Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


Exitium

Berichten: 7169
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:31

foxy80 schreef:
Mijn ervaring dankzij ACC is dat wij allemaal te dicht op elkaar rijden. Ik vraag me echt af wat het voor het verkeer zou doen moest iedereen ACC rijden. Veel minder ongevallen?

Heb trouwens weinig last van voorkruipers door de ruimte van de ACC. Rij natuurlijk ook niet met klein karretje, dus dat helpt ook al denk ik. Of het is de rode kleur die zo aggressief oogt hahaha!

Dat wist ik al en daar doe ik zelf ook aan mee. Ook de nodige keren in het buitenland gereden en daar is het buiten de steden altijd een stuk beter op de weg qua afstand enzo. Daar werkt ACC dan ook een stuk fijner dan in de spits in Nederland op de A2. :+

Hier overigens wel een klein autootje. :D

xPabloBokt schreef:
Ik rij zelf op ACC maar ik erger me hier bijzonder aan. Het is ook echt niet alsof je ACC opnieuw moet inschakelen als je even gas geeft.. mensen worden er gewoon lui van :+ zeker overdag als het maar 100 is. Mensen menen namelijk (met of zonder ACC) toch wel dat ze echt niet even 10 kilometer harder mogen rijden om die vrachtwagen in te halen.. nee, dat moet précies met 100 kilometer per uur. Al dan niet op de teller wat in de werkelijkheid 95-98 km/u is. :')

Eens. Doe ik ook wel moet ik zeggen, maar dan zijn er naast me nog een paar banen vrij dus iedereen kan er makkelijk voorbij. Als ik op een tweebaans snelweg rij en het gaat te traag geef ik wel gas bij als ik dan überhaupt al op ACC rij.

Fly_high schreef:
xPabloBokt schreef:
@ikke mensen die het niet zo durven heb ik geen moeite mee tbh, zolang ze maar netjes rechts blijven.

Probleem is dat ze dat vaak niet doen. De A27 bij Gorinchem is zo'n geval. Op de Merwedebrug zijn de rijstroken smaller waardoor een vrachtwagen net genoeg ruimte heeft op de rechterstrook, maar je dus een smalle linkerstrook hebt. Ik rij daar prima met 110-120 een vrachtwagen voorbij, maar hoe vaak ik niet achter een auto heb gezeten die ook zo hard rijdt, maar voor de vrachtwagen afremt en op de linkerbaan schuin achter die vrachtwagen de brug (een goeie kilometer) over rijden...

DuoPenotti schreef:
Ik zou willen dat 130 vandaag nog terug komt. Kun je tenminste fatsoenlijk inhalen. Echte ergernis van mij die 100.
Maar harder als 103 (op navigatie) ga ik niet. Jammer dan voor wie achter me zit.
Er zal maar net een flitsers staan.

Teveel mensen zijn al gewend aan 100 rijden. Toen ik anderhalf uur geleden naar huis reed ook, ik rij dan ~135 waar je 130 mag en ben vrijwel altijd met afstand de snelste op de weg. Mensen kijken vaak ook niet meer bij het inhalen en gooien 'm gewoon met 100-110 naar links.

LWDaisy schreef:
Ik gooi er nog eentje tegenaan haha, ik vind dit wel interessant :D
Autostrade, 3 banen: wat doen we met het middenvak?

Bij mij hangt het er vanaf hoe snel ik rij. Rij ik op de ACC dan rij ik de normale snelheid en is dat op driebaans in principe rechts. Als ik doorrij ben ik vaak één van de snellere auto's op de weg en dan zit ik meestal helemaal links tenzij er een snellere auto aankomt. Middenbaan rij ik eigenlijk zelden op :+

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:36

Fitzroy schreef:
Ik probeer zuinig te rijden, dat heeft niets met niet durven rijden te maken. En aangezien je auto een stuk meer slurpt bij 130 dan 107, blijf ik ook na 19.00 uur 107 rijden. Is ook een stuk milieubewuster.




Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.

Qimm

Berichten: 15191
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:42

cp112 schreef:
Fitzroy schreef:
Ik probeer zuinig te rijden, dat heeft niets met niet durven rijden te maken. En aangezien je auto een stuk meer slurpt bij 130 dan 107, blijf ik ook na 19.00 uur 107 rijden. Is ook een stuk milieubewuster.




Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.


Arme vrachtwagenchauffeurs, die zijn dan vaak de sjaak.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:43

Fly_high schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik rij zelf op ACC maar ik erger me hier bijzonder aan. Het is ook echt niet alsof je ACC opnieuw moet inschakelen als je even gas geeft.. mensen worden er gewoon lui van :+ zeker overdag als het maar 100 is. Mensen menen namelijk (met of zonder ACC) toch wel dat ze echt niet even 10 kilometer harder mogen rijden om die vrachtwagen in te halen.. nee, dat moet précies met 100 kilometer per uur. Al dan niet op de teller wat in de werkelijkheid 95-98 km/u is. :')


Preach!

Dat is ook een van mijn grootste ergernissen op de weg :') mensen die een vrachtwagen die 89 rijdt dan heel braafjes met 98 km/u gaan inhalen want zou je maar eventjes van je ACC af moeten. ER ZIT EEN GASPEDAAL IN JE AUTO GERDA MAAK ER GEBRUIK VAN.

@ikke mensen die het niet zo durven heb ik geen moeite mee tbh, zolang ze maar netjes rechts blijven.





Ik moest hier even smakelijk om lachen _O- Gerda hahaha. Maar oooh zo de waarheid.

Rij verdorie gewoon de max snelheid en ga anders lekker op de provinciale wegen rijden als je zuinig wilt doen. Prima als je dat wilt maar het creëert enorm gevaarlijke situaties.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:46

Qimm schreef:
cp112 schreef:




Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.


Arme vrachtwagenchauffeurs, die zijn dan vaak de sjaak.




En je wilt echt niet weten hoeveel mensen er 80 rijden op de snelweg die ik dus met de vrachtwagen dan in ga halen (tenzij inhaalverbod maar ik moet toegeven dat ik daar heel soms echt lak aan heb als de baan links leeg is en er zo'n pipo voor me zit met 78km/h). En dan soms ook nog als je er naast rijd dat ze dan ineens gas gaan geven want oh ik wordt ingehaald door een vrachtwagen (geld ook als je met de trailer rijdt overigens, vaker dan zelfs).

Echt zo veel mensen zijn bang om door te rijden of zitten zich veel te veel bezig te houden met "milieu". Stront irritant en levensgevaarlijk

xPabloBokt

Berichten: 9487
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:50

Sorry, maar waar lees jij milieu? Ik rijdt met mijn eigen auto ook 110 teller, vanwege mijn portemonnee. Mijn vriend heeft een leasebak dus daar tuf ik lekker 130 mee na 19.00. Heeft niks met milieu of angst te maken.

Het is overigens ook een maximum snelheid, hè. Geen minimum of iets waar je je exact aan moet houden.

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:58

xPabloBokt schreef:
Sorry, maar waar lees jij milieu? Ik rijdt met mijn eigen auto ook 110 teller, vanwege mijn portemonnee. Mijn vriend heeft een leasebak dus daar tuf ik lekker 130 mee na 19.00. Heeft niks met milieu of angst te maken.

Het is overigens ook een maximum snelheid, hè. Geen minimum of iets waar je je exact aan moet houden.




Milieu/zuinig rijden dan beter gezegd.

Er geld wel de regel dat je niet ander verkeer in gevaar mag brengen en je kan wel degelijk beboet worden voor te langzaam rijden en bovenstaande creëren. Het zorgt daarnaast gewoon voor enorm veel ergernis en opstoppingen op de weg.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:14

LWDaisy schreef:
Ik gooi er nog eentje tegenaan haha, ik vind dit wel interessant :D
Autostrade, 3 banen: wat doen we met het middenvak?

rechts voor de vrachtwagens, midden voor de personenwagens en de linkerbaan voor de snelheidscontroles van de politie }>


NoTwixLeft schreef:
Dit is dus niet perse gericht op jou, dus de jou/je/jij is een algemeen ding in dit verhaal. En dit leer ik ook m'n leerlingen, want ik zie het zo vaak gebeuren dat mensen niet de maximale snelheid opzoeken op de meest linker rijstrook.
Milieubewust staat het laagst op de zelfreflectie van het cbr en met een reden. Dat jij 107 wilt rijden prima. Dat jij net als de rest van NL niet achter die vrachtwagen, aanhanger of wie dan ook die langzamer rijdt als jou, ook geheel begrijpelijk.
Maar ik hoop dat je dan wel ook inschat hoe hard iemand daadwerkelijk op je afkomt voor je naar links schuift.
Ligt natuurlijk ook het aantal rijstroken en of je de maximale snelheid mag rijden, maar op 2 banen naar links gaan en stug 107 blijven rijden terwijl 120/130 de max is, is gewoon niet veilig als er mensen met de max snelheid op je afkomen denderen.
Dus ff gas erop, het liefst naar de maximale snelheid als je ziet dat er iemand met (waarschijnlijk) die snelheid op je afkomt. Of toch wachten tot alle snelle Japies voorbij zijn.

Ik hoor nu weer twee dames zeggen: Mark, hoe hard ga je eigenlijk in 4-overdrive bij 4500 toeren? Mark: pak 'm beet 200km/h.
Dit naar aanleiding van te regelmatig remblokken moeten wisselen in hun rally getunde Austin Healey omdat ze op de Duitse Autobahn regelmatig vol in de ankers moesten voor de volgende "mallooot" die ging inhalen met 150km/h }>
Let wel, deze dames waren rally-profs die een deel van hun inkomen maakten met de Healey.
Die 200km/h was NIET illegaal, we hebben het hier over 30 jaar geleden, toen je in Duitsland op veel meer plekken geen snelheidsbeperking had.

Maar het principe is nog steeds actueel: kijk niet alleen wat er aan komt (een oude Healey) maar schat ook in hoe hard die rijdt in verhouding tot jouw snelheid en bovendien: WEET hoeveel power je hebt om je eventueel te voegen naar die snelheid (wat niet hetzelfde is als te hard gaan rijden!). En anders even geduld.....

NoTwixLeft schreef:
Die acc anticipeert echt heel slecht in het verkeer, wat ikke ook al goed aangeeft.
Ik denk dat 95% van de automobilisten standaard bumperkleeft. Niet omdat ze dat nu zo graag doen, maar omdat mensen niet beseffen hoeveel meter 2 seconden nu echt is. En "maar ik kan het toch bijremmen" is ook wat ik van veel mensen terug hoor. Ja... lekker joh... elke keer flink moeten remmen omdat je jezelf de tijd en ruimte niet gunt om die 2 seconden te kunnen gebruiken om na te kunnen blijven denken. Het is ook zeker een bepaalde instelling die je hier in het topic al terug ziet. Ja, ik vind het ook paasei irritant als ik netjes 2, soms 3, seconde afstand houdt en er schuift er eentje tussen. Maar ik ben niet alleen op de wereld, wil graag veilig thuis komen. Ik probeer minimaal 10 seconden voor me al dingen te zien, maar ook 10 seconden achter me al te zien wat voor idioot er op me af komt.

Waarbij de voorkant iets meer van belang is dan de achterkant, naar mijn mening. Als ik verder vooruit kan kijken, durf ik ook we iets korter op m'n voorganger te gaan zitten als dat maakt dat ik soepeler door kan rollen en het harmonica-effect kan dempen.
NoTwixLeft schreef:
Als iedereen echt goed vooruit gaat denken, mee gaat denken, minder vanuit "ikke, ikke, ikke" gaat denken en er vanuit gaat dat niemand oplet en je dus dood wilt rijden, zal dat een hoop ongelukken voorkomen. Niet al die elektronische snufjes.
De ongelukken die bijv gebeuren doordat iemand anders door rood rijdt, zouden al veel minder gebeuren als je gaat kijken voor je groen krijgt of iedereen netjes gaat stoppen en blijft staan en dat nogmaals checkt als je begint op te trekken. Ik zie dat echt weinig gebeuren door de "doorgewinterde" verkeersdeelnemers.

Ik ben bang dat dat ijdele hoop is. Men heeft te veel vertrouwen in technologie en te weinig inzicht.

Dat is hetzelfde als de hardnekkige misvatting dat 4x4 overdreven is.
Het is mij gebeurt dat ik veel te hard (120km/h) opeens een muur van water (regenbui) in reed. dat was echt binnen 25mtr van droog naar geen hand voor ogen zien! waar ik andere auto's in de problemen zag komen, gaf de Volvo geen krimp; de ABS&co (tractie- en stabiliteitscontrole) greep vol in maar de 4x4 zorgde ervoor dat ik aandrijving hielt, de auto in een rechte streep vooruit ging en zo beheerst tot een veilige snelheid kwam in zeer korte tijd.

Ik check eigenlijk altijd wel dat er gestopt wordt voor het rode licht. Soms wat nadrukkelijker dan anders maar het heeft altijd mijn aandacht.

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:41

cp112 schreef:
Fitzroy schreef:
Ik probeer zuinig te rijden, dat heeft niets met niet durven rijden te maken. En aangezien je auto een stuk meer slurpt bij 130 dan 107, blijf ik ook na 19.00 uur 107 rijden. Is ook een stuk milieubewuster.




Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.


Als ik daarmee op de rechterbaan blijf, heeft niemand er last van. Het valt mij juist op hoeveel mensen er ook ‘s avonds niet de maximum snelheid rijden. Ik ben daar echt niet de enige in. Ik rijd gewoon met het verkeer mee.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:44

Fitzroy schreef:
cp112 schreef:



Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.


Als ik daarmee op de rechterbaan blijf, heeft niemand er last van. Het valt mij juist op hoeveel mensen er ook ‘s avonds niet de maximum snelheid rijden. Ik ben daar echt niet de enige in. Ik rijd gewoon met het verkeer mee.

Met dat de max. snelheid naar 130km/h ging, nam de gemiddelde snelheid op de autosnelwegen af.....

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 23:47

En de benzine werd duurder :))

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 00:21

Geen last van gelukkig. Ik rij op prik :D

Exitium

Berichten: 7169
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 00:41

Qimm schreef:
cp112 schreef:
Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.


Arme vrachtwagenchauffeurs, die zijn dan vaak de sjaak.

Los van wel of geen boetes bij onder vmax rijden, voor een vrachtwagen is de maximale snelheid op een snelweg 80 km/h ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:30

Fitzroy schreef:
Ik probeer zuinig te rijden, dat heeft niets met niet durven rijden te maken. En aangezien je auto een stuk meer slurpt bij 130 dan 107, blijf ik ook na 19.00 uur 107 rijden. Is ook een stuk milieubewuster.

Fitzroy schreef:
cp112 schreef:

Oh ik haat dat echt :o sorry maar praktisch 30 km onder de max snelheid gaan rijden moeten ze echt gaan beboeten. Je gaat toch ook geen 70 rijden als het 100 is.


Als ik daarmee op de rechterbaan blijf, heeft niemand er last van. Het valt mij juist op hoeveel mensen er ook ‘s avonds niet de maximum snelheid rijden. Ik ben daar echt niet de enige in. Ik rijd gewoon met het verkeer mee.

Dat is ook mijn ervaring. Het meeste verkeer rijdt niet tot nauwelijks harder dan overdag. Een enkeling komt voorbij gescheurd, met, zo voelt het althans, een hogere snelheid dan de toegestane 120/130.

En juist met mijn EV rijd ik eigenlijk zelden 130, ik wil wel eens richting 110-115 gaan in de avond, maar harder zelden.
Als ik een vrachtwagen inhaal, geef ik evt wel even gas bij, zodat ik achterop rijdend verkeer, als dat er is, niet hinder.
Maar verder vind ik het zo heerlijk comfortabel rijden, 105 op mijn ACC overdag, in de avond ietsje harder, prima.

Sinds ik minder gejaagd autorijd, kom ik veel relaxter op de plaats van bestemming en het scheelt ook nog eens amper in tijd.

Paar jaar terug reden wij naar mijn ouders, met nog zeker 65 km te gaan, werden we ingehaald door mijn broer, die fors harder reed dan wij.
Tegen de tijd dat wij aan komen rijden bij mij ouders, was mijn broer de auto nog aan het parkeren, ze waren er echt nog maar nét.
Dat was voor mij een behoorlijke eye-opener, ik hoef echt nauwelijks eerder weg als ik rustiger rijdt én ik kom veel relaxter aan.

En het scheelt wel veel in de actieradius van de auto.
Mijn Ford C-max die ik reed toen de max snelheid overdag van 130 naar 100 km/h ging, ging de actieradius van rond de 600 km op een volle tank naar ruim 700.

Vind ik toch een fors verschil.

En met de EV is het helemaal duidelijk te zien wat het effect is van een wat zwaardere rechtervoet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41793
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:43

Ik heb echt hele andere ervaringen op de snelweg, ik denk dat 60% van de automobilisten harder dan 100 rijdt en een 30% 120/130. Overdag.

NoTwixLeft
Berichten: 607
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:58

@ikke achter is eigenlijk belangrijker dan voor. Zeker als het drukker wordt. Iedereen herkent de telefoon vasthoudend, scherende of make up op smerende achteropkomende bestuurder. Als ik dat soort types achter me heb, net als gewoon bumperklevende/gehaaste mensen, gaat die ruimte naar voor toe omhoog. Voor heb ik de controle over. Achter me eigenlijk helemaal niets. Dus ik zorg er dus voor dat de mensen achter dan toch maar die tijd krijgen om zelf te gaan zien dat er iets moet gebeuren.

Ik ben sinds ik instructeur ben ook echt heel anders gaan rijden. Ik was altijd zo'n gehaaste bumperklever, heel vaak geluk gehad dat het net niet mis ging. Ben niet perfect, dus zit ook echt nog wel eens ff te dichtbij :)) Maar hoe drukker het wordt, hoe meer ruimte ik om me heen wil. Daar krijg je rust van.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:48

NoTwixLeft schreef:
@ikke achter is eigenlijk belangrijker dan voor. Zeker als het drukker wordt. Iedereen herkent de telefoon vasthoudend, scherende of make up op smerende achteropkomende bestuurder. Als ik dat soort types achter me heb, net als gewoon bumperklevende/gehaaste mensen, gaat die ruimte naar voor toe omhoog. Voor heb ik de controle over. Achter me eigenlijk helemaal niets. Dus ik zorg er dus voor dat de mensen achter dan toch maar die tijd krijgen om zelf te gaan zien dat er iets moet gebeuren.

Ik ben sinds ik instructeur ben ook echt heel anders gaan rijden. Ik was altijd zo'n gehaaste bumperklever, heel vaak geluk gehad dat het net niet mis ging. Ben niet perfect, dus zit ook echt nog wel eens ff te dichtbij :)) Maar hoe drukker het wordt, hoe meer ruimte ik om me heen wil. Daar krijg je rust van.

Maar als die achterop komende beller gewoon niet kijkt, kijkt ie niet. Daar kun je heel weinig mee, behalve maken dat je weg komt. Dan check ik twee keer waar ik heen kan op een keer die bellende malloot.

Maar ook: als ik zie dat 10 auto's verderop men het anker uit gooit, probeer ik al om meer ruimte te scheppen voor me, zodat ik niet mee hoef te doen aan die harmonica.


_San87_ schreef:
Ik heb echt hele andere ervaringen op de snelweg, ik denk dat 60% van de automobilisten harder dan 100 rijdt en een 30% 120/130. Overdag.

Nee, absoluut niet mee eens. Ik ben van het doorrijdende type die de marges van z'n teller kent en gebruikt maar in verhouding ben ik degene die inhaalt en veel minder degene die ingehaald wordt.
Op basis van wat ik zie, schat ik in dat zo'n 40% met mij mee doet of nog sneller rijdt, de rest komt maar net aan die 100km/h of helemaal niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41793
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:05

Bedankt dat je t niet eens bent met mijn ervaring :D.

xPabloBokt

Berichten: 9487
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:07

Ik denk dat het ook verschilt waar in het land je zit. Wij waren laatst een weekendje in het oosten/noordoosten en daar rijden mensen echt veel relaxter dan in Brabant, hadden wij het idee.

Ik merk hier in Brabant overdag wel dat ik met GPS 105 (teller 110) vaak toch prima op de linkerbaan kan. Dan ben ik inderdaad inhalend verkeer. Met mijn eigen auto in de avond natuurlijk niet en dan let ik daar ook extra op. Met mijn vriend zijn auto (lease) rij ik gewoon 130 's avonds.

Keell94

Berichten: 4062
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:05

Ik woon in Noord Holland, 20 min van Amsterdam af en mijn ervaring hier is dat iedereen altijd haast heeft, ritsen is ook altijd een drama hier want iedereen wilt haantje de voorste zijn, stel je voor dat je ruimte over laat om een andere auto ertussen te laten ;(

Heel eerlijk, ik ben iemand die wel vaak 110 rijd overdag en 140 in de avond, niet omdat ik een snelheidsduivel ben maar omdat ik hou van doorrijden, erger me dood als ik de hele weg achter een andere auto moet zitten die net niet de maximum snelheid aantikt. Ook omdat ik graag de ruimte om me heen wil om alles goed te kunnen overzien.
Helaas al een x een ongeluk gehad dat een auto met 80 km/h bij me achterin knalde omdat mevrouw aan het bellen was achter het stuur en zij niet zat op te letten en zag dat er file vorming ontstond, tis jaren geleden maar nog steeds hou ik er niet van als een andere auto te dicht achter me rijd.

Exitium

Berichten: 7169
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:29

ikke schreef:
Maar ook: als ik zie dat 10 auto's verderop men het anker uit gooit, probeer ik al om meer ruimte te scheppen voor me, zodat ik niet mee hoef te doen aan die harmonica.

Yep, dan is het al gas loslaten zodat je snelheid verliest. De rest remt wat later en verliest meer snelheid, dus de auto's achter je merken weinig verschil dan wanneer je doorrijdt en mee remt, maar het rijdt zoveel lekkerder. Tenzij verkeer echt stil komt te staan hoef ik in die situaties meestal niet bij te remmen