[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:12

Vergeten dat mijn broer morgen naar China gaat!!! Hij zou kijken voor quiltstoffen maar ze hebben daar ook prachtige sokkenwol :~ :~ :~. Dus nog maar even snel een mailtje gestuurd met mijn verlanglijstje O:). Aangeboden dat als hij leuke wol voor zichzelf vind, ik best een paar sokken wil breien :D. Die wol is hier echt niet te koop (behalve via ebay dan) maar als hij er tóch is, kan hij vast wel wat meenemen voor zijn zusje :=. Koopt hij maar wat minder t-shirts voor zichzelf hoor.... Die bolletjes prop je aardig in elkaar in een koffer :j. Tenminste: ik hoop dat hij een koffer meeneemt. Normaal gesproken neemt hij alleen handbagage formaat mee.
Hij is 7 dagen weg en vliegt van Shanghai (verblijf 3 dagen) naar Taipei (verblijf 1 dag), naar HongKong (verblijf 2-3 dagen) en daar gaat gewinkeld worden!!!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:16

jessie84 schreef:
Het gaat niet goed met het patroon tenminste het patroon lukt nu wel maar het word teklein .Ik heb met naald 10 gebreid ipv 8 maar het moet 40 cm worden maar het word maar net 30.Snap er niets meer van
Je breid voor en achterpand in 1 keer 60 steken maar dat klopt niet.Nu dacht ik om voor en achter appart tebreiden en dan rondom dichtnaaien,maar hoeveel steken moet ik dan hebben voor 4 kabels.Wie kan dat uitrekenen <<)

Patroon was toch voor naald 10? Heb je de juiste steekverhouding?
Volgens patroon moest je bij apart breien 30 steken per kant opzetten. Ik zou echter per helft wel een kantsteek opzetten (dus 32 per kant) om het dicht te naaien.

Edit: patroon geeft alleen maar aan dat je een kussen van 40x40 nodig hebt. Dat betekent niet dat je overtrek even groot wordt! Soms wordt een groter kussen gebruikt om een voller effect te krijgen en dus een lekker dik kussen.

Junior2019
Berichten: 2277
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:31

ja dat zou ook nog kunnen dat het als het allemaal klaar is het helemaal geen 40 bij 40 word
Daar had ik nog niet aangedacht.
Het patroon is voor naald 10 maar de wol voor 8
Denk toch maar dat ik een kussen ga kopen pfff had verwacht dat het simpeler zou zijn

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:16

Wat is de steekverhouding van de wol? Staat op het etiket, maar kan soms verschillen van je daadwerkelijk breisel.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:51

Het leuke is dat er geen steekverhouding bij het patroon staat :=. Ik zie dat ook nu pas hoor!
"Materiaal: zeer grof garen." Daar heb je ook wat aan!!!
Ik zou gewoon doorbreien en lekker dat 40x40 kussen er in stoppen :j. Krijg je een lekker gevuld kussen op de bank ;).

Junior2019
Berichten: 2277
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:28

nee denk dat k het dan groter ga breien want dan word het zo n iel kussen op een grote bank.Ik denk ook als het tegevuld is je het kussen er door heen zal zien het gaat dan toch een beetje open staan

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:40

Om het groter te maken zou ik het zo doen:
Origineel patroon: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Nieuw patroon: 4av, 6r, 4av, 4r, 4av, 4r, 4av, 6r, 40av en dan patroon totaal 4x breien ipv 3x.
Laatst bijgewerkt door patpen op 10-11-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019
Berichten: 2277
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:51

bedankt patpen dan krijg ik het zelfde model maar dan wat groter???

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 15:12

Precies!
Die kabels kun je niet aanpassen maar je kunt wel extra av ertussen stoppen. Evenredig krijgt de achterkant dan ook extra steken. Om hem langer te maken, gewoon het patroon nogmaals herhalen.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 00:00

Uhm, hoe het nou precies gegaan is, weet ik niet meer, maar ik ga dus deze sjaal voor iemand breien (in opdracht dus!): http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 94&lang=nl
Zo tegen mijn principe om in opdracht te breien en toch heb ik ja gezegd... Oké, het heeft geen haast maar om met een zwart/grijze omslagdoek aan te komen zetten tegen de zomer :=. Ik wil hem 19 december klaar hebben. Het is voor onze (thuis)kapster die dan komt. Van de andere kant: ik krijg er ook wel een leuk bedragje voor. Maar het gaat écht geen gewoonte worden!!!

Mijn 2e sok gaat niet zo hard als de 1e maar ik ben nu net voorbij de kuitspie. Nog iets van 20 naalden en dan ben ik bij de hiel. Die sokken wil ik 15 december aan voor een gezellig uitje dus dat komt wel goed!

Jessie: lukt het met het kussen?

Junior2019
Berichten: 2277
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:54

ben nog niet begonnen
gisteren vond ik het te mooi weer om binnen tezitten

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:49

Ik geloof dat ik tóch een "gewone" muts nodig heb :P. Tjonge, wat was het waterkoud vandaag zeg! Ondanks dat ik met de auto door het dorp ben gecrossed last van koude oren :+. Normaal gesproken toch niet zo gauw last van, maar nu :brr:. Zeker langs die open vlaktes.... Maar de vraag is dan: wat voor kleur???? Ik ga écht niet met een oranje muts lopen!!!!! Als de temperaturen onder nul gaan raken, heb ik altijd nog mijn echte bontmuts maar dat is voor nu een beetje té.
Dienstkleding is oranje met marine en reflectie grijs. Wat voor kleur staat daar bij? Zou donker beige kunnen? Daar heb ik nog mooie wat dikkere wol van liggen wat niet genoeg is voor een trui. Ga eerst maar eens een patroon opzoeken....

Edit: ik kan geen leuk patroon vinden -O-. Maartje: jij hebt pas geleden een muts gebreid in patent. Welke naalddikte was dat? Waar kan ik dat patroon vinden?

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08


patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:37

Nee, mijn collega van de andere wijk loopt ook vaker NIET dan WEL in bedrijfskleding. Broeken moet je tegenwoordig zelf voor zorgen maar mijn jas draag ik nu wel. Heb ook de nieuwe bodywarmer (dankzij die collega). Ook gevraagd om de nieuwe polo's. Één van de redenen om daar te gaan werken was juist de bedrijfskleding zodat ik niet voor mijn kast sta van: wat moet ik nu weer aan? :D

En als het zomers +20 is, is een polo km al te warm :P. Maar ik heb nu toch wel iets nodig op mijn hoofd. Kleur is toch ook niet zó belangrijk? Als het maar warm is :+. Marine met oranje rand is wel een goed idee :j. Jammer dat ik dat niet in huis heb.....
:o? Waarom wordt die muts op een rondbreinaald gebreid maar niet in het rond? Toch veel makkelijker om in 1x rond te breien dan naderhand aan elkaar te zetten????

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:29

Ja, dat deel van het patroon snapte ik ook niet :+ Gewoon rondbreien :P Heb ik trouwens niet gedaan, want ik had mijn lange draad in gebruik voor iets anders en de korte was te kort voor magic loop.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:50

En jawel hoor! Aan het eind van sok 2 (moet alleen nog de teen breien) blijkt dus dat ik genoeg X-mas heb om hiel en teen te breien :'). Ik ga echt die sokken niet uithalen om het aan te passen....
Ondertussen heb ik het boord al gebreid van mijn muts. Nu moet ik eerst die sok even afbreien want ik heb die naalden nodig voor de muts :P. Van de dunnere sokkennaalden heb ik wel 2 paar per maat maar niet van die dikke. Ik denk nog een half uurtje en dan is mijn sok wel af. Kan ik vanavond verder met de muts onder "mijn" detective. Eigenlijk wil ik die muts dit weekend af hebben :o. Het wordt echt tijd om zo'n ding te gaan dragen. Nooit gedacht maar ik heb op dit moment meer behoefte aan een muts dan aan mijn handschoenen. Die zitten "voor de zekerheid" in mijn jaszak maar nog niet nodig gehad. Morgen wil ik ook even achter marine en oranje wol aan voor een 2e muts :j Kreeg vandaag een contract voor ONBEPAALDE tijd (me = happy) dus dan een extra muts in de bedrijfskleuren!

Overigens brei ik gewoon een lekker simpele muts: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 23&lang=nl. Patroon een beetje aangepast wat steken betreft want ik brei het op dikkere naalden. Die oranje/marine wil ik hetzelfde maken. Wie weet ga ik ooit nog een keer een muts breien in patent maar nu even lekker snel en simpel ;)

Maartje_M

Berichten: 9406
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:05

Gefeliciteerd Patpen!

Hier weinig breien op het moment. Heb een groot sieradenproject dat even voorrang heeft.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:07

Ik dacht: ik koop "even" oranje wol. Niet dus :+. Wie wil er nou oranje hebben???? Tja, ik dus! Het is er wel in dikke katoen. En van hetzelfde materiaal ook in marineblauw. Veel keus is er niet dus dan maar een katoenen muts erbij. Stomme is dat het een webshop is in Utrecht (niet de binnenstad dus makkelijker bereikbaar) maar om nou pakketpost te gaan betalen terwijl ik er maandagmorgen bijna langs kom.... Even gemaild of het maandag op te halen is. Volgens de website kan het namelijk wel op afspraak. Even afwachten dus!
Ondertussen verder met mijn 1e muts :P

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:12

had van de week nog een paar sokken opgezet. ben ondertussen al weer ruim voorbij de hiel. denk niet dat ik 2 paar sokken uit de 2 bollen kan gaan halen en wil dus deze sokken iets langer maken. weet alleen nog niet of ik er kousen van wil maken. hoe zit het met de kuitspie als ik de sokken vanaf de teen maak? elke zoveel ronden een 2 meerderingen vanaf het midden achter?
dacht overigens dat ik twee bollen drops fabel had in groentinten, maar het bleek drops delight. wat breit dat lekker zeg!

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 14:41

Er zijn verschillende soorten kuitspieën. Als ik jou was zou ik even op Drops kijken hoe zij een spie gebreid hebben met dat materiaal. Waarschijnlijk om de zoveel naalden geminderd en dan nog zoveel cm tot de hiel. Voor jou dan dus precies omgekeerd maar dat snap je wel ;)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:02

ik zit nu toch te twijfelen. heb net de resterende bol op de weegschaal gelegd, is nog 33 gram (van de 50 zoals op het label staat). als ik dus nu met boord breien begin, zijn het wel korte sokjes, maar kan ik er 2 paar uithalen! en vind het wel lekker warme wol om er nog een paar van te hebben. en kousen gebruik ik eigenlijk niet, behalve mijn paardrijkousen. denk alleen niet dat mijn zweetvoeten bij inspanning heel bevorderlijk gaan zijn voor de levensduur van de sokken. en verder draag ik toch altijd sneakersokjes......dilemma's dilemma's dilemma's! (en vooral heel studie-ontwijkend gedrag momenteel!).

Junior2019
Berichten: 2277
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:14

ik heb bij ons een dorpje verder en ouderwets winkeltje ontdekt met veel soorten wol.Ik heb een mooie donkere kleur paars 1 bol van 100gr voor nog€3,50 dat vind ik niet duur.Nu word mijn kussen tenminste niet zoduur Nu kan het nog eens fout gaan.Maar als het lukt wil ik ook nog een kol en dan rondgebreid dat lag daar ook heel mooi.

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 17:34

Danseresje schreef:
ik zit nu toch te twijfelen. heb net de resterende bol op de weegschaal gelegd, is nog 33 gram (van de 50 zoals op het label staat). als ik dus nu met boord breien begin, zijn het wel korte sokjes, maar kan ik er 2 paar uithalen! en vind het wel lekker warme wol om er nog een paar van te hebben. en kousen gebruik ik eigenlijk niet, behalve mijn paardrijkousen. denk alleen niet dat mijn zweetvoeten bij inspanning heel bevorderlijk gaan zijn voor de levensduur van de sokken. en verder draag ik toch altijd sneakersokjes......dilemma's dilemma's dilemma's! (en vooral heel studie-ontwijkend gedrag momenteel!).

Lekker kort houden dan! Als je toch nooit kousen draagt, is het zonde. Nu kun je dus 2 paar breien. Ik draag in de winter thuis ook kousen en als het koud wordt deze winter, ook voor mijn werk. Van die dikke wol kan ik net 1 lange sok breien uit 1 bol.

Jessie: dat is zeker niet duur!!! Kun je zeker goed mee uitproberen :j

Junior2019
Berichten: 2277
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:56

het is echt nog zo n ouderwets winkeltje mensen zelf zijn ook heel ouderwets maar weten wel heel veel en liggen ook boeken met patronen
Denk niet dat ze heel veel winst maken maar ze hebben er plezier in

patpen

Berichten: 2265
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:14

Mijn "opdracht" staat op de pen! Dit patroon http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 94&lang=nl in grijs/zwart. Een knoert van een bol :=. 1 bol is genoeg voor een trui met 1225 meter :wow:. Het is wel prachtig garen, breit ook lekker. Toch maar gekozen voor het originele materiaal; ze wil graag een zwarte omslagdoek en ik kon hier geen zwart mohair in de buurt kopen.
En omdat ik nog niet genoeg sokkenwol heb, 2 bolletjes gekocht :o. Waren nu in de aanbieding, dus tja, die kan ik dan niet laten liggen. Het is tenslotte maar 1x porto :+

Mijn moeder vroeg of ik echt met die muts ging lopen >;). Leuk dat je ook even kwam! Niets mis met die muts hoor.... Die kerstmuts vond ze wel heel erg leuk maar die andere dus niet. Morgen haalt ze even die oranje en marine katoen op. En dat zou ze wel leuk vinden. Wat is er dan mis met beige :?