral schade?


Ik ben gisteren bezig geweest met schetsen voor mijn cover, dit is eruit gekomen:

Afbeelding

Straks eerst maar een papieren versie maken en kijken of ik nog veel moet veranderen

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:21

Ik ben nu stiekem wel heel benieuwd naar de geit op tafel :=

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:05

Gave dingen komen hier voorbij!

Ik heb mijn nieuwe spelletjes binnen gekregen. Op de eerste blik heeft het niks met leer te maken. Maar de intentie is om het straks met leer als armband of riemen te combineren
Afbeelding

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:33

Ik kan niet goed zien wat het is, zijn het kleine metalen kraaltjes ofzo? Dat kan in combi met leer inderdaad wel heel mooi zijn!


Ik heb geprobeerd de tafelgeit op de foto te krijgen maar hij is op de foto niet zichtbaar. :') De hoorns en bovenkant van de kop staan echt in het hout van de tafel gedeukt, dat is er ook met de beste wil van de wereld niet uit te schuren zonder de hele tafel onder handen te nemen. :P

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:08

Die geit past bij je avatar, gewoon er in houden <3

Ziet er interessant uit met de kraaltjes Veriye, ik ben wel benieuwd naar wat daar voor moois van gaat komen!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:35

Ik mag graag een beetje prutsen, maar ik doe maar wat, haha! Tijdje terug stempels gekocht en het wordt ietsje beter allemaal. Maar ik heb altijd weinig inspiratie, ik wil het zelf kunnen dragen, maar mijn polsen zitten nu vol met deze:


Afbeelding

Links een armbandje, rechts een bijpassende haarpin.
Afbeelding

Vandaag deze afgemaakt voor een collega:

Afbeelding

Eerder deed ik ook vlecht werkjes, laatste tijd wat minder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben op zoek naar inspiratie. Zou wel een tas willen maken met gave tooling, maar ik weet nu al dat dat project nu te groot is. Dan blijft het weer liggen.
Het jammere is dat ik veel ideeen heb, maar ook niet goed genoeg kan tekenen om mijn eigen patronen te maken. En dat zou ik dan wel graag willen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:56

Ik vind dit soort topics altijd zo leuk!

Hier een van mijn creaties, een draak voor op de voorkant van een viking-achtige kaproen!


Afbeelding

En ik heb een tijdje terug dit 'harnas' gemaakt!

Afbeelding

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:05

Mag ik mij hier ook melden?

Ik haal momenteel mijn frontriemen etc al kant en klaar maar ik wil heel graag zelf aan de slag. Ik zit hier in Nieuw Zeeland en veel producten zorgen voor een lange levertijd vandaar dat ik me nu aan het inlezen ben over hoe en wat en of ik het zelf kan gaan doen en dus aantrekkelijk kan maken door meer variatie en eigen ontwerpen in mijn frontriemen te betrekken.

Wat raden jullie aan als beste leer voor een frontriem?
Verder lees ik graag mee. Leer zoveel van dit en jullie vorige topic!

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:09

Runa schreef:
Ik vind dit soort topics altijd zo leuk!

En ik heb een tijdje terug dit 'harnas' gemaakt!

[ [url=m/LXhd6K.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben!!!! <3

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:18

Die harnas is echt super gaaf!!

Julius juut, het zijn inderdaad mini kraaltjes. Nu nog uit plastic, maar ze bestaan volgens mij ook uit glas. Eerst even oefenen, het is niet zo makkelijk als gedacht haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:01

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik heb een klein vraagje: voor een haakwerk wil ik graag een leren labeltje hebben, maar omdat het een 'one of a kind' project is, heb ik geen 10 labels nodig. Is er iemand hier die eventueel van een restje leer (en uiteraard tegen betaling) zo'n labeltje kan/wil maken?

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 20:53

Mkango schreef:
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik heb een klein vraagje: voor een haakwerk wil ik graag een leren labeltje hebben, maar omdat het een 'one of a kind' project is, heb ik geen 10 labels nodig. Is er iemand hier die eventueel van een restje leer (en uiteraard tegen betaling) zo'n labeltje kan/wil maken?


Tuurlijk, je mag altijd een pb sturen :)

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:09

Het eerste deeltje is klaar.. Nu in het weekend nog het leer eromheen en dan kijken hoe het eruit ziet.
Afbeelding

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:17

Mooi!!

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:34

ricojoreen schreef:
Ik ben nu stiekem wel heel benieuwd naar de geit op tafel :=


Hihi, ik ben ook wel benieuwd :D


En wat leuk om nog meer projecten te zien langskomen!!
Ik ga dit weekend naar de laatste les dus dan zou normaal mijn handtas moeten af zijn (fingerscrossed)
En net vandaag al wat spullen besteld dus hopelijk komen ze snel toe ^_^


Runa schreef:
Ik vind dit soort topics altijd zo leuk!

Hier een van mijn creaties, een draak voor op de voorkant van een viking-achtige kaproen!


[ [url=m/5L7C3T.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik heb een tijdje terug dit 'harnas' gemaakt!

[ [url=m/LXhd6K.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik volg je ook op Insta, zo onwijs leuke dingen die je al gemaakt hebt!!! Super mooi die draak!! <3

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:44

Update van mijn ringband cover, ik ben altijd wat onzeker over mijn zelfgemaakte patronen dus ik heb voor de zekerheid eerst een prototype gemaakt van goedkoop foam.

Huidig probeersel

Afbeelding

Helaas heb ik het gewicht van het ringmechaniek en het papier wat onderschat, de rug trekt krom erdoor (en het leer dat ik heb is denk ik niet veek sterker als dit). Maar goed, andere keer maar weer verder prutsen, kijken of ik daar wat voor kan verzinnen. Als iemand toevallig wat weet, dan graag natuurlijk!
Op deze foto kan je het probleem zien, het papier helt naar beneden
Afbeelding

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:43

Telpeva schreef:
Update van mijn ringband cover, ik ben altijd wat onzeker over mijn zelfgemaakte patronen dus ik heb voor de zekerheid eerst een prototype gemaakt van goedkoop foam.

Huidig probeersel

[ [url=m/JkICpg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas heb ik het gewicht van het ringmechaniek en het papier wat onderschat, de rug trekt krom erdoor (en het leer dat ik heb is denk ik niet veek sterker als dit). Maar goed, andere keer maar weer verder prutsen, kijken of ik daar wat voor kan verzinnen. Als iemand toevallig wat weet, dan graag natuurlijk!
Op deze foto kan je het probleem zien, het papier helt naar beneden
[ [url=m/Im5eM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zelf een soortgelijk project geprobeerd ooit. En dit kun je het beste oplossen door meer ringen te gebruiken. 4 ofwel 23. Zelf dit uiteindelijk nooit helemaal uitgevoerd. Had wel bij mijn eerste cover(peperduur laten bekleden bij een leer bedrijf) er dun hout onder voor stevigheid maar ik had ook A3 denk dat stevig karton ook werkt en zeker bij kleinere maten.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:11

Misschien kan je hout gebruiken? Je hebt buigbaar hout dus dan kan je de rug ook rond maken.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:33

Ik heb me gisteren super geamuseerd, helaas was het de laatste workshopdag maar ik ga nog een keer terug gaan voor een tweede cursus te doen, misschien wetforming ofzo.

Het naaien was wel even wennen in het begin maar eens je het door hebt gaat het zo vlot!
Hieronder wat foto's van tussendoor en het eindresultaat waar ik super tevreden mee ben.
Mijn eerste zelfgemaakte zadeltas <3 Nu nog wachten op mijn tools die besteld zijn, enkele van boomsma zijn al binnen en dan volgende week eens naar Gent rijden voor leder te gaan kopen.

in de tussen tijd ga ik wat schetsen en een zien wat het volgende project word.

Even foto spam :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:35

Heel mooi geworden!! *\o/* op naar de volgende projecten.