Beste vaatwastabletten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 13:07

LaDonna75 schreef:
Je gebruikt toch all in one-tabletten? Dan moet je geen zout en spoelmiddel toevoegen, want dat zit er al in. Sommige machines moet je ook instellen op tabletten, kijk daar ook naar. En je moet juist niet de vaat voorspoelen, maar vuil er in. Misschien heb je her nog wat aan: https://www.consumentenbond.nl/vaatwasser/gebruikstips

Ik woon in Ierland en we hebben hier echt bizar hard water waar ook nog chloor in zit. Zonder los zout + glansspoelmiddel ziet het er helemaaaaal niet uit...


Voorspoelen ga ik écht niet aan beginnen, iig niet met de hele vaat. Hij staat hier dagelijks aan en het idee is dat hij ontzorgt.


Afwasmachine heeft het in het begin echt supergoed gedaan maar de laatste maanden wordt het steeds erger.
Ik zal eens kijken naar de handleiding.
Ik heb gisteren water in de sproeiarm laten lopen en dat komt er gewoon normaal uit dus de gaatjes zijn absoluut niet (volledig) verstopt.


Oh wacht... Er zit natuurlijk ook een sproeiarm onder het bovenrek zeg maar... Daar heb ik nog niet naar gekeken
:)* :)* :)*

*rent naar beneden

BeFunny

Berichten: 10611
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:38

Als je daar nog nooit naar hebt gekeken is de kans groot dat die gaatjes dicht zitten :j

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 13:41

BeFunny schreef:
Als je daar nog nooit naar hebt gekeken is de kans groot dat die gaatjes dicht zitten :j


Helemaal dicht zaten ze niet maar ze konden wel even een schoonmaakbeurt gebruiken! Hopelijk nu beter _/-\o_

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:48

Hier een Siemens vaatwasmachine van 15 jaar oud. Ik gerbuik altijd het 50 graden was programma van 2 uur, een halve lidl tablet en altijd perfect schonevaat. Heeft die van jou ook geen 2 uur programma op 50 graden?
En natuurlijk altijd controleren dat de sproei armen goed kunnen draaien.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:54

Ik gebruik het liefste Dreft Platium. En dan doe ik er nog wel extra onthardingszout erbij.

En eens in de zoveel tijd even een schoonmaak beurt met zo'n middel speciaal voor de vaatwasser op de hete stand.

Had laatst een bepaald soort vet wat overal sporen achter liet. Dus even alles goed schoongemaakt en ook even beneden bij de klep de rubbers schoongemaakt. (daar kan vuil zich ophopen)
Toen even een goede keer heet draaien en nu komt alles er weer schoon uit.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:50

Hier de all in one van Jumbo huismerk. Vind de laatste tijd dat de vaat er niet heel schoon uit komt. Zal ook eens kijken of er iets met die armen in de machine verstopt is en anders misschien die van Lidl all in one proberen....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132097
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:23

Goed dat je sproeiarm gevonden hebt :))
Die wil inderdaad weleens wat dicht gaan doordat er vuil en kalk in gaat zitten. Bij de meeste machines kun je 'm er met rek en al uit halen, of je schroeft 'm los. Er zijn ook zwenkarmen die deelbaar zijn. Je klikt ze dan half uit elkaar en dan kun je ze schoonmaken.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:25

Ik denk niet dat dat aan de tabletten ligt. Ik gebruik Dreft en Finish door elkaar en werkt beiden prima. Ook een Bosch trouwens (inbouw).

Doe je af en toe de machine ook reinigen met een middel? Je hebt daar speciale machinereinigers voor van Finish. Ik doe dat elke 2 maanden. Anders merk ik dat na een tijd mijn machine gaat stinken/niet meer genoeg spoelt.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:38

Als er iets in de spoelarm zit, gaat dat naar het buitenste gaatje en dan verstoort het daar de uitstroom enorm.

Ik spoel dan heen en weer, tot dat wat erin zit, door het grote gat in het midden er weer uitgespoeld is en daarna wordt mijn afwas weer stralend schoon.
Laatst idd zowel in de bovenste als de onderste spoelarm een sesamzaadje oid zitten, was echt drama hoe mijn afwas er toen uit zag!

Wij gebruiken Sun vaatwastabletten.
Eerder altijd een huismerk en toen de Sun eens in de aanbieding was, stond ons glaswerk ineens zoveel harder te glimmen in de kast, dat we zijn overgestapt en sindsdien altijd Sun gebruiken.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Beste vaatwastabletten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:36

Ik spoel altijd even het dikste eten eraf. Is zo gedaan.
Na het eten even snel onder de kraan, dikste eraf en dan in de vaatwasser.
En hier is alles altijd schoon.