[Info] hobby borduren 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:43

*Geeft topic een subtiel schopje omhoog*

Het is gelukt! Heb een lettertype gevonden en een mooi lapje geborduurd! Alleen nu moet het nog wel opgespannen worden en ingelijst. Helaas zijn de winkels dicht... Maar zou ik dat ook zelf kunnen, of is dat erg lastig? En indien ik dat zelf zou kunnen, heeft iemand dan uitleg daarvoor?

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:00

Hoe groot is het?
Kleinere dingen heb ik al vaker zelf opgespannen. Maar bv mijn haed van 1 jaar geleden durfde ik niet aan.

Ik kan nu even geen foto's vinden. Maar in de oudere topics zullen ze wel staan.


Afgelopen jaar echt schandalig weinig geborduurd. Maar er is gewoon veel gebeurd. En het komt nog wel.

Ik ben nog steeds bezig met bubble flower. En nog steeds op dezelfde pagina :+

Afbeelding

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [Info] hobby borduren 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:12

Borduurtje zelf is 13 x 13 cm. Boven en onder is 5 cm over, links en rechts 4 cm.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: [Info] hobby borduren 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:18

Dat moet makkelijk zelf te doen zijn.
Koop een frame op ongeveer de goede maat.

Bv deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/sannahed-f ... -00459116/

En zoek een handleiding op het internet om het zelf te doen.

Ik was het projectje altijd even met wolwasmiddel en span de kleine dingetjes op een kussen op. Dan droogt het zonder kreukels. Grotere dingen strijk ik met een stoomstrijkijzer.

Kleine werkjes span ik daarna op over het kartonnetje van de achterkant. Het werk goed in het midden leggen en dan eerst de zijkanten rijgen met draad en strak genoeg aan trekken. En dan van boven naar onder.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:26

Die handleidingen, waar vind ik die? Had al gezocht via Google, maar nog niks gevonden. Of ik gebruik een verkeerde zoekterm denk ik...

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:59

Mijn man heeft nu 2 werken van mij opgespannen, idd op een stevig karton. Ik had lijsten bij Hema gekocht, de ene was exact het formaat van mijn werk (Sephiroth) voor de andere (kerkuil) hebben we zelf een passepartout gemaakt in twee kleuren om hem passend te krijgen.

Wij hebben ze overigens vastgezet met ductape :o Niet exact hoe het officieel moet maar voila, het werkt.
Afbeelding

Afbeelding

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:23

*Negeert rode letters even*

Zit iedereen hier geconcentreerd te borduren? Het is hier zo stil...

Ik zit even met een vraag, die ik hier even wil stellen. Ik heb een paar jaar geleden een kussenpakket gekocht. Je weet wel, met een stramien, borduurgaren van woldikte (acryl) enzovoorts erin. Het paardenkussen is al lang en breed af, degene voor wie het was, was er enorm blij mee. Alleen heb ik nu flink wat draden over en eigenlijk is het zonde om die weg te gooien. Voor breien of haken zijn ze net wat te kort, dat wordt hem eigenlijk niet, dan blijf je aan- en afhechten. Dus ik overweeg een stukje blanco stramien te kopen en daar wat op te borduren. Alleen vraag ik me af: hoe kies je het juiste stramien? En is dat stramien ook wat flexibel, zodat je er ook een bijvoorbeeld een etui ofzo van kunt maken? Of is het zodanig stug dat je er eigenlijk alleen een kussen, tafelloper of wat dan ook van kunt maken?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen?