[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:28

Ik heb woensdag mijn laatste les gevolgd, waren met 2. Flink uit elkaar. Maar wel gelijk de laatste. Juffie heeft de lessen ook stopgezet.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:45

Ik zou graag willen helpen met maskers naaien maar kan helaas niets betekenen.
Hier bij ons op het platteland zijn de postkantoren gesloten -O-

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:34

Ik sta standby voor mijn verloskundige praktijk om eventueel te maken. Maar ook al druk zat thuis dus hou het daar even bij

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:39

Dokter01 schreef:
Ik werd door een medebokker gewezen op dit topic.

Ik in onze huisartsenpraktijk graag stoffen gezichtsmaskers gaan gebruiken. (zie mijn profiel voor het uitgebreide verhaal). Is er iemand in dit topic die mijn daar bij zou willen helpen?

Ik ben vandag voor het eerst sinds heel heel lang weer achter mijn machine gekropen maar hij liep steeds vast. Ik weet niet meer hoe ik de instellingen kan veranderen zodat hij daar mee ophoudt


heb je een patroontje of zo? ik denk dat het niet zo moeilijk is hoor...heb er nog niet over nagedacht...het ontbreekt hier met 2 kids thuis aan tijd. Maar ik denk dat ze zo te maken zijn.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:52

Alle naai facebooks overstromen van patronen. Bernina heeft er een op hin blog. FOD, Belgische RIVM, heeft er een ontwikkeld en goedgekeurd

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:01

Ik snap dat zelf maken niet zo goed. Die dingen zijn toch van speciale stof met filter en alles... dat heb je toch niet zomaar in huis :?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:12

Top keet bedankt voor het delen....moet deze week veel werken dus dat gaat het niet worden maar ik ga het toch proberen te maken...al is het er maar 1je weet maar nooit!

Dokter01
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-03-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:03

https://www.uza.be/sites/default/files/document-node-files/patroon_mondmasker.pdf?fbclid=IwAR0DdDhiSAX4b2gIaetwIBZOGfCSAlJD3X-Aabpehul47HYUiPAawJazmgw

Ik heb deze gevonden. Dit is de vorm die ik zoek.
Ik had een mooi filmpje uit Hong Kong (turorial), maar die kan ik natuurlijk nergens mee terug vinden.

Bij het filmpje moet het filter er aan de zijkant erin. Mijn assistentes moeten straks al die maskers klaar leggen voor patienten, dus het is wel fijn als er zonder teveel gedoe een filter in kan. Als je in de stof van de binnenkant in een boven en onderdeel onderverdeeld die dan een beetje overlappen dan heb je een horizontale gleuf (met overlap) waar we het filter achter zouden kunnen doen.

Dokter01
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-03-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:22

Shiloh schreef:
Ik snap dat zelf maken niet zo goed. Die dingen zijn toch van speciale stof met filter en alles... dat heb je toch niet zomaar in huis :?


Daar heb je helemaal gelijk in. De werking is dan ook anders van genaaide tegenover industriele.
Ik zal proberen of ik het uit kan leggen. Voor de duidelijk het is mijn theorie, maar in het kader van de gezondheid van mij en al mijn collega's is dit wel een baat het niet schaad niet mits goed uitgevoerd.

1. Voor zover ik lees is een FFP 1masker in principe niet goed genoeg voor het tegen houden van virussen. Dit is het wel het type masker dat wij hoofdzakelijk ter beschikking hebben.
2. Er is een groot tekort aan gezichtsmaskers. Opschalen naar FFP 2 of 3 is geen optie.
3. Huisartsenzorg kan niet oneindig worden uitgesteld en dus zal de zorg geleverd moeten worden zonder de beste FFP maskers.

Op volle capaciteit doen de huisartsen in onze praktijk ongeveer 100 consulten per dag, zien de assistentes 20-40 mensen per dag voor dingen als bloeddruk, injecties, hart-vaatrisico gesprekken. De pratkijkondersteunder GGZ doet 8 gesprekken per dag en de POH somatiek doet afhankelijk van spreekuur ongeveer 10-20 contacten op een dag.

4. We gaan alles wat telefonisch of digitaal op die manier doen. Wat je niet moet onderschatten is de meerwaarde van face-to-face contact tegenover telefonisch contact. Al die mensen die nu eenzaam zijn, die missen vooral fysiek contact, de meeste mensen hebben wel iemand waarmee ze kunnen bellen, en iedereen op dit forum heeft bokt.

5. Bewust of onbewust noemen mensen lichte klachten niet. Dat betekend eigenlijk dat je iedereen die komt moet zien als een potentiele besmettingsbron.

Als basis nemen we dus dat we niet met de beste spullen toch de meest veilige zorg willen leveren voor patienten, maar ook voor onszelf.

En dan zijn we eindelijk bij stoffen maskers....

Die draag je namelijk niet voor jezelf maar voor een anders.
Ik stel het mij zo voor. Bij binnenkomst wassen mensen hun handen/ sterilium. Met hun schone handen doen zij een mondkapje om. Door het mondkapje komen mensen niet meer aan hun neus en mond (handen blijven dus schoon) en als ze wel hoesten of niezen dan verspreiden ze de ziektekiemen niet 3 meter rondom zichzelf maar in een kleinere straal.
Bij de uitgang deponeerd de patient het mondkapje in een vuilniszak. Wij wassen alle mondkapjes op 90 graden waarna ze weer gebruikt kunnen worden. Omdat ze waarschijnlijk een dag moeten drogen denk ik dat je ze 2 dagen later pas kunt gebruiken.


Patienten zijn dus "schoner" en daarmee is de kans dat ze elkaar of ons besmetten kleiner. Niet 0, maar dat is winkelen ook niet.

Het hoeven dus ook geen prachtige mondkapjes te zijn zonder naaifouten. Het moeten er met name veel zijn -O- Ik schat dat we er minimaal 200 nodig hebben om de praktijk weer op aangepaste maar wel redelijk normaal niveau te laten draaien. Daarom ben ik met ieder mondkapje dat iemand wil naaien blij, ookal is het er 1. Dat is weer 1 patient per 2 dagen die wij veiliger kunnen zien.

Dokter01
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-03-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:25

Jes schreef:
Ik zou graag willen helpen met maskers naaien maar kan helaas niets betekenen.
Hier bij ons op het platteland zijn de postkantoren gesloten -O-


Als je nu wel tijd en zin hebt zou je ze wel kunnen maken. De postkantoren gaan wel weer open en het verzamelen van de mondkapjes is een project wat ik niet deze week voor elkaar.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:45

Jes woont in frankrijk ;)

Stoffen maskers zijn nog altijd beter dan geen

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:54


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:16


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:35

Sjee echt dames ik denk dat we ons moeten inzetten, ik heb vernomen dat er in het hart van de corona crisis echt echt alle beetjes helpen...gewoon in hartje Brabant zo dicht bij huis,beter een dan geen kapje de zorg draaiend houd ook juist voor de gewone mensen met andere zorgvragen!.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:01

Ik heb mijn naaimachine maar eens uit het stof gehaald en ben begonnen met leren naaien. Al 1 haarband gemaakt *\o/*
Weet iemand misschien waar ik goedkoop reststofjes kan vinden? Wil niet gelijk dure stoffen halen om te oefenen.

Wendy_Komen

Berichten: 6332
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:12

xU_Blinghx schreef:
Ik heb mijn naaimachine maar eens uit het stof gehaald en ben begonnen met leren naaien. Al 1 haarband gemaakt *\o/*
Weet iemand misschien waar ik goedkoop reststofjes kan vinden? Wil niet gelijk dure stoffen halen om te oefenen.

Hier heeft kwantum altijd een boel stofjes voor 3 euro de meter of iets meer / minder.

MarloesHJ

Berichten: 2479
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:14

Bij Driessen stoffen hebben ze hele goedkope stoffen online. Ook wel duurdere maar je kunt een selectie op prijs maken.

Dokter01
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-03-20
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:30

Voor iedereen die wel mondkapjes wil maken: oud beddengoed doet het vaak prima. Grote lap stof, goed te wassen. :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:36

Mijn naaimachine is stuk...... Heb geen idee waarom ie niet meewerkt :(
Dus probeer nu een soort dropoff te regelen bij de winkel voor reparatie en onderhoud

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:05

He poedersuiker. Hopen dat ze even meewerken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:11

Ja ze zijn wel open. Helaas is het parkeren echt even poedersuiker nu dus hij komt langs de straat staan, ik stop en hij haalt hem uit de auto en dan moet ik weer verder (drukke straat in Amsterdam)
Maar zal blij zijn als hij weer terug komt en weer werkt :D
Teveel projectjes om lang stil te leggen

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:12

Ik wacht op nieuwe stof en garen, rompertje 1 van de 3 is af.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:16

Ben benieuwd :D

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:39

Marco heb jij tips voor leuke jongensspullen (1,5 jaar, mt 86). Ik zie heel veel gaaf meidenspul. Voor mijn zoon heb ik nu naast de gratis patronen een tof gilet en een algemene romper (sofilantje). Verder weinig bijzonders...

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:54

Ik ga nu voor de zomer wat shirts maken en een trui, allemaal via Droomfabriek volgens mij.

Ik zoek nog een leuk patroon voor een playsuit maat 104. Keet kent meer patronen dan ik.

Foto van het rompertje plaats ik morgen!