[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:48

Jep, tenminste, dobbel gebruikt het kennelijk ook wel eens op ami's.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:27


lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:47

Dus eigenlijk moet ik er een aanschaffen?

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:05

Ik kom even binnenvallen... maar ik vroeg me af of iedereen hier alleen amigurumi doet of dat er ook mensen zijn die haken met bijvoorbeeld hoooked zpagetti? Want dat laatste lijkt mij ontzettend leuk! Poef.. tas.. voor om vazen en dergelijke... Dus ga morgen maar eens even op jacht daarna en naar zo'n mega haaknaald!
Heb nooit heel veel gehaakt, kan het wel en zijn zoveel makkelijke filmpjes te vinden, ideaal!
maar ben benieuwd of er hier meer zitten die dat doen!

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:59

Mijn gelukspoppetje-paard (de amerigo) is al lekker op weg, al ziet ie er niet uit als op het voorbeeld. :P
In het patroon staat iets ingewikkelds voor de manen, maar dat moet gedaan worden met brazilia. Dit heb ik niet. Heeft iemand een suggestie voor hoe ik de manen anders zou kunnen maken?
Zelf dacht ik aan draadjes door de manenkam heen trekken, maar die moet je dan op een of andere manier vastzetten aan de achterkant, anders vallen ze er natuurlijk weer uit. Het kopje+rompje is al gevuld en dicht, wat bij nader inzien misschien toch niet zo handig was. :+
Iemand een idee?

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:56

ilsemarie, bij blokker kan je nu voor 5 euro per rol dat kopen en de megahaaknaalden zag ik ook in het krantje staan, wellicht leuk om dat te proberen,

ik haak er soms mee maar het is heel zwaar haken, mij te zwaar aan de armen, dus doe het echt heel soms.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:21

Naborah schreef:
Mijn gelukspoppetje-paard (de amerigo) is al lekker op weg, al ziet ie er niet uit als op het voorbeeld. :P
In het patroon staat iets ingewikkelds voor de manen, maar dat moet gedaan worden met brazilia. Dit heb ik niet. Heeft iemand een suggestie voor hoe ik de manen anders zou kunnen maken?
Zelf dacht ik aan draadjes door de manenkam heen trekken, maar die moet je dan op een of andere manier vastzetten aan de achterkant, anders vallen ze er natuurlijk weer uit. Het kopje+rompje is al gevuld en dicht, wat bij nader inzien misschien toch niet zo handig was. :+
Iemand een idee?


Korte stukjes knippen, zegmaar 10cm per draadje, steek je haaknaald door een steek waar je een maan (enkelvoud van manen lol) wilt maken, trek een lusje op, en trek beide uiteinden door de lus heen, doe dit nog een heel aantal keer tot je een redelijk bedekte 'huid' hebt, voor het effect kun je daarna de draad nog splitsen in de kleine draadjes waaruit het is opgebouwd zodat het een beetje pluist.

edit:
plaatje gevonden:
Afbeelding

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:42

Thanks Annemiek! Daar ga ik mee aan de slag. Heb nog drie kleurtjes, blauw, roze of groen. Kan ook een combi maken, hmmmm....

Mijn paard lijkt niet op een paard, maar dat neem ik dan maar even voor lief, hihi. Na wat gepruts ook een foto (hoop dat jullie m kunnen zien) : http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0920_n.jpg

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:31

Annemiek, die ogen lol

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:27

Afbeelding
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6479_n.jpg

Nog oogjes, neusje en ophang-lusje, en dan is ze als het goed is klaar! :D *\o/*

Ik heb een Engels patroon van een armadillo (gordeldier), wat ik erg graag zou willen maken. Eerst wil ik het dan ook vertalen, maar zou het fijn vinden als iemand het dan wilt controleren (anders ga ik met het maken helemaal de mist in). Is er iemand(en) die dit dan (in stukken) zou willen controleren voor mij?

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:19

lisa_pluisje schreef:
Annemiek, die ogen lol


Lol, was random plaatje van site die ik als fav heb staan (ivm kapsels :P), niet mijn collage van foto's :)

Naborah, geen probleem hoor, ik bied me aan, ik werk sowieso grotendeels van engelse patronen, moet juist altijd extra nadenken met nederlandse patronen.

Ik heb de afgelopen week ernstig weinig gedaan door crisis bij mij thuis en zat(zit) er behoorlijk doorheen, totaal geen concentratie om te haken dus ben even in de relaxmode gegaan en haak wel wat maar alleen maar kattenspeeltjes, dan maakt het niet uit of ik verkeerd ga oid en qua vormen... als ik geen zin heb om hem af te maken doe ik het dus niet lol.
Heb al 2 ufo's nu ipv de 'geplande' vis die het zou moeten worden.
Opgevuld, kattenkruid erin gestopt en uitgetest op katlief hier en goedgekeurd, mijn kat kan het echt niet schelen of het eruit ziet als vis of als ufo zolang het maar lekker ruikt ;)
Gaan allemaal op een paar na naar een stalgenoot die als vrijwilliger voor stichting zwerfkatten amsterdam werkt en waar alles gewaardeerd wordt op dat gebied, maakt niet uit hoe het eruit ziet :P

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:21

Annemiek, alvast bedankt! Zal je vandaag waarschijnlijk al een PB'tje sturen met een stukje.
Vervelend dat het even niet lekker gaat. :(:) Super dat je voor de kattenopvang spullen maakt! Niet je eigen werk gaan afkraken, je stopt daar tijd en moeite in. Die kat kan het echt niet schelen of het een ufo of een vis is, zoals jij zelf ook al zegt.
Halen ze tijdens het spelen het kattenkruid er uit (als een soort speel/snoepjes bal) of zorgt het alleen voor een interessante geur?

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:05

Naborah schreef:
Annemiek, alvast bedankt! Zal je vandaag waarschijnlijk al een PB'tje sturen met een stukje.
Vervelend dat het even niet lekker gaat. :(:) Super dat je voor de kattenopvang spullen maakt! Niet je eigen werk gaan afkraken, je stopt daar tijd en moeite in. Die kat kan het echt niet schelen of het een ufo of een vis is, zoals jij zelf ook al zegt.
Halen ze tijdens het spelen het kattenkruid er uit (als een soort speel/snoepjes bal) of zorgt het alleen voor een interessante geur?



Het ruikt alleen interessant, ik heb al jaren deze in huis, en het is het enige waar mijn katten (nu onderhand kat) op reageert/reageren, alle andere soorten kruid/spielspray enz kijken ze niet naar om maar als ik speeltjes vul met dit spul vind ze het geweldig. Iedere andere kat waar ik het op heb getest reageert op dit kattekruid (ook als mensen zeggen 'och daar doet mijn kat niets mee lol').
Heb jaren afgespeurd naar een nieuw doosje toen de bodem in zicht begon te komen en ik het daardoor maar heel spaarzaam ging gebruiken tot ik dit voorjaar erachter kwam dat agradi het verkoopt *\o/*
Dus toen heb ik gelijk ingeslagen en een aantal doosjes gekocht, als ik zin heb flans ik een paar kattenspeeltjes in elkaar, vul ze lichtjes op (met gewoon polyfiberfill) en doe wat kruid op en rond de fiberfill zegmaar.
Als ik ze weggeef geef ik wel altijd de waarschuwing erbij dat als er iets gaat rafelen of er een gaatje ontstaat waardoor de vulling naar buiten komt het dan direct weg te gooien, want draad of vulling eten kan desastreuze gevolgen hebben.

Er valt niets uit hoor, ja misschien eens een heel klein beetje, maar katten gaan door het kruid er enorm mee knuffelen.
Mijn kat likt hem bijv helemaal af, rolt er overheen, kwijlt af en toe, kan echt een half uur helemaal in trance zijn/stoned zijn, dit kattekruid is een soort drug voor haar lol, maar katten kunnen het gewoon opeten mocht dit gebeuren, is geheel veilig.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:05

Wat is kattenkruid eigenlijk?

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:19

oh ik zie dat ik vergeten was het plaatje erbij te zetten heb een hoofd als een zeef lol
Afbeelding

Het is een gedroogd en verkruimeld plantje en zeer aantrekkelijk voor veel katten, vaak zit er een beetje kattenkruid in speeltjes van de dierenwinkel ook, staat er dan ook altijd op, wordt ook wel catnip genoemd. Klein beetje catnip in een speeltje zorgt vaak ervoor dat ze het speeltje een stuk interessanter vinden, wel heb ik het idee dat de geur op den duur wat minder wordt, paar keer goed kneden en katlief wordt weer geïnteresseerd maar meestal maak ik een nieuwe of vul ik een beetje bij (ik heb een paar speeltjes met een klittebandje dus kun je vullen, deze heb ik niet zelf gemaakt)

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:19

Ook enig idee waarom katten het zo vreselijk lekker vinden? worden ze er stoned van dan?
Ff opgezocht, ja dus :D

Katten houden van kattenkruid. Ze lijken erdoor te worden gedrogeerd. Elke kat reageert op zijn eigen manier op kattenkruid. Nadat ze de geur ervan hebben opgesnoven of van de plant hebben gegeten, rollen sommigen zich dramatisch miauwend of jankend over de grond, schurken ze tegen de plant aan of blijven ze onbeweeglijk staan met een doffe blik in de ogen. Soms bedekt het derde ooglid het oog. Kwijlen en spinnen komt ook voor. Na tien à vijftien minuten is de "betovering" verbroken.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:08

lisa_pluisje schreef:
Ook enig idee waarom katten het zo vreselijk lekker vinden? worden ze er stoned van dan?
Ff opgezocht, ja dus :D

Katten houden van kattenkruid. Ze lijken erdoor te worden gedrogeerd. Elke kat reageert op zijn eigen manier op kattenkruid. Nadat ze de geur ervan hebben opgesnoven of van de plant hebben gegeten, rollen sommigen zich dramatisch miauwend of jankend over de grond, schurken ze tegen de plant aan of blijven ze onbeweeglijk staan met een doffe blik in de ogen. Soms bedekt het derde ooglid het oog. Kwijlen en spinnen komt ook voor. Na tien à vijftien minuten is de "betovering" verbroken.


Lol ja ze worden er stoned van >.<, mijn kat reageert dus lang niet op al het kattekruid wat verkocht wordt, maar deze (plaatje) dus wel, rollen over de vloer en speeltje, aflebberen, kwijlen, en probeer hem niet af te pakken of mee te spelen want dan kun je rekenen op wat nageltjes in je hand, en inderdaad na 15 min tot 30 minuten is het over en valt ze in slaap.

Deze heb ik net in elkaar geflanst, 4 andere heb ik gisteren al op stal uitgedeeld aan diegenen met katten thuis
Afbeelding

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 09:08

Hier op het moment alleen kleine projectjes. 2koqla sleutelhangers 1 kangaroo sleutelhanger, uiltjes, rolmaatuiltje en nu bezig met een poncho. Das een grot project :)

Nietes

Berichten: 626
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Enschede

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:44

wat een super leuke dingen komen er weer voorbij.
ff voorstellen; Ik ben kelly en ben 13 jaar. Sinds ik 9 ben haak ik al (alleen herfst en winter)
nu wil ik graag voor het eerst een engels patroontje maken maar weet niet echt wat de dingen betekenen;
ch = chain
sc = single crochet
st = stitch
sl = slip
rnd = round (rond)
tog = together (samen)

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:42

Nietes schreef:
wat een super leuke dingen komen er weer voorbij.
ff voorstellen; Ik ben kelly en ben 13 jaar. Sinds ik 9 ben haak ik al (alleen herfst en winter)
nu wil ik graag voor het eerst een engels patroontje maken maar weet niet echt wat de dingen betekenen;
ch = chain
sc = single crochet
st = stitch
sl = slip
rnd = round (rond)
tog = together (samen)



ch = chain = losse
sc = single crochet = vaste
st = stitch = steek
sl = sl, deze zie je eigenlijk altijd als slst, ofwel slipstitch = halve vaste
rnd = round = ronde/toer
tog = together = samen

Afkortingen die je vaak tegen kunt komen zijn bijv:
sc2tog/scdec = single crochet 2 together/single crochet decrease = 2 vasten samenhaken ofwel minderen
1 van deze wordt vrijwel standaard gebruikt in amerikaanse patronen
inc = increase = vermeerderen
dec = decrease = verminderen
BLO = back loop only, alleen door de achterste lus haken
FLO = front loop only, alleen door de voorste lus haken
nxt = next = volgende
sk of skp = skip, 1 (steek) overslaan
FO = finish off/fasten off, afhechten

Dat zijn wel een beetje de basistermen bij amigurumi, stokjes/halve stokjes en meer ingewikkelde steken heb ik nu even niet vertaald.
Welk patroontje heb je op het oog om te maken?

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:25

Hallo! Kom ook eens even langwippen. Heb een hele tijd geleden n koosje konijn gehaakt, eerste projectje waar ik toch wel tevreden over was...maar daarna eigelijk vrij weinig meer gehaakt. Nu komt de winter eraan en met het vooruitzicht dat ik half december tot half januari n maand zonder werk zit, wilde ik het haken weer wat gaan oppakken.
Had het idee om n sjaal + muts te maken, maar wat is nu een fijn zacht garen daarvoor? Suggesties???

Nietes

Berichten: 626
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Enschede

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:53

Ik ben nu bezig met de hamster van ravelry.com
Ook ben ik bezig met de japanse terrier uit het boekje mini hondjes en katjes haken.

Bedankt voor het vertalen van die rare afkortingen

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:00

Quinette: wat mag het garen kosten?

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:20

poeh, geen idee. Niet buitensporig veel in ieder geval. Maar voor goede kwaliteit wil ik best iets meer uitgeven als gemiddeld.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:51

Ik heb vroeger wel eens gehaakt, maar zou nu dus niet meer weten hoe het moet. Heb het Amigurumi-topic eerder al gezien, en nu dan toch maar garen/wol gekocht en haaknaalden en op youtube een tutorial opgezocht voor de basisbeginselen. Denk dat ik niet het juiste garen heb genomen, want ik bak er nog vrij weinig van :+ Wat is aan te raden voor een beginner? Haaknaalden zijn 5 en 3mm.