wacom

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

wacom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:41

Hee iedereen
ik hou heel erg van tekenen, daarom ben ik erover na aan het denken om een wacom te kopen.
veel weet ik er nog niet van, vandaar dit topic.
Wie kan mij wat vertellen of zo'n wacom, (ervaringen etc.)
Bedankt! Knipoog

Royallady

Berichten: 262
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Friesland

Re: wacom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:57

Op het werk heb ik 2 wacom tabletten uitgeprobeerd, een seriele versie (type weet ik zo niet) en de usb versie (type Intuos 3, A5 formaat). De eerste is weer in de kast beland, de 2e ligt op mijn bureau naast de muis.

De bedoeling van die tabletten was om eens wat anders in je hand te hebben dan 8 uur per dag te 'muizen'. Voor mijn werk maak ik technische tekeningen (met Autocad) en daar vindt ik deze apparaten niet geschikt voor.

Ook maak ik wel presentatieschetsen en doe ik aan fotobewerking met Adobe Photoshop. Hiermee bevalt de Intuos 3 veel beter dan de muis. Een probleem vindt ik de grootte van het tablet (A5), dit is te klein. Ik wil terzijnertijd de A4 of A3 versie eens gaan proberen.

Wat ik mis met de wacom (en andere merken) tabletten is de oog-hand coordinatie, iets wat ik wel heb als ik op papier teken. Ook kun je een papier snel even draaien, of er scheef voor gaan zitten, met het tablet gaat dat eigenlijk niet omdat je dan je monitor ook moet draaien.

Een mooie uitvinding is de Cintiq 21" (een tft scherm, die je plat neer kan leggen met touchscreen waarop je kan tekenen). Echter is deze heel duur (prijs is volgens mij boven de 2000,-)

Mocht je vaak photoshop of iets dergelijks gebruiken is een wacom tablet een goede keus als vervanger voor de muis, maar neem hem dan niet te klein.

Dennis

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: wacom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:15

jaa, ik heb vaker gehoord dat als je een wacom koopt je dan een wat groter formaat moet nemen, en inderdaad wat jij zegt, dat draaien lijkt me inderdaad lastig. Ik hoef het zelf niet te gebruiken voor werk ofzo, maar gewoon puur als hobby: tekenen. Is het dan niet wat overbodig?

Sarah_
Berichten: 579
Geregistreerd: 21-08-06

Re: wacom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:52

Ik heb een tekentablet wat wacom
gebruik hem niet altijd als muis
maar wel altijd met photoshop om dingen te bewerken
of te tekenen.
Ik heb een A6 formaat. Kleiner vind ik erg onhandig en groter vind ik te groot

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: wacom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:15

Ik heb thuis een A5 Wacom, op mijn werk een A4.

Ik heb hem persoonlijk liever wat kleiner, maar ik kan met beide formaten goed uit de voeten (de grote kan je ook een kleiner werkgebied geven...). Oog-hand coördinatie had ik vrij snel in mijn systeem zitten, maar ik heb ook wel eens mensen heel erg zien stuntelen met het feit dat het tablet absolute referentie heeft, in plaats van relatieve referentie zoals een muis. Toch lijkt me dat ook een kwestie van wennen.