[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:59

S8903N schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ja dat zijn keurmerken.


Wat heeft dat dan met stoffen en motieven te maken? Snap er echt helemaal niks meer van :o?


Als je dat Googlet krijg je voorbeelden te zien, vermoed ik.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:56

Wie o wie kan mij helpen? Ik heb een hele mooie Wafelstof gevonden en wil hiermee zelf hoesjes voor kussens naaien. Ik heb onlangs al de binnenkussens besteld, maar ben totaal een leek op dit gebied. Goed om te weten is dat er géén rits in komt. Heel onhandig, maar mams moet de klus uitvoeren en is niet zo happig op ritsjes :+

Hieronder zie je de maten van de kussens. Wie kan mij de juiste maten geven voor de stof?

Afbeelding

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:04

Ik als beginner vind een rits in een kussenhoes zetten makkelijker dan een kussenhoes maken zonder rits :+

Zijn het gewoon standaard sierkussens? Stof voor 1 kant neem je gewoon 50x50 plus de naadwaarde, als je 1 cm naadwaarde neemt 52x52 dus. En dat x2 en x het aantal kussens dat je wil maken.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:57

Ja inderdaad, en dan ga ik altijd ook nog een beetje ruimer zitten dan dat. Ik bestel leuke stof meestal gewoon BAM in hele meters :') Als er geen rits in komt maak je misschien wel een flap naar binnen toe overigens, dan neem je nog 52x25 cm extra bijvoorbeeld.

Ik had nog een ander vraagje: op dit moment naai ik met een Pfaff Hobbymatic 191-1 (https://www.denaaimachineshop.nl/pfaff-hobbymatic-919-1)
Het lampje doet het echter niet meer en nu wil het voetje al voor de 4e keer niet meer vlot naar beneden. Het is op zich een fijne machine, maar ik heb natuurlijk geen ervaring met andere machines. Is het de moeite waard om dat voetje te laten repareren etc, of kan ik sowieso vrij makkelijk voor niet ál te veel geld iets behoorlijk beters krijgen? Het is een oudje namelijk :)

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:06

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weer een lena dress gemaakt deze week!

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:12

Bedankt voor jullie reacties, dat moet vast en zeker goed gaan. Wat worden de maten mét rits? Als de rits ook 50cm breed is?

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:30

Mooie Lena dress gemaakt! <3

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:40

Ik heb net een meter van de Michael miller foxwood ergens vandaan kunnen bestellen. Heel blij mee, wil er een grace jurkje van maken nadat ik die op fb zag <3

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:42

Afbeelding
Syas rib van afgelopen winter :)

Nu beginnen aan een spin dress van madeit.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:54

CairnTerrier schreef:
Bedankt voor jullie reacties, dat moet vast en zeker goed gaan. Wat worden de maten mét rits? Als de rits ook 50cm breed is?


Zou ik gewoon t zelfde nemen. Wel ergens gelezen dat wafelstof heel erg krimt in de was dus koop het ruim. Als je van plan bent de kussens ooit te gaan wassen zou ik de stof voorwassen(zou ik sowieso altijd doen), zelf doe ik stoffen voor kleding ook altijd 1x in de droger, zelfgemaakte kleding doe ik normaal niet in de droger maar voor het geval het perongeluk toch een keer erin beland.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:20

corinep schreef:
CairnTerrier schreef:
Bedankt voor jullie reacties, dat moet vast en zeker goed gaan. Wat worden de maten mét rits? Als de rits ook 50cm breed is?


Zou ik gewoon t zelfde nemen. Wel ergens gelezen dat wafelstof heel erg krimt in de was dus koop het ruim. Als je van plan bent de kussens ooit te gaan wassen zou ik de stof voorwassen(zou ik sowieso altijd doen), zelf doe ik stoffen voor kleding ook altijd 1x in de droger, zelfgemaakte kleding doe ik normaal niet in de droger maar voor het geval het perongeluk toch een keer erin beland.


+:)+ Bedankt voor je advies!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:22

Afbeelding

Deze heb ik zaterdag avond gemaakt voor een grote dino fan.
Toverstof/uv stof die toch wel erg zachte kleuren heeft. Daarom gekozen voor een zwart nep zakje en een zwart boordje


De lena dress maak ik tegenwoordig met normale mouwen. Dan zit die bij mijn meiden toch wat fijner (vooral bij de jongste, al had de oudste dat ook toen ze kleiner was)

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:51

Leuk stofje Mri!

Wat bedoel je met gewone mouwen?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:00

Dala8 schreef:
Leuk stofje Mri!

Wat bedoel je met gewone mouwen?


Lena heeft aangeknipte mouwen. Tenminste, als je de km variant maakt is het officieel aangeknipt.
Maar bij LM komt het op hetzelfde neer

Afbeelding


Ik heb (dacht ik) een ester en ebbe gepakt en daar het bovenste stukje van gebruikt. Patroon doorgeknipt op de rug zoals de lena en het daarna in elkaar gezet.

Ik lig nu al op bed. Heb een jurkje met aangepaste mouwen beneden over de stoel hangen. Zal morgen even een foto maken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:16

Wafelstof zeker voorwassen. En goed rijgen en 100.000 spelden gebruiken :)

Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:02

Afbeelding

De Elisa blouse, patroon van Etsy. Ben er echt blij mee, maar de ruches vallen weg door de drukke print.

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:14

Sheran schreef:
Ja inderdaad, en dan ga ik altijd ook nog een beetje ruimer zitten dan dat. Ik bestel leuke stof meestal gewoon BAM in hele meters :') Als er geen rits in komt maak je misschien wel een flap naar binnen toe overigens, dan neem je nog 52x25 cm extra bijvoorbeeld.

Ik had nog een ander vraagje: op dit moment naai ik met een Pfaff Hobbymatic 191-1 (https://www.denaaimachineshop.nl/pfaff-hobbymatic-919-1)
Het lampje doet het echter niet meer en nu wil het voetje al voor de 4e keer niet meer vlot naar beneden. Het is op zich een fijne machine, maar ik heb natuurlijk geen ervaring met andere machines. Is het de moeite waard om dat voetje te laten repareren etc, of kan ik sowieso vrij makkelijk voor niet ál te veel geld iets behoorlijk beters krijgen? Het is een oudje namelijk :)


Juist de oudjes zijn imo de betere- afhankelijk wat je wilt doen.
Nu weet ik niet, wat de hobby 919 alles "extra" kan - maar ik heb even gauw gespiekt en je kunt ze vanaf 200 geheel nagekeken met garantie kijken.
Wel zag ik dat ze nog geen draadinsteker of IDT heeft ( of ik heb overheen gelezen)
Mijn Tipmatic uit 1993 heb ik bij een winkel gekocht voor 250 met 2 jaar garantie.
Voor 1995 zijn Pfaffs nog echt "made in Germany" oerdegelijk ( dat zie je al aan het feit, dat de meeste, die via een winkel verkocht worden echt met garantie die deur uit gaan) en sterk.
Mijn hobbylock (cover) 4752 heb ik van mp vor 75, maar ook van een winkel waar de eigenaar oidjes oplapt. Die dan weliswaar zonder garantie maar bij ophalen een complete inleiding en uitleg gekregen.
Als je verder echt blij bent met de machine, nieuw lampje erin en eens wegbrengen voor onderhoud of informeren wat reparatie van voetje kost.
Als je wilt stuur mij een pb en ik geef je de naam/nummer door ( hij zit in Harderwijk en Nunspeet)

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:31

Even een vraagje.

Ik heb een fleece stof waar ik een jongens trui in maat 110-116 wil maken.
Heeft 1 van jullie tips welk patroon hier fijn voor is?

Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:17

De droomfabriek misschien?

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:46


Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:02

Het rekt niet natuurlijk, daar zit ik een beetje mee.
Ik zal dr sowieso boordstof op moeten gaan zetten

Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:07

De trui van de Droomfabriek zou ik dan een maat groter maken en met drukknopen in de hals.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:41

Mag ik mij melden? Ik zie dit topic nu pas.

Ik heb al jaren bezig willen zijn met een naaimachine. 2 jaar terug de naaimachine van mijn moeder geconfusqueerd en daarmee 2 jassen voor de toen nog jonge honden gemaakt. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen heb ik een mooie oude bernina gekocht die ook zwaar spul aan kan maar zit ik even met 't handje in verband vanwege een handoperatie
Ik heb wel de gordijnen in m’n nieuwe (oké woon hier nu 8 maand) woning vermaakt en kleine knutselwerkjes

Op de planning staan o.a. Halsbanden , een winterjas voor Fiet (die met de donkerblauwe softshell jas hierboven) en ook voor mijzelf kleding.

Ik kijk graag mee in de hoop wat te leren, of inspiratie op te doen door te zien wat jullie allemaal maken

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:53

Halloo! Mag ik mij hier ook melden!
Ik wil gaan beginnen met kleertjes maken voor onze aankomende baby!
Heb een beetje ervaring achter de naaimachine, ik maakte mijn fantasyfair comstums altijd zelf (met hulp van mijn moeder)

Ik heb wat leuke patronen gezien en ga binnenkort de eerste stoffen halen en met iets simpels beginnen haha!

maralyn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:36

_Juudith schreef:
Halloo! Mag ik mij hier ook melden!
Ik wil gaan beginnen met kleertjes maken voor onze aankomende baby!
Heb een beetje ervaring achter de naaimachine, ik maakte mijn fantasyfair comstums altijd zelf (met hulp van mijn moeder)

Ik heb wat leuke patronen gezien en ga binnenkort de eerste stoffen halen en met iets simpels beginnen haha!


Hallooo *\o/*

Natuurlijk vind ik dat jij je ook mag melden!!! :j


Ik ben klaar met het eerste compleet zelfgemaakte dekje!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Super super gaaf! De kleine foutjes neem ik voor lief!

Daarnaast ga ik morgen met de rest bezig! Die bies er om is echt even prutsen, maar als je eenmaal handigheid hebt?

Ben er in totaal twee en een half uur mee bezig geweest.
Maar, hoe meer ik er maak, hoe handiger ik wordt.