[VRAAG]Beginnen als zelfstandig grafisch vormgever, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

[VRAAG]Beginnen als zelfstandig grafisch vormgever, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 12:04

Iets waar ik al een lange tijd in mijn hoofd mee rondloop is dat ik graag wil gaan beginnen als zelfstandig grafisch vormgever. Niet full-time, maar naast mijn huidige baan van 32 uur per week (marketing assistent voor een kleinschalig bedrijf waar ik ook het grafisch vormgeven doe, zoals advertenties en brochures). Ik zou dan 1 dag (en eventueel het weekend) in de week hebben om mij volledig hierop te storten.

Ik ben nu vooral bezig met het maken van illustraties met Affinity Designer (vergelijkbaar met Adobe Illustrator) voor een persoonlijk project. Maar ik vind het ook leuk om advertenties in elkaar te zetten, brochures, etc. Maar ik wil het niet té uitgebreid maken.

Maar de vraag is... hoe begin je nou? Hoe pak je zoiets op? Waar moet je aan denken en hoe vind je het beste klanten? Ik heb namelijk niet bepaald een groot netwerk.

Ik dacht, er zullen vast ook wel grafisch vormgevers op Bokt zitten die misschien tips hebben :D
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 24-05-19 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beginnen als zelfstandig grafisch vormgever, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:12

Zelf kan ik net een harkenpoppetje maken in paint :) maar heb via het platform Fiverr een designer ingehuurd voor een klusje. Wellicht kan je met zoiets beginnen om een portfolio op te starten?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 14:24

Keet schreef:
Zelf kan ik net een harkenpoppetje maken in paint :) maar heb via het platform Fiverr een designer ingehuurd voor een klusje. Wellicht kan je met zoiets beginnen om een portfolio op te starten?


Bedankt, ik ga er even naar kijken! :)

Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:51

Ik studeer over 6 weken af van de kunstacademie en dan wil ik ook graag voor mezelf gaan beginnen als illustrator, dus zit een beetje in hetzelfde schuitje :D

Tips die ik je mee kan geven; zorg voor een portfolio! Iets dat je mee kan nemen, maar ook zeker online. Heb je al werk dat “goed” genoeg is? Instagram is ook echt booming natuurlijk in de creatieve wereld, daar kan je best wel wat mee binnenslepen als je goed bent. Heb je daar een profiel? Een website is handig, maar mijn ervaring is dat het niet onmisbaar is.
Ik heb bv wel visitekaartjes bij een aantal bedrijven opgehangen en daar een aantal opdrachten uitgesleept.

Zorg ook voor zichtbaarheid, anders kan je bijvoorbeeld kijken of je je bij een agency in kan schrijven zodat klantcontact en opdrachten via hun lopen.

Maak een artistic statement, wie ben je, wat wil je, hoe kan je dat gaan bewerkstelligen? Hang dit naast je werkplek zodat je er soms nog even op terug kan kijken :D

En ook: fight your battles. Ik heb laatst een lezing gehad van een opkomende illustrator die toen ze net begon wel eens een opdrachtje voor (te) weinig geld deed; denk je dat het een opdracht is die je daarna (veel) meer op gaat leveren? Doen! Zij is uiteindelijk met zo’n opdracht op de website Its Nice That terecht gekomen en vanaf toen heeft ze echt megaveel opdrachten binnen gekregen, allemaal dankzij die onderbetaalde opdracht.
Heb je het idee dat ze gewoon niet meer wíllen investeren? Niet doen. Luister naar je onderbuikgevoel :D

En verder, denk aan wat je allemaal nodig hebt. Affinity Designer is leuk, maar is het ook “volledig” genoeg of heb je toch nog Illustrator nodig? Photoshop, InDesign misschien? Een boekhouder? Apparatuur?

Hoe wil je je gaan profileren? Als grafisch ontwerper, illustrator, beeldmaker? Wat zou je willen dat je voornaamste doelgroep wordt? Wat voor grafisch ontwerp wil je doen? Alleen logos, huisstijlen, grotere uitlatingen? Boeken opmaken, bestickering voor auto’s? Wat past er bij jouw stijl? Kan je ook het drukken verzorgen bijvoorbeeld, heb je daar al een adres voor? Ga je DTPen zelf doen als je dat nodig hebt?

En vergeet je kvk nummer niet :P
Het is een rete moeilijke markt, vooral grafisch ontwerp. Hard gezegd, maar er zijn altijd mensen die het beter kunnen. Daarom moet je goed bedenken wat je je klant te bieden hebt :j

Succes!

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [VRAAG]Beginnen als zelfstandig grafisch vormgever, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 23:58

Bedankt, hier heb ik echt iets aan! +:)+

Ik heb zelf 1 jaar de opleiding tot grafisch vormgeven gevolgd maar toen gestopt. Gevalletje 16 jaar en al die deadlines niet kunnen hendelen :')

Ik heb al wel een aantal dingen waarvan ik denk dat ze "goed" genoeg zijn en die in mijn portfolio zouden passen. Ik ben wel het type dat altijd erg onzeker is over d'r werk en altijd twijfelt of het goed genoeg is (misschien dat er iemand een keertje ernaar wilt kijken om een mening erover te geven?) Instagram voor mijn werk heb ik nog niet, maar zou inderdaad een goed idee zijn. Ik heb ook een account op Dribbble, maar nog niks op gezet, tot nu toe vooral geweest om te kijken naar anderen hun werk.

Ik heb tijdens de opleiding wel met Illustrator moeten werken, maar nooit echt handig mee geworden. Affinity Designer daarintegen, had ik heel erg snel onder de knie en vind ik erg fijn werken. Daarnaast heb ik wel ook gewoon Adobe Photoshop (en Lightroom), maar momenteel niet het geld om een lidmaatschap te kopen voor alle programmas.

Ik weet al wel een beetje welke richting ik op wil gaan, vooral de huisstijlen, dat vind ik erg leuk, en illustraties.

Kvk-nummer, genoteerd!