[ART]Naaldvilten / Needlefelting

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:26

Simodi, ik ga hem er NU op zetten.... en Julie, ik heb dat ook vaak, dat ik net iets besteld heb en dan ineens toch merk dat er nog iets bij had gemoeten.... :)

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:50

Zeg madelief hoelang duurde het bij jouw voor je "op jezelf", zonder YouTube en handleidingen dus, realistisch diertjes kon maken?

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:49

Nou.... ik weet dat ik toen ik het eerste paardje maakte van een tutorial, het dikke merrietje dat als eerste op Bokt staat, geen idee had van waar ik nu eigenlijk mee bezig was. Daarna heb ik nog een paar paardjes gemaakt en langzaam groeide het besef van hoe en wat. De eenvoudiger diertjes, de hondjes in het begin, dat ging eigenlijk meteen wel goed. Doordat ze een metalen frame hebben konden ze leuke houdingen aannemen en dat maakt dat ze er meteen echter uit zien. Ik denk dat ik na een week of zes gewoon helemaal zelf bezig was en ook eigenwijs werd, dat ik dingen anders ging doen dan ik via de tutorials geleerd had. Maar ik had wel heel veel tijd, dus ik denk dat ik na een beestje of tien of zo mijn eigen ding vond. En ze leken eigenlijk altijd wel op echte beestjes, maar ze worden nu steeds beter. Het zal toch een beetje van talent en inzicht afhangen, en nou hoop ik niet dat dat verwaand klinkt. Als je op de naalviltpagina van Facebook kijkt - die waar jij ook op zit - dan zie je dat sommige mensen veel meer moeite hebben met het vinden van het juiste model in hun beestje dan anderen. Als je de Wolliewatpagina van Facebook bekijkt, daar staan de beestjes in de volgorde waarop ik ze gemaakt heb. De zwarte labrador-achtige hond is van 23 mei ongeveer, toen was ik een week of vijf bezig.... ik ben half april begonnen. En die hond is "eigen ontwerp" zal ik maar zeggen.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:43

Dankje voor de goede uitleg. :) Heb even pauze genomen van het katje en ga nu PROBEREN om wanten te maken van de vulwol. Gewoon zomaar, voor de lol :D

Anoniem

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:47

Wat gebruik jij voor de skeletjes Madelief?

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:01

O, Julie, ik ben heel benieuwd... hou je ons op de hoogte? En Jans, ik maak een frame van ijzerdraad, gewoon van Gamma of een andere bouwmarkt. Of van bloemendraad, zoals bij de rat..... daar wikkel ik de wol omheen en met losse stukken vorm ik dan het beestje. De meeste Wolliewatjes hebben zo'n draadskelet.

Anoniem

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:05

Ik heb inderdaad best wel wat bloemendraad nog liggen van de moestuin :D Ga ik dat eens als basis gebruiken :j

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:34

Nou tot nu toe ben ik hier. Ik ga proberen 2 "lapjes" te maken (per want) en ze daarna op elkaar te prikken

Afbeelding

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:33

Het draad dat ik gebruik is omwikkeld met papier, Jans. Daar "pakt" de wol beter op. Maar ik weet dat het ook met gewoon metaaldraad kan ( ik draai daar pijpenragers omheen om de wol makkelijker op zijn plek te houden ).

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:34

De tweede rat is trouwens ook af... hij was niet zwart-wit, zoals ik eerst dacht, maar het zwart was meer grijsachtig bruin.....

Afbeelding

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:39

julius_juut schreef:
Ik heb ook een enorme partij naalden hier, maar ben ze al drie jaar kwijt. XD Geen idee waar ik ze gelaten heb met verhuizen, dus nu eindelijk maar nieuwe besteld aangezien ik ondertussen ook op nog naar twee naalden zit...

Zit niet heel lekker denk ik.
Die ratjes zijn erg leuk

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:51

Ik kreeg zo'n leuk verzoek.... of ik een Dory kon maken. En met een beetje spoed. Nou maak ik meestal twee of drie beestjes tegelijk, omdat het weleens even niet loopt met een viltje. Vaak gaat het dan de dag erna beter maar dan heb ik niks te doen. Vandaar dat ik meerdere Wolliewatjes tegelijk omhanden heb.....

Dory. Ik wist niet eens wie het was... dus ik heb haar gegoogeld. En het goeie blauw voor haar besteld, want dat had ik niet. Het was nog best lastig om de juiste blije Dory-uitdrukking op het vissenhoofd te prikken maar het is toch wel aardig gelukt.

In elk geval, degene die haar bestelde is er blij mee. En ik ook!


Afbeelding

Anoniem

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:09

Die os gaaf geworden zeg!

tienus63

Berichten: 12194
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:13

Die creaties die je maakt, zou je die ook van staart/manen kunnen maken.
Vraag ik me gewoon af.

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:17

Nee. Dat is vrij hard haar en dat kun je niet vilten. Ik heb een paar vragen van mensen die een Wolliewatje willen bestellen waar staart- en manenhaar van overleden pony's in verwerkt is. Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dat zou kunnen doen, ik denk haast dat er dan lijm of zo gebruikt moet worden.

jokari

Berichten: 8773
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:39

Zo gaaf !!!

Ik ben heel erg benieuwd naar mijn regenboogbeest. :)

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:34

Ik ben van plan vanaf heden, donderdag weetikveelhoeveel januari 2017, elke dag een paar uur ( ik hoop een uur of drie, vier) te vilten. Dan komt er wat meer schot in de wachtlijst die nu alleen maar langer wordt. En volgende week vrijdag ga ik naar de KvK om Wolliewat als bedrijfje te laten registreren..... Het blijft lekker lopen en ik denk dat dat gedaan moet worden.

Anoniem

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:37

Dat zijn wel mooie stappen zeg! Ik heb de katjes klaar inmiddels, ogen zitten er in en nu nog een snuitje, maar mijn naalden (borduren) zijn neit lang genoeg dus die leen ik dit weekend even van mijn moeder.

Wil nu een model van een kat gaan maken die op onze eigen kat lijkt :D met een frame er in

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:26

O, wat leuk..... ik ben echt heel benieuwd. Hou ons op de hoogte!

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:08

Ik kom ook even binnenvallen :o
Naar aanleiding van dit topic en natuurlijk de wolliewatjes (ik kende het naaldvilten helemaal niet maar wat komen er leuke dingen voorbij!) heb ik een setje op ebay besteld, deze is vandaag binnengekomen en ik ben natuurlijk meteen aan de slag gegaan :D

Afbeelding

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:17

Wat goed! Dit is de eerste naaldgevilte - of zou het genaaldvilte- giraf die ik zie.... leuk dat je er ook bent!

Anoniem

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:21

Wat een leukerd ! echt een schatje geworden

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:29

Hee iedereen, ik heb een melding (tromgeroffel) : vanaf vandaag is mijn Wolliewat een officieel bedrijf. Vanmorgen hebben Pluttersput en ik het aangemeld bij de Kamer van koophandel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:57

Madelief schreef:
Hee iedereen, ik heb een melding (tromgeroffel) : vanaf vandaag is mijn Wolliewat een officieel bedrijf. Vanmorgen hebben Pluttersput en ik het aangemeld bij de Kamer van koophandel!

Gefeliciteerd! Mooie mijlpaal. Ben benieuwd naar wat komen gaat.

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:06

Ik eerlijk gezegd ook.... maar het voelt goed dat het nu "echt" is.