[ART] Leerbewerkingsprojectjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 05:50

Bedankt ratties4life!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 18:36

Ik ga ook hier even het eindresultaat van mijn nieuwste project even laten zien :)
Sporenriemen met gespen van Jeremiah Watts:
Afbeelding
Afbeelding

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:10

Wauw, wat een práchtige creaties komen er hier voorbij!!! En superorigineel ook :#

Leerbewerken en tuigmaken heeft altijd al mijn interesse gehad. Kwam bij toeval (ook al bestaat dat niet ;) ) bij dit topic.
Ik ben graag bezig met mijn handen, heb geduld, al moeten het niet té lang té friemelige werkjes zijn. Dan duurt het wat langer, zeg maar... :D
Heb zelf een trekpaard met een onmogelijk groot hoofd, dus voor een mooi, niet te grof hoofdstel of halster oid is het altijd maatwerk en mènnn, wat lijkt mij het gaef om dat zelf te kunnen! Staat dus eigenlijk gewoon op mijn bucketlist :j

Mag ik jullie vragen hoe en waar jullie gestart zijn? Online cursus? Fulltime opleiding? Puur zelf, dus gaan proberen en zien waar het schip strandt?
Dank alvast!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 22:13

Hoi Jaan,

Ik ben gewoon zelf gestart, wel veel tips van internet gehaald en had een uur cursus voor mijn verjaardag gekregen waar ik veel informatie van heb meegenomen.
Er worden cursussen aangeboden, b.v. bij Leervermaak in Utrecht of bij Jeweleeches. Gewoon even google vragen komt zeker iets in je buurt voorbij.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:12

Ik vind ze zo mooi geworden <3

Jaan81: Ik heb een workshop van 3 uur gevolgd in Knegsel :D daarna ben ik ook zelf aan de slag gegaan met behulp van YouTube.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:59

Ik volg het topic al een tijdje, en er komen ontzettend mooie dingen voorbij! Ik ben helaas niet erg handig, behoorlijk ongeduldig, en ook heel blut. Dus dingen in opdracht zijn erg prijzig, maar goed gereedschap ook.
Toch vind ik het soms wel leuk om te knutselen, dus wil ik mijn ‘creaties’ toch delen. Ook leuk om het onderscheid te zien tussen een knutsel-kneus en de gevorderden.

Ik wilde een leuke hoedenband, dus die heb ik zelf gevlochten, met haar van mijn eigen paard. Erg leuk om te doen, en ik vond hem goed genoeg om afgelopen zomer in Canada te dragen. Hij heeft zelfs het tijdschrift “Bit” gehaald

Afbeelding

Ik kan niet zo goed schatten, dus had veel te veel leren veters, dus zo nu en dan breidt ik de collectie aan mijn pols uit:
Afbeelding

Afbeelding


Vroeger had ik een leren haarpin in de vorm van een blad. Die wilde ik weer, een maple leaf, maar niet te vinden, erg duur, of zo groot dat je met een halve koe op je achterhoofd rondloopt. Dus.... zelf maken!!!
Ik heb dus geen gereedschap, dit is mijn eerste keer leer bewerken, dus niet te hard lachen oké? :') heb wel genoeg benul gehad om een stukkie goed tuigleer te bestellen.

Afbeelding
Mijn haarpin! :+ ik wilde hem donker maken met olie, maar dat werkte niet zoals ik wilde en ongeduldige ik was ook al tig keer buiten de lijntjes geschoten, dus uiteindelijk besloten hem donker te verven, zie je alle foutjes ook minder, en t kleurt achteraf ook beter bij mijn haar denk ik:

Afbeelding

Ga nu een armband maken. Het begin is er, maar geen idee hoe ik de rest ga vullen zonder stempels oid. Ben vooral aan het uitproberen hoe weinig talent ik heb, dus behalve dit plaatje staat er nog niets op qua design ofzo. Ook niet uitgesneden qua vorm, ik ga ervan uit dat deze zo lelijk wordt dat hij nooit gedragen zal worden, maar als je nagaat dat ik echt twee linkerhanden heb, niet kan tekenen en amper een spijker in een plank kan slaan, valt het me tot nu toe niet heel erg tegen allemaal.

Afbeelding
De “schaduw” heb ik gemaakt met een steeksleutel :Y) de schroevendraaier had niet het gewenste effect, haha.

Wil ooit in de toekomst een workshop gaan volgen. Heb echt een miljoen ideeen, maar dat gaat niet lukken zonder normaal spul.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 09:04

Hoi Eilleen, welkom in de verslavende wereld van het Leerbewerken :+
Ik vind de haarpin goed gelukt, zo zonder tools te gebruiken.

En uitproberen hoe weinig talent je hebt kun je niet zonder tools, want zonder zou ik ook iet veel tenwege brengen. :) Niet dat ik heel veel talent heb :+ ben ook maar aan het prutsen.
Maar als je echt verder wil, zou ik je echt aanraden om een aantal ools te kopen. Bij Boomsma hebben ze een startersset voor rond de 60 euro denk ik. Je hebt ook al leer gekocht wt artstikke duur is natuurlijk dus ik zou het zonde vinden om er veel te verspillen en liever in een aantal tools investeren.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:05

Ben ook wel van plan wat basic dingen te kopen, iig stempels zodat ik kan spelen en oefenen met diepte. Zo is het allemaal wat saai.
Maar ik wil ook zelf sporenriempjes gaan maken, matchend bij mijn borsttuig en hoofdstel. Zal nog wel even duren, maar als het ooit lukt plaats ik ze ook hier.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:07

Mag altijd en als je tussendoor vragen hebt of tegen iets aanloopt mag je ook altijd hier je ei kwijt, zijn genoeg leerbewerkers hier om te helpen :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:23

Ben wel veel tutorials aan het kijken, daar leer ik ook al veel van. En evt een keer een cursusje doen ofzo, lijkt me ook erg leuk! Maar dan wel iets waar je niet perse een verplichte opdracht moet doen.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:57

Klopt eilleen, van dit soort filmpjes leer je veel, zo doe ik het vaak ook nog als ik aan iets nieuws begin, even kijken hoe anderen het doen. Iedereen gaat dan zijn eigen weg en heeft zijn eigen stijl, maar het maakt je leven wel makkelijker als je het wiel niet iedere keer zelf moet uitvinden.

Trouwens ben ik een blog over het leerbewerken gestart. En als er thema's zijn die jullie graag gecovered willen hebben, dan hoor ik het graag :)
MEt de blog wil ik graag delen hoe ik mijn projectjes maak, stapje voor stapje en soms op techniek bijzonder ingaan etc.

Ik ben trouwens met iets heel geks begonnen, sandalen :+ Ik weet nog niet of ik ermee doorga, maar dit is het eerste design uit papier met scheef gesneden strokjes :D en alles nog niet hoe ik het wil, maar voor een eerste design ben ik wel tevreden.


Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:38

Ik zou in een blog graag het schaduwerk willen zien, want ik denk dat dat het lastigst is als je niet zoveel talent hebt: wat moet licht en wat moet donker...

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 18:44

Je bedoelt wat dieper ingestempeld moet worden? Zoals deeltjes van bladeren etc?

zoals hier?: Afbeelding of hier:
Afbeelding

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 15:49

Ik ben druk bezig om posts te schrijven voor mijn blog en hiervoor (en voor een vriend) ben ik begonnen met onderzetters te maken :)

Ik ga deze weer met de brandapparaat bewerken


Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 07:39

Oeh, die sandalen zien er al leuk uit!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:54

bedankt gerlindie, ik weet alleen nog steeds niet of ik het aandurf. Het is zoveel leer wat erin gaat zitten. maar zou wel een mooi leerproject zijn.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:48

Waar staat je blog?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 13:12

Hier staat mijn blog Hillebill :)

https://mymealeather.home.blog/

moet wel weer aan de slag, ben deze week weer begonnen met werken en ziek geweest, dus helaas niet veel tijd voor het leerbewerken gehad :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:10

Ik heb een cowboy boot verslaving! Ik heb nu 6 paar, en het begon ooit met een par ontzettend fijne loblans. Na 9 jaar beginnen die het moeilijk te krijgen, dus ik wilde graag een vervangend paar. Het model wordt natuurlijk niet meer gemaakt, dus ik zoek online naar oude vergeten laarsjes die een nieuw huis zoeken.

Nu vond ik een paar, het goede model, maar de verkeerde kleur. Maar goed, voor 15 euro wil ik de gok wel wagen.
Maar ik vind het glimmende echt zooooo ontzettend lelijk! Dat ze donkerder zijn is prima, maar dat geglans! Vreselijk!
Dus ik wil ze eigenlijk dof/mat hebben. Met slijtage gaat dat vanzelf, maar mijn oudjes van 9 jaar hebben nog steeds stukken met dat glans (op de schacht aan de buitenkant). Maar die waren lichtbruin, dus dan valt het veel minder op.

Is er een techniek of spulletje voor om ze minder glimmend te maken?

Afbeelding

Edit: meer zoals dit:

Afbeelding

laura1987

Berichten: 7131
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:15

eilleen333 schreef:
Ik heb een cowboy boot verslaving! Ik heb nu 6 paar, en het begon ooit met een par ontzettend fijne loblans. Na 9 jaar beginnen die het moeilijk te krijgen, dus ik wilde graag een vervangend paar. Het model wordt natuurlijk niet meer gemaakt, dus ik zoek online naar oude vergeten laarsjes die een nieuw huis zoeken.

Nu vond ik een paar, het goede model, maar de verkeerde kleur. Maar goed, voor 15 euro wil ik de gok wel wagen.
Maar ik vind het glimmende echt zooooo ontzettend lelijk! Dat ze donkerder zijn is prima, maar dat geglans! Vreselijk!
Dus ik wil ze eigenlijk dof/mat hebben. Met slijtage gaat dat vanzelf, maar mijn oudjes van 9 jaar hebben nog steeds stukken met dat glans (op de schacht aan de buitenkant). Maar die waren lichtbruin, dus dan valt het veel minder op.

Is er een techniek of spulletje voor om ze minder glimmend te maken?

[ [url=m/PqK6li.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarom verf je ze niet in een lichtere mat kleur die je wel mooi vind?
[HAR] [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:18


eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:44

laura1987 schreef:
eilleen333 schreef:
Ik heb een cowboy boot verslaving! Ik heb nu 6 paar, en het begon ooit met een par ontzettend fijne loblans. Na 9 jaar beginnen die het moeilijk te krijgen, dus ik wilde graag een vervangend paar. Het model wordt natuurlijk niet meer gemaakt, dus ik zoek online naar oude vergeten laarsjes die een nieuw huis zoeken.

Nu vond ik een paar, het goede model, maar de verkeerde kleur. Maar goed, voor 15 euro wil ik de gok wel wagen.
Maar ik vind het glimmende echt zooooo ontzettend lelijk! Dat ze donkerder zijn is prima, maar dat geglans! Vreselijk!
Dus ik wil ze eigenlijk dof/mat hebben. Met slijtage gaat dat vanzelf, maar mijn oudjes van 9 jaar hebben nog steeds stukken met dat glans (op de schacht aan de buitenkant). Maar die waren lichtbruin, dus dan valt het veel minder op.

Is er een techniek of spulletje voor om ze minder glimmend te maken?

[ [url=m/PqK6li.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarom verf je ze niet in een lichtere mat kleur die je wel mooi vind?
[HAR] [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!


Omdat ze dan egaal die kleur worden denk ik? en ik vind het juist mooi als ze er gedragen uitzien. Daarnaast wordt het met de stiksels en het leren gevlochten vetertje langs de schacht denk ik niet zo mooi.
Of ik bedoel: ik ben daar te onhandig voor om dat mooi te krijgen, haha!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:46

Avelienvd schreef:


Oké, ik ga hier evt eens voor kijken.

Het is dus helaas niet mogelijk om het glimlaagje er op de een of andere manier af te wassen, spoelen of “schuren”? Daar hoopte ik stiekem op :p maar dan ga ik morgen even langs de schoenmaker voor zon soort spulletje denk ik.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:06

Tijd geleden dat er in dit topic gepost is. Had het een tijdje te druk om te prutsen, nog steeds geen geldoverschot, dus geen spullen kunnen kopen, maar ik had wel ideeen, dus vanavond tijdens topdokters toch weer even zitten prutsen.

Project “laars” is trouwens gelukt:
Afbeelding
Heb ze met aceton mishandeld (middelste foto) en toen in de olie gezet (rechts). Ik ben tevreden, kan er nu in elk geval mee over straat.


Maar gister en vanavond dit gemaakt. Gister de afbeeldingen en vanavond het halve huis ondersteboven omdat ik toch echt zeker wist dat er ergens een drukknoop te vinden moest zijn.
Ben alleen niet gelukkig met de kleur... heb het licht geverfd, maar ik denk dat ik hem net zo donker ga maken als de haarpin, dat dat mooier is? Graag jullie ideeen.

Afbeelding
Brede armband met dingen die kenmerkend zijn voor de dingen waar mijn passies liggen: een maple leaf die staat voor Canada, veterinaire esculaap (ben bijna afgestudeerd als dierenarts) en poging tot het op leer overbrengen van een foto van mijn paard. Niet zoveel detail, maar daar mis ik echt de spullen (en vooral het talent) voor. Vond het zo oké genoeg om te dragen, het is herkenbaar als paard, en wilde hem ook niet verpesten.

Net uit de olie was hij zo:
Afbeelding
Vind ik ook wel een fraaie kleur, maar dat duurt naar kort met olie. Heb alleen donkere verf in huis, maar moet zeggen dat de kleur van de haarpin me niet slecht bevallen is. Dus misschien dat dat hem gaat worden.

Edit: op de foto is de kleur wel minder mooi dan in het echt, en het paard is op de foto ook wat gehandicapter dan als je er live naar kijkt :')

Edit 2: binnen een uur was ik er al klaar mee: hij is toch donker geworden:

Afbeelding

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerkingsprojectjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 17:49

Leuk eilleen!

Ik kom helaas aan niks meer toe :+
Direct na de geboorte van de kleine was nog makkelijk als ze een keer sliep dan ook gelijk voor 2-3 uur, dus kon ik nog iets doen.
Maar nu maakt ze maar slaapjes van 20-30 min. Tot het leer goed is m te bewerken is ze alweer wakker :=