[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:04


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:30

Ik ben begonnen met een simpele startkit van Ali, en heb van daaruit gekeken wat ik echt gebruik, en die tools waar nodig in betere kwaliteit aangeschaft. Zo zijn sommige stempels van Ali lang niet gedetailleerd genoeg, maar anderen zijn juist prima. Een japans mes en edge beveler enzo werkt prima van Ali nadat je ze even goed hebt geslepen. Net zoals de hamer, ook prima om mee te beginnen.
Er zijn sets die binnen 7 dagen geleverd worden, of binnen 10 dagen, daar kun je op filteren.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:04

Ik gebruik een gewoon vast hobbymes, gewoon genoeg polijsten tussendoor en dan kan je lang doen met 1 mes. Ik denk ook dat die rotary goed zijn voor dunnere stukken maar tuigleder van 4 mm ermee door snijden lijkt me wel een uitdaging.

Verder voor kleine details en bochten gebruik ik een chirurgisch mes/ scalpel, die kan je in de action ook krijgen voor weinig geld.

Als je wil toolen zou ik aanraden om bij een keukenboer eens te horen voor een stuk marmer, vaak hebben die wel iets op overschot wat anders toch de vuilnisbelt op gaat.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:30

Op zich vind ik de rotery cutter best handig voor lange, rechte stukken, maar dan betrap ik mezelf er toch vaak op dat ik toch voor het gewone mesje ga :))

Zo'n marmerblok moet ik ook nog eens halen :j

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:08

Een steviger mes dan een stanleymes is wel aan te raden als je met dik leer gaat werken. Die dingen gaan krom staan als je er veel druk op zet waardoor je snede ook krom word. En je moet er veel druk op zetten, anders snijd hij er niet helemaal doorheen. Ik zweer bij mijn halvemaanmes maar alleen als ie echt scherp is en alleen voor dik leer. Voor dun leer is stanly prima. Rotary cutter werkt ook prima voor dik en dun leer maar kan je geen scherpere bochten mee maken. Ik gebruik hem alleen voor rechte lijnen en met een lat ernaast zodat de lijn echt recht is. Je kunt wel fijn druk zetten.
Een grote snijmat ter beschermjng van je werkoppervlak en een appart punchbord zijn fijn. Die laatste kan een industriele (dikke) snijplank zijn en kost niet veel.

Ik zou investeren in een goed mes en leren die goed scherp te houden. Dat scheelt je heel veel kracht. Veel Alispul is wel okay als je een beetje recensies leest. Al vind je bij de bouwmarkt hier ook zat. Veel resellers hier verkopen alispul voor een veel hogere prijs. Laat je niet oplichten.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:10

heb inmiddels een set bij Ali besteld, dank jullie wel! :))

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 01:53

Even pochen hier :o

Ik ben sinds anderhalf jaar bezig met leer, maar door een oude breuk in mijn hand is gaten slaan gruwelijk. Dus voor mijn verjaardag had ik een pons gevraagd. En AMAAI dat is mooi!! Zo strak en simpel had ik nooit met hamer gekund. Ben zo blij!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De basis van de pons is een echt goede kwaliteit aluminium pons/vouw toestellen instelbare “tools” en we hebben een van mijn basis ponsen omgebouwd zodat deze er in past en ik maten kan omzetten in iedere basis pons in principe :D Ik had er niet gelukkiger mee kunnen zijn!

Geen herrie of druk op mijn hand en ik kan ontzettend precies werken zonder pijn _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Cubone op 13-02-22 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 02:01

Dat is gaaf zeg!

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 02:11

Telpeva schreef:
Dat is gaaf zeg!


Maar echt! Ik zit te denken of ik en mijn partner er misschien een zaak van zouden moeten maken *D Niet voor het geld, maar wel omdat het de hobby toegankelijker en plezieriger maakt :j

Ik had moeten toekennen op kwaliteit en mogelijk de hobby an such als ik deze tool niet had gehad dus ik ben meer dan gelukkig *D

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:41

wow super! ik heb ook een hekel aan gaten slaan :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:58

Gaaf zeg!
Ik heb er wel eens aan gedacht om de kolomboor daarvoor te gebruiken, maar nooit getest.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:36

Een dremel met een fijn boortje erop werkt ook wonderen, dat gebruik ik als het te veel stukken zijn om door te slaan. Afgelopen weekend eindelijk mijn mini projectje tussen alles heen kunnen afwerken en ben er zo blij mee! Eindelijk een mogelijkheid om op fairs te gaan shoppen zonder lelijke plastic zakjes te hoeven dragen en opbergen. Deze gaat deze week online om te verkopen en eens te kijken of er animo voor is.

Het enige waar ik nog mee in de knoop zit is hoeveel ik ervoor kan vragen... Iemand die even wel mee brainstormen? Ik dacht aan rond de €17,5 - €20 gezien de tijd en materialen? Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:20

Lastig, qua werk uren zit je dan vermoed ik onder het minimumloon, maar hoeveel willen de mensen uitgeven is de andere kant. Vakwerk kost geld, goed promoten waarom de prijs hoog is (en dan ga ik al naar 30-35 euro). Let op dat je niet voor weggeefprijzen gaat werken, dan kan je later geen dekkende prijzen vragen voor groter werk. Lokaal gemaakt heeft zo zijn aantrekkelijkheid tegenwoordig, gebruik dat.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:53

Ik denk dat 25 à 30 idd wel een mooie prijs is. Kei handig wel!! Zou er zo ook wel eentje willen voor Castlefest. :)

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:09

Ja hij is hartstikke mooi bewerkt, niet al te goedkoop doen hoor! 30-35 lijkt me inderdaad veel beter. Bij 17,50 zou ik denken dat er iets mis mee is :+

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:55

Bedankt voor mee te denken allemaal!! :o Dan ben ik toch iets zekerder om er een prijs op te zetten, maar inderdaad, handwerk is tijdsrovend maar dan ook weer wel degelijke kwaliteit, en met 17,5 of 20 kom ik inderdaad nog niet aan een minimum uurloon dat klopt.


Aangezien deze het het 2e proefmodel was mag die wel aan een kleiner prijsje weg van mij, want ik heb bij mijn berekening het lusje een tikkie te klein gemaakt voor een 3 cm riem, zal eerder een smalle riem worden dat erdoor kan van 1,5 cm ofzo. Ik was zo enthousiast gaatjes aan het prikken dat ik er een te veel in de hoogte heb gemaakt 8)7 Of ik moet er een sleutelhanger ring aan hangen, of een fijne riem al bij maken die ze mee kunnen kopen samen met het tasje :)* Bij de volgende versie komt er wel een iets grotere lus aan.


Nu straks hopelijk wat foto's maken als het nog licht is zodra ik thuis kom en dan kan dat op Instagram *\o/*


Kaatastrof schreef:
Ik denk dat 25 à 30 idd wel een mooie prijs is. Kei handig wel!! Zou er zo ook wel eentje willen voor Castlefest. :)


@Kaat, Ja ik vind die plastic tasjes zo vervelend op fairs altijd, vandaar een betere optie :D ik heb eerst nog wat orders die ik af wil hebben maar zodra ik daarmee klaar ben ga ik enkele maken die ik dan wel op insta of facebook zal posten, mocht je graag eentje willen kan je het daar zeker volgen. Of misschien dat ik het in de LARP traininggroep ook eens zet als ik er nog enkele over heb na de posts op mijn insta en fb pagina ;)

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:30

Nou, alle kosten geteld ga ik er zeker niet komen met €35 als verkoopsprijs %)
Materiaal en uren alleen zit ik al aan €53,75 zonder ik er zelf iets aan verdien dus ik ga ze zeker wat hoger moeten zetten dan dat. Ik zit toch al snel aan 3 uur in totaal om het helemaal af te werken, uitgezonderd van het drogen na het verven natuurlijk, uiteindelijk is het altijd nog een stukje kunst dus ik ga express geen massaproductie prijzen hanteren hiervoor. Enkele mensen van de lederbewerkingsgroep van Black Raven Armoury en Alex zelf hebben me doen inzien dat je ook als hobbyist al je kosten en uren mag rekenen en niet kijken naar winkelprijzen.

Maar gisteren gelukkig nog even snel foto's kunnen maken terwijl het nog even een beetje licht was.
Komend weekend maak ik er een bijpassende riem bij en pas ik het origineel ontwerp nog een beetje aan zodat het optimaal in orde is. Ik ben er echt zo blij mee dat het exact zoals in mijn hoofd is uitgedraaid! <3 *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:13

Is er toevallig iemand hier in het topic die een halfcheck halsband zou kunnen maken? Liefst rondgenaaid en anders een niet al te brede band :)

Ik zoek eigenlijk zoiets:

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:35

Mag ik hier even binnen vallen met een vraag?

Mijn Jodhpurs zijn versleten. dus ik ga vandaag nieuwe bestellen bij agradi (Mountain Horse Protective Jodhpur XTR Lite Brown). maar dat geeft ook een probleem. Ik heb een heldere lederdressing van B&E. Maar die gaat slecht samen met bruin leer omdat het er zeker twee tinten donkerder van wordt. Daarnaast blijft er ook vuil in hangen. Ik wil dus overstappen op zadelzeep zodat ik het vuil weg kan wassen tijdens het verzorgen van het leer. Maar ik wil er dan wel een die het leer niet van kleur verandert. Welk merk moet ik hebben? Het liefst van agradie zodat ik het mee kan bestellen.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 12:36

Hoi iedereen! Wat zie ik weer veel moois voorbij komen! :D

Ik post hier zelf al een hele poos niks meer, en dat heeft er mee te maken dat ik gestopt ben met leerbewerken. Ik vind het nog steeds onwijs leuk om te doen, maar ik eet nu bijna 3 jaar vegan en om die reden werd het toch onderhand wel tijd voor een andere hobby :o
Het voelt niet meer goed om met leer te werken terwijl ik niks wil weten van vlees. Wel blijf ik hier nog mee lezen want ik vind het leuk om jullie werkstukjes te zien!

Ik heb nog wat stukjes liggen die ik misschien nog wil afmaken, maar mocht er iemand geïnteresseerd zijn in een compleet 'alles wat je nodig hebt' pakket, waarschijnlijk ga ik alles binnenkort toch een keertje te koop aanbieden.

Verder: ik wil natuurlijk creatief bezig blijven! Dus afgelopen schooljaar ben ik gestart met een opleiding tot goudsmid :D

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:40

Goudsmid! Das ook enorm gaaf zeg. Daar heb ik ook wel over na zitten denken. Ik zou wel geïnteresseerd zijn in wat je te koop gaat zetten, veel heb ik al maar de bewerkspullen nog niet. Maar daar zullen er vast meer van zijn! :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:13

Begrijpelijk hoor, dat je stopt met leerbewerken. Ik ken het gevoel wel een beetje. Ik eet al 25 jaar geen vlees, en het blijft ook wel wat luguber voelen om met leer bezig te zijn. Maar ik vind het zo fijn om mee te werken!

Maar goudsmid, waaw dat lijkt me ook enorm gaaf zeg!

En als je je spullen gaat verkopen dan heb ik vast ook wel interesse in een deel, als je het niet allemaal in een keer verkocht krijgt.

8Eveline

Berichten: 3211
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:51

Jammer volgde het graag maar het is inderdaad met zo levenstijl misschien de hobby voor jou.
Goudsmid lijkt me ook gaaf, is dat deeltijd? En voorwerpen of meer richting het fijne werk zoals sieraden?

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:28

Muiz: Ja zeker gaaf! Als het zover is zal ik hier foto's delen :)

8nnemiek: Ja ik ben ook nog een poos doorgegaan. Tot mijn nichtje, toen 6 jaar, aan mij vroeg: waarom werk je met leer als je geen vlees wil eten? Toen ik haar geen antwoord kon geven ben ik echt gaan nadenken. Enige conclusie was voor mij stoppen, hoe leuk ik het ook vind. Het voelt gewoon niet goed. Heb er wel meer vrede mee nu ik iets aan het doen is wat minstens zo gaaf is!

8Eveline: De 'echte' goudsmid opleiding iin Schoonhoven s voltijd, maar in Eindhoven zit een deeltijd opleiding die ik volg. Voor mij ideaal want ik heb een baan en een hypotheek enzo, stoppen met werken om fulltime naar school te gaan is dus niet zo handig haha! Dus ik ben blij dat die deeltijd opleiding er is.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:53

Bij het Sint Lucas toevallig?