[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:54

Mooi cadeau San :))
Ik hoop dat het makkelijk gaat, veel plezier ervan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:56

chanicha schreef:
Mooi cadeau San :))
Ik hoop dat het makkelijk gaat, veel plezier ervan.

Ik ook, heb er iig al helemaal zin in :D. Mijn schoonmoeder heeft m getest (2e hands) en zij wilde m houden, haha.

Hij is ook mooi hufter proof, want van staal/aluminium oid :).

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:36

Ohh dat zijn de beste hoor die ‘oude’ beestjes en schuiven niet zo snel en als zelfs je schoonmoeder hem wil houden zit je gebeiteld :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:38

Ja die oude zijn juist extra fijn! Mijn naaimachine komt ook uit 1963. Heerlijk ding :) En mijn eerste echt grote jurk heb ik zelfs op een trapnaaimachine gemaakt, hahaha.

Ik was BIJNA klaar met dat babybroekje. Morgen moet hij af, ik heb het super druk, was al gefrustreerd en dan breekt de naald van mijn lockmachine. Gillen :') Heb uiteraard weer niet dat schroevendraaiertje dat ik ervoor nodig heb...

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:05

Mijn eerste oudje ging kapot, mijn man dacht aan de koolborstels en die waren niet meer leverbaar.
Maar nu weer een ander oudje via mp terug gekocht en die loopt prima:)
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:47

Lekker vintage, love it <3.

Ik heb een Bernina minimatic gekregen, gemaakt in Zwitserland. Hij is bijna een halve eeuw oud, maar je ziet t er niet aan af. Mooie rode koffer erom, alle toebehoren erbij :D.

Afbeelding
Dit weekend lekker klooien.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:55

Heerlijk!
Ik heb ook jaren een oudje gehad, ding ging echt heerlijk <3 heb hem nog steeds, naast mijn nieuwere.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:56

Hier alleen maar "oudjes"
Mijn eerste is uit '58...
Bij "Lady" ben ik op dat praatje "semi-industrieël " ingetrapt, haha.

Maar was gewoon ook verliefd op.

Afbeelding

Maar wilde ook een "vrije arm" en een overlock
Beiden kwamen, weliswaar ouder maar al plastic en verschrikkelijk luid in vergelijking met Lady.
Dus weer eruit.
Toen een Pfaff 360 uit '65 voor de verzendkosten gekregen... helemaal vast.
Heeft weken gekost om die weer fit te krijgen, maar was onwijs leuk om te doen en de mechaniek te leren kennen.
Toen ging het naaien " in de kast" en heb ik nog n stuk of 15 andre oudjes weer gerestaureerd.
Is natuurlijk niet handig als je wilt leren naaien, haha

Dan kwam "Calli " en die is oersterk, niet kapot te krijgen en als er iets is... alles te vervangen.

Afbeelding

Zo jammer, deze overlocks ( uit ca '71 en bekend onder vele namen) worden vaak gewoon weggegoit.
Daarbij kunnen ze echt alles aan.

Latst but not least, heb ik alle machines eruit gedaan (behalve Lady en Calli) en mij zelf een "verzamel/restauratie-verbod opgelegd.

Alleen "Saartje" mocht noch komen, omdat ik nog een vrije arm maar wel met IDT wilde hebben

Afbeelding

Enige wat er nu nog moet komen is overvolgend weekend ritje Duitsland en een originele kast/tafel voor Saartje ophalen.

Ik ben lid in ee Duits naaimachine-forum en er worden vaker spullen via "kettingen" vervoerd.
Mijn tafel heeft nu al 600 km afgelegd en de laatse 200 doe ik dan zelf :)

Maar dan is "schluss" ( hoop ik dan maar :+ )

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:06

Ah wat een leuk cadeau, San!
Gefeliciteerd met je aanwinst. :D

Eliana, wat een beauty! <3

Ik heb een oude Husqvarna, die is ook onverwoestbaar en haast niet te tillen.
Vorig jaar heb ik een nieuwe Brother gekocht, met name voor de moderne foefjes maar die Husqvarna gaat echt niet weg.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:20

Afbeelding
Ik ben het oudje van mijn oma aan het afstoffen.

Zo even nieuwe spoeltjes halen en nieuwe naalden. Huidige naald is zo krom als een hoepel. En denk even olie.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:45

Ik ben ook weer bezig geweest. :D ik wilde al heel lang zelf een corset maken. Het ging niet allemaal perfect, maar uiteindelijk is het gelukt volgens eigen patroon en een instructiefilmpje op youtube.

Hier nog zonder kralen:
Afbeelding


En hier inmiddels met:
Afbeelding


Alle boning channels zijn inmiddels afgewerkt, maar daar heb ik even geen foto van bij de hand. :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:36

Ik was jullie even kwijt zag ik

Mooie dingen gemaakt ondertussen. Dat vossen patroon jasje ziet er erg leuk uit. Het korset hierboven is ook goed gelukt, lijkt me een moeilijke opgave als je het voor de eerste keer doet

Ik ben bezig met een puff quilt. Het is de eerste keer dus het gaat nog niet allemaal heel soepel maar je leert wat handig is en wat niet terwijl je bezig bent

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:37

Ik dacht heel simpel te beginnen met het naaien van kussen hoezen van fleece. Speciale naalden gekocht, maar krijg draad en/of transport niet goed. Stukje normale stof wat ik 3 dagen terug geprobeerd had ging super.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:02

Ik had destijds precies hetzelfde met ook een oude machine van een oma. Eerste test werkte het en daarna ook een probleem met het transport. Helaas bleek daar dat een kunststof onderdeel in het mechaniek na zoveel jaar broos was geworden en was gebroken. Dat was wel een ander merk.

Wat ik toen heb gekocht is grappig genoeg bijna gelijk aan de laatste foto van Sasja.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:24

Hhmm hoop het niet, want dan is het einde oefening. Heb geen geld om andere te kopen. :=

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:28

Iets mogelijk met 3D printen als het een kunststof onderdeel is? Mits je die kan vervangen natuurlijk.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:41

Als je een oudere machine koopt en hij komt van een particulier, vraag dan wanneer hij voor het laats voor een onderhoudsbeurt is geweest. De mijne moet binnenkort voor beurt en ik zie er tegenop want dan ben ik hem even kwijt

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:42

tamary schreef:
Iets mogelijk met 3D printen als het een kunststof onderdeel is? Mits je die kan vervangen natuurlijk.

Ken niemand met 3D printer, maar zou eerst moeten kijken wat er kapot is als die kapot is.

Villaneusjes heb niet gekocht, maar ervenis van mijn oma.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:46

Dan is het sowieso aan te raden een onderhoudsbeurt te laten doen.

Schoonmaken, oliën, afstellen en gaaaaan.

Als een machine langere tijd heeft stilgestaan is dat sowieso wel aan te raden. Zeker ook als je niet weet hoe die heeft gestaan (wellicht in een stoffig ruimte?)

Mijn "oude " machine die ik amper nog gebruik zit in een plastic doos met deksel. Stofvrij. Dat scheelt al heel veel. Zonder hoes los in een kast bewaren vs stofvrij. Das een heel verschil in de hoeveelheid benodigde onderhoudsbeurten

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:50

Netjes in de originele plastic hoes.

Naai wel met de hand dan. Vinden mijn handen en polsen niet leuk, maar is maar zo.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:06

Marcella schreef:
Villaneusjes heb niet gekocht, maar ervenis van mijn oma.



Nja zelfs dan. Kijk in een winkel krijgen ze vaak sowieso een checkup en onderhoudsbeurt voor je ze koopt. Van particulier, of dat nou gekocht is of gekregen via bijvoorbeeld erfenis, is een check sowieso aan te raden. Het heeft lang stil gestaan of wellicht al jaren geen onderhoud gehad wat een machine goed kan vernielen na verloop van tijd. Zeker de oudere die vaak nog niet niet zelfsmerend zijn.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:08

Soepblik schreef:
Ik ben ook weer bezig geweest. :D ik wilde al heel lang zelf een corset maken. Het ging niet allemaal perfect, maar uiteindelijk is het gelukt volgens eigen patroon en een instructiefilmpje op youtube.

Hier nog zonder kralen:
[ [url=m/IalRxx.jpg]Afbeelding[/url] ]


En hier inmiddels met:
[ [url=m/89qjMa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Alle boning channels zijn inmiddels afgewerkt, maar daar heb ik even geen foto van bij de hand. :)


Oh dat is gaaf!!
Dat wil ik ook ooit nog een keer kunnen :j

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:19

Afbeelding

Momenteel bezig om de achterkant er met de hand aan te naaien, duurt allemaal te lang O:)

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:19

Manou schreef:
Ik had destijds precies hetzelfde met ook een oude machine van een oma. Eerste test werkte het en daarna ook een probleem met het transport. Helaas bleek daar dat een kunststof onderdeel in het mechaniek na zoveel jaar broos was geworden en was gebroken. Dat was wel een ander merk.

Wat ik toen heb gekocht is grappig genoeg bijna gelijk aan de laatste foto van Sasja.


Dan zal het wel een Pfaff van de 11er of 12er serie geweest zijn.
Die machines op zich zijn gigantisch werkdieren maar hebben 2 "zwakke" punten:

1) ze hebben de eerste generatie plastic-tandwielen... en juist die onderaan breekt na zoveel jaar graag.
Is geen heksenwerk om te vervangen alleen willen de winkels van dag te dag meestal niet aan beginnen (verkopen dan liever een nieuwe, haha)... maar dat wiel kost bijna niets.

2) het electric-gedeelte , daar laten graag een paar contacten los.
Maar ook dat is voor bvb eel electricien geen enkel probleem.

Dus heb je men een oudje (en uiteraard ook andere leeftijden of merken) en verteld je de winkel dat ze het "niet waard" is om te laten maken... vriendelijk bedanken en gauw winkel verlaten (uiteraard met de machine,haha)
Er zijn nog zat liefhebbers en hobbyisten die graag helpen.
Plus op YouTube is bijna alles te vinden.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:55

Ik hou er ook gewoon rekening mee dat ik iets verkeerd doe hoor. Zo goed heb ik nu ook niet opgelet met de naaienles van oma. :=