[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:21

Opnieuw veel mooie werken zien langskomen!

Mijn doel voor deze maand (één kettingzaagkunst-stuk per maand) niet gehaald, gezien alle materiaal hiervoor nog niet binnengekomen is. In de tussentijd wel verder gegaan met een opdracht en nog wat kleine vrije werkjes tussendoor.

De opdracht, 60 kleine plaatjes (diameter 4 cm) van inheemse boomsoorten voor het bosmuseum branden.

Afbeelding


De vrije werkjes geïnspireerd door alle bladwijzers hier. Ook een (heel simpele) bladwijzer gemaakt van een klein lino-drukje.

Afbeelding


En ik probeer ook te branden op andere dingen dan hout. Been gaat heel goed. Schelp dan weer totaal niet :P bij de action wat acrylverf gehaald en schilderen op schelp lukt dan weer wel. Wil graag nog wat mini werkjes op schelp gaan maken, was leuk om te doen. De details in kleurovergangen enzo komen wel niet goed uit op de foto..

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:56

Leuk werk. Ik heb silverpoint uitgeprobeert op schelpen, gaat prima, maar het gevoel van de zilverdraad punt over de schelp geeft een heel sterk "nagels over schoolbord" gevoel... :brr:

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:58

Kuggur schreef:
Leuk werk. Ik heb silverpoint uitgeprobeert op schelpen, gaat prima, maar het gevoel van de zilverdraad punt over de schelp geeft een heel sterk "nagels over schoolbord" gevoel... :brr:


Heb je toevallig een foto van het resultaat? 'k Dacht als alternatief misschien branden in schelp (het geeft wel reliëf maar geen kleur) en er dan een beetje inkt inwrijven en de overtollige inkt wegvegen.. Silverpoint klinkt interessant :j

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:01

Is schelp niet heel interessant en bruikbaar om te graveren ipv branden? Schelp is bij mijn weten uberhaupt niet brandbaar en je had toch al gemerkt dat dat niet werkte?
En na het graveren kun je inderdaad eventueel nog met inkt oid accentueren.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:07

Ibbel schreef:
Is schelp niet heel interessant en bruikbaar om te graveren ipv branden? Schelp is bij mijn weten uberhaupt niet brandbaar en je had toch al gemerkt dat dat niet werkte?
En na het graveren kun je inderdaad eventueel nog met inkt oid accentueren.


Inderdaad niet brandbaar. Ik heb toch op verschillende soorten schelp geprobeerd of ik effect kreeg (omdat je met branden ook reliëf creëert). Met wat zou jij graveren aanpakken, een etsnaald?

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:31

Ja, iets wat je ook voor glasgraveren zou gebruiken denk ik.

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:11

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben gestart met mijn tweede projectje.
Paardje van m'n vriendin, stiekem zonder dat ze het weet.

Inmiddels overgestapt van de verf van de action naar verf van van gogh. Wat een verschil zeg! Werkt veel fijner.
Misschien hierna ook de kattenogen nog maar eens onder de loep nemen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:35

Oji, leuk nageschilderd herken het schilderij zeker wel :)

Seven, ik vind de bloemen echt mooi hoor bij je paard.
Die andere werkjes van je zijn speciaal, doen me zelfs wat aan marmer denken maar dan veel meer leuke kleuren :)

Tallie1979: heel mooi, die lucht is ook echt prachtig van kleuren

Quickly: Is dat niet Maleficent, leuk en herkenbaar al hoor

Zetta, met de tips over fijnere penselen gaat je werk zeker verfijnder worden :) gewoon blijven oefenen. Ik vind dat wit over blauw wel erg leuk

Solleke_Noah: Oh leuk zo gebrand in hout. Doe je ook dieren op hout? Die schelp vind ik ook erg leuk

Harm0ny wat leuk al. ben benieuwd naar het resultaat hoor.



Nog enkele aanpassingen gedaan bij mijn tekening. De lip oa aangepast adhv een andere foto van hetzelfde paard met ongeveer hetzelfde perspectief en waar het paard geen halster ofzo om heeft. Paard heeft op de tekening nu meer het uiterlijk zoals hij werkelijk is :)
Ook voorhoofd en rond de ogen al meer geblend met een donkergrijs pastelpotlood die ik vandaag gekocht heb. Vind het blendresultaat best leuk. Achteraf als afwerking ga ik hier en daar nog wat licht en schaduw extra aanzetten

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:10

Volledig geblend.
Manen erbij en achtergrond wat kleur gegeven.

Laatste wordt details aanbrengen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-01-20 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:34

Ga je straks met haar details er over heen art ificious?
Hij lijkt al een stuk beter :j

Ik heb wat foto's gemaakt van de acryl pouring projecten.
Ze zijn droog en afgelakt nu bedenken of ik ze allemaal zo laat of er wat over heen ga schilderen zodat het marmer effect (dank je art ificious ;) ) de achtergrond is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:39

Haar/vachtstructuur vind ik enorm lastig en er zitten al best veel lagen op het pastelcard maar daar waar ik licht wil toevoegen ga ik wel wat proberen structuur erin te brengen

Neus inmiddels meer details
Afbeelding


Vind het echt wel leuke dingen. Ik zou ze eigenlijk zo laten, denk dat iets overheen schilderen te druk gaat worden of het marmereffect wegneemt

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:59

Ik zou er denk ik persoonlijk wat meer highlights terug aan toevoegen.. hij is heel donker zo? voor dat je hem geblend had sprak het mij meer aan. vind dat je wel echt vooruit gaat :j

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:23

Seven: de zeshoeken zijn ook mooi om als reeks van drie naast elkaar te hangen vind ik (zonder wat extra erbij geschilderd). Zou het als achtergrond niet té druk zijn?

Art_Ificious: voor de blending vond 'k hem ook nét iets sprekender. Maar zeker mooi getekend!

Meestal doe 'k inderdaad dieren-pyrografie: [UK] [ART] Paarden-pyrografie in verschillende vormen en stijlen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:41

Ik snap jullie wel. Maar mijn stijl is dus niet het behouden van die felle kleuren maar uiteindelijk meer de natuurlijke kleuren bekomen, het realistische dus.

Vorige eigenaar van dit paard is er al heel enthousiast over ;)

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:51

Vind m heel mooi worden Art ificious. Zou inderdaad proberen nog wat vacht structuur te creëren, maar snap heel goed da

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:05

Ik vond de iets fellere highlights ook mooi art ificious
Nu vind ik het persoonlijk ook te geblend. Je kan geel hoed wat heldere highlights in zetten zonder het onrealistisch te laten zijn.

Ja de 3 zeshoeken zijn een serie die laat ik sowieso zoals ze zijn de grote is m'n favoriet die heeft zoveel gradaties en cellen
De groene meer egale wil ik als achtergrond voor iets anders gaan gebruiken als test om te zien hoe dat lijkt. :D

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:11

Ik heb vrijweinig tijd voor bokt of andere hobbies door mijn studie maar had heel even tijd voor een nieuwe lino! Afbeelding

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:49

Art_Ificious schreef:
Quickly: Is dat niet Maleficent, leuk en herkenbaar al hoor

Ja klopt! Ben blij dat het herkent word *\o/* :=

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 02:02

Dat realistische creëer je juist door veel kleur toe te voegen imo, anders wordt het een beetje flets

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:47

Seven, ben benieuwd hoe het uitpakt als je die iets egalere groene gaat overschilderen.

Thirteenn ik vind die lino wel mooi :)


Heb even geprobeerd aangezien ik thuis ben van het werk (duizeligheid)
Punt van potlood is scherp (gebruik hiervoor een schuurpapier plaatje) maar ik vind de lijntjes toch te dik helaas.

Afbeelding

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:32

Kwa dikte valt het mee ze staan echter niet helemaal in de juiste richting en zijn wellicht wat lang kortere haaltjes puur op de echte highlight punten wat zachter aan gezet zal al anders lijken denk ik

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:37

Ben het helemaal aan het verpesten nu ;(

Afbeelding

Edit: Heb het opnieuw uitgeblend en de tekening opzij gelegd want dit is echt niet fijn meer. Dit voelt gewoon niet goed ;(

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:58

Ik zou even goed kijken welke kant de haren opgaan bij een paard anders ben je enkel aan het strepen :D
Ze gaan namelijk meer naar beneden gericht naar de kaak en recht over het hoofd meer naar beneden schuin waar een bles zou zitten zit altijd 1 of meer kruinen :D

Ik heb nog ene laagje op de bloemen die nog steeds vreselijk zijn
En wat kleine stukjes paard verbeterd
Ben er wat klaar mee door de bloemen :=

Afbeelding

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:30

Leuk topic volg jullie kunstwerken met plezier, zelf schilder ik afentoe met water verf, hieronder iets wat ik recent gemaakt heb.
Mijn camera is slecht , kleuren zijn in het echt wat dieper.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:33

ik weet wel hoe de haren lopen heb genoeg foto's als voorbeeld. Maar het probleem is dat ik het gewoon op papier niet goed neergezet krijg zoals ik het wil.

Denk eerlijk gezegd dat papier al teveel lagen heeft waardoor alles gewoon niet goed meer pakt, of ik moet met krijt werken ipv de pastelpotloden, maar dan heb ik helemaal geen dunne lijntjes meer.

vind het verschrikkelijk moeilijk. Ben meer van plan de tekening gewoon te laten zoals die nu is. Zo bang om het te verpesten namelijk



ik vind je bloemen wel leuk hoor :)

@Soof; wat een leuk schilderij, een schotse highlander?