Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 20:09

Hoi,

ik loop al jaren te bekvechten met mijn vriend, en wil het nu eindelijk wel eens weten haha.
Leeftijd speelt denk ik wel een rol, ik ben van '89, mijn vriend is van '75.

Goed, het discussiepunt: ik laat mijn auto vaak bollen in neutraal.
Stel, ik ben onderweg naar een licht, en het is rood. Dan schakel ik van bijvoorbeeld 4de naar neutraal. Tegen dat ik aan het licht ben, zie ik wel wat ik moet doen. Is het nog steeds rood? Rustig remmen tot stilstand. En dan bedoel ik ook echt rustig, ik ga niet van 70 naar 0 ofzo. Ik begin hier "op tijd" aan, zegmaar. Is het ondertussen groen? Dan check ik hoeveel ik ondertussen nog rij, en schakel ik van neutraal door naar de gewenste versnelling. Stel dat ik nog 30 rij tegen dat ik aan het nu groene licht aankom, dan schakel ik dus van neutraal rechtsreeks naar de 3de versnelling en rij zo vrolijk verder.

Ik heb dit geleerd op de rijschool. Ik heb mijn rijbewijs op mijn 19de gehaald, na 20u rijles en bij de 2de poging.
En dit mocht dus gewoon. Ik bol dus in neutraal van een brug richting de lichten, en kijk dan beneden wel wat ik kan doen, hoe snel ik dan nog rij, kan ik doorrijden of is het rood, .. Als er geen lichten staan, rij ik natuurlijk gewoon door in versnelling, dan zet ik de auto niet in neutraal.

Mijn vriend wordt hier doodnerveus van :') Want "dan heb je geen controle meer, je auto is een ongeleid projectiel". Ik denk dan: ik rij al 16 jaar zo, zonder ongelukken, en het is me door de rijschool aangeleerd. Kwestie van de versnellingsbak te sparen, door niet op de motor af te remmen?

Hoezo ben ik dan een ongeleid projectiel? Ik stuur nog steeds, ik heb mijn voeten bij de pedalen, mijn hand bij de pook.

Bij ijs of veel water op de baan doe ik dit niet, ik kàn wel afremmen op de motor, dat heb ik ook geleerd, maar als het niet "nodig" is, doe ik het niet, dan doe ik het op mijn luie manier.
Laatst reed een vriendin mee, zij heeft haar rijbewijs nog niet zo lang. Ze dacht echt dat ik met een automaat reed, omdat ze me niet zag terugschakelen, zij vind mij rij-gedrag ook maar vreemd :')

Dus mijn vraag: ben ik de enige die dit doet?
Is het inderdaad gevaarlijk, zoals mijn vriend steeds zegt?
Waarom mocht/mag het dan wel van de rijschool? Ik heb mijn rijbewijs op deze manier gewoon behaald, ik weet niet beter en ben er nog nooit mee in de problemen gekomen :')

Edit: Belg hier, geen idee of het in NL anders is?

Nielojram

Berichten: 7823
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:14

Zodra het even kan, gooi ik mijn koppeling vrij.
Al is het maar 2 seconden, dat hysterische gehannes met je voet op het koppelingspedaal heb ik ver achter mij gelaten na mijn rijlessen.

Als je je auto kent, weet je hoe ver je kan gaan, toch?

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:14

Bollen is in ieder geval in NL een werkwoord dat we niet kennen in deze context. Je bedoelt wat we in NL uitrollen noemen. En eigenlijk is 'uitrollen' per definitie in z'n vrij, want je laat 'rollen'.

Maar bij het naderen van een verkeerslicht of kruising of wat dan ook: altijd terugschakelen, nooit in vrij laten uitrollen. Je moet nl altijd meer remmen dan wanneer je op de motor remt dus deze manier van rijden vreet remblokjes.
En heb je een elektrische auto, dan rem je altijd zo veel mogelijk op de motor, omdat je daarmee de accu weer bijlaadt.

LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 20:30

Ibbel schreef:
Bollen is in ieder geval in NL een werkwoord dat we niet kennen in deze context. Je bedoelt wat we in NL uitrollen noemen. En eigenlijk is 'uitrollen' per definitie in z'n vrij, want je laat 'rollen'.

Maar bij het naderen van een verkeerslicht of kruising of wat dan ook: altijd terugschakelen, nooit in vrij laten uitrollen. Je moet nl altijd meer remmen dan wanneer je op de motor remt dus deze manier van rijden vreet remblokjes.
En heb je een elektrische auto, dan rem je altijd zo veel mogelijk op de motor, omdat je daarmee de accu weer bijlaadt.


Ah, het verschil in taal weer :') Ik bedoel idd wat jullie als "uitrollen" omschrijven :D

Ik denk dat het vetgedrukte idd het grootste verschil is: bij mij zullen de remblokjes sneller slijten, bij afremmen op de motor zal de versnellingsbak sneller slijten.
Ik denk dat ik qua prijs liever remblokjes laat vervangen :')

Maar is er, behalve dit, nog een verschil, vooral wat veiligheid betreft?

Wij zijn momenteel aan het kijken naar een nieuwe auto voor mijn vriend, hybride of elektrisch. Hij rijdt nu met een diesel automaat, dus ik moet altijd even nadenken voor ik daarmee rij haha. Als de volgende dan inderdaad elektrisch wordt, wil ik er denk ik niet meer mee rijden, wat een gedoe :')

Nielojram volgens mij doe ik het oa om die reden, ik heb slechte knieën, en op mijn manier is het rijden minder zwaar voor de knieën :j Veel rustiger zo haha.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:40

Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.

Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor :)) ), en geeft ín de bocht gas bij.

En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58000
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:00

Ibbel schreef:
Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.

Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor :)) ), en geeft ín de bocht gas bij.

En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.

Eens. Ik rem op de motor. Belg. Heb in 2009 mijn rijbewijs van de 1e keer gehaald na 20 uur en in neutraal ‘uitbollen’ was uit den boze omdat je idd minder controle hebt en bovendien zorgt remmen op de motor voor minder slijtage.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:06

Hier ook terugschakelen. Uitbollen/uitrollen ken ik niet eens, tenzij ik bijna stil sta.

Goof

Berichten: 28871
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:09

Ibbel schreef:
En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.


Dit!

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:10

LWDaisy schreef:
Als de volgende dan inderdaad elektrisch wordt, wil ik er denk ik niet meer mee rijden, wat een gedoe :')


Alle elektrische auto's zijn automaten, dus je hebt geen koppeling meer.
Sterker, er zijn elektrische auto's met 1 pedaal. Die remt zodra je geen 'gas' meer geeft.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:14

Bollen ken ik niet maar dat zal uitrollen zijn.
Mij is altijd geleerd dat je de auto altijd in een versnelling moet hebben als je rijdt omdat je anders geen controle hebt over de motor. Dus uitrollen mag wel maar niet in zijn vrij. En dus terugschakelen daarna.
Nooit in zijn vrij hebben in principe. Mijn moeder heeft er handje van om hem snel in zijn vrij te zetten en dan nog even lekker klutsen met de pook heen en weer en dan pas een versnelling kiezen als ze de hoek om moet ofzo. Dat is mij echt altijd ten strengste afgeleerd omdat je dan dus geen controle over de motor hebt.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:15

Vanaf hoever begin je dan met ‘bollen’ (wat een hilarisch woord trouwens :'))

Als ik een rood stoplicht zie haal ik niet gelijk m’n voet van de rem, en als je laat uitrollen sta je toch nooit op tijd stil, dat duurt toch veel te lang?

Ik rij gewoon naar het stoplicht en rem dan als ik er bijna ben.
Dat trage gedoe van al afremmen als het stoplicht nog een kilometer ver is, is echt slecht voor mijn humeur :=

Ik begrijp dus niet echt het nut van rollen naar het stoplicht in z’n vrij.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:18

Huh ik laat ook altijd in de vrij uitrollen en zo vroeg mogelijk. Heb geleerd dat dat veel zuiniger is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101917
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:19

Als het kan laat ik wel eerst mijn gas los. Wil zo min mogelijk remmen.

Maar ik heb mijn auto nog nooit in zijn vrij gezet tijdens het rijden. :')

Had hier nog nooit van gehoord. Ik zou het ook nooit doen, klinkt eng. :=

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:20

Ibbel schreef:
Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.

Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor :)) ), en geeft ín de bocht gas bij.

En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.

Dit dus.

We hebben hier in de buurt een kleine helling, niet lang maar wel stijl voor NL-begrippen en daar gooit ook iedereen het anker uit terwijl je gewoon de toegestane snelheid moet rijden; de juiste versnelling kiezen (vaak 3e) alles los en op de compressie naar beneden zeilen. Dan blijft je auto keurig de toegestane snelheid rijden; alle bochten zijn erop uitgelegd dat je daar aan de toegestane snelheid doorheen kunt dus waar al dat gerem goed voor is, is mij onduidelijk.

Uitrollen doe je de laatste twee meter voordat je stopt voor een rood verkeerslicht (of andere reden om te stoppen). Als je namelijk de rem vast houdt totdat je stil staat, trekken je schijven krom. Niet van een keer maar als je altijd vast houdt tot je stil staat, krijg je sneller de opmerking bij de APK dat je schijven versleten zijn.

verootjoo schreef:
Vanaf hoever begin je dan met ‘bollen’ (wat een hilarisch woord trouwens :'))

Als ik een rood stoplicht zie haal ik niet gelijk m’n voet van de rem, en als je laat uitrollen sta je toch nooit op tijd stil, dat duurt toch veel te lang?

Ik rij gewoon naar het stoplicht en rem dan als ik er bijna ben.
Dat trage gedoe van al afremmen als het stoplicht nog een kilometer ver is, is echt slecht voor mijn humeur :=

Ik begrijp dus niet echt het nut van rollen naar het stoplicht in z’n vrij.

Oh, zat laatst achter mij, buiten de spiegels van de vrachtwagen terwijl ik 'm op de motor liet remmen voor het stoplicht.
Jammer voor je maar jij betaald niet mijn remblokken, wel?

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:27

Ik schakel ook snel terug in zijn vrij. Als kan rem ik ook wel terug op de motor. Ergens probeer ik zo min mogelijk echt te remmen. Maar ik doe dat ook wel als nodig is. Ik heb blijkbaar nooit goed geleerd de beweging vanuit mijn voet te maken en hou mijn been opgetild en maak dus de beweging vanuit mijn been. Die word dan sneller moe als ik lang of veel de koppeling moet gebruiken. Voor een stoplicht zet ik hem dan ook vaak in zijn vrij en als die groen word of het liefst met ervoor schakel ik hem in zijn 1.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:30

troi schreef:
Huh ik laat ook altijd in de vrij uitrollen en zo vroeg mogelijk. Heb geleerd dat dat veel zuiniger is.


Ja maar in zijn vrij kan gevaarlijk zijn. Uit laten rollen is prima maar wel als de motor onder controle is.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:31

Ik ben van ‘88 en heb in 2006 mn rijbewijs gehaald. Ik heb niet geleerd om je auto in neutraal te zetten en dan uit laten rollen. Ik heb geleerd om terug te schaken en te anticiperen op de doorstroming van het verkeer.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:38

Suzanne F. schreef:
troi schreef:
Huh ik laat ook altijd in de vrij uitrollen en zo vroeg mogelijk. Heb geleerd dat dat veel zuiniger is.


Ja maar in zijn vrij kan gevaarlijk zijn. Uit laten rollen is prima maar wel als de motor onder controle is.


Hoe zou die dan niet onder controle zijn?

Ik kan nog niet steeds prima remmen en om te versnellen moet hij terug in versnelling maar das secondenwerk en bovendien zie je dat aankomen in zo'n situatie toch?

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:39

Ibbel schreef:
Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.

Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor :)) ), en geeft ín de bocht gas bij.

En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.

Hier mee eens.
Nog nooit gehoord van in zn vrij zetten tijdens t rijden. Wel terug schakelen en dus op de motor remmen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34702
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:40

Ik heb de auto nooit in zijn vrij tijdens het rijden. Ik schakel terug zodat ik snel door kan als het groen wordt. En rem dus op de motor.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:48

Ik snap er niks van, haha, ik heb nooit mijn auto in vrij gezet tijdens het rijden :') Ik laat 'm wel gewoon uitrollen in een versnelling? Waarom zou je dan in de vrij zetten? Bijv. bij het rijden naar een stoplicht toe, dan kan je toch gewoon van het gas en rem afblijven tot je er bijna bent en dan remmen. Zonder schakelen. Dat doe ik altijd, geloof ik. :+

Sure_lee

Berichten: 10418
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:52


NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:52

Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.

Het is (in de basis!) of rem vasthouden of koppeling (minimaal op aangrijpingspunt) omhoog. Ja, er zijn daarin echt wel mitsen en maaren. Maar dat moeten uitzondering zijn. (Edit: met schakelen an sich heb je dus sowieso even geen contact tussen motor en versnellingsbak, maar ik mag hopen dat iedereen dat snapt)
Ik laat het mijn leerlingen altijd voelen als we een helling afrijden. Ik trap de koppeling in en "lekker" uitrollen. Er is er geen een die dat tof vind als ze alleen mogen sturen :') Je hebt dan gewoon geen controle over wat je voertuig doet.
Ook in neutraal wachten op groen, mag van mij alleen bij gesloten spoorwegovergangen oid. Groen is wegwezen, niet nog moeten zoeken naar de juiste versnelling.

Vroegtijdig je gas los, graag! Maar dan laten vertragen op de motor, niet in z'n neutraal. In z'n neutraal is echt niet zuiniger, maar kan (kan, geen feit) wel gevaarlijke situatie veroorzaken.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:58

troi schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja maar in zijn vrij kan gevaarlijk zijn. Uit laten rollen is prima maar wel als de motor onder controle is.


Hoe zou die dan niet onder controle zijn?

Ik kan nog niet steeds prima remmen en om te versnellen moet hij terug in versnelling maar das secondenwerk en bovendien zie je dat aankomen in zo'n situatie toch?


Als je plots moet uitwijken en daarvoor flink moeten optrekken is het nogal onhandig als je hem eerst weer in een versnelling moet zetten. En dan kunnen die seconden soms net te laat zijn.

prompter

Berichten: 11192
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:59

Helemaal eens met de anwb meneer uit de link hierboven, ik zet de auto nooit in zijn vrij om uit te laten rollen, altijd in een versnelling.