[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:33

Nee, is een deeltijd opleiding! :) Iedere maandagavond, en dan ook nog huiswerk. Ik miste bij mijn voltijd studie het fysieke aspect; ik ben daarbij vooral bezig met denken, en dan is er aan het einde van de dag niets tastbaars. Dat frustreerde me enorm, en dat in combinatie met dat ik vaak met een stof in mijn handen stond en een idee voor een kledingstuk maar het vervolgens niet kon maken, zorgde ervoor dat ik dit erbij ben gaan doen. :j Kan volledig op m'n eigen tempo, dus als ik het even heel druk heb is het niet erg als ik er even iets minder tijd aan besteedt. Heel fijn!

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:43

Tof zeg! En nooit eerder wat ermee gedaan?

Waar doe je dit?

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:07

Nee het begon opeens! Ik was nooit zo geïnteresseerd in mode in mijn tienerjaren, totdat ik de youtuber Freddy My Love begon te volgen. Eerst precies zoals zij gaan kleden :+ , maar heb toen al snel een hele eigen stijl ontwikkeld die meer te maken had met tweed en tartan en dat oude britse en franse enzo. Veel natuurlijke tinten.

En toen begon het eigenlijk op rommelmarkten waar dan ook stoffenkramen stonden, en dan zag ik een stof en had ik meteen een idee. Of kleding die ik op paspoppen zag en dan dacht van: het zou nog zoveel mooier zijn als het zus of zo was gemaakt, of van die en die stof. Toen me toch maar gaan oriënteren in naaicursussen, maar ik kon niet vinden wat ik wilde. Ik wilde namelijk álles leren, van verschillende mouwen en kragen tot zakken en afwerkingen en smocken en borduren en tailleren, etcetera...

Toen kwam ik uiteindelijk toevallig in Amsterdam een oud stalgenootje tegen, en die ging toevallig naar de modevakschool die in hetzelfde gebouw zat als waar ik toen was. Toen even gaan kijken, en het was precies wat ik zocht. Tot m'n grote geluk zit die modevakschool door heel Nederland, dus ook in [naam]! :)


Het is dus de ensaid modevakschool, en je leert écht alles. Tot in de kleinste details word je opgeleid tot kleermaker. Daar gaan uiteraard wel heel wat jaren overheen totdat je ook echt alles kan, maar dat geduld heb ik. :j Er zijn vier boeken, en over elk boek doe je afhankelijk van je tempo ongeveer twee jaar. Ook zijn er examens die je moet doen. Echt een aanrader voor iedereen die zich erin wil verdiepen. :j

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:11

Oh klinkt wel heel tof. Ik ga dit eens onthouden...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:32

Ik heb ook les op een modevakschool. Mode op maat :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:34

Gisteren het broekje en haarband samen met mijn moeder gemaakt in een halve middag en avond. Vandaag voor het eerst alleen aan de gang gegaan en ook een broekje gemaakt. Heel simpel, maar toch de hele middag over gedaan. :') Er zit elastiek in de tailletunnel.
Afbeelding

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:18

Wat een leuk topic! Ik zou ook graag (weer) beginnen met het naaien van spullen. Alleen wil ik geen kleding maken, maar spullen voor mijn honden. Halsbanden, lijnen en dekens o.i.d.

Ik kom dus in stilte meelezen, tot dat ik ooit eens een naaimachine heb gekocht :')

secricible

Berichten: 25700
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:05

Heel gaaf stofje!

Ik zat vanmiddag naar mijn tuinbroek van by xavi te kijken en dacht "dat moet ik ook kunnen" dus denk dat dat mijn volgende projectje wordt. En heb bij mijn moeder nog een patroon van een jumpsuit zonder mouwen, lange pijpen en capuchon die ik wil maken.

Resistance, wat tof de modevakschool zeg. Heb ook even zitten kijken, misschien over paar jaar wel iets als de kleine wat ouder is want lijkt me wel heel tof!

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:58

Ik kom mij ook melden! Vanmiddag ga ik de oude naaimachine van mijn ouders ophalen en ga ik een poging doen tot het maken van broekjes voor mijn dochtertje :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:46

Succes! Je bent ook altijd welkom om samen te naaien/locken als je wilt :) heb bergen patronen :)

Afbeelding
Shirtje voor gup gemaakt :) nu kunnen ze twinnen :+

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:47

Oh ja dat lijkt mij leuk! :D eerst eens even kijken of deze naaimachine nog een beetje werkt, anders koop ik even een andere :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:57

Even :P
Dan raad ik je Los in de Veen aan ;) zat vroeger in Leimuiden

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:04

@Keet ooooh wat een leuk shirtje zeg! <3 Dat stofje is echt te schattig!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:05

Ja leuk he? Zoooo zacht. Een van de fijnste stoffen waar ik tot nu toe mee gewerkt heb :+:

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:20

Ik ga vanmiddag inderdaad naar Los om stoffen te halen. Vanmorgen is er markt in Nieuw Vennep, maar helaas zit ik deze ochtend thuis vast gekluisterd omdat ons matras geleverd word :)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:59

Wat leuk Keet!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:04

Net langs de naaiwinkel geweest. Even op weg geholpen met de onder draad op pakken want hij liep vast, maar nu thuis zelf voor het eerst de naaimachine in elkaar gezet en een test lapje genaaid. Ik ga nu het patroon printen en knippen :oo


Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:09

You go!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:46

Afbeelding

Ehmmm tsja... het broekje zelf ging heel goed, maar de boorden..... _O-
Vooral de taille boord heeft het broekje behoorlijk verpest. Boord was eigenlijk te klein waardoor ik nu een giga plooi heb gekregen :=
Ohja en nog iets wat mij nooit meer gebeurd. Patroon van de achterkant heb ik op zn kop geknipt dus heb ondersteboven panda’s! _O-

secricible

Berichten: 25700
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:58

Al doende leert men ;) je hebt het ook wel heel snel gedaan :oo
Is dit het gratis oliver patroontje? Heb al meer gelezen om een bredere tailleboord te pakken, ongeveer 80-85% van broekomtrek. Je zou de boord er nog af kunnen halen en een wijdere boord kunnen maken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:03

Jij bent snel!! :wow:
Ik had het ook los gefrunnikt denk ik, maar knap hoor!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:12

Snel gedaan zeg!
En inderdaad al doende leert men, en sommige fouten maak je gerust nog vaker (mouwen binnenste buiten vastzetten bijvoorbeeld O:) )

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:13

Oliver had ik ook issues met de boorden idd, heb ik ook ruimer gemaakt. Kreeg je een Barbie pop nog niet aan.

Heerlijke fouten, maar doe je maar 1x idd

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:34

Klopt inderdaad. Dan ligt het dus niet aan mij! := ik had al 43 cm gedaan in plaats van 38 want ik twijfelde al. Maar had dus nog groter gemogen.
Hoe kan je zo iets weer los halen? :oo

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:41

Anoniem schreef:
Klopt inderdaad. Dan ligt het dus niet aan mij! := ik had al 43 cm gedaan in plaats van 38 want ik twijfelde al. Maar had dus nog groter gemogen.
Hoe kan je zo iets weer los halen? :oo



Met zo’n tornmesje en dat is een vreselijk takkewerk!