[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 00:44

Niet dat ik het in bezit heb, maar zou hotfix iets zijn om op een ami te gebruiken?

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:28

ja ik gebruik het wel zo nu en dan, is best leuk om het op te leuken.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 11:45

Waar gebruik je die het meest voor? Is het het aanschaffen waard?

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:02

ik heb het nu even uitgeleend maar ik gebruik het van oogjes tot versiering van gehaakte cupcake doosjes, versiering jurkjes gehaakte poppetjes, ik had hem voor mijn verjaardag gekregen, ik vind het een leuk ding. en was niet heel duur. en de steentjes kosten ook geen drol.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:24

Deze heb ik gisterenavond in elkaar geflanst, met grote haaknaald en zeer dikke draad (7mm en wol waarbij 10,5/11 wordt geadviseerd, dus zeer dik), dus dat ging lekker snel. Wel is dat iets wat ik niet dagelijks moet doen lol, want ook daar krijg ik last van mijn handen van merk ik (haaknaald is zwaar in verhouding en wol stug als het zo dik is), maar ik ben erg blij met het resultaat en het is nu mijn mandje om al mijn haakspulletjes in te bewaren waarvan ik vind dat ik ze onder handbereik moet hebben tijdens het haken (wat veel meer is als ik daadwerkelijk nodig heb lol)

Afbeelding

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:41

Woaaa cool Annemiek!!

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 22:45

Ik heb ff teruggelezen Annemiek over het acryl verhaal. Bestel je dat via het net? Zag dat o.a hobbydoos ze levert.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:18

Ja ik bestel via internet inderdaad, phildar heb ik bij het wolhuis besteld, was een iets scherpere aanbieding als het nu is, maar ze zijn goedkoper als de hobbydoos, verzendkosten zijn bij beide gelijk (5 euro), echter bij het wolhuis betaal je geen verzendkosten boven de 50 euro, aangezien ik sowieso vrij veel bestelde heb ik er nog iets bijgedaan om boven die 50 euro te komen (anders had ik ws rond de 40 gezeten).
Populair (van Beijer) bestel ik via de hobbygigant, na een tip vorig jaar van dobbel :)

Beide webwinkels heb ik goede ervaringen mee, al heb ik wel eens van hobbygigant verschil in kleur gehad (verschillende kleurbadcode's), dat is voor mij niet zo'n groot probleem, echter als je bijv 8 bollen voor een trui besteld en 2 hebben een andere tint is dat natuurlijk niet netjes, ook zijn ze een keer 1 bol katoen vergeten, maar dit hebben ze na een telefoontje van mij netjes nagestuurd.

Het is wel zo dat als je ook andere dingen wilt bestellen als oogjes of catania oid, dan hebben ze dat dus nou net weer niet.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:18

ik zal eens kijken bij het wolhuis, ben wel benieuwd naar die phildar acryl, de populair haal ik inderdaad ook nog steeds bij de hobbygigant weg,
en de catania katoen haal ik bij crea mijn weg, die zit in genemuiden en daar werkt ludie, dus die kan het dan ophalen, dus geen verzendkosten.
oogjes bestel ik via etsy veel goedkoper dan de meeste NL hobbyshoppen die ze ook daar weg halen dus er wat op moeten gooien om te verdienen.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:18

De Phildar acryl is ontzettend lekker zacht, ik heb inmiddels een doos vol besteld en in huis, niet dat ik
ze al gebruik maar ik doe af en toe een doos open en dan haal ik bolletjes eruit en dan voel ik me net een kind met zijn schatkist :D
Dobbel, bij wie bestel jij de oogjes op Etsy?

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:43

http://www.etsy.com/shop/6060

oa hier, maar als je op etsy gaat zoeken vind je er nog een paar.

ben sinds gisteren begonnen aan de rups van hip en haak, heb het lijf al bijna af.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:29

Hallo dames, hier meldt zich een amigurumi-leek die het graag zou willen leren :-) Ik ben zwanger en voor als ik straks met verlof ben, lijkt dit me een hele leuke hobby :D Maar..... ik zie door de bomen het bos niet meer ;-) wat kan ik als beste aanschaffen als beginner? Gewoon een boekje kopen en obv de instructies inkopen gaan doen voor materialen? Of bestaat er zoiets als een simpel starterspakket? Alvast bedankt!

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:02

Kom je gewoon vanaf Schiedam gezellig een dagje haken hier, kopje thee, doosje bonbons :D

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:51

Woooow wat leuk !! :D

Dit lijkt me echt gaaf om te kunnen! Zou iemand mij op weg willen helpen? Mag ook via pb :)

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:05

mldevries schreef:
Hallo dames, hier meldt zich een amigurumi-leek die het graag zou willen leren :-) Ik ben zwanger en voor als ik straks met verlof ben, lijkt dit me een hele leuke hobby :D Maar..... ik zie door de bomen het bos niet meer ;-) wat kan ik als beste aanschaffen als beginner? Gewoon een boekje kopen en obv de instructies inkopen gaan doen voor materialen? Of bestaat er zoiets als een simpel starterspakket? Alvast bedankt!


Beetje afhankelijk van waar je het liefste mee werkt, ik ben begonnen met de steek/steken te leren vanaf een boekje, maar heel snel erna overgeschakeld op tutorials via internet (phototutorials en youtube filmpjes), maar ik werk standaard vanaf achter de computer, heb dan ook een laptop die lekker op de salontafel staat, daar staan al mijn patronen op (in pdf) of ik werk direct vanaf internet zelf (als patroon in pdf niet beschikbaar is), maar ik ken ook mensen die de patronen uitprinten en weer vanaf de print werken zegmaar.

Als je start met amigurumi's zou ik persoonlijk voor een haaknaald nr 2.5 gaan, daarmee kun je zowel met katoen als met acryl werken, ik maak de meeste van mijn ami's met 2.5, het kan echter zijn dat je 'later' kiest voor een 2.0 of een 3, naast de dikte van je draad kan nl ook of je strak of los haakt van invloed zijn nl, ik haak zelf behoorlijk strak (vooral met katoen).

Daarnaast heb je in eerste instantie de keus, ga ik met katoen haken of met acryl, ik ben begonnen met katoen maar werk nu grotendeels met acryl en af en toe nog met katoen.

Qua prijs kun je het zo gek maken als je wilt natuurlijk, je hebt dure/duurdere soorten katoen/acryl en goedkopere, of om het nog lastiger te maken kun je ook weer voor wolmixen/mixkatoen ed kiezen maar dan betaal je ook wat meer over het algemeen.
Ami's maak ik met katoen of 100% acryl ivm de prijs/duurzaamheid en wasbaarheid, 100% acryl en katoen kun je nl zonder problemen in de wasmachine stoppen, zelfs in de droger (geloof ik, maar dat weet ik niet zeker want die heb ik niet :P), met wol kun je dat maar beter niet doen in het normale programma of je moet juist een vervilte ami willen hebben lol.

Katoen, de naam Catania zul je vaak zien/horen vallen hier, deze wordt veel voor ami's gebruikt, is een duurdere katoensoort (2 euro-2.50 per bol afhankelijk van waar je het koopt, online is het goedkoopst maar zit je met verzendkosten, in pipoos betaal je vaak de hoofdprijs), werkt fijn, splijt niet/niet gauw, is glanskatoen.

Maar ook Katia Capri, Rio van Lammy, Phildar Coton 3 zijn redelijk vergelijkbaar in kwaliteit en onderling te combineren zonder dat je het verschil zichtbaar is, allen ook glanskatoen.

Je kunt ook bij de wibra bijv katoen halen, is goedkoper, prijs weet ik niet, is geen glanskatoen, verder kan ik daar weinig over zeggen want ik heb er nooit mee gewerkt.

De boekenvoordeel winkel hier verkoopt tegenwoordig hier ook durable katoen, ook het goedkopere segment vlgs mij, en vlgs mij geen glans, heb ik ook nooit mee gewerkt (en amper goed bekeken lol)

In acryl, op deze pagina zie je al de naam Phildar Impact 3.5 staan en Populair, dit zijn de soorten waar ik momenteel mee werk, goedkoop maar relatief goede kwaliteit tov de prijs als je het mij vraagt.
Zeeman en Wibra hebben ook een redelijk assortiment in acryl die relatief goedkoop is en goed mee te werken, Krissis werkt volgens mij daar ook mee? Ik persoonlijk vind het niet zo lekker werken maar ik heb dan ook behoorlijk gevoelige handjes op dat gebied, ik vind iets snel branderig aanvoelen en dat heb ik met Phildar/Populair niet, die zijn dan wel een tikkeltje duurder dan de goedkoopste zeeman/wibra maar dan spreken we over minder dan 50 cent per bol prijsverschil.
Phildar en Populair bestel ik altijd via internet, helaas zit de eerste mogelijkheid die ik weet om Populair te halen niet echt in de buurt, phildar heb ik nog niet naar gezocht omdat tja, via internet is het sws vaak goedkoper en door grotere hoeveelheden te bestellen druk je ook de verzendkosten.

Als beginner zou ik persoonlijk gewoon de zeeman/wibra binnenstappen en daar wat bolletjes scoren, even banketstaaf gezegd maar je eerste ami is meestal niet de mooiste :P en dat ligt niet aan het materiaal maar gewoon omdat je nog moet leren.
Haaknaalden kun je daar meestal ook vinden maar je kunt ook een duurdere aanschaffen, clover raad ik persoonlijk aan (ergonomische handgreep)

Vulling:
Ik gebruik polyfiberfill vulling, dat is vrij standaard voor ami's, je kunt deze bij de hobbywinkel halen maar je kunt ook een kussen bij de action halen voor 1.69 en deze openknippen, dat is de goedkoopste oplossing en degene die ik gebruik lol, het is nl precies hetzelfde spul.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:28

Dan heb je de haaknaalden van Pony nog niet geprobeerd Annemiek80, die zijn pas echt geweldig :7

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:37

ik vind het niet veel verschil uitmaken hoor, ik zelf vind de clover fijner, (ken de pony haaknaalden heb ze eens getest) je hebt bij de hobbygigant ook een soort clover haaknaald met een zwart handvat, die voldoet ook prima, die gebruikt mijn neef.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 23:30

Krissis schreef:
Niet dat ik het in bezit heb, maar zou hotfix iets zijn om op een ami te gebruiken?

Krijg nu niks... 1x raden wat de Lidl donderdag 27 september in de aanbieding heeft :D

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:13

Waar kan ik dat patroon van het olifantje vinden? :)

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:16

Welk olifantje?

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:20

Krissis, waar zie je dat dan staan van de lidl?

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:52

Op de Lidl site en in het krantje :j

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:03

@ Annemiek80: wow dank je! Hier kan ik echt wat mee!! Binnenkort maar eens wat supplies aanschaffen en dan kan ik los hahaha :-)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:31

Ik bedoelde die van de openingspost maar ik heb hem al gevonden! :)

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:44

Ik zag het ook staan nu, blijven die steentjes wel zitten dan?