[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 19:32

Uhm, ik heb weer nieuwe wol gekocht :o. Pure zijde voor een mouwloos truitje en bruin mohair voor dezelfde omslagdoek die ik nu aan het breien ben.

En hoe heb ik kunnen bedenken om een muts in boordsteek 2r/2a te breien |o. Helemaal geen gezellig breiwerkje :n. Hij wordt wel leuk maar ik ben nog steeds bezig met het oranje gedeelte (al 5 dagen). Nog 4 pennen en dan kan ik over naar blauw. Vanavond onder mijn detective maar verder breien. Als je de weersvoorspellingen moet geloven, wordt het :brr: eind volgende week met sneeuw.

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:51

Ik vind het nu al niks warm meer.... Maar tijd om te breien heb ik dit jaar niet meer echt volgens mij :+ Het is maar goed dat mijn muts al af is :P

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 09:10

Normaal heb ik niet zo snel een koud hoofd maar ik heb tot nu toe eigenlijk alleen kantoorwerk gedaan. Nu met een buitenbaan is het toch wel anders :+. Maar ik ben gisteren een stuk opgeschoten: 10 naalden donkerblauw gebreid. Nog 20 naalden en ik ga al weer minderen. Aan het garen ligt het niet want het breit lekker. Proberen het weekend deze af te krijgen, de 2e heeft niet zo'n haast. Dan toch eerst die zwarte omslagdoek afmaken: die wil ik half december meegeven. Muts moet ik écht bij de tv breien, gaat het ongemerkt :P. Hij wordt wel leuk!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:51

Ik denk dat ik binnenkort weer wat kan gaan breien. Ben op 3/4 van mijn opleiding en ben bezig met de grootste opdracht afronden. Daarna valt het nog wel mee met wat er nog gedaan moet gaan worden, dus hopelijk heb ik dan weer wat meer vrije tijd over voor het breien! *\o/*

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:15

:| ik heb nog steeds geen foto's gepost.. oops! Afgelopen weken erg druk geweest, zelfs meerdere dagen geen tijd gehad om te breien. Maar ondertussen wel weer een zooitje sokken af.

Vorige week heb ik een handschoen gebreid, wil deze week nr. 2 breien! Verder nog een paar saaie noorse wollen sokken voor mn vriend op de pennen. Komende week ook maar eens beginnen aan een aap, als kraamcadeautje voor mijn zus :) Foto's ga ik proberen aan te denken!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:23

*\o/* Mijn 1e muts is af *\o/*
En moeders gaat de 2e breien. Het blijkt dat alleen boord te veel vergt van mijn handen en mijn schouder (brei dus niet ontspannen). Ja, dat kan wel kloppen want je moet de draad toch behoorlijk aantrekken. Achteraf had hij wel iets langer gekend.... Maar hij zit verder goed, alleen is de omslag wat korter.

Fenn

Berichten: 6173
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:30

Klinkt alsof hij goed gelukt is patpen :D

Ik ben nog steeds bezig met de sjaal met de twee kleurtjes. De 1e twee bollen zijn er bijna doorheen en ik denk dat er nog wel vier bij moeten. Ik wil hem dit keer lang genoeg hebben. Hij ziet er wel leuk uit met die kleurtjes. Dus snel naar de Hema (waar de wol vandaan komt) om nieuw te halen en verder.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:40

Ja, hij is zeker goed gelukt! Ik wilde hem af hebben voor ik vandaag naar het werk ga :D. Moet alleen nog even de draadjes afwerken maar dat moet wachten tot ná het werk. Vandaag nog niet zó koud en ik ga sowieso met de auto. Dus echt nodig heb ik hem nóg niet. Wel heb ik al een paar leuke bijpassende polswarmers opgezocht. Maar ik ga eerst die zwart/grijze omslagdoek afbreien. Lekker recht-toe-recht-aan waar ik NU nog niet heel erg bij na hoef te denken ;). Naalden 6,5 dus gaat ook lekker snel.
Maar nu eerst even werken, hoop niet al te veel, des te eerder kan ik weer aan mijn breiwerk :o.

Oh ja, foto volgt vandaag nog!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:46

Ongelooflijk! Heb ik een lange rondbreinaald vrij om die muts te maken mbv magic loop, heb ik de steken ergens gedraaid en heb ik dus nu een gekke draai in mijn drie of vier naalden boord......en net nu het breien met de dubbele draad een beetje lekker begon te gaan..........grmbl! Wederom uithalen dus. Wordt de vijfde keer ofzo. Weet niet of ik hem alsnog met dubbele draad met ook die fluffy draad ga opzetten......

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:00

Mijn 2e muts is af en 1 polswarmer :D. Wat is dat saai breien zeg zo'n polswarmer! Zeker dat donkerblauw in gerstekorrel.... Zelfs onder mijn breidetective schoot het niet op. Nu eerst die omslagdoek afbreien want die "moet" een week eerder klaar zijn dan in eerste instantie gepland was. Nog 20 naalden gaatjes en 6 naalden ribbel. Schiet lekker op dus! Waarom patroon aangeeft om op een rondbreinaald te breien, ontgaat mij even. Ik maak hem groter dan het origineel en heb nu ongeveer 1/3 van de naald in gebruik (volgens patroon zou ik nu klaar moeten zijn). Heel licht en luchtig maar zacht en warm :9.

Danseresje: is opzetten met een hulpdraad niet handiger? Zeker met dat fluffy garen heb je er zo een draai inzitten. Maar als je met een hulpdraad opzet in een afstekende kleur, kun je beter zien of het recht op de pen staat.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 23:06

En toen was de omslagdoek af :D. Nu op zoek naar een nieuw breiwerkje... Ik heb een prachtig patroon gevonden; ronde omslagdoek die ik wilde breien in het bruine mohair. Maar die bruine mohair moet op dikkere naalden dan 6,5 gebreid gaan worden. Patroon is voor naald 6 dus dan komt het helemaal niet uit. Net nu ik zo graag eens een bruine omslagdoek wil breien voor mezelf, heb ik dat niet in huis :+. Ja, kan wel een paar (extra) sokken breien maar ik wil ook een ander breiwerkje er bij hebben. Waar haal ik nú bruin vandaan??? Op internet (MP) staat precies het garen wat ik wil hebben maar dat heb ik natuurlijk niet voor dinsdag (op zijn vroegst) in huis. Tjonge, zit ik dan met mijn armen over elkaar te niksen :=

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 08:53

Goed bezig patpen, dat vraagt om foto's! Je hebt de slag weer helemaal te pakken zo te lezen :D

Mijn vingers zijn weer helemaal dik := maar heb volgende week vakantie, dus ik wil de pennen toch maar weer eens proberen op te pakken...

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 13:45

Zal binnenkort eens wat foto's maken. Mutsen moeten ook nog op de foto...
Volgens mij ben ik gisteren 5x begonnen met die halve cirkel omslagdoek :x. Met mohair komt het dus helemaal niet mooi uit. Nu ben ik hem aan het breien in lichtblauwe gladde wol (die nog ergens onder in de kast lag :o) en deze wordt heel mooi. Breit lekker makkelijk weg, geen patroon nodig. Je kan hem ook net zo groot maken als je zelf wilt. Ook naalddikte is vrij. Wol is voor 5-6 en ik brei hem op 6,5 wat een prachtig resultaat geeft. Of ik het gehaakte randje ook ga doen????? http://www.krazyawesome.com/knitmonster ... shawl.html

Edit: dit is de zwart/grijze omslagdoek. Nooit ideaal om op de foto te zetten, maar wel een redelijke indruk denk ik...
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:11

Oeh, die is leuk!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:44

:= Het blijkt dus er geen gehaakt randje aanzit :=. Na afloop "moet" je 8 steken opzetten, in bepaald patroon breien tot de lengte van de buitenrand, dan eraan zetten. Vind ik niet mooi... Maar die half ronde omslagdoek breit wel makkelijk weg hoor! Ik heb nu de 1e bol op. Zit niet veel looplengte op 1 bol; maar 66 meter.
En gistermiddag bedacht ik me dat ik érgens nog 5 bruine bollen wol moest hebben (wol met angora tweed). Maar waar ook alweer :?. Oh ja, volgens mij boven in die ene kast. Dus kast overhoop gehaald, liggen daar maar 3 bollen. Hmmm, dat is wel erg weinig en ik MOET er meer van hebben. Nou ja, eerst maar verder met blauw (en een borduurwerkje), misschien schiet het me wel weer te binnen waar ik de rest dan heb. En net nadat ik een bod gedaan heb op het bruine mohair, bedenk ik me ineens dat de wol wel eens in een doos zou kunnen liggen. Jawel, ik heb de 2 ontbrekende bollen gevonden :# (en nog wat dikke sokkenwol). Geen idee hoe groot de bruine gaat worden want ik weet dat die wol niet uit breit; ik heb er een omslagdoek voor mijn moeder van gebreid in het ecru. Omgerekend hoeveel ik nodig zou hebben maar kwam 3 bollen te kort. Voordeel van die halve cirkel is dat ik hem net zo groot kan breien als ik wol heb :P.

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:52

Kan dus best een heel klein cirkeltje worden :P Jij bent wel erg hoor, met niet meer weten waar je voorraad is!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:03

Het zijn 5 bollen van 145 meter (de bruine dus). Op zich kan daar best een redelijke cirkel van gebreid worden. Héél klein heeft ook geen nut :P.

Mijn voorraad is te veel verspreid op dit moment. Nadat ik de kasten leeg gehaald heb met wol die ik zeker niet meer zou gebruiken, had ik het voornemen om mijn verspreide bollen in die ene kast te leggen. Alleen is dat er nooit van gekomen en is mijn voorraad weer gegroeid :o. Maar zowel het bruine als het blauwe is "oude" voorraad waar ik ooit mee ben begonnen maar het toch niet werd. En dan beland het ergens in een kast, onderin :+. Als ik zoals nu wat zoek, kom ik weer wat "vergeten" voorraad tegen. Ik zag ook dat in die ene doos bruine sokkenwol zit (wist ik niet meer) en dus de dikkere blauwe. Dat was echt een "oh ja" momentje :=. Telkens als ik me voorneem om het nou weer eens goed op te ruimen en bij elkaar te leggen, komt er weer wat tussen :D

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:21

:wave:

Lang niet geweest, maar ik was druk met een groot haakproject (een lama) :)
M'n rendiersokken zijn even in winterslaap... Gaat goed, daar niet van, maar ik was m'n rondbreinaalden voor een ander (kleiner) projectje nodig; namelijk een Abominable Snowman a.k.a. een Yeti a.k.a. een Verschrikkelijke Sneeuwman :+ Gewoon, vond ik leuk, en ik had vrijdag een superleuk boekje gekocht met breipatronen (Evil Knits: 20 Projects that go Bump in the Night van Hannah Simpson) en daar stond een patroontje in voor de Yeti. En nou ja, het is weer 's wat anders dan de doorsnee kerstman/sneeuwpop/etc. bij de kerstboom :)

Mooie omslagdoek trouwens!! Ik wil zoiets nog 's haken.

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:23

Die is echt geweldig Nerwen!

Vingers zijn al minder dik, maar breien zat er nog niet in helaas.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 13:00

Mooi geworden Nerwen!

Dames, zie hier het nieuwe model schaatsmuts _O-:
Afbeelding

Gebreid in ongeveer 5 uur. Dus echt een werkje om "even" te doen. Nu nog wel even wat naden dichtmaken want dit lijkt natuurlijk nog nergens op :'). Omdat ik twijfel wat maat betreft, heb ik deze eerst gebreid van goedkope wol van de Zeeman. Als de maat goed is, kan ik er altijd zó nog 1 breien van beter materiaal. Probleem met die oranje/blauwe muts is, dat mijn oren koud worden. Ik heb wel een bontmuts met die oorflappen maar mijn kraag kan alleen maar omhoog staan en duwt dus de bontmuts van mijn hoofd (loop ik daar constant aan te trekken). Vandaar dus een model gebreid wat mijn oren bedekt. Straks in elkaar zetten en dan moet het er zo uit gaan zien: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 16&lang=nl (nee, ik ga géén bloemen haken op die oorflappen!!!!)

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:24

Had er even moeite nmee om daar een muts in te zien, maar nu snap ik hem :P Leuk ding!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:51

Nee, het ziet er ook (nog) niet uit als een muts :'). Ga hem zo in elkaar zetten; eerst achterkant mazen en dan de overige naden. Ben reuze benieuwd hoe deze muts er dan uit komt te zien... En of de maat goed is. Blijkbaar een groot hoofd en dit is 1 maat. Maar kan bij een nieuwe altijd een paar steken meer opzetten!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:24

En zo ziet het lapje eruit als de naden dicht zitten:
Afbeelding

Perfect aan de maat! Alleen vind ik de kleur een beetje saai :o. Maar nu ik weet dat hij goed is, kan ik er zó nog 1 breien. Dit doe je echt op een verloren, druilerige zondagmiddag :j

En ik zou een gevlochten koordje aan de "oren" maken, voor de zekerheid. Zie je wel meer. Blijft het zeker zitten. Paar pompons eraan voor de fun!

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:39

Leuk :j kleurtje is niet spannend, maar ik hou daar wel van. Met vlechten lijkt me ook erg leuk!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:34

Dus het zou wel kunnen bij mijn werk outfit? Marine/oranje jas met reflecterend grijs (ach, iedereen kent toch wel de jas van de postbode???). Ik heb het idee dat het een beetje "grootmoeder" kleurtje is namelijk :o. Misschien dat het met vlechtjes een beetje leuker wordt. Wol genoeg dus kan er zo een paar vlechtjes aan maken. Marine wat ik heb is voor dunnere naalden; muts is gebreid op 5 en wat ik heb aan marine is voor 4. Zit dan dus ook met andere steekverhouding. Weet even niet hoe ik dat goed kan oplossen. Meer steken? Hoeveel naalden meer? Of 4,5 en dan 5 extra steken maar verder zo laten wat aantal naalden betreft? Maar eens een nachtje over slapen en morgen met moeders overleggen ;). Want die grijze muts komt ook bij het voorhoofd niet zó ver als op de foto bij het patroon.