[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoonWencke

Berichten: 5457
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:35

Dat is wel een hele leuke sjaal geworden zeg! Heb je toevallig ook een totaalbeeld?

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 13:10

silby schreef:
Meiden ik heb een probleem...
Ik heb een patroontje gekocht maar nu is die geschreven in het engels :\
ik had gehoopt dat er een symbolen patroontje bij zou zitten maar dit is dus niet het geval...
nu ben ik helemaal niet thuis in de engelse patronen,kan ik hem ergen makkelijk vertalen of kan
iemand mij helpen aan de vertaling van de steken?
Ik kom er niet echt uit.

Ik wil best een poging doen, heb meerdere patronen vertaald. (aldoende leert men, kheb het ook van een bokker geleerd en snap het nu ook)
Waar loop je op vast?

MoonWencke schreef:
Ik heb een bolletje wol gehaald bij de Wibra, en een betere haaknaald van 2,5mm en een van 3,5mm. Bij oma geweest voor de eerste basisdingetjes en nu is het vooral een kwestie van veel gaan oefenen :)

Inderdaad, en nu doen doen doen.
Met die Wibra wol zit je met je huidige naalden goed. ZOu om te oefenen beginnen met de 3.5, dat gaat net wat makkelijker, zeker als je wat vaster haakt, anders is er geen doorkomen aan ;-) Ben benieuwd! Met welk patroon ga je aan de slag?

Susanne_ schreef:
Mijn ami is ook bijna af, heb dankzij jullie de goede kant gevonden. Alleen de mond nog haken en de ogen borduren... Wel balen dat je dan voor 3 streepjes om te borduren een nieuwe bol moet kopen :P

Hmm, ik wil ook gewoon een andere kleur pakken die er leuk bij staat. Zo heb ik 1 bol, zwart met een glitter er door heen en die gebruik ik altijd voor oogjes te borduren. Door die glitter komt er net wat meer leven in het oogje.
Maar voor kleine dingetjes een nieuw bolletje... Neuh, dacht het toch niet :+
Laatst bijgewerkt door Krissis op 31-10-12 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:13

Monique, ik zal zo nog eens een nieuwe foto proberen te maken, ben niet zo goed in mezelf fotograferen :P
Het is trouwens dezelfde als die van Krissis op pagina 7, alleen dan met andere wol (haaknaald denk ik ook) en de mijne is denk ik iets korter (Wol was op en toen had ik hem even geprobeerd en vond het wel prima zo)

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 13:14

Aha, moddelletje Col. Tenminste, als je hem aan het einde aan elkaar naait. Leuk issie he!
Denk dat ik inderdaad een andere naald had, naald 12 :+ Dus die was binnen 3 uurtjes helemaal klaar, dat schiet echt erg lekker op, flink meters maken en tis weer eens wat anders.
Is trouwens ook erg leuk als je een gemalleerde wol hebt, met een mooi verloopje.

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:47

Ik had naald 10 en scheepjes Roma Big, Ook binnen 3 uurtjes af inderdaad. Hij is niet 60 inches geworden... Dan had hij ook niet in 2 keer om mijn nek gemoeten maar in 3 keer, dit is beter. Dat Roma big is trouwens wel erg fijn spul!

Voor mijn ami heb ik Scheepjes Softfun gebruikt, ook super spul vind ik! Deze hadden ze nieuw in het assortiment bij de winkel waar ik altijd heen ga, het haakt echt heerlijk! Ik heb helaas niet een winkel met een mega assortiment in de buurt, dus ben blij dat ze nu spul hebben waar ik mee overweg kan!

MoonWencke

Berichten: 5457
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:49

@Krissis; ik heb hier nu het patroon van Winston liggen, maar morgen ga ik naar de Kreadoe beurs in Utrecht en dan gaan we eens kijken of ze daar misschien nog wat leuks hebben :)

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:11

Krissis schreef:
silby schreef:
Meiden ik heb een probleem...
Ik heb een patroontje gekocht maar nu is die geschreven in het engels :\
ik had gehoopt dat er een symbolen patroontje bij zou zitten maar dit is dus niet het geval...
nu ben ik helemaal niet thuis in de engelse patronen,kan ik hem ergen makkelijk vertalen of kan
iemand mij helpen aan de vertaling van de steken?
Ik kom er niet echt uit.

Ik wil best een poging doen, heb meerdere patronen vertaald. (aldoende leert men, kheb het ook van een bokker geleerd en snap het nu ook)
Waar loop je op vast?

Vooral de vertaling denk ik :))
kom wel al een heel eind met de link van Susanne :j als ik er echt niet uit ga komen mag ik
dan alsnog een beroep op je doen??

Ben nog niet met het patroon begonnen,zit nog in de mini hondjes :')
maar zat het door te lezen en dacht gelijk OMG weet niet of ik dit ga snappen...

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:14

Gaaf je sjaal Susanne!! Dat patroon staat hier in het topic??
Wat voor wol gebruiken jullie daarvoor??

Ik heb al wat mini hondjes klaar,nu een benner sennen (ben alleen de wenkbrauwen vergeten erop te maken) bruine labrador,golden retriever en ben met een jack russel bezig...
zal binnenkort ff foto's maken!
Ben uit de ziektewet dus iets minder tijd nu om te haken :))

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:37

Ik wil dan best proberen of ik er wel uitkom, ben er niet heel goed in, maar proberen kan altijd. Welk patroon is het, misschien heeft iemand die al eens vertaald.

En met de minihondjes... ook dat komt goed hoor ;)

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:38

Silby: mooi dat je uit de ziektewet bent, hopelijk betekend dat ook dat het beter met je gaat.

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:49

Het is het patroon van Alfalfa the horse :)

Ja hoor gaat een stuk beter! vandaag ook voor het eerst weer gereden op mijn merrie...heerlijk :+:
zondag maar weer eens op mijn ruin := (daar ben ik van af gevallen en had daar een lies blessure aan over gehouden)
de blessure is nog niet helemaal verdwenen maar als ik niet te gek doe moet het goed gaan volgens de fysio...

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:51

Die heb ik ook al gemaakt. Dus dat komt goed met jou.
*edit: hier staat mijn versie.

Oef, dan en je ook hard (of ongelukkig) van je ruin gepleurd... Even rustig aan dan maar!

MoonWencke

Berichten: 5457
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:55

Ow, die ziet er ook wel ontzettend schattig uit, Marinda! Ben erg benieuwd naar jouw eindresultaat.
Fijn dat het weer een stukje beter gaat. Liesblessure klinkt behoorlijk pijnlijk!

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:59

Opzich viel de val wel mee,heb me verdraaid denk ik...
ben daarna namelijk nog gewoon opgestapt en heb nog een half uur gereden :')
maar ging wel erg pijn doen dus toen maar gestopt hihihi...

ooh die is goed geslaagd! maar wel groter of niet?

Ja pijnlijk was het wel idd...kon niet lopen,kon mezelf niet eens aankleden :')
zat echt aan huis gekluisterd...eerste week zat ik ook onder de pijnstilling en kalmeringstabletten
om me rustig te houden...de dokter kent mij langer dan vandaag :') 2x in de week fysio...
gelukkig ben ik nu weer wat mobiel en als ik een beetje oplet wat ik doe dan gaat het weer :j
kan wel nog aantal weken "last" houden maar geloof dat ik nog aardig geluk heb gehad!

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:00

nee,hij is echt super klein, past op je handpalm. Of bedoel je de tinker? :')

Hmm, klinkt inderdaad niet als een pretpakket, dus nu is het zaak lijkt me dat je nu niet ineens te veel gaat toen, toch?

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:08

Hahaha nee bedoelde idd niet de tinker :')
ooh oke,wel een sleutelhanger formaat dus!

nee klopt,hou me s'middags nog rustig...verdeel de dingen nu wat meer...
Zaterdag gaan we naar Blof ben benieuwd hoe dat gaat,heb twee pijnstillers bewaard,voor het geval dat :')

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:11


Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:17

silby schreef:
Hahaha nee bedoelde idd niet de tinker :')
ooh oke,wel een sleutelhanger formaat dus!

nee klopt,hou me s'middags nog rustig...verdeel de dingen nu wat meer...
Zaterdag gaan we naar Blof ben benieuwd hoe dat gaat,heb twee pijnstillers bewaard,voor het geval dat :')

Nou.... ik zou hem niet aan mijn sleutelbos willen hebben, daar is ie dan echt wel te groot voor!
Bløf is wel gaaf! een radio2 mijlpaal concert?

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:20

Dank je heb hem even opgeslagen nu!
Ja is idd positief hoor! Ben blij dat ik weer wat mag en kan doen,ben niet zo'n stil zitter :))

ooh daar is ie toch wel te groot voor...jammer!

Nee het is een eigen concert van hun, 20 jaar Blof :) in het ziggo dome spelen ze :j

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:52

Krisses??
Ik loop nu al vast :(

Ik had opgezocht dat hij met een 3,50/3,75 gehaakt moet worden...en met #4 Yarn? nu weet ik echt niet wat dat #4 Yarn is...maar kan ik hem bijvoorbeeld met nr.: 5 haken en met nr.: 6 draad? Of kan dat niet?
(wat overigens 100 % katoen moet zijn...maar denk dattie dan zo stijf word...kan het ook met ander materiaal)

Zo te zien zal ik wel veel hulp vragen gezien ik met materiaal halen al vastloop... :P

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:26

Anne_mieke88 schreef:
Krisses??
Ik loop nu al vast :(

Ik had opgezocht dat hij met een 3,50/3,75 gehaakt moet worden...en met #4 Yarn? nu weet ik echt niet wat dat #4 Yarn is...maar kan ik hem bijvoorbeeld met nr.: 5 haken en met nr.: 6 draad? Of kan dat niet?
(wat overigens 100 % katoen moet zijn...maar denk dattie dan zo stijf word...kan het ook met ander materiaal)

Zo te zien zal ik wel veel hulp vragen gezien ik met materiaal halen al vastloop... :P


Wat ben je aan het maken? Heb even teruggebladert maar ik heb er of overheen gelezen of je hebt Krisis persoonlijk/per pb gesproken (of je bent er al weken mee bezig? heb maar 4 pagina's teruggebladert).

Als het voor een ami is dan is het geen probleem, ik gebruik meestal een naald die 1 à 1.5 kleiner is dan de maat naald die aangegeven is op de wikkel van de wol.
Over het materiaal, tja... ligt eraan waarvoor het dus is lol, maar voor de meeste dingen kun je ook ander materiaal gebruiken, katoen heeft voor en nadelen, acryl heeft voor en nadelen, wol (mixen) heeft voor en nadelen. Mocht je het echter in de wasmachine (en droger) willen kunnen stoppen zonder al te veel rekening te moeten houden met wasvoorschriften zou ik voor katoen of acryl gaan.

Zelf ben ik momenteel met een cowl/col bezig, ik kan nl nog steeds niet super met mijn vingers overweg om strak (genoeg naar mijn zin) te kunnen haken, eerlijk gezegd begin ik het onderhand goed zat te worden aangezien het nu al bijna 3 weken geleden gebeurd is en ik er dus nog steeds 'pijn' aanheb, pijn is hierin wel relatief want ik heb het alleen bij bepaalde bewegingen en bij dingen vasthouden zoals een mok thee, dat lukt nog steeds niet :') (gister weer een beker stuk laten vallen), vreemd genoeg doet het niet erg veel 'pijn' dan maar ik lijk er te weinig kracht in te hebben zegmaar, daarnaast kan ik mijn vingers ook nog altijd niet volledig buigen, het is niet meer dik/spalken zitten niet in de weg daarvoor maar toch... ben gewoon gefrustreerd :P
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 01-11-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:29

Het is voor een Ami... ik zat zelf te denken aan een acryl wol mix...is lekker zacht en dat bepaalde wol wat ik in mijn hoofd heb vind ik een super fijn materiaal...en is nr.: 6 en dat haak ik meestal met nr.: 5...
Maakt dat dan voor het patroon niet uit?
Neem aan dattie alleen maar iets groter word? of raakt het patroon dan helemaal in de knoei...?
En is de Ami dan wel stevig genoeg om te blijven staan...of licht dat beetje aan de vulling?
Het is wel een beetje stretchy wat ik in gedachte heb..

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:40

Hoe steviger je hem opvult hoe beter hij zal kunnen staan over het algemeen, maar ook de plaatsing van de ledematen (of hoofd op lichaam) heeft daarbij invloed, dus het is goed hem eerst vast te spelden voor je de onderdelen daadwerkelijk vastnaait als je klaarbent met het haakgedeelte.
Als je polyfiberfill gebruikt (kussenvulling van de action) vul liever te strak op dan te licht want hoe meer je ami in handen is hoe beter de vulling zich verdeelt en uiteindelijk 'indeukt'.

Ik werk zelf eigenlijk alleen met acryl om de reden dat je wol dus niet altijd zomaar de wasmachine in kunt gooien (en omdat de meeste dingen die ik maak niet voor mezelf zijn heb ik niet altijd invloed op of iets gewassen moet worden op den duur of niet).
Verder haak ik strak, en toen ik wel een keer een ami met deels wol (100%) maakte heb ik meerdere malen mijn draad stuk getrokken :') , inmiddels haak ik wel iets losser hoor, maar dat was een van de eerste ami's die ik maakte lol

Voor het patroon maakt het inderdaad niet uit, je ami wordt alleen groter inderdaad, als er met verschillende haaknaalden gewerkt wordt, bij sommige patronen is dit het geval, zul je wel dezelfde 'aanpassing' moeten doen. Bijv. patroon vraagt om haaknaald 2 en haaknaald 4, dan zou jij dus haaknaald 5 en 7 moeten gebruiken om dezelde verhouding te hebben.

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:47

er word gevraagd een 3,50 en 3,75 ik denk dat ik dan voor een 5 en 4,5 ga...

Kan je later eventueel bijvullen?
bedankt voor de tip...dat word stevig opvullen...Ik ga denk ik dan ook maar voor acryl...het wol dat ik in gedacht heb is best strechy straks krijg ik een pop met een dikke buik omdat het meegeeft :=
Ik haak normale stevigheid..niet te los niet te strak..

Straks wil ik even langs de winkel...:+

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:17

ik heb hem met dikkere katoen gemaakt en naald 3.