[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:04

Hangt er vanaf wat ik wil maken.
Rug als ik riemen wil maken. Schouder of hals voor kleinere tooling projecten.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:02

_Hedi schreef:


Deze is trouwens prachtig! Maak je ze voor jezelf of verkoop je je creaties?

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:23

Wat voor verschil zit er eigenlijk tussen rug, schouder en hals? Is dat alleen dikte, of ook stevigheid oid? Want ik heb wel eens bedacht dat een hondenriem of chique halstertouw leuk is om te maken (en niet meteen heel moeilijk ook gok ik) maar dan moet het materiaal ook wel tegen een stootje kunnen. Niet dat het breekt zodra een (grote) hond of je paard een ruk geeft zeg maar.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:40

Inderdaad zit er ook verschil in de stevigheid en rekbaarheid in de verschillende delen.

Het leer zelf zal niet erg snel breken als het maar op de goede manier verwerkt is en de goede soort leer gebruikt wordt.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 18:09

Wat een hoop berichten! Wat leuk dat dit topic zo hard van start gaat :D

Anouska schreef:
_Hedi schreef:


Deze is trouwens prachtig! Maak je ze voor jezelf of verkoop je je creaties?

Ik verkoop ze!
Ik heb een "uit de hand gelopen hobby bedrijf" :D

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:41

Heb je een website?

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:56

Wat een leuk topic en leuk om iedereens werk te zien! *\o/*

Ik ben zelf een jaar of 5 geleden begonnen met met maken van mijn eerste eigen hoofdstel. Een topic daarvan heeft ook op bokt gestaan. Tegenwoordig werk ik een aantal dagen per week als professioneel leerbewerker/tuigmaker. Ik ben dol op uitgebreid toolen en probeer de mogelijkheden van het materiaal zo goed mogelijk samen te voegen in een duurzaam en diervriendelijk 'product'. Een paar voorbeeldjes hieronder. De onderste heeft ook eerder op bokt gestaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:59

Echt zo gaaf hoefijzer <3

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 20:02

Anouska schreef:
Heb je een website?

Nee, nog niet. Ik ben wel op Facebook en Instagram te volgen onder hedi design :)

hoefijzer schreef:
Wat een leuk topic en leuk om iedereens werk te zien! *\o/*

Ik ben zelf een jaar of 5 geleden begonnen met met maken van mijn eerste eigen hoofdstel. Een topic daarvan heeft ook op bokt gestaan. Tegenwoordig werk ik een aantal dagen per week als professioneel leerbewerker/tuigmaker. Ik ben dol op uitgebreid toolen en probeer de mogelijkheden van het materiaal zo goed mogelijk samen te voegen in een duurzaam en diervriendelijk 'product'. Een paar voorbeeldjes hieronder. De onderste heeft ook eerder op bokt gestaan.
[ [url=m/A1EIvU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZFYDjH.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EUeKIE.png]Afbeelding[/url] ]


Wauw <3

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:06

hoefijzer schreef:
Wat een leuk topic en leuk om iedereens werk te zien! *\o/*

Ik ben zelf een jaar of 5 geleden begonnen met met maken van mijn eerste eigen hoofdstel. Een topic daarvan heeft ook op bokt gestaan. Tegenwoordig werk ik een aantal dagen per week als professioneel leerbewerker/tuigmaker. Ik ben dol op uitgebreid toolen en probeer de mogelijkheden van het materiaal zo goed mogelijk samen te voegen in een duurzaam en diervriendelijk 'product'. Een paar voorbeeldjes hieronder. De onderste heeft ook eerder op bokt gestaan.
[ [url=m/A1EIvU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZFYDjH.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EUeKIE.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zat al op je te wachten :+ heb toen je hoofdstel topic gevolgd! Je maakt super mooie dingen. En wat leuk dat je er werk van kon maken :)

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:12

Jaaaa, wat leuk!
Ik heb onlangs mijn eerste spulletjes gekocht en meteen twee tasjes geprobeerd.
Heb de 'patronen' zelf uitgetekend in Illustrator zodat mijn mobiel en portemonnee er precies in passen :D.

Afbeelding

Afbeelding

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:51

Wat leuk, een algemeen topic! Ik heb al aardig wat riemen en ander klein spul gemaakt. En een hoofdstel en borsttuig. https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1978796

Leuk om alle creaties van iedereen zo bij elkaar te zien. Ik ben momenteel niet echt met wat bezig, voor mij is het meer een winterhobby.

Stippie

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:23

Ik lees al even mee (in eigenlijk alle leer bewerk topics) maar meld me ook maar even.

Ik heb een tijd terug een sidepull kaptoom voor onze shetlander in de groei gemaakt.


Afbeelding

Afbeelding

En vorige week in totaal 3 telefoon hoesjes voor aan de riem. (Eerst eentje gemaakt, maar toen bedacht ik een mooier ontwerp en toen ook maar een voor man-lief gemaakt 8-) )
Deze zijn gemaakt van oude tassen en van een deel van een oud zadel, hergebruik dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder heb ik wel eens vaker wat gemaakt of vermaakt, onderandere een hoofdstel waarbij de atlas geheel vrij ligt maar daar heb ik zo geen foto's van.

Ik heb in de planning om binnenkort een kaptoom voor onze grote pony's te maken aangezien ik geen mooie betaalbare naar mijn zin kan vinden.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:36

Ik doe zelf niet aan leerbewerken (en heb daartoe ook geen plannen) maar wil alle posters hier een compliment geven: wat maken jullie mooie dingen!

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:37

Wat een leukse spullen Stippel en Tjaakje! Ik wil dat ooit ook kunnen <3

Mag ik hier hulp inschakelen? Misschien dat iemand dit weet, je hebt verschillende manieren van naaien (met de hand, ik heb geen machine), en verschillende manieren om stikselgaten te maken. Ik wil graag recht stiksel kunnen maken, zoals op dit plaatje de onderste rij stiksel:
Afbeelding

Dus niet zo:\ \ \ \ \
Maar graag zo: - - - - - - -

Kan iemand mij dit vertellen hoe ik dit kan maken, of waar ik die informatie kan vinden? Is het een bepaalde manier van naaien, of heb je hiervoor een bepaald type pons of vork nodig om een speciale vorm gaten te maken? Misschien een combinatie van die twee?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:41

Telpeva schreef:
Wat een leukse spullen Stippel en Tjaakje! Ik wil dat ooit ook kunnen <3

Mag ik hier hulp inschakelen? Misschien dat iemand dit weet, je hebt verschillende manieren van naaien (met de hand, ik heb geen machine), en verschillende manieren om stikselgaten te maken. Ik wil graag recht stiksel kunnen maken, zoals op dit plaatje de onderste rij stiksel:
[ Afbeelding ]

Dus niet zo:\ \ \ \ \
Maar graag zo: - - - - - - -

Kan iemand mij dit vertellen hoe ik dit kan maken, of waar ik die informatie kan vinden? Is het een bepaalde manier van naaien, of heb je hiervoor een bepaald type pons of vork nodig om een speciale vorm gaten te maken? Misschien een combinatie van die twee?


https://youtu.be/MFDo-dtr9mk

Volgens mij bedoel je de zadelsteek. Staan heel veel handige youtube filmpjes online!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:49

Telpeva schreef:
Wat een leukse spullen Stippel en Tjaakje! Ik wil dat ooit ook kunnen <3

Mag ik hier hulp inschakelen? Misschien dat iemand dit weet, je hebt verschillende manieren van naaien (met de hand, ik heb geen machine), en verschillende manieren om stikselgaten te maken. Ik wil graag recht stiksel kunnen maken, zoals op dit plaatje de onderste rij stiksel:
[ Afbeelding ]

Dus niet zo:\ \ \ \ \
Maar graag zo: - - - - - - -

Kan iemand mij dit vertellen hoe ik dit kan maken, of waar ik die informatie kan vinden? Is het een bepaalde manier van naaien, of heb je hiervoor een bepaald type pons of vork nodig om een speciale vorm gaten te maken? Misschien een combinatie van die twee?


Ik denk eigenlijk dat die onderste sowieso met de naaimachine is maar dat terzijde. Het zou moeten lukken met ronde gaten ipv diamant vormig. Wees daarnaast bewust van je plaatsing van de draden. Trek je de bovenste draad bij het aantrekken naar beneden zal de stiklijn veel rechter worden dan wanneer je ze netjes telkens de zelfde kant boven elkaar aantrekt.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:51

Ik had een leerbewerkingssetje besteld via AliExpress, maar die is er nog steeds niet....
Maaaaar ik kan niet wachten!
Dus ik ben heel enthousiast begonnen met de spulletje die ik wel heb om alvast wat te oefenen met het stikken :D
Ik wil graag een hoofdstel maken voor mijn pony, waar ik het leer al wel voor heb (van Oosterum leder).

Een oude beugelriem is ideaal om mee te oefenen!
Afbeelding

Bij gebrek aan materiaal heb ik enkel een schroevendraaier(voor de gaten), naald en draad gebruikt :+

Het leer voor mijn nieuwe hoofdstel, jammer genoeg krijg ik de kleur niet goed op de foto, hij wordt bruin en ik wil hem gaan onderleggen met de blauwe? kleur <3
Afbeelding

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:39

Wat mooi om iederen zo goed bezig te zien.

Ik heb vandaag opdracht gekregen voor een zadeltasje. Maar dan voor een engelse zadel, die maar 1 d-ring aan de achterkant heeft. Ik kon geen passend patroon vinden, dus maar zelf met inkscape aankloten. Denk het patroon staat zover. Van de week even een papieren versie proberen, om te kijken of alles klopt.
Als iemand nog goede tutorials heeft voor inkscape en patronen tekenen, dan hoor ik het graag, ik heb er namelijk geen idee wat ik heb gedaan en hoe :+

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:51

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben zadelmaker in bijberoep. Meestal doe ik kleine herstellingen, maar steeds vaker ook werk in opdracht.

Ik hou er echt van om samen met de klant iets uit te werken dat uniek is!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik bezig met een hoofdstel voor mijn eigen paard. Maar daar heb ik nog geen foto's van. Ik hoop het snel af te krijgen :) het is soms wat puzzelen om genoeg tijd te vinden.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:24

Die boom in dat mandje is zo mooi @Ashkerlon !!!

Prachtig werk van iedereen, wel leuk om zo veel verschillende projecten te zien passeren,
ik ben mij wat gereedschap aan het bestellen om er binnenkort ook in te vliegen :D Wat voor oppervlak gebruiken jullie voor je pons/stiklijnen op te kloppen? Bij de ene zie ik soms van die siliconen matten passeren en anderen gebruiken een hakblok zoals de slagers?

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:34

Er komen hier zo veel leuke spullen voorbij, zo mooi <3

Om nog terug te komen op mijn vraag eerder, ik ben wat wezen oefenen met die saddlestitch maar ik ben een beetje een kluns en het ziet er niet uit haha :D niet de moeite waard om te showen. Bedankt voor de tips!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:38

Telpeva schreef:
Kicken! ik heb even geen foto's bij de hand, morgen bij daglicht zal ik wat foto's maken. Ik maak inimini zadeltjes en dergelijke voor speelgoedpaarden, poppenhuisformaat ongeveer. Toevallig ben ik de laatste paar dagen aan het bedenken (en spullen verzamelen) om een A4 notitieboek cover te gaan maken van leer, wie weet kan ik hier de kenners om extra hulp vragen :D

Ik kom nu pas het topic binnen vallen omdat ik graag een keer een boek wil binden met echt leer. Heb tot nu toe alleen nep leer gedaan haha. Wat voor soort notitieboek wil je maken?

Het is dan wel nep leer maar wil hem toch wel even showen

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:56

Ah wat gaaf Thirteen! Ziet er chique uit, boekbinden heb ik ook wel eens gedaan maar de covers krijg ik niet zo mooi strak als dat! Ik wil ook zulke hoekjes er aan maken, ik ben er alleen nog niet over uit of ik die van metaal wil of van leer.

Voor mijn cover heb ik ideeen in mijn hoofd maar nog niet helemaal uitgewerkt, hij wordt in elk geval A5 formaat (eerder zei ik a4, dat was een typfout) met een ringband met 6 ringen er in zoals een filofax. De buitenkant wil ik gaan toolen (is daar een Nederlands werkwoord voor...? Stempelen, graveren etc. )

Voor de binnenkant heb ik zoiets als dit in gedachten
https://appelboom.com/image/cache/catal ... 4x1074.jpg

De voorkant moet ik nog verzinnen, ik wil kijken of ik daar iets van een middeleeuws, fantasy of steampunk vibe aan kan geven. Maar daar ben ik nog niet over uit. Hij wordt waarschijnlijk zwart of paars, of een combinatie daarvan.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:46

Heel gaaf Telpeva! Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.

Ik wil nu een tweede boek maken nog even met nepleer maar als die goed lukt wil ik echt leer gebruiken. Hoe dun leer kan je krijgen? En ik zou dan randen op willen toolen? Maar geen idee wat je ervoor nodig hebt. Heb wel op de site gekeken die eerder gedeeld werd, maar ik heb er geen verstand van welke tooltjes je nodig hebt :+