Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:54

verootjoo schreef:
Absolem schreef:

Dit heb ik dus ook gehad met mijn tuinhek openlaten zomers toen ik hier net kwam wonen. Stond de achterbuurman opeens in mijn huis. Gezegd dat ie als de sodemieter mijn huis uit moest . Ja maar hij wou zich voorstellen. Ik zeg dan loop je om en bel je aan als een normaal persoon.

Echt wat bezielt mensen ....


Is hier heel normaal :=
Onze voordeur wordt nooit gebruikt, iedereen komt door de achterdeur. Ik zou het echt gek vinden als iedereen ineens gaat aanbellen. Dat doen eigenlijk alleen de collectanten of deurverkopers. De pakketjesbezorgers lopen ook gelijk door naar achter.

De achterdeur is eigenlijk altijd open, sowieso als we thuis zijn en als ik kort weg ben ook. Anders staan de kinderen voor een dichte deur als ze in die tussentijd thuis komen.


Hier ook :D zelfs de pakketbezorger weet het al. Voordeur en achterdeur zitten naast elkaar. Belt aan aan de voordeur, draait een kwartslag met z’n gezicht naar de achterdeur. Er heeft zelfs jaren een kastje voor de voordeur gestaan :D hij kon niet eens open. Vanwege de veiligheid (brand) staat er niks meer voor maar letterlijk de enige keer dat die deur open gaat is als de schilders komen eens in de tig jaar :D

Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:23

Ik deed hem in mijn appartement in de stad soms al op slot wanneer ik thuiskom en niet meer wegging, en anders vanaf wanneer ik ga slapen.
In Denemarken doet mijn vriend bijna nooit de deur op slot en dat voelt voor mij heel onveilig :+. Hij doet hem nu speciaal voor mij op slot in de nacht maar vind het echt onzin en laat de sleutel in het slot _O- ik moet nog even een andere mentaliteit aanleren

nevica

Berichten: 1026
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:23

AnnemiekvM schreef:
Overdag niet op slot, maar wel vanaf dat ik thuis kom en niet meer weg hoef.


Dit inderdaad. :D

Ladyson

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:31

Interessant topic.. Ik had verwacht dat iedereen snachts alle deuren wel op slot zou doen, en een voordeur (die je niet zonder sleutel open kan maken vanaf buiten) zou ik overdag echt nooit op slot doen :D

Ben zo "opgevoed" en gewoon zo overgenomen

pillow
Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:39

De voordeur is altijd op slot omdat die aan de andere kant van huis zit. De achterdeur is alleen op slot als ik weg ben, onder de douche sta en 's nachts als ik naar bed ga. Ik zou het zeer bijzonder vinden als mijn buren zouden aanbellen. Zelf ga ik ook bij de buren naar de achterdeur en roep volluk of joehoe en wacht dan op reactie. Ik loop niet zomaar door het huis in.

purny

Berichten: 27552
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:41

Als ik ga slapen. Voordat ik ga slapen heb ik nog best autistische trekjes al moet ik het wel zelf zeggen...
Voordeur op slot, keukendeur checken(is vrijwel altijd op slot want grenst aan het balkon).
Lampen uit en slaapkamerdeur naar het balkon checken en gelijk kijken of het licht van de buren aanstaat(heb nogal luidrichtige buren en een gehorig huis dus dan weet ik of het rustig wordt.)

En de sleutel zit in de voordeur, anders raak ik ze geheid kwijt

Prairy
Berichten: 9158
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:44

De meeste mensen weten niet dat ons huis apart is van de buren, zelfs lokale mensen niet. Voelt wel een soort van veilig :P

Poorten altijd op slot en verder als ik niet thuis ben en snachts.

hwn
Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:47

De voordeur is altijd op slot, maar wordt zelden gebruikt (ik heb sowieso zelden mensen over de vloer). Maar ik sluit mijn achterdeur enkel als ik weg ben, ben ik thuis (zelfs 's nachts) of in de stallen dan is die niet gesloten. Er kwam ooit iemand aankloppen, die ging binnen langs de achterdeur en vond me pas later in de stallen. Kreeg ik de opmerking "je moet je deur sluiten als je niet thuis bent" Mijn laconiek antwoord: "Maar ik ben thuis :) " (mijn stallen zijn bij mijn huis, dus ja...)

Het eerste jaar dat ik er woonde, had ik nog geen kattenluikje, en heb dan zelfs een jaar (!!!) een pantoffel tussen de achterdeur gezet zodat de katten binnen en buiten konden. Veilige buurt zeker? :)

Thincla
Berichten: 526
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:47

Hier doen we de voordeur altijd achter ons op slot sinds dat er iemand bij ons naar binnen wilde die op de vlucht was voor de politie _-:(

Manou

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:50

Hier zit de voordeur bijna altijd op slot, om praktische redenen. Ik ga meestal niet zoveel keer op een dag naar buiten. En zelfs als ik weet dat ik later op de dag nog weg ga is het vaak toch een automatisme om hem op slot te doen. Voordeel is dat je je sleutels niet kan vergeten als je weg gaat.
En ik woon in een soort bovenwoning, dus hem niet meteen op slot doen betekent later een extra keer de trap af en op.

akishino
Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:54

Voordeur wordt hier nooit gebruikt dus is standaard op slot. Poort en achterdeur zijn gewoon open, tenzij ik van huis ga of ga slapen dan op slot. Al laat ik ze ook weleens open (of vergeet ze te sluiten) als ik vlug bij de buren moet zijn ofzo.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:57

Ja hier gaat ook alles op slot uit eigen automatisme en veiligheidsgevoel. Nodig is het blijkbaar niet, 2 huizen verderop zit een gezin die achterpoort/deur rustig open laten staan, ook als ze van huis gaan. Je kan letterlijk zo binnenwandelen. En ik woon in een middelgrote stad in de randstad, niet in een of ander rustig dorpsstraatje waar iedereen elkaar kent en in de gaten houdt :\ ik vind dat dus juist vreemd.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:07

Ik vergeet ook af en toe onze achterdeur te sluiten als ik van huis ga.
Tot nu toe altijd goed afgelopen, afgezien van een buurkat die kwam buurten. :P

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:08

Absolem schreef:
Cayenne schreef:
Ja, de deur gaat altijd op slot. Zowel toen ik nog alleen woonde als nu ik met mijn man woon.
Één keer ben ik het vergeten en stond de buurvrouw opeens achter me terwijl ik aan het stofzuigen was. Ik schrok me echt compleet te pletter.
Daarna nooit meer vergeten :')
Mijn huis is mijn veilige ruimte en het voelt niet fijn wanneer jan en alleman gewoon naar binnen kan lopen.



Dit heb ik dus ook gehad met mijn tuinhek openlaten zomers toen ik hier net kwam wonen. Stond de achterbuurman opeens in mijn huis. Gezegd dat ie als de sodemieter mijn huis uit moest . Ja maar hij wou zich voorstellen. Ik zeg dan loop je om en bel je aan als een normaal persoon.

Echt wat bezielt mensen ....



Dit is hier dus heel normaal.
Hier ook nooit de deur op slot. Maargoed wel eigenlijk altijd iemand thuis.

Buren komen hier ook gewoon binnen via de achterdeur. Onze voordeur heeft niet eens een slot met een sleutel :')

Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:10

Hier gaat hij ook altijd op slot. Diverse buren zijn al binnen gewandeld als hij niet op slot is. Kennelijk een heel normaal gebruik in het buitengebied om maar gewoon binnen te komen via de achterdeur, maar ik kan er niet aan wennen. Zeker bepaalde mensen zit je helemaal niet op te wachten, krijg ze dan nog maar eens buiten.

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:13

Qimm schreef:
Nee. Ik doe hem op slot nadat ik de paarden gevoerd heb voor de nacht en ik zeker weet dat ik de deur niet meer uit hoef. Of ik nou alleen thuis ben of mijn man er is, maakt niet uit.

Oh, kleine uitzondering. Als ik alleen thuis ben en ik ga in bad, dan gaat ie op slot :')


Hier ook

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:15

Mijn deur valt bij het dichtvallen op slot, ik kan hem wel verder vergrendelen en dat doe ik als ik wegga en ook geregeld als ik op bed ga.

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:19

Zit nooit met sleutel op slot . Knip hebben we geen
Wel 4 honden in huis, ook een soort slot

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:25

Dais_ schreef:
Hier gaat hij ook altijd op slot. Diverse buren zijn al binnen gewandeld als hij niet op slot is. Kennelijk een heel normaal gebruik in het buitengebied om maar gewoon binnen te komen via de achterdeur, maar ik kan er niet aan wennen. Zeker bepaalde mensen zit je helemaal niet op te wachten, krijg ze dan nog maar eens buiten.

Nu ik in de bouw woon is mijn deur meestal op slot terwijl hier buren nooit zomaar binnenkomen lopen.

Toen wij op de boerderij woonden hadden we nooit de deur op slot. Maar daar hadden we wel een jack Russel en 2 grote honden.

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:25

Visite moet er vaak om gniffelen, maar sinds wij op klaarlichte dag een insluiper in onze woning hebben gehad gaat ook overdag de deur op het nachtslot…

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:28

Ja, maar dat komt omdat de voordeur niet goed sluit en met de geringste aanraking open zou kunnen gaan.
Woon in een portiek flat dus het is geen ramp maar wel een gewoonte geworden om bij binnenkomst meteen de deur op slot te draaien.

Voor de nacht gaat de knip en zo'n ketting er ook op.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:43

Wat bedoelen jullie precies met op slot doen?
Want onze voordeur valt vanzelf in het slot als je die dichtdoet. Die kan je dan van buitenaf niet meer open doen zonder sleutel. Ik kan ze dan nog eens echt op slot draaien ook maar dat doe ik niet. Zie er de meerwaarde niet echt van...
Achterdeur is een standaard deur die van binnen en buiten opengedaan kan worden dus die gaat wel op slot 's nachts of als ik er niet ben.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:47

Katyatje schreef:
Wat bedoelen jullie precies met op slot doen?
Want onze voordeur valt vanzelf in het slot als je die dichtdoet. Die kan je dan van buitenaf niet meer open doen zonder sleutel. Ik kan ze dan nog eens echt op slot draaien ook maar dat doe ik niet. Zie er de meerwaarde niet echt van...
Achterdeur is een standaard deur die van binnen en buiten opengedaan kan worden dus die gaat wel op slot 's nachts of als ik er niet ben.

Je voordeur is echt heel makkelijk met een pasje te openen. Ik kan het zelf :o

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:56

Ik doe de deur op slot als ik weet dat ik er niet meer uit hoef. ‘s Nachts altijd.
En als ik er toevallig later op de dag pas uit moet, zit hij nog op slot van de nacht.

nicole_floor

Berichten: 3276
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:57

Hier zit die altijd opslot. Ons huis is zo scheef dat die anders niet dicht blijf en onze bernerdoodle maakt alle deuren los. :')

De deur na deel is wel overdag los, dus als er bezoek is komen ze altijd via die deur. Die gaat alleen snachts opslot en als ik de katten net gevoerd heb, anders zit de hond er weer meteen bij. :')
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 14-04-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt