[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:34

ik heb alleen een ipad en apple pencil als product voor de rest niks, ook hier windows en huawei telefoon.
ik exporteer vaak als psd bestand, png,jpg,....
en dan verstuur ik het via wetransfer naar m'n eigen. is vaak wel omslachtig en soms stoort het me wel dat ik het niet gwn airdroppen.
maar het is zeker te doen :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:25

Hele simpele oplossing: Google drive

Drive app op je ipad zetten (met OneDrive kan het vast ook) en daarop zetten. Gaat sneller en handiger dan wetransfer +:)+

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:41

Bimmerd schreef:
Hele simpele oplossing: Google drive

Drive app op je ipad zetten (met OneDrive kan het vast ook) en daarop zetten. Gaat sneller en handiger dan wetransfer +:)+


slim! nog niet aan gedacht bedankt! :D

Jolien87

Berichten: 17467
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:03

Bedankt voor jullie reacties. Dat klinkt allemaal heel positief en hoopvol.
Ik zat inderdaad ook te denken aan Onedrive of Wetransfer. Ik heb alleen geen idee waar ik aan moet denken bij de bestandsgrootte en voor hoeveel opslagruimte ik dus het beste kan gaan op de iPad/tablet. Zou 32gb voldoende zijn?

Quebelle, het valt zeker binnen mijn budget. Ik wil graag een tekentablet met geïntegreerd scherm en dan begin je sowieso vanaf een paar honderd euro als je een goeie wilt. Het zal me sowieso dus wel wat centen kosten, wil ik iets hebben waar ik blij mee ben. Ik ken mezelf: als ik minder uitgeef voor iets waar ik toch niet helemaal blij mee ben omdat ik eigenlijk wat anders wilde, dan ga ik het niet gebruiken en is het evengoed zonde van het geld. Dus dan kan ik beter iets dieper in de buidel tasten. Het is een eenmalig bedrag en ik lees eigenlijk alleen maar positieve dingen over Procreate. Of zijn hier ook tekenaars die nadelen ondervinden aan het gebruik van Procreatie?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 17:32

Procreate is heel goed, maar er blijft een verschil met 800-1000 euro neertellen voor een ipad en 400 euro voor bvb een huion pendisplay.

Een ipad heeft z’n voor en nadelen; beperkte batterij, kleiner scherm en het kan soms wat omslagtog zijn mbt exporteren. Met een pen display die je aanlsuit op je pc ben je goedkoper en heb je een groter scherm, maar hang je natuurlijk vast aan je pc.

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:47

Ik heb ook zitten twijfelen tussen een iPad met procreate en mijn display tablet, en ben heel blij dat ik voor een display tablet ben gegaan. Ik heb die van Wacom (de 'goedkoopste') en ben er zo enorm blij mee! Geen gedoe met exporteren, lekker groot om op te werken en een extra beeldscherm wat best ideaal gebleken is in deze thuiswerk periode!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:52

ik heb de ipad pro 2019 met 256 GB de batterij gaat vrij lang mee vind ik, ik heb de tablet nu een jaar en hij bevalt me echt goed! :D procreate heeft vele voordelen ik heb nog geen enkele nadeel gevonden, als je op een groter canvas werkt kun je met minder lagen werken, en er is ook een limiet voor de grootte van je canvas. Met de ipad pro 2020 kun je meerdere lagen gebruiken maar dat is ook het enigste verschil die ik gehoord heb.
De laatste update van procreate is echt geweldig! ik hoop stiekem dat het programma nog vector wordt maar daar vrees ik voor :+

ik heb hiervoor een wacom tablet gehad, wel een goedkopere ik geloof van 150 euro die werkt nog steeds goed alleen photoshop crashte heel de tijd wat ik ook deed, contact gehad met de adobe service maar trok op niet veel vond ik persoonlijk. ik had ook een game laptop waar de programma's perfect op moet kunnen werken maar dat was niet het geval dus ik heb de keuze gemaakt om over te schakelen naar procreate :)

wat ik ook nog wel vind is dat ik een vastere hand heb op een ipad dan op een wacom maar dit komt omdat ik nu direct op een scherm teken, je hebt ook tekentablet met scherm natuurlijk :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 18:54

Programma crashes liggen natuurlijk niet aan de tablet, en eigenlijk is CSP een veel beter alternatief voor Photoshop imo - daar heb je nu zelf ook eens screen timelapse functie en kun je rechtstreeks photoshop brushes downloaden :j

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:04

Quebelle schreef:
Procreate is heel goed, maar er blijft een verschil met 800-1000 euro neertellen voor een ipad en 400 euro voor bvb een huion pendisplay.

Een ipad heeft z’n voor en nadelen; beperkte batterij, kleiner scherm en het kan soms wat omslagtog zijn mbt exporteren. Met een pen display die je aanlsuit op je pc ben je goedkoper en heb je een groter scherm, maar hang je natuurlijk vast aan je pc.

De iPad 8 (2020 versie) van 10.2 inch met 32 gb is "maar" 389 euro. :) De iPad 8 heeft alleen geen gelamineerd display. Dit heeft (als ik het goed begrijp) te maken met de hoeveelheid lucht tussen de glasplaat en het daadwerkelijke scherm, dus bij een iPad met een gelamineerd scherm (zoals de Air en Pro) heb je meer het gevoel dat je alles op het scherm direct met je vinger/pencil bediend. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn heel veel reviews te vinden op Youtube over alle iPads i.c.m. digitaal tekenen en Procreate!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:05

Sure, maar een 32gb is snel vol en daar kun je geen geheugen bijsteken. Ik werk zelf al een aantal jaar professioneel met procreate/ipad en pc/cintiq dus ik keb beide, maar ik vind ook dat je zowiezo gewoon eens best kijkt naar je wensen en noden vooraleer je een dergelijke investering maakt, zeker als je hier (nog) niet professioneel mee werkt :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:43

Voor hen die graag snel van mobiel naar de computer willen zetten en vice versa zonder kwaliteitsverlies: Gebruik pushbullet, werkt een beetje als whatsapp, maar ipv een persoon verstuur je het naar een apparaat.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:49

Ik vind het wel grappig om te lezen dat de voorkeur van de meesten uit gaat naar een tablet met scherm als het om niet-ipads gaat. Het is dat ik het super fijn vind om met m'n ipad op de bank te zitten en te tekenen maar mijn voorkeur gaat stiekem toch uit naar een schermloos tablet die je aan de computer koppelt. Zo heerlijk dat je niet met je hand in de weg zit als je tekent, en geen last van een mini (maar voor mijn heel frustrerende) afstand tussen pen en cursor :=

Al komt het waarschijnlijk omdat het er interessanter uitziet wanneer je op een scherm tekent. Maar echt, laat het feit dat een tekentablet geen scherm heeft je niet afschrikken, zeker niet als je geen ervaring hebt met digitaal tekenen en er mee wil beginnen. Digitaal tekenen is net zo "moeilijk" met een scherm tablet als met een normaal tekentablet _/-\o_

Toevoeging: niet per definitie heel erg in dit topic hoor btw, maar in het algemeen over het onderwerp "welk tekentablet" :j

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:01

Quebelle schreef:
Sure, maar een 32gb is snel vol en daar kun je geen geheugen bijsteken. Ik werk zelf al een aantal jaar professioneel met procreate/ipad en pc/cintiq dus ik keb beide, maar ik vind ook dat je zowiezo gewoon eens best kijkt naar je wensen en noden vooraleer je een dergelijke investering maakt, zeker als je hier (nog) niet professioneel mee werkt :j

Meelezer breekt in nu kan je een IPad natuurlijk voor veel meer dingen gebruiken. Ik ben enorm blij met mijn iPad Pro, waar ik als hobby ook mee teken maar gebruik hem eigenlijk meer als vervanging voor de computer.

Jolien87

Berichten: 17467
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:36

Mocht ik voor een iPad gaan dan wordt het sowieso de normale en dan zit je, in combinatie met de bijbehorende pencil aan nog geen €500. Nog best veel geld om 'even' neer te leggen maar wel wat anders dan €800 natuurlijk. Ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen dus ik hoef ook niet per sé het grootste en duurste model. Dat maakt de keuze voor mij in ieder geval al wat makkelijker.
Het idee van zomaar een iPad kopen schrikt wel een beetje af maar aan de andere kant: als ik kijk naar de prijzen van tekentablets met een geïntegreerd scherm dan is die €500 lang zo gek nog niet.

Voor wat betreft de tablets met of zonder een geïntegreerd scherm: ik heb een paar weken eentje zonder scherm op proef gehad en ik vond het echt geen succes. Daarnaast zit ik heel graag lekker op de bank te tekenen en vond ik het echt niet fijn met zo'n snoer naar mijn laptop die dan op de salontafel stond. Eentje met een eigen scherm maakt het dus wel een stuk mobieler en is eventueel ook nog leuk om mee te nemen. Maar ik denk dat dit voor iedereen weer anders is want ik las ook weer heel veel positieve reviews over die tablet.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 11:55

Het is wat je persoonlijk prefereerd he :j Kijk zeker ook eens naar de tweedehands ipad modellen bij Coolblue, soms hun je daar heel voordelig refurbished modellen verkrijgen. Ik heb er mijn 256gb model voor 800 ipv 1400 kunnen kopen, gloednieuw.
Edit; ik raad wel aan om qua scherm zo groot mogelijk te gaan, 12" is nog altijd 'maar' a4 formaat.

Zelf prefereer ik scherm modellen, maar heb het zo'n 10 jaar met een goedkoop tabletje gedaan.

Jolien87

Berichten: 17467
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:57

Quebelle schreef:
Het is wat je persoonlijk prefereerd he :j Kijk zeker ook eens naar de tweedehands ipad modellen bij Coolblue, soms hun je daar heel voordelig refurbished modellen verkrijgen. Ik heb er mijn 256gb model voor 800 ipv 1400 kunnen kopen, gloednieuw.
Edit; ik raad wel aan om qua scherm zo groot mogelijk te gaan, 12" is nog altijd 'maar' a4 formaat.

Zelf prefereer ik scherm modellen, maar heb het zo'n 10 jaar met een goedkoop tabletje gedaan.


Oeh, goeie tip. Thanks!

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:50

Ik denk dat het aanschaffen van een iPad met Pencil veel leuker is voor iemand die wil beginnen met digitaal tekenen dan een los tekentablet. Mocht je het tekenen nou niets vinden, dan heb je altijd nog een handzaam speeltje als vervanging/aanvulling op je computer of laptop. Het is allebei echt niet makkelijk, maar er zit wel een grotere leercurve tussen het tekenen met een tablet en computer dan een iPad met pencil, omdat mensen die dit nog nooit gedaan hebben, vaak die verfijnde hand-oog coördinatie nog niet hebben.

Alweer 16 jaar geleden kocht ik m'n eerste tablet (dat was een hele luxe uitvoering voor die tijd), deze heb ik ontzettend veel gebruikt, maar toen deze niet langer compatibel was heb ik hem vervangen voor een simpeler model waar ik (ondanks de ervaring) helemaal niet meer zo fijn mee uit de voeten kon als met die oudere, luxe uitvoering. Ik heb getwijfeld om toch maar voor een Cintiq te gaan, maar heb toen de gok gewaagd en de overstap gemaakt naar een iPad en daar ben ik nu heel, heel blij mee. Oh en ja: ik verdien er m'n geld aan.

Een Pro is voor een beginner echt niet nodig: dat verschil in wel of niet gelamineerd merk je dan echt niet. Heb inmiddels met beide gewerkt en moet zeggen dat 't verschil echt mierenn**ken is hoor. Als je er niet mee uit de voeten kunt, moet je maar meer traditioneel werken, dan leer je wel omgaan met materialen die niet altijd precies doen wat jij wilt. ;)

Het formaat is persoonlijke voorkeur: ik werk persoonlijk altijd al klein, dus kan prima uit de voeten met het kleinste model. ;) Je past je natuurlijk ook gewoon aan aan wat je hebt: met een kleiner scherm leer je ook vanzelf wel omgaan.

Ohja en een tip: koop gelijk een Paperlike-screenprotector. Maakt dat het scherm wat ruwer aanvoelt, zodat je net zoals op papier wat meer weerstand voelt: tekent beduidend fijner.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 02:47

Even een praktisch vraagje:

Accepteren jullie ooit cheques als betaling?

En als deze cheques uit het buitenland komen (Amerika in dit geval) hoe komt dat dan naar Nederland? Bij mijn weten kunnen cheques uit Amerika alleen in Amerika of Canada afgeleverd/verzonden worden namelijk.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 11:57

Dzt zou ik persoonlijk nooit doen. Ik werk enkel via paypal voor buitenlandse dingen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:49

Nou dat zou ik inderdaad ook zo doen en heb het voorgesteld, maar hij js marinier en tis een cadeau voor zijn vrouw, die de financien beheert. De deal gaat dus niet door, erg balen want het ging om een erg grote mep geld en had al wat uurtjes over en weer praten erin zitten...

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:26

Ik ben bezig met een tekening maar het lukt niet helemaal zoals ik wil ;(
Ik heb een idee in mijn hoofd die ik graag zou willen uitwerken namelijk een pose waarbij het paard naar achter kijkt

Dit is de schets tot nu toe maar het lijkt toch niet helemaal te kloppen naar mijn gevoel (volgens mij bij de schoft)... iemand die iets vreemds ziet? Ik werk namelijk niet van een foto :)

ik zie net dat het oor niet helemaal is getekend :')

Afbeelding

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:51

2 tips:
- teken de schoft als een boogje net zoals je de kont tekent, dat helpt heel erg bij het perspectief en straks ook het kleuren (als je dat gaat doen)
- de aanhechting van de manen. Die zit nu voor ons helemaal links langs de rand van de nek maar omdat het paard het hoofd draait zal die aanhechting ook meedraaien. Probeer die hulpstreep midden over de bips (die vanuit de staart komt) over de rug door te tekenen over de schoft en nek, daar hechten de manen dan ook.

Mocht je niet snappen wat ik hiermee bedoel dan maak ik een redline voor je +:)+

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:08

Ik heb je werk even gejat en bewerkt d4rkhorse, maar ik zie dat Bimmerd al een paar goede tips heeft gegeven. Ik heb niks gedaan met de schoft daar die meestal vanuit deze hoek niet zichtbaar is, maar het zal wellicht helpen deze in te tekenen, als ist maar zodat je straks weet hoe verder als je kleur of shaduwen aanbrengt. Hope you don't mind me meddling with your work!

De linker is van jou, wat mij opvalt is dat het paard het hoofd erg hoog draait, is je referentie een fries? of een hackney ofzo? In de eerste illustratie heb ik de houding behouden, maar de nek iets naar rechts geschoven. Er zullen vast fotos zijn met een paard in een pose zoals jij hebt getekend, maar omdat je het zelf niet lekker vindt aanvoelen zo, is het de moeite waard om er mee te spelen. Omdat ik het hoofd en de hals heb verplaatst was het nodig om de onderhals aan te passen qua hoek. Ik heb ook wat manen toegevoegd rond de schoft zodat het wat minder lijkt alsof de manenkam aansluit op de linker schouder.
Bij de 3e illustratie heb ik de hals en het hoofd in een wat natuurlijkere houding gezet, iets minder buiging ter hoogte van de manenkam, iets meer buiging in de hals maar juist een kleinere knik van de hals naar het hoofd, dit komt voornamelijk doordat het hoofd relatief iets meer naar rechts is geplaatst, want als je kijkt naar illustratie 2, dan is de neus van het paard hoger. Ik heb gelijk ook de kaaklijn wat aangepast daar, door de huidige houding, er minder druk zal staan op het deel van de hals naar de kaak.

Ben je bezig met een ras dat het hoofd hoog draagt, zou ik met no.2 verder gaan, is het een ander ras, dan met no.3.

Ik hoop dat het helpt!
Afbeelding

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:15

bedankt beide om mee te kijken en te helpen! :D ik heb geen referentie foto gebruikt, ik hou wel wat van bredere paarden ik teken ze namelijk redelijk veel :D Ik denk dat ik met de 3de dan verder ga :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:34

Ik heb het even aangepast :D wat vinden jullie er nu van?
Afbeelding

Ik denk dat deze een yhh (your horse here) wordt voor op DeviantArt. Hebben mensen ervaringen met yhh tekeningen maken voor andere en die wat tips hebben?