[TEK] Inktober 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:08

@Pjer, wat gaaf zeg, ik vind het mooi hoe je de cirkels overal in terug laat komen maar tegelijkertijd ook heel sterk met scherpe hoeken werk! Dat opzich is al een mooi contrast!

@Selina, wat een schattige scene, vind het altijd wel mooi, een lichte scene in een donkere omgeving!

@Pjer, dat ornamentje, wat ontzettend leuk bedacht zeg! Zaag je dat? Of zie ik goed dat het uitgebrand is op de 1 of andere manier?

@Roodvos, uhm, je hebt inderdaad wel gelijk met de schaduw. Ik werk met een orientatie van licht links boven. Er zijn mensen die continue klagen dat ik veel te duister werk :') en dat ik vrolijker werk moet maken, nou is dat met deze natuurlijk niet gelukt :') maar in mijn poging de scene licht te houden heb ik met wat meer frontaal licht gewerkt en dit niet vertaald naar de omgeving. Was me inderdaad niet opgevallen! Stom!

Mbt het meer integreren in de achtergrond, dat weet ik inderdaad, maar het is niet echt de bedoeling dat de achtergrond zo blijft -wel scherp dat het je opvalt- (heb er andere plannen mee en moet het ontwerp daarvoor herzien, niet iets waar ik tijd voor heb gedurende inktober).

Anyways, ik neig heel sterk naar donkere werken, dat is voor mij op de 1 of andere manier makkelijker. Ik heb echt problemen met lichtere werken, ik kom niet uit hoe de schaduwen in combinatie met de kleuren werken en blijf maar toevoegen tot het alsnog donker wordt :'). Als ik echt wil krijg ik het gedaan met de voorgrond/achtergrond lukt het wel maar ben ik echt 20+ uur bezig en die tijd zit voornamelijk in het uitzoeken wtf er nou verkeerd is en aan het eind nog niet weten waarom het dan wel ineens goed is :') (Even ter illustratie zo'n 20+ werkje, in spoiler omdat het geen inktober is).
Spoiler:
Afbeelding

Pauley

Berichten: 690
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:50

Mooie dingen weer!

Ik had echt geen zin in een uitgebreide tekening dus is het iets super simpels geworden, ik heb er wel 2 minuten over gedaan :')

Dag 17 ornament


Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:35

Dag 15, Legend.
Ben best tevreden over deze, zeker gezien het gebruik van de lichte kleuren :roll:.
Krijg wel last van een knakduim, anderen daar ooit last van gehad toevallig? Of wetende wat daaraan te doen?

Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:42

Heb je daar toch een goed voorbeeld van lichte kleuren nu :P

Een knakduim, wat is dat? Net zo iets als een knakworst?

Om het topic niet helemaal te overspoelen hier een paar van mij (rest komt later wel):

snow: Hier was ik eigenlijk niet zo blij mee, maar ik heb m in photoshop iets aangepast (de sneeuw was eerst gelig :P ) en nu is ie wel oke.
Afbeelding

Dragon:
Afbeelding

Ash:
Ik heb eerst een poging gedaan tot het tekenen van David Bowie (*neuriet* ashes to ashes... ) maar hij leek niet dus ik wilde wat anders doen :P Uiteindelijk vandaag dit getekend, het nadeel van kampvuren:
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:52

Ja zat me niet lekker, ben ook behoorlijk lang met deze bezig geweest. Inktober is er uiteindelijk om jezelf uit te dagen he :=.

En ik bedoel dat het bovenste kootje knakt XD hij zit elke keer wat vast en als ik hem dan buig knakt ie, zal met het vele tekenen te maken hebben dus vroeg me af of anderen hier ermee bekend waren :p.

Ik vind die eerste juist erg grappig, doet me wat denken aan Snoopy :p. Is het de bedoeling dat ze uit beeld lopen? Leuk dat minimale kleurgebruik!

En jij dacht zeker ook, daag ik ga geen mega draak tekenen XD die poot is wel erg goed gelukt zeg! Leuk hoe je dat patroon van vasthouden herhaalt. Hoe kom je op dat soort dingen?

Mooi die laatste, zo'n simpele scene, maar toch erg vermakelijk. Mooi schaduw-werk!

Heb je toevallig process video's op youtube ofzo?

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:08

Xyris schreef:
Ja zat me niet lekker, ben ook behoorlijk lang met deze bezig geweest. Inktober is er uiteindelijk om jezelf uit te dagen he :=.

En ik bedoel dat het bovenste kootje knakt XD hij zit elke keer wat vast en als ik hem dan buig knakt ie, zal met het vele tekenen te maken hebben dus vroeg me af of anderen hier ermee bekend waren :p.


Ik ben nu aan het bedenken/proberen hoe je duimkootje uberhaupt kan knakken, maar nee.. Heb wel gehoord van andere mensen met andere handproblemen door te veel tekenen maar dit is nieuw :P

Ik vind m mooi gelukt hoor deze. Doet me aan the lion king denken.

Citaat:
Ik vind die eerste juist erg grappig, doet me wat denken aan Snoopy :p. Is het de bedoeling dat ze uit beeld lopen? Leuk dat minimale kleurgebruik!

Ja ik denk het :P Ik moest steeds aan zo iets denken als ik dit hoor: https://www.youtube.com/watch?v=DrQRS40OKNE

Geloof dat de werkelijke betekenis wat onduidelijk is, maar he :P

Citaat:
En jij dacht zeker ook, daag ik ga geen mega draak tekenen XD die poot is wel erg goed gelukt zeg! Leuk hoe je dat patroon van vasthouden herhaalt. Hoe kom je op dat soort dingen?

Mooi die laatste, zo'n simpele scene, maar toch erg vermakelijk. Mooi schaduw-werk!


Nee inderdaad, weet je hoe veel werk zo'n draak is :') (nuja, dat weet je vast, met al die draken). Ik weet niet precies hoe ik erop kwam, moest er opeens aan denken toen ik die van Elanor zag. Die laatste is in ieder geval gebaseerd op dat ik nooit uitkijk of er toevallig iemand tegenover me zit (of een bord met eten, nog erger) voordat ik in zo'n vuur blaas.

Citaat:
Heb je toevallig process video's op youtube ofzo?

Een process video als in zo'n timelaps van terwijl ik een tekening maak of iets anders? Ik heb er geen maar kan wel eens proberen om er een te maken.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:24

Ja pff, ik wist ook niet dat ik dat kon XD Heb destijds wel problemen gehad met het gewricht van duim naar hand (ook therapie voor gehad) maar nu is't dus een kootje hoger XD heb er geen last van, tis gewoon irritant, maar ben er natuurlijk wat huiverig voor.

Mbt je eerste tekening, ik denk dat hij mij ontgaat ja? Ik zie mensjes die elkaar volgen in de sneeuw, ik had wel het gevoel dat er iets moest zijn, dat de vorm van het spoor dat ze achter lieten iets zou betekenen, het het beeld uit lopen, of dus misschien een referentie naar een cartoon, maar dat zal het wel niet zijn? Die stop-motion video, (pff wat een werk moet dat zijn geweest!) helpt me niet echt :p.

Nou nogmaals, die klauw is prachtig, anatomie van handen/poten/klauwen is zo lastig!

En vandaar :p wilde al zeggen, dat verzin je niet zomaar :').

En met een process video bedoel ik inderdaad een timelapse oid zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=RT_mSjLNSGk&t= (nevermind mijn gelul XD). Voor mij is het makkelijk natuurlijk want ik film mijn scherm, maar wellicht dat jij foto's zou kunnen maken die het proces weergeven en dat je ze nadien samen plakt oid, of dat je misschien een goeie camera hebt liggen met statief.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:29

Die stop motion video moet gruwelijk veel werk geweest zijn ja. In het nummer komt ergens iets langs over rode sjaals en sneeuw en tja :') T zal wel net zo iets zijn als die man in de vriezer.
Ik gok dat ze inderdaad het beeld uitlopen, tenzij ze straks vlak voor het einde de bocht weer om gaan.

Die timelaps: Ja zo ja! Kan ik wel eens proberen, al gaat dat nog een uitdagingen worden, Teken meestal met mn schetsboek half op schoot en mn hoofd erboven en beweeg hem ook nog eens alle kanten op :P

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:34

Ooh, dan heb ik niet goed opgelet! Vind het wel grappig hoe je erover praat :') ja, ik heb dit getekend en dit is wat ze doen, maar wat ze verder van plan zijn, ja, weet ik veel :').

En snap het wel :p heb het destijds ook geprobeerd met mijn traditionele werken, maar dat is geen succes geworden := voel je niet verplicht hoor, ben vooral nieuwsgierig naar hoe je opbouwt en hoe je de texturen maakt.

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:28

Ik lees nog even bij van wat ik nog niet heb gedaan :)
BarabaravdW, bedankt voor de complimenten! Leuk dat er zoveel mensen ook de boeken van Terry Pratchett lezen hier.
E4D, is de sneeuwpoema gelukt? Ben benieuwd naar het resultaat!
Xyris, wat een mooie herinnering aan je opa, ik ben trots op de associatie. Mooi. :) Wat achtergrond betreft: misschien helpt het om echt te kiezen waar wel en waar geen detail komt. Meestal als je naar een plaatje kijkt, zie je maar een paar dingen écht. Dus je kunt bijvoorbeeld twee planten in de voorgrond kiezen (of rotsen, of...) die je echt uitwerkt, en de rest laat je wat meer suggestie. Het hoofd van de kijker vult dat vanzelf wel in. :j
Fraai dat hert Pjer, bijzonder die geometrische invulling. Weer heel anders dan je andere werk!
Selina, ik zou die bal zo in de boom hangen met kerst. Lief!
Pjer, wauw, wat tof dat je dit zo kunt maken! Jeetje 'omzetten naar een vector bestand en dan uitlaseren', ik ben al blij als ik een goede foto gemaakt krijg van mijn werk. :Y) Denk dat dit geweldig verkoopt, hoe leuk om een hele kerstboom vol te hangen met dat soort houten werkjes! Als idee misschien om de bomen eens rood te maken, het groen gaat nu denk ik erg op in de kerstboom waar ze in komen te hangen.
Roodvos, ik heb alleen de ogen in het gezicht nog wat uitgewerkt eigenlijk. Wilde er niet teveel tijd meer aan kwijt, want het gaat zoooo snel met een tekening per dag!
Haha, Pauley, wel tof dat je tóch wat op papier zet, al zijn het maar drie kerstballen. :D
Xyris, mooi deze, zeker met die lichte kleuren. Ook mooi effect op de vleugels. :j Ik heb gelukkig nog nooit een knakduim gehad, klinkt vervelend!
Roodvos: leuk die snow! Ik denk meteen aan de zeven dwergen die in de winter op weg zijn naar de mijn. :j Je draak vind ik echt geweldig: leuk dat grapje met die grote klauw, en wat is die knap neergezet. Leuk dat mijn draken-meisje jou weer tot dit inspireerde. :j De ash is ook heel knap, geweldig met die hele sterke schaduwen. Ik vind je mensfiguren sowieso heel goed trouwens, allemaal natuurlijke houdingen en goed in verhouding. Ze zien er ook lekker vlot neergezet uit allemaal, heel knap.

De eindversie van Wild (eigenlijk weinig aangepast, ik durfde niet goed. :') )

Afbeelding

En nog die van gisteren, Ornament.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-10-19 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:31

Ik kan de tijd en motivatie niet meer opbrengen. Merk dat ik gewoon meer tijd nodig heb om een goede tekening neer te zetten. Dus ik beperkt me even tot wat me aanspreekt en daar neem ik wat meer tijd voor.

Xyris, ik vind jouw creaties echt sprookjesachtig.

Mijn ornament

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:01

_roodvos_ schreef:
Heb je daar toch een goed voorbeeld van lichte kleuren nu :P

Een knakduim, wat is dat? Net zo iets als een knakworst?

Om het topic niet helemaal te overspoelen hier een paar van mij (rest komt later wel):

snow: Hier was ik eigenlijk niet zo blij mee, maar ik heb m in photoshop iets aangepast (de sneeuw was eerst gelig :P ) en nu is ie wel oke.
[ [url=m/dDdUSd.png]Afbeelding[/url] ]

Dragon:
[ [url=m/7BYD5X.png]Afbeelding[/url] ]

Ash:
Ik heb eerst een poging gedaan tot het tekenen van David Bowie (*neuriet* ashes to ashes... ) maar hij leek niet dus ik wilde wat anders doen :P Uiteindelijk vandaag dit getekend, het nadeel van kampvuren:
[ [url=m/2GFKgU.png]Afbeelding[/url] ]



Ik vind jouw stijl echt weg hebben van van die prentenboekjes die je vroeger als klein kind las. Zo ontzettend tof!! <3

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:06

Oeh wat is het lastig om bij te blijven... Ik vind de prompts ook niet zo fantastisch meer ofzo, misschien gewoon omdat ik het een beetje zat ben en te druk heb met werken. Hier nog even mijn laatste creatietjes

Wild

Afbeelding

Poging tot galaxy met ecoline brushpennen maar pff werkt niet zoals ik had bedacht..

Ornament
Afbeelding
Ik vond deze echt een beetje suf dus maar iets in elkaar geslingerd.

Misfit
Geinspireerd door 'Niemand' van Jurk!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BarbaravdW op 18-10-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:11

Dag 18 - Misfit
Zwart schaap

Afbeelding

Babara: Maar je bent bij en dat is al heel goed!

Pauley

Berichten: 690
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:56

Ben ik de enige die moeite heeft om iets te bedenken bij de prompts?


Dag 18 Misfit

Afbeelding

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:02

Afbeelding
Ik heb de sterrenhemel afgemaakt en de lijst van de magic mirror een kleurtje gegeven, denk dat ik het niet zo mooi vind dus misschien ga ik er nog met iets anders overheen, voor nu vind ik het goed. Doel was het oefenen van een nat in nat techniek met aquarelverf en dat is gelukt.

Afbeelding
Dit is mijn tijger/luipaard voor snow. Heb mijn hoofd er wel over gebruiken want ik was als de dood dat ik te veel details zou toevoegen en hem op die manier verpeste. Misschien dat ik later nog iets aan de ogen doem daar ben ik niet helemaal tevreden over maar kan niet zien ik ze mooier kan maken.
Had ook kopzorgen over de snorharen en het feit dat de referentie foto niet de hele kop laat zien dus wilde mijn tekening ook laten "vervagen".
(een van) mijn fineliner pennen is inmiddels wel op _O-

Afbeelding
En dit is alvast mijn opzet voor dragon, wilde er eigenlijk misschien nog wat meer uitgebreide details zoals een wenkbrauw aan toevoegen maar daar kom ik nog niet uit en ik loop al flink achter :+
Ik wil deze net als swing voornamelijk opwerken met rode inkt.

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:54

Dat luipaard is gaaf!
Ik ben weer niet thuis dus maar even een korte post.
voor Misfit heb ik Gru en een minion (dave?) na getekend van een referentie.
Afbeelding

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:55

Mooie creaties weer. Ik moet er ook best aan trekken, ‘t is echt intensief om elke dag wat te bedenken en te maken. Ik had gisteren gewoon écht geen zin dus ik heb mezelf een dagje vrij gegeven. Ik ga niet met tegenzin eraan zitten. :D Vandaag wél met plezier deze ‘misfit’ gemaakt. :)

Afbeelding

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:04

Pauley, haha, toepasselijk :D
Xyris, mooi in je eigen stijl!
Roodvos, heel mooi! Je tekeningen stralen echt een verhaal uit.
Elanor, mooi! Leuk geëxperimenteerd met verschillende shadingen :)
Daihyo, heel gaaf!
Barbaravdw, leuke interpretaties!
Selina, leuk bedacht en heel mooi getekend.
Pauley, goed bedacht en leuk hoe je de kleurtjes er bij hebt gebruikt.
E4D, ik ben heel benieuwd hoe je de draak af gaat maken!
Pjer, ze zijn goed herkenbaar!
Elanor, erg leuk, mooie combinaties van donkere en lichte shading.

Ik loop enorm achter. Ik teken af en toe en ik heb maar besloten; al doe ik er een jaar over, ik ga het afmaken! Ik heb deze er nu bij gemaakt;

Enchanted

Afbeelding

Frail
Ik wou een portret van een oud persoon maken, maar de schets liep zo uit de hand dat het een potlood tekening is geworden.

Afbeelding

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:00

Sling
Afbeelding

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:30

Die eerste kan zo in een boek als illustratie Fair. Prachtig en heel lief. Leuk dat de tweede zich ‘vanzelf’ ontwikkelde, mooi portret. :j

BarbaravdW, agosh, die heeft duidelijk de balen. :D

Ik heb een schetsje opgezet, dus ik loop weer wat in. :)

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:13

Knap voor iedereen die het tot nu toe volgehouden heeft. Het lijkt me heel intensief om dit naast je studie/werk te doen.

Dag 19 - Sling

Afbeelding

Pauley: Leuk hoor
e4d: Galaxy's vind ik ook lastig, misschien dat je nog een stapje verder had kunnen gaan qua donkerheid. Misschien dat je met het luipaard oog de (voor ons) linkse iets ronder kan maken door het zwarte groter te maken.
Pjer: Goed gelukt!
Elanor: Prachtig! Lijkt me lastig om elke dag een creatieve uiting te verzinnen én uit te werken zoals jij doet.
Fair: That's the spirit! Die van je konijntjes is zo schattig en ik snap dat als je schets eigenlijk al de tekening is dat je hem zo laat :Y)
Barbara: Ik moet eerlijk zeggen dat ik de referentie naar Sling niet snap, maar ik ken de karakter ook niet geloof ik. De staart lijkt me veel werk

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:25

Dankjewel! Leuke uitwerking van dit aapje, mooi de verschillende tinyen in de vacht en het opwaaiende haar. Ook re glans in de ogen vind ik erg knap! :j
Die sling van Barbara is een andere betekenis in het Nederlands van hetzelfde Engelse woord: mitella. :))

Lekker bezig aan de tweede vandaag. Inhaal van ‘legend’. Ben er al erg tevreden mee, koning Pellinore van TH White! Heerlijk met een warme choco nu lekker details intekenen. <3 Een WIP’je dus:

Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [TEK] Inktober 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:53

Oh elanor, echt superleuk die :D De blik van die hond ook :')

Elanor

Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:36

Thanks. :D Even lekker doorgetekend en hij is wel af geloof ik. Heerlijk stel geworden. :D En zo leuk om het materiaal wat meer in de vingers te krijgen!
Loop nu maar één dag achter nog. :)

Afbeelding