[ART]Naaldvilten / Needlefelting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:34

Ik heb ook een heel hoop naalden hier, 16 welgeteld, en met variatie in grootte/dikte. Ik heb net trouwens 1 kg vulwol besteld en een houder voor max 6 naalden! Dan gaat het tenminste wat sneller :')

Ik heb wel een vraagje voor jullie er zitten rare doorzichtige staafjes bij mijn kit die ik toen besteld had. Ze zijn redelijk buigbaar. Iemand die weet wat dit is?
Afbeelding

En verder ben ik een beetje gevorderd. Het bolletje is af een het lichaam hoop ik vandaag af te hebben.

Afbeelding


Sorry voor slechte licht en kwaliteit.

Edit: madelief enig idee wat de levertijd is van meervilt? En voor België?

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:06

Zijn dat niet van die lijmpistool vullingen? Ik kreeg ze idd ook bij mijn setje prikspul, heb ze maar (een stukje dan) gebruikt om die rode prikpen die erbij zat, een dopje te geven.. :P Maar waarom ze er eigenlijk bijzitten, geen idee..

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:29

Oh.. dan hadden ze er beter meteen een lijmpistool bij gedaan ;) inderdaad wel een goed idee om de roze prikpennen er in te prikken :)

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:53

Hoi allemaal, ik kom hier ook even binnenvallen :) .

Ik zocht alweer een tijdje naar wat creatiefs om te gaan doen, dus na het zien van de wolliewatjes van Madelief en dit topic vond ik het tijd om dit ook maar eens uit te proberen. Ik ben niet zo'n actieve bokker dus ik zal hier waarschijnlijk vooral meelezen, maar ik wilde nu toch even mijn eerste creatie laten zien! Het is een katje, naar een voorbeeld wat ik op Google had gevonden.

Bij dit soort dingen ben ik meer van het gewoon doen ipv eindeloos tutorials te kijken (ik lees ook zelden handleidingen :') ), dus dat heb ik nu ook maar gedaan. Ik stond in de pipoos voor een cadeautje voor een vriendin, en toen heb ik ook maar wat naalden en een zakje met verschillende kleuren wol meegenomen en eenmaal thuis ben ik gewoon wat uit gaan proberen. Dit is het geworden! Ik snap nog niet zo goed hoe je alles zo mooi strak en gedetailleerd kunt krijgen, maar dat komt hopelijk wel.

Nu ik er iets meer over weet ben ik wel van plan me wat meer in verschillende technieken etc. te gaan verdiepen en wat betere spullen te kopen (ik kwam er thuis achter dat ik alleen maar hele fijne naalden heb gekocht), maar het begin is er :)

Afbeelding

mijn camera vond het niet zo leuk om hierop scherp te stellen...

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:54

Superleuk, nadjajump! En gewoon beginnen is ook een goed idee, blijkt dus. Ik had zelf de spullen nog niet toen ik begon en ik heb echt eindeloos filmpjes van Sarafina fiber art zitten kijken, watertandend en met jeukende vingers..... ik kijk nog steeds filmpjes, er zijn zo ontzettend veel manieren om mooie dingen met vilt te maken, en gaandeweg ontwikkelen de meeste mensen toch een eigen stijl met een eigen manier om problemen op te lossen. Er is nog zoveel te leren, het blijft een verbazingwekkende hobby. Heel erg leuk dat je je hier gemeld hebt, ik hoop dat je zo af en toe iets plaatst!

Amanda en julie, ik heb ook geen idee waarom ze vullingen voor een lijmpistool bij een viltpakketje doen, maar ik heb al vaker heel vreemde dingen voorbij zien komen die in van die setjes zaten. Adrienne Barth van Viltorama zit bij een naaldviltfacebookgroep waar ik ook in zit, ik zal haar eens vragen wat er de bedoeling van zou kunnen zijn.

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:10

Het weer is niet zo best, vandaag, en ik vond het wel voldoende om de ponystal schoon te maken. De honden kan ik gewoon naar buiten laten, die dollen in het miezerige beetje sneeuw dat er ligt en kunnen zo hun energie prima kwijt.

Tijd voor naaldvilten ( duh.... ). Er was me gevraagd twee ratten te vilten en na een flink aantal uren is de eerste klaar. En ik ben er erg gelukkig mee. Dit is een dumbo-rat, die zijn wat plomper dan de normale kleurratten en hun oren staan lager en zijn groter...


Afbeelding

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:34

Ooeeh die is leuk <3 Is daar een filmpje oid van op YouTube? Kan ik mijn eigen ratten maken :P

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:37

Nee, het is mijn eigen ontwerp..... :) . Het is eigenlijk een kwestie van goed kijken en bijprikken. En duimen!

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:42

Hij is écht gaaf!

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:41

Ik ben er ook heel gelukkig mee.... ik denk dat het vooral de houding is die het doet. Daarom vind ik het zo fijn om met een draadframe te werken, daar kun je nog wat mee knutselen.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:47

Heel erg mooi is die rat! Zou net echt kunnen zijn!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:33

Wat een prachtige rat!

Die handjes en die lekkere armpjes <3
Heel herkenbaar!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:45

Wow, die is heel goed gelukt!

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:00

Hee, heb je ratten gehad, Shirley? Wij hadden ze ook altijd tot de meiden het huis uit gingen. En daarna heb ik er nog twee gehad als fotomodellen, Mava en Nola. Ze zijn een paar jaar geleden dood gegaan maar toen ik aan deze rat bezig was miste ik ze ineens weer.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:08

Ja, tamme binnen en "wilde" op stal :D

Binnen heb ik er geen meer, maar de stalfamilie doet het goed!
En bewust tussen "" want ze zijn zo brutaal als de beulen!

Weet dat het in feite ongedierte is, maar ik vind ze gewoon hoe dan ook grappig en ook mooi :o

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:12

O... ja... dat herken ik! We wonen aan het veld en met de kippen buiten en een eendje in de vijver zijn de ratten vaak aanwezig om het voer te jatten. Omdat de buren er niet blij mee zijn en ze bovendien het terrein zo ongeveer onderkelderen haal ik het voer weg zo gauw de vogels genoeg gehad hebben maar omdat het nu sneeuwt zie ik dat er nog steeds hoopvolle ratten hun weg hierheen vinden. En verder slepen ze voer uit het veld, zoals walnoten en maiskolven het hooihok in om dat daar op hun gemak op te gaan peuzelen. Een man van de gemeente adviseerde gif te strooien maar ik heb hier veel honden rondhangen en bovendien kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen. We hebben een doorloopval, af en toe vang ik daar iemand in ( de kat, het hondje van Barbara maar ook weleens een rat) en als het dan om een rat gaat brengen we die een heel eind verderop naar een veldweg en laten hem daar los. Ik vind ze ook leuk maar erg hinderlijk en ze zijn enorm ongewenst bij meerdere buren...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:20

Dat weet ik, maar volgens mij trekt er zo weer een andere familie bij je in als de huidige het land uitzet ;)

Ze doen verder niks verkeerd, maken hun eigen pretpark in het stro met honderd gangen en holletjes en ruimen de gemorste slobber van de oudjes op voordat er vieze beestjes op afkomen :))

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:07

Behalve dat ze de ziekte van Weil meebrengen.. -O-) Wij hebben ze helaas ook, zijn nu flink aan het opruimen in de schuren om ze hun plekje "af te nemen" want sinds er ratten zitten durft mijn zus het erf niet meer op met haar honden... :P (en ze vreten álles kapot, daag, netjes opgeslagen isolatiemateriaal!)

Maar dat vilten rattie heeft daar gelukkig niet mee te maken, hij is gaaf geworden Madelief! De pose is echt mooi, heel levendig! :))

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:05

WoW wat mooi allebei :)

Iemand die weet wat de levertijd van meervilt is? En voor België?

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:16

Meervilt is in Nederland heel erg snel. Meestal heb ik de bestelling de volgende dag al in huis. Viltorama is trouwens vergelijkbaar. Voor België weet ik het niet.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:57

Dankje dan zal het deze week wel aankomen :)

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:53

Pakje aangekomen! *\o/*
Had niet verwacht dat 1 kilo zoveel is :D
Afbeelding en een houder :)

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:50

Ja, leuk, hè? Maar het gaat veel sneller op dan je zou denken... ik sta elke keer weer verbaasd over de hoeveelheid wol die er in een Wolliewatje gaat. Ik ben intussen aan mijn vierde baal begonnen.... :)

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:55

Madelief schreef:
Het weer is niet zo best, vandaag, en ik vond het wel voldoende om de ponystal schoon te maken. De honden kan ik gewoon naar buiten laten, die dollen in het miezerige beetje sneeuw dat er ligt en kunnen zo hun energie prima kwijt.

Tijd voor naaldvilten ( duh.... ). Er was me gevraagd twee ratten te vilten en na een flink aantal uren is de eerste klaar. En ik ben er erg gelukkig mee. Dit is een dumbo-rat, die zijn wat plomper dan de normale kleurratten en hun oren staan lager en zijn groter...


[ [url=m/a5kwUX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is die enorm leuk!! +:)+

Zet je die op je FB site?! Dan deel ik 'm!

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:59

Madelief schreef:
Ja, leuk, hè? Maar het gaat veel sneller op dan je zou denken... ik sta elke keer weer verbaasd over de hoeveelheid wol die er in een Wolliewatje gaat. Ik ben intussen aan mijn vierde baal begonnen.... :)



Wow je vierde!! Ik zou eigenlijk nog lichtgrijs en zwart en wit moeten bestellen. Maar dat zeggen ik papa nog maar even niet.. Aangezien ik dat eigenlijk samen had moeten bestellen :')