[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:17

Ligt aan je garen :)
Denk dat 3 het meest in de buurt komt, veel goedkope garens (zeeman & wibra) kun je daarmee verwerken, maar nog liever op een 2.5.
Wat ga je maken?

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:14

Nog niets, eerst wil ik echt de basis dingen onder de knie hebben. Opzetlus lukt wel, nu nog de verschillende steken leren ;) En dan met iets simpels beginnen.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:17

dan lekker met naald 3 en een wibra-bolletje :j

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:26

Heb een bolletje wol bij een soort Wibra hier in Duitsland gekocht. Zijn alleen breigaren, dat zal denk ik ook wel minder goed helpen?

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:37

kan prima goed. Voor welke naald is het geschikt aldus de wikkel?
*is dat de KIK?*

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:12

Wilde morgen nog wel bij de Kik voorbij gaan :P Nee, deze komen weg van de T€Di. Ook van alles en nog wat te koop. Uhm, op de wikkel zie ik 2 breinaalden staan, met een haaknaald erdoor (lijkt het), en daar staat 4,5 - 5,5 bij.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:23

dan is je bolletje geschikt voor naald 4.5 - 5.0 - 5.5.
Maar das voor kleding maken. Maak je een ami, dat wordt strakker gemaakt, mag je gerust 3.5 pakken, wellicht is 3 net wat strak...

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:40

Met vijf krijg je reuze amigurumi,s, ik werk nu met 2.5, phildar 3 is erg lekker, catania is erg mooi en zo zijn er nog wel meer, lekker uitpluizen wat voor
jou het fijnste werkt.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:18

inderdaad naald 5 is groot tot zeer groot voor ami's
net als lisa en krissis haak ik eigenlijk standaard met 2.5 met de meeste ami's, als ik de draad dubbel doe (dus 2x zo dik) haak ik weer met een naald nr 4, 5 gebruik ik echt alleen voor bijv dekentjes/tassen ed

voor het wolletje wat je nu hebt zou ik dus gewoon met je 3 aan de slag gaan, zeker als het in eerste instantie gaat om steken oefenen, uitproberen etc.
Als je echt ami's wilt gaan maken zou ik persoonlijk een ander wolletje kiezen en naald, ik weet niet zo goed wat er standaard in duitsland te vinden is, maar wat bijv bij zeeman en wibra te vinden is kan prima met een 2.5 gehaakt worden, 3 kan ook, maar als beginner zijnde kan dit er voor zorgen dat de gaten in je haakwerk net te groot worden zodat je de vulling teveel kunt zien.

Ik moest even glimlachen bij het woord 'breigaren' want eigenlijk is er geen verschil tussen brei en haakgaren, met vrijwel iedere garen kun je zowel haken als breien afhankelijk van wat je bestemming is kies je de garen.
Als voorbeeld: sokkenwol gebruik je voor sokken... verrassing :P, dat is vaak een mengsel van scheerwol en acryl en vrij dun draad, hier kun je zeker ook mee haken maar omdat het behoorlijk dun is moet je ook een kleine naald gebruiken en zouden bijv ami's klein worden, wol waar 3.5-4 bij staat gebruik je daarentegen weer niet snel voor bijv sokken, anders worden je sokken behoorlijk dik en pas je amper meer in je schoenen :P

Quinette, voor mij zou het weer een beetje afhankelijk zijn met wat het doel van je sjaal en muts is, bijv. ik wil zelf ook binnenkort aan mutsen gaan beginnen, echter de bedoeling is ook dat ik ze naar stal draag, dus ze moeten goed wasbaar zijn, in mijn geval zou ik dan sneller voor acryl kiezen want dat kan ik dan in de wasmachine bij mijn normale was mikken, nadeel van acryl is wel weer dat het wat zweterig kan zijn.
Wil je echt een sjaal/omslagdoek oid maken met hele fijne draad en moet het meer een eyecatcher zijn waarbij de functionaliteit op een tweede plaats komt... dan zou ik voor een duurdere soort kiezen, lekker zacht etc, kans is dan echter groot dat je het op de hand moet wassen (en daar heb ik dus een hekel aan lol)
Katoen is niet echt een optie voor de winter denk ik zo :)

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:26

ik heb laatst een omslagdoek gehaakt van babysoft bij de zeeman weg, en eerlijk is eerlijk het resultaat was best mooi, ik heb die gehaakt met een 4.0.
kwalitijd na heel veel wassen zal wel sneller minder worden, maar goed ik heb het voor iemand gemaakt die het enkel af en toe draagt over de schouders voor bv een zomeravond die snel afkoeld. dus wordt niet dagelijks gebruikt.

amigurumi haak ik ook met 2.5 en als ik katoen gebruik dan met 2.0 ook al staat er van 3.0 tot 4.0 bv. ik pak standaart een maat kleiner als op de verpakking staat.

ik ben nu bezig ja weer met babysoft, had nog een boel over nl een sjaal te haken voor zoonlief. ik doe dat met 3.5 en dat ziet er goed uit.

ook voor een (baby) dekentje zou de babysoft best geschikt zijn, lekker met 3.5 of 4.0 afhankelijk van hoe dicht je hem wil hebben.

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:14

Bedankt voor jullie antwoord:)
Wil de sjaal en muts gewoon voor het dagelijks gebruik maken, dus hij zal wel functioneel moeten zijn. Voor op stal gebruik ik dan wel n oude sjaal, hoef ik m ook niet zovaak te wassen ;)

Zit nu zelf te denken aan Drops Andes, omdat die me lekker zacht lijkt en wat grover.
Staat bij dat die voor breinaald 9 is, maar welke haaknaald kan ik dan het beste gebruiken? Heb hier 2, 3, 5, 7 en 10 liggen.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:49

Welk patroon ga je maken? Ik neig zo naar 10.

Quinette

Berichten: 592
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: tegelen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:02

Denk niet dat ik met een patroon ga werken, wil gewoon lekker op de bank gaan zitten en rechttoe rechtaan gaan haken. Misschien vasten combineren met stokjes of iets dergelijk, al wil ik dat eerst op n stukje uitproberen. N patroontje erin is natuurlijk wel mooier, maar is me teveel priegelwerk :P
Voor de muts heb ik wel n mooi voorbeeld gezien, maar of ik me daar aan ga wagen... ben nog niet zo eigen in het haken

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:16

Heb hier een paar keer de paardjes (gelukspoppetjes) voorbij zien komen.
Mama heeft er zo 80 gemaakt gehad laatst voor doopsuiker voor onze zoon. (heb er zelf ook 5 proberen te maken, maar bij mij zagen ze er nooit hetzelfde uit, denk dat ik nog steeds ergens een steek fout deed...)
Wou persé iets met paardjes, maar moest natuurlijk wel betaalbaar blijven...
Dus zijn het sleutelhangerpaardjes geworden.
Dit zijn er een aantal (uitgestald op de babyborrel), ze hadden veeeel succes!

Afbeelding

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:41

Jij hebt echt een aardige moeder hoor, dat doet niet iedereen hetzelfde patroon 80 keer haken.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:47

Echt niet, ben gekke Henkie niet :+
Ik vond 14 dezelfde muizen en 12 uilen al genoeg

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:02

Wat leuk die paardjes!

@Annemiek; zo'n vermoeden had ik al, dat het woord 'breigaren' niets uitmaakt voor haken. Waar ik me alleen aan stoor bij de garen die ik heb gehaald, is dat het heel erg rafelig is. Eén draad bestaat uit 3 afzondelijke draden, en die rafelen zo weer uit in nog meer kleine draadjes. Dat werkt wat minder makkelijker terug.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 23:10

oef, dat is inderdaad pittig om mee te werken, ik hou er absoluut niet van. Zeker als beginner zijnde is dat best frustrerend.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:24

Neem andere wol/garen, je gaat je toch niet lopen ergeren bij een hobby?

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:25

Nee, dat was ik niet van plan ;) Dus ik ga nog op zoek naar ander garen, met de juiste dikte en een 'fijnere structuur'.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:09

Ik lees hier wel altijd mee, prachtig die amigurumi beestjes! Ik ben er al tig keer aan begonnen en na de eerste 10 alweer gestopt, het lukt me gewoon echt nog niet. Dus ben ik nu vooral maar kleedjes en zo aan het haken.

Nu wil ik graag een sprei voor op bed gaan haken en was nieuwsgierig of jullie nog een leuk patroon weten.
Ik wil de sprei uit één stuk hebben, met 2 of maximaal 3 kleuren en 2 bij 2 meter. Op deze manier haken:
Afbeelding

Heb ik veel eisen? :oo
Ik hoop dat jullie een leuk idee voor een patroon hebben, ow en dat ik m'n vraag hier mag stellen.

Als ik óóit een ami heb kunnen maken, zal ik die plaatsen. :+
Vind ze wel echt ontzettend gaaf, vooral die echte kunstwerken!!

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:35

welkom Quir!

Ik weet niet goed hoe groot de kleedjes zijn die je tot nu toe gehaakt hebt?

Dat vraag ik nl omdat ik hier, vind ik, een zeer leuke uitvergrote kussensloop heb liggen die ooit een kleed moest worden van die grootte die jij noemt :'), hij is 1 meter bij 1 meter ong. echter dat is dus al wel vanaf februari en er is nog geen volgend rondje bijgekomen lol, waar ik dus tegenaan loop met dit soort kleden is de eentonigheid nl.

Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig heeft mijn kat hem ingepikt om op te liggen, dus ik denk dat ik hem maar gewoon afhecht en als poezenkleedje gebruik lol

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:37

Mooie steken Annemiek! Doet me een beetje Zuid-Amerikaans aan :) .

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:21

Ik zou me ook suf vervelen met zo,n groot project, ik vind de ami's juist zo leuk omdat je lekker snel klaar bent.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 08:20

Ik ben ook van de kleine projectjes. Dekens brei ik liever met 3 bollen tegelijk op pen 8. Grote stappen snel thuis :+