[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41834
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:32

Ooh was puur voor de foto dus :D. Alsnog een mooi resultaat.

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:26

Prachtig ook San87. Het glitter zie je niet zo goed op foto, maar ik kan me voorstellen hoe dat IRL eruit moet zien. Het vogeltje in aquarel ook. Lijkt me ontzettend moeilijk aquarel. Het moet er wel meteen goed op staan.
Ook ontzettend mooi de Birmaan van Selina. Prachtige kleuren zo.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:07

Babootje schreef:
We zijn in de les begonnen met een stilleven. Zoiets doe ik nooit, maar t schijnt een goede oefening te zijn. om te leren hoe het licht valt. Het lastige was dat het "live" was de lichtval per uur veranderde :D :D

[ [url=m/VKngNK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enfin, ik hoop dus wat productiever te worden. En ik hoop hier ook nog e.e.a. te leren.

Hoi, als ik je een voorzichtige tip mag geven voor dergelijke tekeningen (grafiet of houtskool), maak de schaduwen donkerder ( veel donkerder dan je denkt), en verhoog daarmee het verschil tussen je donker-en lichttonen. Meer contrast dus. Vaak een goed idee het contrast in een eventuele referentiefoto op te schroeven, of als je zoals in jouw geval, naar de natuur tekent de contrasten in je tekening gevoelsmatig te overdrijven.

Ik ben ook bezig met een 'back to basics' actie wat betreft tekenen, en concentreer me op houtskoo. Probeer dit soort aspecten in mijn werk te verbeteren. Teken momenteel veel saaie basisvormen....

En ja productiever worden is hier ook wel een ding...

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:35

Da's wel een goede tip. Ik vind het altijd ook heel mooi als iemand met grove streken beelden zo treffend kunnen maken. Maar dat heeft ook alles met licht/donker te maken.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:12

Aaaah, wanneer leer ik nou eens dat ik mijn ellenlange berichten moet kopieëren, omdat ze kunnen verdwijnen ... zucht..

In verkorte versie een tweede poging:

Ik ben begonnen aan een inhaalslag mbt bijlezen. Loop steeds een paar pagina’s achter :)) en blijf het geweldig vinden om al die gave werken te zien. Zo verschillend ook. Werkt heel motiverend!

Hoe gaat het met jullie challenges? Met mijn challenges om iedere maand een tekening te maken, gaat het goed. Vorige maand heb ik zelfs twee tekeningen afgerond. Al was ik met eentje al begonnen jn februari.

Tijdens een workshop ben ik begonnen met een hertje. Misschien heb je die al voorbij zien komen, want ik heb weer een keer een topic geopend op UK :D
[UK] [TEK] Nieuwsgierig hert

En deze heb ik gemaakt tijdens de tekenles waar ik nog steeds trouw naartoe ga iedere week (met heel heel veel plezier haha). We krijgen daar opdrachten en deze Tigra was nog best een pittige voor iemand die nooit gezichten maakt, maar ik ben erg blij met het resultaat. Het is voornamelijk pastelkrijt en een beetje pastelpotlood en contékrijt op A3.

Afbeelding

Met mijn challenge om veel nieuwe materialen te proberen, gaat het wat minder goed. Ik blijf toch erg hangen in het pastel. Misschien omdat ik op dit moment een minder ‘creatieve periode’ heb. Dan heb ik niet echt de rust jn mijn komt om lekker te experimenteren, maar wil ik gewoon lekker en snel aan de slag en dan grijp je al snel naar iets dat je al ken, merk ik.

Maar ik ben deze maand ook gestart met een diertje in kleurpotlood. Kennen jullie Patreon? Daar kun je voor een paar dollar per maand ‘lid’ worden van een kunstenaar. Je krijgt dan toegang tot diens Patreon channel met bijvoorbeeld tutorial filmpjes. Ik ben al twee maanden lid van een kunstenaar en heb al wel e.e.a. Gekeken, maar had nog geen tijd om mee te tekenen. Tot nu. Ik kijk dus een filmpje van iemand die aan het tekenen is en precies uitlegt wat ze doet en mey welke kleuren. Heel rustgevend :)) en leuk om te zien hoe een ander het aanpakt. Als deze af is, ga ik denk ik weer naar een andere kunstenaar om daar weer wat ideeen mee te pakken.

Afbeelding

Met kleurpotlood op A4. Het valt me altijd op hoe precies kleurpotlood is in vergelijking met pastel. Maar het werkt wel wat langzamer, omdat je een tekening veel meer moet opbouwen in lagen. Hebben jullie die ervaring ook?

En ik ben begonnen met een nieuw pastel werk. En ik moet eerlijk zeggen dat de schets al een pain in the ass is :o . Het is een cadeautje voor iemand die volgens mij ook niet op Bokt zit, maar de schets kan ik wel delen want die is nog niet echt herkenbaar.


Afbeelding

Het is op A3 Pastelmat. Omdat het echt iemands paard is, wil ik het heel precies doen met een raster zodat het echt lijkt, maar ik ben echt aan het puzzelen welk lijntje nou precies waar moet. Manmanman wat is het ook saai om zo’n raster te maken :)) Vannacht was ik er even uit omdat ik niet kon slapen en toen zag ik ook dat ik me een hokje had vergist in de halslijn ^^’ maar goed we gaan gewoon rustig verder. Ik zie erg op tgen alle riempjes en gespjes van het tuig in ieder geval.

De achtergrond is op de foto wel echt prachtig, met heel vaag de suggestie van bomen en bloesems. Daar ga ik straks eerst aan beginnen, dus ik ben benieuwd. Wel een leuke uitdaging. Als dit goed lukt, ben ik wel heel blij.

Een heel epistel, respect als je het helemaal leest, maar ik ben gewoon heel enthousiast over tekenen en waar het hart vol van is ... :))

Op naar weer een maand vol tekenplezier en mooie werken!

Selina

Berichten: 14349
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:09

Is dat de Patreon van Leontine?
Kleurpotlood werkt inderdaad trager, ben dan gerust 2x zo lang bezig. Zo te horen ben je lekker bezig :D

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:39

Ja dat klopt! Volg je die ook toevallig?
Nou inderdaad. Ik ben wel gek op de mooie heldere kleuren die je krijgt met kleurpotlood.

Selina

Berichten: 14349
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:20

Voor mezelf een '20 animals challenge' opgesteld. Met als doel om aquarel te leren.
Voor een allereerste tekening met aquarel ben ik positief verrast haha. Vooral de kleurovergang bij de rug.

Dag 1: Vos
Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:14

Wat een leuk idee! En een prachtige start. Mooie heldere kleuren en inderdaad mooie subtiele overgangen. Heb je al een idee welke dieren je gaat maken, of kijk je gewoon waar je zin in hebt? Anders zijn mooie gekleurde vogels misschien ook nog een leuke uitdaging.

Selina

Berichten: 14349
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:20

Nevony schreef:
Wat een leuk idee! En een prachtige start. Mooie heldere kleuren en inderdaad mooie subtiele overgangen. Heb je al een idee welke dieren je gaat maken, of kijk je gewoon waar je zin in hebt? Anders zijn mooie gekleurde vogels misschien ook nog een leuke uitdaging.



Dank je! Ik heb een lijst hangen, mijn vriend heeft 20 willekeurige dieren genoemd en die heb ik opgeschreven. Als vogel zat er geloof ik een roodborstje bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41834
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:44

Selina schreef:
Voor mezelf een '20 animals challenge' opgesteld. Met als doel om aquarel te leren.
Voor een allereerste tekening met aquarel ben ik positief verrast haha. Vooral de kleurovergang bij de rug.

Dag 1: Vos
[ [url=m/DM6AaT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed gelukt +:)+.

Jis_

Berichten: 11675
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:48

Mooi San! gaaf effect en mooi dat lange beeld, hou ik van. Schattig dat vogeltje.

Wat is hij goed gelukt Selina, al die haartjes. <3

Krachtig Babootje, heel benieuwd hoe hij gaat worden.

Wat een mooi plaatje Nevony, doet een beetje vintage aan, super leuk. Mooi begin met het IJsvogeltje. Wat een gave schets! Als ik die gemaakt zou hebben zou ik zeggen ik doe er niks of nog maar heel weinig aan. Mijn schetsen zijn nooit zo mooi. :n

Schattig vosje Selina.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:17

Zo ik ben eindelijk verder gegaan met dit schilderij. Het kon letterlijk wel wat lucht gebruiken.
Gras maken is niet echt mijn ding :')
Eerst maar afwachten tot hij weer wat droger is.


Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:00

Nevony kleurpotlood moet je inderdaad veel opbouwen waardoor het lang kan duren. Ik gebruik daardoor ook eerst aquarelle verf zodat ik minder hoef te doen :')

En ik ben eindelijk klaar! Het voelt alsof ik sneller ben geworden, maar ik heb er alsnog iets van 3 maand over gedaan. Al heb ik gemerkt dat A4 toch wel echt fijner werkt dan grotere opdrachten
Dit was een kado, ik kon dus geen work in progress foto’s laten zien hier
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11675
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:52

Mooi geworden vikawiek, prachtig die glans en kleuren in de vacht!

Vind het gras, kleuren ook, wel heel gaaf zo Sanneb, zit lekker veel beweging in je schilderij. Je zou het groen en blauw nog wat vager in elkaar over kunnen laten lopen.

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:22

Vind het oog ook heel mooi gedaan Vikawiek!

Mooie kleuren zo Sanneb! Wat voor materiaal heb je gebruikt?

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:24

Ben zelf ook weer wat verder met mijn acrylverfwerk. Wat glans en appeltjes aangebracht en het hoofd iets verder uitgewerkt. Nog lang niet klaar.

Afbeelding

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:08

@Nevony, je ijsvogel wordt prachtig. Mooi zacht. Patreon is een leuke site, ik heb Leontien ook een tijdje gevolgd.

@Selina, overgangen met waterverf vind ik moeilijk maar ze zijn bij je vos goed gelukt.

@Sanneb, lekker dynamisch zo die rennende paarden. Doe je dat met olieverf?

@Vivawiek, mooie diepe kleuren heb je gekregen!

@Babootje, er begint al goed vorm in te komen door die toevoegen.

Ik ben niet meer verder gegaan met de hond maar heb een haas na zitten tekenen van een schilderij van Jan Mankes.
Waterverf met pastel er overheen.

Afbeelding

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:16

Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor je tip Jis, ik moet nog wat lagen over de achtergrond en ga dat proberen.
Het is inderdaad olieverf op houten paneel. De volgende ga ik wel veel meer lagen gesso opzetten in de hoop dat het begin dan wat makkelijker gaat. Uiteindelijk ben ik wel super blij met de structuur die deze ondergrond geeft.

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:49

Wat een mooi effect met die kleuren zo Nescafe. Houd ik van.

Jis_

Berichten: 11675
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:54

Mooi Babootje!

Wat een gave combi die materialen sanneb, mooi geworden!

Ik heb deze poes klaar.


Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:51

:wow: wat een mooie dingen allemaal weer en bedankt voor de reacties op mijn creaties.

Ik vind het gras eigenlijk wel heel mooi zo Sanneb, lekker expressief. Ik kijk alleen nog een beetje gek aan tegen de kaak van het linker paard. Net alsof de nek wat kort is, maar ik vind het prachtig gedaan.

Heel erg mooi werk vikawiek :oo mooie 'diepe'. kleuren zeg. Heb je dit dan gemaakt met aquarel en kleurpotlood? En hoe werkt dat dan? De onderlaag is dan een dunne laag aquarelverf in een basiskleur en dan met potlood eroverheen? Leuk om te weten!

NESCAFE: ik ben er best wel weg van. Heel gaaf effect. Er lijkt wel licht uit je werk te komen!

Jis_: aaah wat een gave uitsnede en wat een mooi gezichtje. De ogen gaan meteen naar die geweldig knallende ogen, maar je hebt de zachtheid van zo'n poezenvacht ook geweldig weergegeven.

vikawiek

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:44

Nevony schreef:
:wow: wat een mooie dingen allemaal weer en bedankt voor de reacties op mijn creaties.

Ik vind het gras eigenlijk wel heel mooi zo Sanneb, lekker expressief. Ik kijk alleen nog een beetje gek aan tegen de kaak van het linker paard. Net alsof de nek wat kort is, maar ik vind het prachtig gedaan.

Heel erg mooi werk vikawiek :oo mooie 'diepe'. kleuren zeg. Heb je dit dan gemaakt met aquarel en kleurpotlood? En hoe werkt dat dan? De onderlaag is dan een dunne laag aquarelverf in een basiskleur en dan met potlood eroverheen? Leuk om te weten!

NESCAFE: ik ben er best wel weg van. Heel gaaf effect. Er lijkt wel licht uit je werk te komen!

Jis_: aaah wat een gave uitsnede en wat een mooi gezichtje. De ogen gaan meteen naar die geweldig knallende ogen, maar je hebt de zachtheid van zo'n poezenvacht ook geweldig weergegeven.


Dankje!
Niet zozeer dun, anders zie je alsnog het papier er doorheen of moet ik alsnog veel lagen maken :') De aqaurelle krijgt ook een fijne textuur om op te tekenen vind ik, en je kan wit potlood erop zien.
Ik ben toevallig vandaag daar mee bezig geweest dus ik heb recent beeldmateriaal
Afbeelding
Eerst ‘line’ ik de schets
Dan maak ik veel swatches om de goede ondertoon te hebben. Als ik die heb ziet het er ongeveer zo uit
Afbeelding
En dan kan de normale kleur erover
Afbeelding

En dan met potlood lagen opbouwen, en dan ziet het er ongeveer zo uit. Zwaar beharen stukken zijn al snel 5/6 lagen, voornamelijk haren tekenen en kleuren goed krijgen. En ‘kale’ stukken zoals de mond en rondom het oog 3/4
Afbeelding

Selina

Berichten: 14349
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:17

vikawiek schreef:
Nevony schreef:
:wow: wat een mooie dingen allemaal weer en bedankt voor de reacties op mijn creaties.

Ik vind het gras eigenlijk wel heel mooi zo Sanneb, lekker expressief. Ik kijk alleen nog een beetje gek aan tegen de kaak van het linker paard. Net alsof de nek wat kort is, maar ik vind het prachtig gedaan.

Heel erg mooi werk vikawiek :oo mooie 'diepe'. kleuren zeg. Heb je dit dan gemaakt met aquarel en kleurpotlood? En hoe werkt dat dan? De onderlaag is dan een dunne laag aquarelverf in een basiskleur en dan met potlood eroverheen? Leuk om te weten!

NESCAFE: ik ben er best wel weg van. Heel gaaf effect. Er lijkt wel licht uit je werk te komen!

Jis_: aaah wat een gave uitsnede en wat een mooi gezichtje. De ogen gaan meteen naar die geweldig knallende ogen, maar je hebt de zachtheid van zo'n poezenvacht ook geweldig weergegeven.


Dankje!
Niet zozeer dun, anders zie je alsnog het papier er doorheen of moet ik alsnog veel lagen maken :') De aqaurelle krijgt ook een fijne textuur om op te tekenen vind ik, en je kan wit potlood erop zien.
Ik ben toevallig vandaag daar mee bezig geweest dus ik heb recent beeldmateriaal
[ [url=m/rXvRjQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eerst ‘line’ ik de schets
Dan maak ik veel swatches om de goede ondertoon te hebben. Als ik die heb ziet het er ongeveer zo uit
[ [url=m/PBk9w3.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dan kan de normale kleur erover
[ [url=m/yP5cDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan met potlood lagen opbouwen, en dan ziet het er ongeveer zo uit. Zwaar beharen stukken zijn al snel 5/6 lagen, voornamelijk haren tekenen en kleuren goed krijgen. En ‘kale’ stukken zoals de mond en rondom het oog 3/4
[ [url=m/GjzIH1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk om te zien! Vandaag nog wat spullen voor aquarel gekocht en de verkoopster zei ook al dat aquarel en kleurpotlood goed samen kunnen gaan.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 05:08

@nevony en Babootje , dank je wel :).

@vikawiek, wat leuk om je proces te zien. Mooi hoe dat oog zo uitkomt.