[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11608
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:59

Dank je Jindai!

Schattig lammetje Ymor! Mooie kleuren, wat voor verf gebruik je?

Flux schreef:
Ik doe ook even (weer :')) een stipje! Al mijn vorige doelen bleken te hoog gegrepen, dus nu ga ik voor één pastel werk in twee maanden. Lijkt lang, maar om in perspectief te plaatsen; mijn huidige ben ik al 4 maand mee bezig :')

Leuk jullie allemaal te volgen!


Heel herkenbaar :D

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:13

bedankt! Ik heb olieverf gebruikt.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:48

_roodvos_ schreef:
Anders neem je als doel om minstens één tekening in dit topic te plaatsen komend jaar O:)

Dat vind ik een goed doel _O-

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:51

Hmm ik twijfel nog, vorig jaar heel enthausiast begonnen en daarna geen tijd meer gehad en ook geen zin.

Ik ga kijken of ik aankomend tijd en energie kan vinden :') ik hou het op 1 per maand :P

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:54

Nou dit topic had ik nodig als schop onder m'n kont :')
Heb hier een prachtige collectie Faber Castell potloden liggen en pastelmat; ligt er al ruim een jaar en heb er welgeteld één tekening mee afgerond. :=

Mijn doel: pasteltekening afronden in max. 1,5 maand! Onderwerp; mijn hond of paard :)

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 13:02

Wat veel mensen dit jaar :wow: go go iedereen!

Nog bedankt voor de leuke berichtjes over de OP! die had ik nooit zo vol kunnen krijgen zonder de leuke tekeningen van anderen dus mijn dank gaat ook vooral naar hun dat ik hun werk er in mocht zetten :D

Afbeelding

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:06

Oei... ja... mooi topic en zou ook wel mee willen doen, als stok achter de deur, als inspiratie. Ik heb een jaar lang nauwelijks getekend, misschien 1 of 2x :oo En het begint de laatste tijd weer meer te kriebelen. Ik ga zeker niet voor 1 tekening per week, want dan faal ik de tweede week waarschijnlijk al :') Maar 1 per maand zou toch al leuk zijn.. Nog even over nadenken.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:40

Oei, ik heb nog niet echt een doel qua onderwerp, ik denk dat ik gewoon maar doe wat in me opkomt. Mijn idee was wel om elke dag iets te tekenen. 'Krabbelen' vind ik wel heel leuk en dat lukt binnen een uurtje meestal wel, soms wel sneller. Zoiets als dit, n.a.v. een verhaal dat mijn broertje vertelde over zijn Oosterse katten:

Afbeelding
(ik weet niet eens meer precies waar 't over ging, wel dat ie het tekeningetje op een mok heeft laten zetten :D )

Gaat er bij mij echt om dat ik weer regelmatig aan de slag ga, dus dan is een dagelijks oefeningetje wel goed voor de vingertjes. En dan tussendoor wat grotere dingen maken.

Heb er echt al zin in. *\o/*

Jis_

Berichten: 11608
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:15

Wat leuk! je tekening op een mok. Hele leuke tekening ook. :j

Gezellig druk aan het worden hier. *\o/*

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:28

Afbeelding
Vakantie *\o/* ! Vandaag na bijna een jaar niet getekend te hebben, deze gemaakt. Mijn challenge voor dit jaar is om a) de potloden vaker dan 1 keer te pakken :+ en b) ook eens kleur in mijn tekeningen te verwerken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:03

Heb nog een klein vraagje. Ik wil dus vaker mensen tekenen. Maar ik veronderstel dat je niet zomaar babyfoto's of kinderfoto's van internet gaat pakken? Op foto's staan namelijk altijd auteursrechten. Maar toch zie ik regelmatig tekeningen van beroemdheden/acteurd (jack sparrow oa) die ook nog eens te koop gezet worden. Hoe zit dat dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:05

Art_Ificious schreef:
Heb nog een klein vraagje. Ik wil dus vaker mensen tekenen. Maar ik veronderstel dat je niet zomaar babyfoto's of kinderfoto's van internet gaat pakken? Op foto's staan namelijk altijd auteursrechten. Maar toch zie ik regelmatig tekeningen van beroemdheden/acteurd (jack sparrow oa) die ook nog eens te koop gezet worden. Hoe zit dat dan?


Is geen probleem. Je maakt van die foto iets anders. Daarnaast mag je voor privé-gebruik prima foto's natekenen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:17

Bedankt voor de opheldering. Kan ik eens zoeken naar leuke foto's :)

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:40

Weet je het zeker San? Ik meen dat het wel iets lastiger ligt, zelfs als je niet voor verkoop je werk op internet zet. Het is sowieso netjes om de maker te vragen of het mag, de naam/bron erbij te zetten of anders bv https://pixabay.com/ te gebruiken, waar de afbeeldingen auteursrechtenvrij zijn (behalve die met het shutterstock logo, daar betaal je voor).
Maar goed, ik vind het een lastig en grijs gebied. Doe het ook weleens hoor, maar liefst gebruik ik eigen foto's. Weet ik tenminste zeker dat de maker het niet erg vindt :D .
Als je echt voor jezelf alleen en niet online lekker wil oefenen maakt 't niks uit natuurlijk.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:57

Het is wel netjes om even door te linken naar de foto als je je tekening hier plaatst (en ook handig voor tips meteen :D ) maar verder is er echt niemand die er een probleem van gaat maken dat je foto's gebruikt hebt om na te tekenen (zolang je er geen geld aan verdient uiteraard). Zeker niet als ze binnen je eigen schetsboek blijven.

Wat je ook kan doen is op bijvoorbeeld deviantart (bestaat dat nog? :') ) zoeken op "free (to use) stock photo *instert ding dat je wil tekenen*", dan krijg je ook foto's die je zo mag gebruiken als voorbeeld :)

edit: Hier staat wel iets over credits op internet, maar het gaat meer over werk van andere mensen op jouw site zetten (en op foto's staat ook auteursrecht, net zo goed als op tekeningen) dan over werk van anderen als voorbeeld gebruiken. Maar misschien dat er toch iets nuttigs in staat. Sowieso staat er een hoop zinnige informatie op de gehele blog vind ik :)
https://marloesdevries.com/blog/copyrig ... nd-online/

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:37

Ik ga ook mee doen, heb jaren lang getekend en geschilderd. Een creatieve studie afgerond en daarna geen tijd meer. Nu ben ik weer student, nog steeds geen tijd _O-, maar ik ga wel proberen weer creatiever en losser te worden.

Mijn doel is:
- elke week minimaal één studie
- 3 grotere tekeningen / schilderen

Ben benieuwd of het lukt :D

Jindai

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:46

@ Ymor Wat een lief lammetje, knap voor pas de 2e keer schilderen! :j

@ Pluizebolpum Grappig dat katje en wat gaaf dat die zelfs op een mok staat! :D

@ Viennanova Ik vind dit al een mooie schets, ben benieuwd naar iets in kleur! :)

Ik heb deze net gemaakt...


Afbeelding

Maar ik heb het oog verkloot en nou lijkt 'ie heel erg evil. :')

vikawiek

Berichten: 1491
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:08

Ik meld me ook, vorig jaar ook meegelezen maar toen was doelen stellen al te laat.
Mijn doel is om dingen af te maken. Ik heb er een handje van om ergens mee te beginnen en dan halferwege (als het me te lang duurt :') )heb ik geen zin er meer in. Met aquarelle verf heb ik daar geen last van maar met potlood wel waardoor opdrachten te langzaam gaan naar mijn mening.
Afbeelding
En in stijl is deze niet af :')

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 07:23

Jindai schreef:
@ Ymor Wat een lief lammetje, knap voor pas de 2e keer schilderen! :j

@ Pluizebolpum Grappig dat katje en wat gaaf dat die zelfs op een mok staat! :D

@ Viennanova Ik vind dit al een mooie schets, ben benieuwd naar iets in kleur! :)

Ik heb deze net gemaakt...


[ [url=m/Gzh7RW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ik heb het oog verkloot en nou lijkt 'ie heel erg evil. :')


Dit stijltje vind ik zo leuk!!!

De hond hierboven vind ik ook al erg mooi

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:25

Pluizebolpum schreef:
Weet je het zeker San? Ik meen dat het wel iets lastiger ligt, zelfs als je niet voor verkoop je werk op internet zet. Het is sowieso netjes om de maker te vragen of het mag, de naam/bron erbij te zetten of anders bv https://pixabay.com/ te gebruiken, waar de afbeeldingen auteursrechtenvrij zijn (behalve die met het shutterstock logo, daar betaal je voor).
Maar goed, ik vind het een lastig en grijs gebied. Doe het ook weleens hoor, maar liefst gebruik ik eigen foto's. Weet ik tenminste zeker dat de maker het niet erg vindt :D .
Als je echt voor jezelf alleen en niet online lekker wil oefenen maakt 't niks uit natuurlijk.

Als je er geen geld aan verdient en de tekening voor privé gebruik is, dan mag je die gewoon maken :). En ook in topics als deze laten zien.

Uiteraard is het wel netjes toestemming te vragen, maar het hoeft niet.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:34

Leuk dat er in 2019 zoveel mensen meedoen! Motiverend zeg :D

Ik wil toch iets zeggen over auteursrecht mbt foto’s op internet. Die mag je nooit zomaar ergens plaatsen zonder toestemming ook al geef je er je eigen draai aan.
In de praktijk zal het niet zo’n vaart lopen, zeker niet met beroemdheden, maar hou er wel rekening mee.
Ik ben er zelf wel eens op aangesproken, ik had ook geen idee, toen heb ik het met verwijderen kunnen oplossen, maar anders had ik wel een flinke boete gehad.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:43

Ik gebruik vaak foto's die ik zelf heb gemaakt, foto's uit een aamvraagtopic of foto's van sites waarbij ze voor gebruik worden aangeboden.

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 13:06


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:25

_San87_ schreef:
Pluizebolpum schreef:
Weet je het zeker San? Ik meen dat het wel iets lastiger ligt, zelfs als je niet voor verkoop je werk op internet zet. Het is sowieso netjes om de maker te vragen of het mag, de naam/bron erbij te zetten of anders bv https://pixabay.com/ te gebruiken, waar de afbeeldingen auteursrechtenvrij zijn (behalve die met het shutterstock logo, daar betaal je voor).
Maar goed, ik vind het een lastig en grijs gebied. Doe het ook weleens hoor, maar liefst gebruik ik eigen foto's. Weet ik tenminste zeker dat de maker het niet erg vindt :D .
Als je echt voor jezelf alleen en niet online lekker wil oefenen maakt 't niks uit natuurlijk.

Als je er geen geld aan verdient en de tekening voor privé gebruik is, dan mag je die gewoon maken :). En ook in topics als deze laten zien.

Uiteraard is het wel netjes toestemming te vragen, maar het hoeft niet.


Wat San zegt klopt inderdaad. Voor privé gebruik (dus je eigen oefening) is het geen enkel probleem, commercieel is een ander verhaal. Heb dit net op mijn studie gehad. Echter is het wel plagiaat om een foto 1 op 1 over te nemen, ook voor privé gebruik.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:04

Heeft iemand een tip voor een schetsblok met gekleurd papier (liefst grijstinten), geschikt voor soft pastel, die even meer dan 12 of 24 pagina's heeft?