[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:47

Electrische gum, geweldig! :D

Dankjewel lovelyfiefy :o

Dank je Eva, zulke achtergronden er bij doe ik niet vaak, ook leuk en zeker leerzaam, maar wel veel werk.


oji, Leuk dat je begonnen bent met tekenen en schilderen en succes met de zoektocht naar wat je leuk/fijn vindt om mee te werken, en lekker op zoek naar jouw stijl. En kinderlijk kan ook heel erg mooi zijn en mensen aanspreken, Zoals de naïeve kunst van Toon Tieland bijvoorbeeld.

Heel gaaf Eva!

Faelynn schreef:
Citaat:
Ik vind het goed al Faelynn en ook nog eens met paletmes. :j

Zal eens één van mijn eerste werken en wat werken door de tijd heen plaatsen, gaat jou vast hoop geven.

Ik gebruik een daglamp om ook in de avond door te kunnen schilderen. Vind het alleen met (hele) grote doeken niet zo handig, die ik heb in ieder geval, die zet je vast aan de ezel.


dankje, zou het leuk vinden wat van je eerste werken door de tijd heen te zien!
Ja zeker nu de dagen weer korter worden is een daglamp wel handig, dit doek is daar denk ik wat groot voor 80x60 maar wil denk ik hier na als deze af is wel wat verschillende stijlen gaan proberen, om eens te kijken wat bij mij past.


Ik had als kind zijnde al heel veel getekend met koolpotlood dus toen ik eind 2009 begon met schilderen had ik daar natuurlijk veel profijt van. Met kleur en verf werken was helemaal nieuw voor me.

2009, (neus en oog kloppen niet helemaal, geen ronding onderaan de kaak, wat in de hals juist wel heel erg aanwezig is, op de witte vlek na dan, dat maakt ik gewoon egaal wit. :D )
Afbeelding

Maak gelijk even een grote sprong naar 2015,
Afbeelding

2017, Hier ben ik helemaal tevreden over het kleurgebruik en diepte werking. Ook de achtergrond vind ik hier het mooist gedaan.
Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1491
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:10

Wij hadden vroeger een hele mooie doos vol kleurpotlood van Bruynzeel, mijn ouders hebben allebei gestudeerd tot leraar handvaardigheid & tekenen dus die weten wel van kwaliteit en kwijlen samen met mij mee als we bij Van Beek/Flokstra zijn :')
Maar daar tekende ik veel mee en zo ben ik begonnen met de kleurpotloden. Al wijk ik de laatste tijd veel meer naar waterverf, daarmee kan ik binnen 2 dagen klaar zijn met een tekeningen terwijl potlood zo ontiegelijk prutswerk is en al snel 2 maanden duurt

Maar dit zijn mijn oudere tekeningen, toen ik deze maakte was ik er heel trots op. Nu weet ik veel beter de correcte anatomie, al maak ik nog steeds wel fouten

Deze heb ik gemaakt toen ik 12 was
Afbeelding

Deze op m'n 13de
Afbeelding

En hier was ik 14/15
Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:32

@oji belangrijkste is dat het leuk is toch? Ik ben deze week ook pas begonnen, maar vind het heerlijk om even mijn hoofd van werk af te zetten op deze manier.

@Jis dat is voor alsnog wel heel erg goed als dat je eerste werken zijn, dat doe ik je niet na O:)

Mijn schilderij is denk ik wel af, hij is niet perfect, maar voor een eerste keer schilderen ben ik toch wel erg tevreden, en vond het ook wel een bijzondere uitdaging om alleen maar met paletmes te werken.
Achtergrond heb ik ook wat veranderd, nu nog laten drogen en dan vernis er overheen, en ik denk dat ik er een subtiele zwarte lijst omheen doe :j


Afbeelding

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:37

Vind hem voor je eerste heel goed gelukt hoor! Goede contrasten ook.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:35

Ben ik niet met je eens Faelynn, :o vind zelf dat er geen verschil zit qua kwaliteit met mijn paard en die van jou, en dan ook nog eens met een paletmes.

vikawiek schreef:
Wij hadden vroeger een hele mooie doos vol kleurpotlood van Bruynzeel, mijn ouders hebben allebei gestudeerd tot leraar handvaardigheid & tekenen dus die weten wel van kwaliteit en kwijlen samen met mij mee als we bij Van Beek/Flokstra zijn :')
Maar daar tekende ik veel mee en zo ben ik begonnen met de kleurpotloden. Al wijk ik de laatste tijd veel meer naar waterverf, daarmee kan ik binnen 2 dagen klaar zijn met een tekeningen terwijl potlood zo ontiegelijk prutswerk is en al snel 2 maanden duurt

Maar dit zijn mijn oudere tekeningen, toen ik deze maakte was ik er heel trots op. Nu weet ik veel beter de correcte anatomie, al maak ik nog steeds wel fouten

Deze heb ik gemaakt toen ik 12 was
[ [url=m/h8PmT2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze op m'n 13de
[ [url=m/daeIPL.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier was ik 14/15
[ [url=m/IkFxly.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk! Heb hier niks liggen van vroeger helaas. ;( De laatste vind ik heel tof. <3

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:59

Ahh dank jullie wel!

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:19

oji schreef:
Mag ik mij hier ook meldden?


Welkom! Leuk en gezellig dat je meedoet Oji. Laat schroom je vooral niet tegenhouden. Hier kan en mag alles en niveau maakt ook werkelijk niet uit voor je creativiteit.

Er is wel weer leven in de brouwerij. Gezellig. Nu even weinig tijd gehad voor mn werk. Vakantie en nu een operatie aan mn neus (zie er op het ogenblik uit als een cliniclown) en druk met werk, maken me even wat minder productief. Jullie gaan hard allemaal. Zie alweer heel wat moois langs komen.

Fealynn. Je mag ook echt wel trots zijn. Je hebt een heel leuk werk gemaakt!
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Als je olieverf hebt gebruikt dan moet je echt lang wachten eer je vernis kunt gebruiken. Zeker omdat je paletmes hebt gebruikt. Anders krijg je barstjes in je verf.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:22

Leuk om al die werkjes van vroeger langs te zien komen. *gaat ook op zoek naar oude werkjes*.
Mijn probleem was vooral het afmaken ervan....

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:13

Super knap Faelynn. Schilderen met alleen palletmes lijkt me heel moeilijk en om daar mee te beginnen is wel lef!

_Jis...ik vind ook je begin werken prachtig....

Hier ook deze week erg weinig tijd gehad. Hoop volgend weekend weer een beetje te kunnen tekenen/schilderen, want moet natuurlijk wel veel oefenen.

Nog een vraagje. Wil me komend weekend meer op tekenen richten. Maar toen jullie begonnen, gebruikten jullie dan andere tekeningen als voorbeeld om na te tekenen, of gewoon meteen foto's als "model"

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:16

Wat leuk is om te oefenen en goed is om je bewust te maken van contrasten (althans dat was bij mij zo) is een stilleven neer te zetten. Gewoon een fles, kannetje, appel o.i.d. en dan dat tekenen/schetsen.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:17

Citaat:
Fealynn. Je mag ook echt wel trots zijn. Je hebt een heel leuk werk gemaakt!
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Als je olieverf hebt gebruikt dan moet je echt lang wachten eer je vernis kunt gebruiken. Zeker omdat je paletmes hebt gebruikt. Anders krijg je barstjes in je verf.


Dankje! Ja ik had met schilderen ook al wel door dat je snel barsten krijgt inderdaad met dat paletmes, je verflaag is natuurlijk ook best wel snel dik met deze techniek.
Merkte ook meteen dat actionverf veel minder was betreft kwaliteit, had actionverf en goede verf, maar na klein stukje schilderen de actionverf meteen aan de kant gegooid en een goede kwaliteit gekocht van alle kleuren, wel 5x zo duur maar het verschil mag er dan ook zijn :j
Het is overigens acrylverf, geen olieverf, hoe lang zou ik dat moeten laten drogen? Heb het schilderij dinsdag echt helemaal af gemaakt, hoopte eigenlijk van het weekend te vernissen, heb afgelopen week zijdeglans vernis gekocht in een spuitbus, best spannend om eroverheen te doen.

Ben al weer na aan het denken over een nieuwe project, heb ook nog iets kleinere doeken aangeschaft, 50x50 en 50x60
Mijn opa is begin november jarig dus ik wil eigenlijks wel iets voor zijn verjaardag maken. Iemand nog leuke ideeën? Zat te denken aan een olifant bijvoorbeeld, of een hert is ook mooi, met zo'n groot gewei. Opa heeft geen eigen dieren helaas, anders had dat nog gekund, maar weet zeker dat die een wild dier ook wel mooi vind, heeft hij ook een canvas foto van hangen

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:18

Ook leuk om te leren is te kijken naar het werk van kunstenaars die je interesseren en inspireren en te kijken hoe ze kleuren en contrasten gebruiken.
Probeer eens alleen door het gebruiken van contrasten (licht en donker) tot een tekening te komen.
Dat omvat eigenlijk alles wel.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:20

Faelynn schreef:
Citaat:
Fealynn. Je mag ook echt wel trots zijn. Je hebt een heel leuk werk gemaakt!
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Als je olieverf hebt gebruikt dan moet je echt lang wachten eer je vernis kunt gebruiken. Zeker omdat je paletmes hebt gebruikt. Anders krijg je barstjes in je verf.


Dankje! Ja ik had met schilderen ook al wel door dat je snel barsten krijgt inderdaad met dat paletmes, je verflaag is natuurlijk ook best wel snel dik met deze techniek.
Merkte ook meteen dat actionverf veel minder was betreft kwaliteit, had actionverf en goede verf, maar na klein stukje schilderen de actionverf meteen aan de kant gegooid en een goede kwaliteit gekocht van alle kleuren, wel 5x zo duur maar het verschil mag er dan ook zijn :j
Het is overigens acrylverf, geen olieverf, hoe lang zou ik dat moeten laten drogen? Heb het schilderij dinsdag echt helemaal af gemaakt, hoopte eigenlijk van het weekend te vernissen, heb afgelopen week zijdeglans vernis gekocht in een spuitbus, best spannend om eroverheen te doen.


Ben al weer na aan het denken over een nieuwe project, heb ook nog iets kleinere doeken aangeschaft, 50x50 en 50x60
Mijn opa is begin november jarig dus ik wil eigenlijks wel iets voor zijn verjaardag maken. Iemand nog leuke ideeën? Zat te denken aan een olifant bijvoorbeeld, of een hert is ook mooi, met zo'n groot gewei. Opa heeft geen eigen dieren helaas, anders had dat nog gekund, maar weet zeker dat die een wild dier ook wel mooi vind, heeft hij ook een canvas foto van hangen



Dat kun je denk ik het beste even navragen in een winkel waar je de verf hebt gekocht.
Met olieverf weet ik in ieder geval al wel dat je het minstens een half jaar tot een jaar moet laten drogen eer je de vernislaag erop kunt doen. (afhankelijk van de dikte van de verflaag)

Leuke voornemens!

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:22

@ Jis: wat een prachtige kat!

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:44

oji schreef:
Super knap Faelynn. Schilderen met alleen palletmes lijkt me heel moeilijk en om daar mee te beginnen is wel lef!

_Jis...ik vind ook je begin werken prachtig....

Hier ook deze week erg weinig tijd gehad. Hoop volgend weekend weer een beetje te kunnen tekenen/schilderen, want moet natuurlijk wel veel oefenen.

Nog een vraagje. Wil me komend weekend meer op tekenen richten. Maar toen jullie begonnen, gebruikten jullie dan andere tekeningen als voorbeeld om na te tekenen, of gewoon meteen foto's als "model"


Ik ben eerst begonnen met van die tekenboeken waar ze stap voor stap een paard tekenen om zo te leren schetsen en daarna overgegaan op foto’s. De eerste leek voor geen meter, super lelijk was die, maar elke tekening was alweer beter dan die ervoor.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:37

Volgens mij gebruikte ik altijd bij realistisch tekenen foto's/plaatjes als voorbeeld.

Ik zou voor een wild dier gaan voor je opa Faelynn. :j Landschap valt vaak ook in de smaak maar moet je ook wel leuk vinden om te maken, wel heel leuk om te doen met paletmes denk ik.

Soms gaat er al na 2 maanden vernis op mijn acryl werk, wel met dunne laag.

Expressionistische werken spreken mij ook erg aan, dol op kleur, dus dat na een lange tijd weer eens aan het proberen. Een paar dagen geleden mee begonnen op een flink doek van 80x120 en nu al af yeeeh!! :D

Voorbeeld foto komt van fotograaf Amanda Melchior (_l_amanda_l_) uit het aanvragentopic

Heel benieuwd wat jullie er van vinden, jah of nah. :P

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:38

Oh dat vind ik eigenlijk wel heel gaaf :oo.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:45

Leuk San!

Het smaakt best wel naar meer, ook omdat het zo snel af was. :=

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:00

Ik heb altijd foto's nagetekend, geen tekeningen.

Ik vind je schilderij vet Jis, ook al houd ik zelf meer van realistische kunst vind ik dit qua kleur en sfeer wel heel vet

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:10

Jah.

Bedrieglijk simpel.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:18

Leuk Eva!

Ga ook mensen schilderen in deze stijl, kijken hoe dat uit pakt.

:D Bedankt Maflinger_S!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:43

Jah. Interessant kleurgebruik.
Ik merk dat ik worstel met mijn mening over (hyper) realisme. Met name het exact copieren van de referentie foto mbv bv de grid techniek. Ik ben er niet helemaal uit, ;) .

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:20

Kuggur schreef:
Jah. Interessant kleurgebruik.
Ik merk dat ik worstel met mijn mening over (hyper) realisme. Met name het exact copieren van de referentie foto mbv bv de grid techniek. Ik ben er niet helemaal uit, ;) .

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld, kun je dat uitleggen? En wat bedoel je met grid techniek?

Ik hou zelf van realistische kunst maar het moet ook weer niet zo zijn dat je niet ziet of het een foto is of een tekening/schilderij, dan had je net zo goed de foto kunnen nemen toch?

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:32

Babootje heb je een voorbeeld van zo’n tekening waarbij je alleen de contrasten neerzet?

Gaaf werk _Jis! Ik houd wel van gewaagd kleurgebruik.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:09

Leuk dat het aanspreekt!

Ik ook oji, :j probeer dat ook in realistisch werk er in te brengen.


eva1969 schreef:
Ik hou zelf van realistische kunst maar het moet ook weer niet zo zijn dat je niet ziet of het een foto is of een tekening/schilderij, dan had je net zo goed de foto kunnen nemen toch?



Eens. Vind het wel heel knap als je het niet kan onderscheiden van de foto, maar zou het niet ophangen in huis.

Zo vind ik Adriana van Zoest een mooi voorbeeld wat ik mooi realistisch vind, heel realistisch maar door het geweldige kleurgebruik toch schilderachtig. Maar ik zou zelf liever een schilderij van Jan Mankes ophangen, dikke fan van. <3 Bijna al zijn werk vind ik magisch fantastisch.