Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 07:21

_San87_ schreef:
LWDaisy schreef:
Ik ben me na het openen van dit topic iets bewuster van hoe ik rij. En eerlijk: ik "bol uit" (in neutraal) en vertraag daardoor niet belachelijk snel ofzo. Ik ram dan ook niet meteen mijn voet op de rem. Volgens mij vertraag ik de boel niet echt hoor.

Ik moet eens zien of ik onze dashcam kan vinden haha, en kan filmen wat ik doe/wat dat met mijn snelheid doet. Want als ik het uitleg, klinkt het erger dan het is. Denk ik :') Of ik nu in 3de tegen 50 rij, of tegen 50 in neutraal "bol" richting een licht - ik rij nog steeds 50, ik ben nog steeds mee met het verkeer.

In zijn vrij houd je natuurlijk geen snelheid, want je staat niet in een versnelling.

Dus tenzij je een heuvel af gaat, minder je zodra de auto in vrij staat meteen vaart. En als je een heuvel af gaat, wil je juist niet in vrij.


Ik snap wat je bedoelt, maar ik doe dit uiteraard niet kilometers lang. Ik ben onderweg naar een rood licht oid als ik dit doe, en op die korte afstand vertraag je niet meteen tot een irritant slakkengangetje. Ik doe het in ieder geval niet zo ver op voorhand dat ik merkbaar vertraag volgens mij. En: onderweg naar een rood licht vertraagt iedereen wel, maar misschien niet op mijn manier manier. Ik ben nog steeds "mee" met het verkeer volgens mij.
Vandaar: ik moet de dashcam eens zoeken haha.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:28

En dan nog? De mensen achter je moeten ook wachten voor rood. :+

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:39

cp112 schreef:
Ik ben heel blij dat mijn adaptive cruise control uit kan. Wat godvergeten irritant is dat zeg.
Hij remt zo enorm ver van te voren al af dat wanneer je op de linkerbaan rijd iedereen die nog rechts zit m ervoor flikkert want er valt zo'n enorm gat tussen daar passen nog wel 6 lzv vrachtwagens tussen :Y)
Uit die troep.
.


Ja het is inderdaad wennen, die ACC rijdt volgens het boekje. Maar langs de andere kant: omdat een ander zijn beurt niet kan afwachten, moet ik toch niet de veilige remafstand overboord gooien? Wat LWDaisy zegt, je bent heus nog wel mee met het verkeer, alleen niet op 1 meter van je voorganger. Het rijdt gewoon fijner ipv optrekken-remmen-optrekken-remmen. Of dat je nu met ACC of in zijn 'vrij' doet. En het vermijdt harmonicafile.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:45

Bellatrix schreef:
Als het kan laat ik wel eerst mijn gas los. Wil zo min mogelijk remmen.

Maar ik heb mijn auto nog nooit in zijn vrij gezet tijdens het rijden. :')

Had hier nog nooit van gehoord. Ik zou het ook nooit doen, klinkt eng. :=

Nou ik ook nooit.

Ik laat hem wel uitrollen, maar wel in de versnelling!

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:14

foxy80 schreef:
Het rijdt gewoon fijner ipv optrekken-remmen-optrekken-remmen. Of dat je nu met ACC of in zijn 'vrij' doet.

Daar heb ik in drukte met ACC juist meer last van dan zonder door de ruimte die ACC laat. Daar duiken andere auto's die bijvoorbeeld een vrachtwagen in willen halen in, en als ze geen gas bijgeven gaat ACC gas loslaten of bijremmen om het gat weer groot genoeg te krijgen. Als ik handmatig rij is dat gat kleiner waardoor anderen er niet tussen gaan.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:04

Mijn ervaring dankzij ACC is dat wij allemaal te dicht op elkaar rijden. Ik vraag me echt af wat het voor het verkeer zou doen moest iedereen ACC rijden. Veel minder ongevallen?

Heb trouwens weinig last van voorkruipers door de ruimte van de ACC. Rij natuurlijk ook niet met klein karretje, dus dat helpt ook al denk ik. Of het is de rode kleur die zo aggressief oogt hahaha!

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:20

foxy80 schreef:
Mijn ervaring dankzij ACC is dat wij allemaal te dicht op elkaar rijden. Ik vraag me echt af wat het voor het verkeer zou doen moest iedereen ACC rijden. Veel minder ongevallen?

Heb trouwens weinig last van voorkruipers door de ruimte van de ACC. Rij natuurlijk ook niet met klein karretje, dus dat helpt ook al denk ik. Of het is de rode kleur die zo aggressief oogt hahaha!


Ik hou zoveel mogelijk braaf de 2 seconde regel aan maar dat vinden mensen over het algemeen toch echt te veel ruimte want ze moeten er constant een auto tussen proppen of gaan met 130 keihard zitten duwen op de linker baan :D Zal ook wel niet helpen dat ik een kleine auto heb. Die Amerikaanse trucks kan ik bijna onderdoor :+

Ik vind zelf auto’s met ACC heel irritant omdat mensen gewoonweg niet opletten en daardoor heel asociaal gaan rijden. Met een halve kilometer per uur inhalen en dat soort ongein waardoor je klem gereden word. Voor mijn gevoel is meedenken met het medeverkeer een stuk minder geworden sinds de ACC populair is.

En dan kun je zeggen eerder anticiperen, maar als ik 3 kilometer voor ik bij een vrachtwagen ben ik al links moet gaan rijden voor madam/meneer slakkeninhaal zijn zij toch echt degene die gewoon even 30 seconden een poepje gas moeten geven als ze me zo graag voorbij willen.

xPabloBokt

Berichten: 9478
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:48

Cubone schreef:
foxy80 schreef:
Mijn ervaring dankzij ACC is dat wij allemaal te dicht op elkaar rijden. Ik vraag me echt af wat het voor het verkeer zou doen moest iedereen ACC rijden. Veel minder ongevallen?

Heb trouwens weinig last van voorkruipers door de ruimte van de ACC. Rij natuurlijk ook niet met klein karretje, dus dat helpt ook al denk ik. Of het is de rode kleur die zo aggressief oogt hahaha!


Ik hou zoveel mogelijk braaf de 2 seconde regel aan maar dat vinden mensen over het algemeen toch echt te veel ruimte want ze moeten er constant een auto tussen proppen of gaan met 130 keihard zitten duwen op de linker baan :D Zal ook wel niet helpen dat ik een kleine auto heb. Die Amerikaanse trucks kan ik bijna onderdoor :+

Ik vind zelf auto’s met ACC heel irritant omdat mensen gewoonweg niet opletten en daardoor heel asociaal gaan rijden. Met een halve kilometer per uur inhalen en dat soort ongein waardoor je klem gereden word. Voor mijn gevoel is meedenken met het medeverkeer een stuk minder geworden sinds de ACC populair is.

En dan kun je zeggen eerder anticiperen, maar als ik 3 kilometer voor ik bij een vrachtwagen ben ik al links moet gaan rijden voor madam/meneer slakkeninhaal zijn zij toch echt degene die gewoon even 30 seconden een poepje gas moeten geven als ze me zo graag voorbij willen.


Ik rij zelf op ACC maar ik erger me hier bijzonder aan. Het is ook echt niet alsof je ACC opnieuw moet inschakelen als je even gas geeft.. mensen worden er gewoon lui van :+ zeker overdag als het maar 100 is. Mensen menen namelijk (met of zonder ACC) toch wel dat ze echt niet even 10 kilometer harder mogen rijden om die vrachtwagen in te halen.. nee, dat moet précies met 100 kilometer per uur. Al dan niet op de teller wat in de werkelijkheid 95-98 km/u is. :')

Ik merk zelf ook heel erg als ik de afstand groter zet dat mensen hem dan in mijn volgafstand plempen. En ik rij echt geen kleine wagen als ik die met ACC bij heb (VW T-Roc en zometeen een Skoda Octavia).

ikke

Berichten: 37631
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:05

foxy80 schreef:
Mijn ervaring dankzij ACC is dat wij allemaal te dicht op elkaar rijden. Ik vraag me echt af wat het voor het verkeer zou doen moest iedereen ACC rijden. Veel minder ongevallen?

Heb trouwens weinig last van voorkruipers door de ruimte van de ACC. Rij natuurlijk ook niet met klein karretje, dus dat helpt ook al denk ik. Of het is de rode kleur die zo aggressief oogt hahaha!

Veel meer files?

Het punt is dat ACC niet verder kijkt dan de auto voor je. Ik rijd in file-situaties ook vrij kort op m'n voorgangers, zoals bijna iedereen dat doet. Het verschil zit 'm erin dat ik zes auto's vooruit kan kijken wat daar gebeurt en daar mijn reactie op kan geven. ACC kan dat niet.....

xPabloBokt schreef:
Ik rij zelf op ACC maar ik erger me hier bijzonder aan. Het is ook echt niet alsof je ACC opnieuw moet inschakelen als je even gas geeft.. mensen worden er gewoon lui van :+ zeker overdag als het maar 100 is. Mensen menen namelijk (met of zonder ACC) toch wel dat ze echt niet even 10 kilometer harder mogen rijden om die vrachtwagen in te halen.. nee, dat moet précies met 100 kilometer per uur. Al dan niet op de teller wat in de werkelijkheid 95-98 km/u is. :')

Ik merk zelf ook heel erg als ik de afstand groter zet dat mensen hem dan in mijn volgafstand plempen. En ik rij echt geen kleine wagen als ik die met ACC bij heb (VW T-Roc en zometeen een Skoda Octavia).

Nee, het punt is dat het gros van chauffeurend NL die vrachtwagen eigenlijk helemaal niet in durft te halen!
Hoe vaak ik al gezien heb dat mensen aan 110 een vrachtwagen naderen en dan het anker uit gooien om 'm vervolgens met 95km/h te passeren......

of zoas vorige week: ik kom regelmatig bij een situatie waarbij een dubbele splitsing is en vrachtwagens dus in rechterbaan en 3e baan rijden, al naar gelang ze voorgesorteerd hebben.
Probeerde zo'n Duits merk mij op te drukken (ik reed al 120 op de teller (= ca 110 echt) maar ik reed gewoon aan hetzelfde tempo tussen twee vrachtwagens door op 2e baan, waar die schijtert dus afhaakte en achter de vrachtwagens bleef hangen.... Je zult daar achter gereden hebben....

Fly_high

Berichten: 3313
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:18

xPabloBokt schreef:
Ik rij zelf op ACC maar ik erger me hier bijzonder aan. Het is ook echt niet alsof je ACC opnieuw moet inschakelen als je even gas geeft.. mensen worden er gewoon lui van :+ zeker overdag als het maar 100 is. Mensen menen namelijk (met of zonder ACC) toch wel dat ze echt niet even 10 kilometer harder mogen rijden om die vrachtwagen in te halen.. nee, dat moet précies met 100 kilometer per uur. Al dan niet op de teller wat in de werkelijkheid 95-98 km/u is. :')


Preach!

Dat is ook een van mijn grootste ergernissen op de weg :') mensen die een vrachtwagen die 89 rijdt dan heel braafjes met 98 km/u gaan inhalen want zou je maar eventjes van je ACC af moeten. ER ZIT EEN GASPEDAAL IN JE AUTO GERDA MAAK ER GEBRUIK VAN.

@ikke mensen die het niet zo durven heb ik geen moeite mee tbh, zolang ze maar netjes rechts blijven.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:22

Mij lijkt het dat in de praktijk de grootste files nog steeds veroorzaakt worden door ongevallen (waarbij onaangepaste snelheid / onvoldoende remafstand vaak de grote boosdoener is). Als je die er al uit haalt, win je veel.

Ford heeft het trouwens getest:
https://www.drivencarguide.co.nz/news/w ... ffic-jams/

En 'eventjes' je gaspedaal toucheren om 'eventjes' fors in te halen levert je net zo goed een stevige boete op.

ikke

Berichten: 37631
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:31

Fly_high schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik rij zelf op ACC maar ik erger me hier bijzonder aan. Het is ook echt niet alsof je ACC opnieuw moet inschakelen als je even gas geeft.. mensen worden er gewoon lui van :+ zeker overdag als het maar 100 is. Mensen menen namelijk (met of zonder ACC) toch wel dat ze echt niet even 10 kilometer harder mogen rijden om die vrachtwagen in te halen.. nee, dat moet précies met 100 kilometer per uur. Al dan niet op de teller wat in de werkelijkheid 95-98 km/u is. :')


Preach!

Dat is ook een van mijn grootste ergernissen op de weg :') mensen die een vrachtwagen die 89 rijdt dan heel braafjes met 98 km/u gaan inhalen want zou je maar eventjes van je ACC af moeten. ER ZIT EEN GASPEDAAL IN JE AUTO GERDA MAAK ER GEBRUIK VAN.

@ikke mensen die het niet zo durven heb ik geen moeite mee tbh, zolang ze maar netjes rechts blijven.

Ja, maar dat is dus het punt, ze blijven niet rechts rijden......

xPabloBokt

Berichten: 9478
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:38

foxy80 schreef:
Mij lijkt het dat in de praktijk de grootste files nog steeds veroorzaakt worden door ongevallen (waarbij onaangepaste snelheid / onvoldoende remafstand vaak de grote boosdoener is). Als je die er al uit haalt, win je veel.

Ford heeft het trouwens getest:
https://www.drivencarguide.co.nz/news/w ... ffic-jams/

En 'eventjes' je gaspedaal toucheren om 'eventjes' fors in te halen levert je net zo goed een stevige boete op.


Als daar toevallig een flitspaal staat wel ja.. politie doet echt niks met een net uitgevoerde, vlotte inhaalactie als je daarna maar gewoon weer netjes de snelheid rijdt. En er zit een groot verschil in met 98 km/u inhalen of met 110. Om een vrachtwagen op een fatsoenlijke snelheid in te halen hoef je echt niet gelijk 140 te gaan rijden.

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:40

Ik rem ook altijd op de versnelling. Ik zet hem alleen af en toe in zn vrij als het licht heel lang rood blijft en ik krijg kramp in mn linkervoet :P

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:10

Ik zou willen dat 130 vandaag nog terug komt. Kun je tenminste fatsoenlijk inhalen. Echte ergernis van mij die 100.
Maar harder als 103 (op navigatie) ga ik niet. Jammer dan voor wie achter me zit.
Er zal maar net een flitsers staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:11

Flitsmeister *\o/*. Kun je veilig met 110 even een vrachtwagen inhalen.

Keell94

Berichten: 4059
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:44

JorineV schreef:
Keel94, je beschrijft het harmonica-effect (een bewezen oorzaak van filevorming), maar je wijst eigenlijk de verkeerde rijstijl aan als schuldige... Als we maximaal gas geven en dan ineens flink moeten remmen (omdat een ander met of zonder goede reden afremt) en automobilisten die achterop komen doen hetzelfde, hebben we eerder een file veroorzaakt, dan als we iets behoudender rijden en anticiperen. Geleidelijk je snelheid aanpassen aan de situatie voor je. Op een weg met 1 rijstrook, kun je bijvoorbeeld vaak beter de 3 auto's voor je in de gaten houden, dan alleen de laatste.

Eerder werd al gezegd dat de adaptive cruise control lang niet in alle situaties goed werkt. Dat heeft in mijn ogen juist met dat anticiperen en verkeersinzicht te maken. Maar gelukkig kun je als bestuurder altijd beslissen: nee dankjewel, ik ga even zelf rijden.

(Edit: lelijke typfout hersteld)


Ik zeg niet dat je pas op het allerlaatste moet remmen, ik hou evengoed ook wel afstand en laat eerst me gas los voordat ik ga remmen, maar sommige mensen beginnen wel heel vroeg daarmee dat bedoelde ik meer met dat ik het uiterst irritant vind. Op het laatst pas remmen is ook gevaarlijk, want niet iedereen houd zich aan de 1,5e auto afstand tussen de voorganger waardoor je ook weer sneller ongelukken hebt. Zijn al genoeg aso's op de weg :')

Keell94

Berichten: 4059
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:45

DuoPenotti schreef:
Ik zou willen dat 130 vandaag nog terug komt. Kun je tenminste fatsoenlijk inhalen. Echte ergernis van mij die 100.
Maar harder als 103 (op navigatie) ga ik niet. Jammer dan voor wie achter me zit.
Er zal maar net een flitsers staan.


Op de A9 mag je bij ons na 19:00 130 rijden, heerlijk! Alleen dan heb je alsnog mensen die maar 100 blijven rijden en dat is op zich prima, maar dan ook met 100 gaan inhalen, waardoor dat soms dus wel gevaarlijke situaties oplevert als jij dus wel met 130 aan komt rijden.

Ik ben iemand die graag door rijd, niet te hard maar wel gewoon lekker mee kunnen gaan in het verkeer.
Maar er zijn een hele hoop mensen die helemaal niet opletten op hun omgeving en strak hun zicht op de baan voor zich houden. Heb ook het idee dat veel mensen ook niet echt auto durven te rijden, en dan heb ik het niet alleen over de oudjes van 70+ achter het stuur :')
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 30-04-24 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:50

ja 's avonds mag het nog.
Ja dan heb je nog steeds wel van die dodo's maar toch een stuk minder.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:14

Ik probeer zuinig te rijden, dat heeft niets met niet durven rijden te maken. En aangezien je auto een stuk meer slurpt bij 130 dan 107, blijf ik ook na 19.00 uur 107 rijden. Is ook een stuk milieubewuster.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:19

_San87_ schreef:
Flitsmeister *\o/*. Kun je veilig met 110 even een vrachtwagen inhalen.

Werkt echt niet altijd helaas. Laatste boete was met "even" inhalen en net te snel zijn waardoor ik een boete had van (ik geloof) 58E. FM gaf helemaal niks aan. Je bent ook afhankelijk van (meerder) mensen die melden dat er er controle is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:41

Brainless schreef:
_San87_ schreef:
Flitsmeister *\o/*. Kun je veilig met 110 even een vrachtwagen inhalen.

Werkt echt niet altijd helaas. Laatste boete was met "even" inhalen en net te snel zijn waardoor ik een boete had van (ik geloof) 58E. FM gaf helemaal niks aan. Je bent ook afhankelijk van (meerder) mensen die melden dat er er controle is.

Dat is wel waar. Maar over het algemeen werkt de app prima.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:46

Ik ben zo iemand die niet met cruise control rijdt maar met een begrenzer. Heerlijk is dat. Volledig zelf verantwoordelijk voor alle handelingen, maar zonder het risico om even te hard te gaan. Zet 'm altijd op 104 zodat ik op de navigatie mooi 100 rij en daarmee ga ik de meeste mensen voorbij. Heel soms duw ik de auto er iets doorheen als er een auto rechts opeens besluit om mee op te trekken maar in principe rij ik dus altijd 100 waar dat mag en haal ik ook met 100 in. Ik vind dat nou zo asociaal.. Met 110 gaan lopen drukken terwijl je al op/net boven de snelheidslimiet rijdt. O:)

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 20:05

Celebi schreef:
Ik ben zo iemand die niet met cruise control rijdt maar met een begrenzer. Heerlijk is dat. Volledig zelf verantwoordelijk voor alle handelingen, maar zonder het risico om even te hard te gaan. Zet 'm altijd op 104 zodat ik op de navigatie mooi 100 rij en daarmee ga ik de meeste mensen voorbij. Heel soms duw ik de auto er iets doorheen als er een auto rechts opeens besluit om mee op te trekken maar in principe rij ik dus altijd 100 waar dat mag en haal ik ook met 100 in. Ik vind dat nou zo asociaal.. Met 110 gaan lopen drukken terwijl je al op/net boven de snelheidslimiet rijdt. O:)


Ik ben ook iemand die niet echt over de max. snelheid gaat.
Dan kan je zeggen: het is maar even, het is maar om in te halen - en dat is waar - maar het is nog steeds ook gewoon "meer dan de toegelaten snelheid". En dat mag een ander van mij willen doen, doe maar - maar ik doe niet mee. Ik schuif terug op zodra ik heb ingehaald hoor, maar het zal.. wat, 4 seconden? langer duren, die kunnen we vast wel missen :) En als je mij in de bebouwde kom persé wilt inhalen terwijl ik de max. snelheid rij, is dat geloof ik niet mijn probleem, gezien ik de max. snelheid rij..


Ik gooi er nog eentje tegenaan haha, ik vind dit wel interessant :D
Autostrade, 3 banen: wat doen we met het middenvak?

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:14

Fitzroy schreef:
Ik probeer zuinig te rijden, dat heeft niets met niet durven rijden te maken. En aangezien je auto een stuk meer slurpt bij 130 dan 107, blijf ik ook na 19.00 uur 107 rijden. Is ook een stuk milieubewuster.

Dit is dus niet perse gericht op jou, dus de jou/je/jij is een algemeen ding in dit verhaal. En dit leer ik ook m'n leerlingen, want ik zie het zo vaak gebeuren dat mensen niet de maximale snelheid opzoeken op de meest linker rijstrook.
Milieubewust staat het laagst op de zelfreflectie van het cbr en met een reden. Dat jij 107 wilt rijden prima. Dat jij net als de rest van NL niet achter die vrachtwagen, aanhanger of wie dan ook die langzamer rijdt als jou, ook geheel begrijpelijk.
Maar ik hoop dat je dan wel ook inschat hoe hard iemand daadwerkelijk op je afkomt voor je naar links schuift.
Ligt natuurlijk ook het aantal rijstroken en of je de maximale snelheid mag rijden, maar op 2 banen naar links gaan en stug 107 blijven rijden terwijl 120/130 de max is, is gewoon niet veilig als er mensen met de max snelheid op je afkomen denderen.
Dus ff gas erop, het liefst naar de maximale snelheid als je ziet dat er iemand met (waarschijnlijk) die snelheid op je afkomt. Of toch wachten tot alle snelle Japies voorbij zijn.

Die acc anticipeert echt heel slecht in het verkeer, wat ikke ook al goed aangeeft.
Ik denk dat 95% van de automobilisten standaard bumperkleeft. Niet omdat ze dat nu zo graag doen, maar omdat mensen niet beseffen hoeveel meter 2 seconden nu echt is. En "maar ik kan het toch bijremmen" is ook wat ik van veel mensen terug hoor. Ja... lekker joh... elke keer flink moeten remmen omdat je jezelf de tijd en ruimte niet gunt om die 2 seconden te kunnen gebruiken om na te kunnen blijven denken. Het is ook zeker een bepaalde instelling die je hier in het topic al terug ziet. Ja, ik vind het ook paasei irritant als ik netjes 2, soms 3, seconde afstand houdt en er schuift er eentje tussen. Maar ik ben niet alleen op de wereld, wil graag veilig thuis komen. Ik probeer minimaal 10 seconden voor me al dingen te zien, maar ook 10 seconden achter me al te zien wat voor idioot er op me af komt.

Als iedereen echt goed vooruit gaat denken, mee gaat denken, minder vanuit "ikke, ikke, ikke" gaat denken en er vanuit gaat dat niemand oplet en je dus dood wilt rijden, zal dat een hoop ongelukken voorkomen. Niet al die elektronische snufjes.
De ongelukken die bijv gebeuren doordat iemand anders door rood rijdt, zouden al veel minder gebeuren als je gaat kijken voor je groen krijgt of iedereen netjes gaat stoppen en blijft staan en dat nogmaals checkt als je begint op te trekken. Ik zie dat echt weinig gebeuren door de "doorgewinterde" verkeersdeelnemers.