Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 15:05

Vanmiddag heb ik uit de kringloopwinkel een grote vaas/terrarium (hij heeft geen dop) met mos erin 'gered'. Het mos is erg droevig en erg nat. Het lijkt me leuk om er zo'n ecosysteem-vaas van te maken, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Er zal meer leven in moeten, neem ik aan? Kan ik gewoon mos toevoegen? Hij is nu erg nat en drabbig...

Dit is de vaas in kwestie:
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:12

Je kan speciale extra lange pincetten kopen voor dit soort klusjes, maar wellicht werkt het ook met een lange spies of breinaald. Het dode spul kun je in ieder geval het beste eruit halen, en dan zal er inderdaad weer wat levend materiaal in moeten. Als hij echt te ver heen is dan zou je nog altijd het hele ding leeg kunnen halen/spoelen en opnieuw vullen.
Ik heb het mos in mijn ecosystemen gewoon in het bos gehaald, en heb er een paar kleine planten uit het tuincentrum bij geplaatst. Maar de bodem moet wel goed opgebouwd worden, met een waterdoorlatend materiaal op de bodem (bv hydrokorrels of steentjes), een gaasje of schapenwol, en daarop turf gemengd met koolstof.

tennan
Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 15:23

Dank je 8nnemiek! Ik zal me er eens aan gaan wagen. Misschien kan ik het beste helemaal opnieuw beginnen, ik zie zo geen hydrokorrels dus dan heeft 'ie al geen beste basis.

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:48

Het ziet er uit alsof ze ‘m hebben geprobeerd te redden met een plons water.
Mooie vondst, ben benieuwd wat je er van kan maken!

Je hebt inderdaad speciale pincetten en scharen op lengte, voor in de potten. Bij mijn ouders zit er een grote kurk op.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:59

Als je er een gesloten systeem van wilt maken dan moet je er een kurk in gaan doen later.

Te zien aan de kleur en dat jij zegt dat hij erg nat is, lijkt me deze als verloren te beschouwen. Leeg maken en opnieuw opbouwen is prima te doen. Ik heb destijds bij de Intratuin plantjes gehaald en wat mos hergebruikt van wat er nog in mijn ecosysteem leefde.

Op warme/zonnige dagen zie je condens in de vaas, dat is prima, op koudere dagen zie je dit niet. Lekker dicht laten, hier al 1.5 jaar zonder aan te komen mooi.

Op internet vind je veel tips!

tennan
Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Grote vaas/terrarium met mos weer tot leven wekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 19:35

Dank voor de reacties, ik heb er zeker wat aan!

Hebben jullie ook tips om alles eruit te krijgen? En hoe ik 'm weer schoon krijg voor een nieuwe start?

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:49

Heb je ergens een ijzerdraad liggen? Of iets als een oude BBQ spies? Stukje stroomdraad met massieve kern.. zoiets..
Als je daar een haakje aan buigt dan kun je waarschijnlijk al wel een deel van de planten eruit hengelen. En daarna zou ik gewoon een flinke klots water erin kiepen en beetje bij beetje de grond 'oplossen' en eruit spoelen. Steentjes en takjes komen dan hopelijk vanzelf mee eruit.