[ART]Naaldvilten / Needlefelting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:58

Nou ik ben niet on te vrede over mijn schaapje *\o/* Ik post morgen een foto, ik ga nu weer verder prikken :D

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:21

Ik heb zomaar het idee dat ik vanavond ook weer aan het vilten moet. :P Ik heb met de kerst een groepje herten gemaakt, nu eens kijken wat ik vanavond op de bank zal maken. :D

@Madelief: Jij maakt je beestjes van één kleur en maakt er dan vlekken op? Hoe doe je die vlekken dan? Dat wordt bij mij altijd heel lelijk, maar ik vind het eigenlijk jammer om de mooie kleurtjes te gebruiken wanneer ik ook een grote zak vol ruwe wol heb...

Aluin is trouwens gewoon on-line te koop hoor. Ik heb ook een paar kilo staan, en toevallig voor mijn verjaardag een 'kweek je eigen verfstoffen' boek gekregen, dus zal het verven binnenkort eens proberen en de resultaten hier laten zien. :D

Anoniem

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:25

Ik ga vanavond ook weer heerlijk prikken <3

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:40

Afbeelding
Op hout, een schaapje! Expres wat slordig geknipt. Vond ik op t hout mooier :)

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:29

Julius juut, ik maak de beestjes van vulwol. Behalve de heel dunne delen, zoals de pootjes als die dun moeten blijven ( ik werk bijna altijd met een draadframe). De lontwol haal ik over zo'n klein hondenborsteltje dat op een handkaarder lijkt. De vezel wordt dan korter en je krijgt een redelijk plat vlak. Dat prik ik door met zo'n houder waar je drie naalden in kunt doen. Ik prik het niet te vast, zodat ik er nog een stukje af kan trekken, en dan vilt ik het op het beestje zoals ik het hebben wil. Ik doe niet alleen vlekken en aftekeningen zo maar het hele diertje.

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met stukjes van de vlekken gewoon af te knippen zodat ik de vorm er beter in krijg, en dat werkt ook wel. Alleen is het een heel geprik om de rand die je dan krijgt netjes te verwerken.....

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:03

Oh Madelief, wat betreft die vlindervleugeltjes (ik weet niet hoe realistisch je ze wilt hebben ;) ) bij de action hadden (hebben?) ze leuke lapjes vilt met erop gedrukte motiefjes! Zal eens kijken of dat te prikken is, het is wel dun.. Zal er straks een fotootje van maken! Je brengt me op ideeën eclair, thanks :D

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:23

Ik vind het heel erg leuk dat er zoveel enthousiaste prikkers in deze groep zijn... eclair, ik vind je schaapje schattig! En amanda, super dat je het gaat proberen, ik ben benieuwd naar je foto's!

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 02:00

Nou, het is (nog) geen op vilt geprikt dingetje geworden, ik deed mijn tas wol open en dacht, laat ik maar gewoon improviseren om er weer een beetje in te komen.. :P
Eerste idee was een haai, maar het is uiteindelijk een sluierstaart geworden omdat ik zoveel leuke kleurtjes heb en slecht ben in kiezen..
Vind hem wel leuk geworden, en heb er zowaar aan gedacht ondertussen wat fotootjes te maken:

Afbeelding

En resultaat:
Afbeelding

Hij is niet heel strak geprikt, maar ik heb het graag een beetje los..
De aanzet van de staart was wel ff lastig, maar had hier net wat gelezen over wol afknippen dus heb de schaar er maar ingezet.. :')

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:57

Hij is superleuk geworden, heel vrolijk.... en ik kan me zooooo voorstellen dat je moeite hebt met kiezen. Ik ben dol op de Wolliewatjes die van echte dieren zijn nagemaakt, maar het is ook vreselijk fijn om zo af en toe eens een eenhoorn of zo te kunnen maken, omdat je dan met kleuren werkt die normaal blijven liggen.

Ik knip inderdaad gewoon in mijn wol als ik dat nodig vind maar ik denk dat er viltsters zijn die daar van gruwen. Net als van het gebruik van een metalen frame. Maar ik doe wat ik nodig vind om het resultaat te krijgen dat ik hebben wil.... nadeel van knippen is dat je een heel rechte rand krijgt en dat is vaak lastig netjes weg te werken. Maar met wat geduld vind ik het goed genoeg gaan. En je kunt altijd nog een plukje wol dat je gewoon getrokken hebt gebruiken om de scherpe rand netjes over te laten lopen... :)

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:14

Bedankt voor 't antwoord Madelief! En je zou kunnen knippen met een uitdunschaar voor haar, dan krijg je niet zo'n strakke rechte rand.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:05

Ik ben benieuwd naar de vlindervleugels. :D

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:39

Ik heb dat geprobeerd, Julius Juut, maar het lukt me niet goed. Misschien doe ik iets fout.... mijn schaar loopt vast in de wol en dan wordt het een geworstel om hem er weer uit te krijgen. Het idee is prima maar mijn uitvoering niet zo.... :)

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:38

Met veel trots mag ik jullie mededelen dat de site van Wolliewat online is! Hij moet wel nog even helemaal bijgewerkt worden, maar het begin is er.

www.wolliewat.nl

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:00

Joepie website!! Ik wil ook eens proberen om een realistisch dier te maken (hond,kat of paard) maar geen idee hoe eraan moet beginnen...

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:58

Kijk eens op youtube, julie... er zijn heel veel tutorials te vinden :)

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:15

Weet ik... Maar het ziet er zo ingewikkeld uit... Dat lukt me nooit! :\

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:38

Pak een pluk wol, een paar naalden en een prikkussen. Maak een balletje of een rolletje van de wol en prik! Begin gewoon! Het is echt niet zo moeilijk... en al doende leert men. Of pak de auto en kom hierheen, dan laat ik het je zien..... :)

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:02

Ik ga seffens proberen denk ik.. En zou dol graag naar je komen! Alleen ik ben te jong, kan niet autorijden, en je woont veel te ver :') Als ik begonnen ben zal ik iets plaatsen hier :)

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:52

Ik ben heel benieuwd. Het fijne van naaldvilten is dat je fouten altijd weer kunt herstellen, er kan eigenlijk niet zoveel mis gaan. Heel veel succes!

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:38

Deze ga ik maken: https://m.youtube.com/watch?v=jox7bSUKI6I

En ben nu hier:
Afbeelding
Nog helemaal niet goed geprikt hoor.

Ja de wol is roze maar ik heb geen vulwol (ga morgen bestellen) dus neem ik de lichtste kleur die ik heb.

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:49

Super! Ben heel benieuwd naar je vorderingen!

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:20

Oke, ik kan wel janken. Mijn naald is gebroken tijdens het maken van een visje :(

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:30

Nou.... bij mij breken ze ook vaak. Je moet er echt meer in huis hebben.... ik heb er tientallen, en ik bestel ook steeds bij. Vooral de twisted naalden en de heel dunne zijn kwetsbaar.....

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:36

Ik had er welgeteld één. Ik ga er een paar bestellen en dan ook wat nieuwe wol. Vind het stiekem best wel leuk :P

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:25

Ik heb ook een enorme partij naalden hier, maar ben ze al drie jaar kwijt. XD Geen idee waar ik ze gelaten heb met verhuizen, dus nu eindelijk maar nieuwe besteld aangezien ik ondertussen ook op nog naar twee naalden zit...