Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 875
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 21:08

Hoihoi,

Ik ga binnenkort een keuken aanschaffen en vroeg me af of er mensen zijn die al ervaringen kunnen delen met een afzuiging ingebouwd in de inductie kookplaat.

Ik hoor het graag!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:19

Wij hebben een bora. Fijne afzuiging en makkelijk in onderhoud.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:20

Ik heb een neff en ben daar ook erg blij mee :)

Tink89
Berichten: 2938
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:28

Ik vind het echt alleen maar fijn als je een goede plek hebt om de lucht die afgezien is te recirculeren. Bij vrienden van ons zit dat rooster in de plint bij hun enkels, heel irritant als je staat te koken!

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:13

Hier een bosch kookplaat met ingebouwde afzuiging, we hebben de vloer open gehad en een buis naar buiten gelegd. Het werkt prima! Over het algemeen geen luchtjes, tenzij je bijv. pannekoeken bakt. Dan ruik je dat toch wel een beetje. Ik ben erg tevreden!

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:40

Ik heb een Etna. Wel tegen de buitenmuur dus gaat de lucht gelijk naar buiten. Hebben voor een interne afzuiging gekozen omdat we geen ruimte hebben voor een grote afzuiging aan de muur door een raam. Bevalt heel goed, ik wil niet anders meer

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:44

Happy_Hippie schreef:
Hoihoi,

Ik ga binnenkort een keuken aanschaffen en vroeg me af of er mensen zijn die al ervaringen kunnen delen met een afzuiging ingebouwd in de inductie kookplaat.

Ik hoor het graag!

Ik heb er 1 op mijn werk. Makkelijk schoon temaken maar ik verkies toch een afzuiging boven de kookplaat (ouderwets). Ik heb zelf het idee dat dat beter werkt

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:08

Ik heb een kookplaat van Siemens met geïntegreerde rookafzuig en het werkt echt fantastisch. Je ziet ook echt de damp naar beneden trekken en ik heb nooit meer dat je het ruikt in huis. Ik zou nooit meer anders willen!

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:07

Let wel op dat je dan geen lampje meer net boven de kookplaat hebt, tenzij je inbouwspot erboven hebt of vlak bij een raam.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:58

maaikemuis schreef:
Ik heb een kookplaat van Siemens met geïntegreerde rookafzuig en het werkt echt fantastisch. Je ziet ook echt de damp naar beneden trekken en ik heb nooit meer dat je het ruikt in huis. Ik zou nooit meer anders willen!


Hier ook en net zo tevreden! :)) Werkt beter dan de ouderwetse bovenafzuig die we hadden (en vervloekten omdat we daar weet niet hoevaak ons hoofd tegen stootten). Het is ook super makkelijk schoonmaken, het meeste kan gewoon in de vaatwasser en als je dat regelmatig doet heb je nooit meer zo'n extreem smerige aanslag.
Ik heb er nu een hanglamp boven met spots, die wordt vooralsnog niet vet, dus heb het idee dat de vetspetters ook gewoon mee worden gezogen naar beneden.
Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om een afzuig naar buiten te doen, dus niet recirculair. Hier hoor je veel wisselende verhalen over met vocht en idd die luchtstroom bij enkels etc. Evenals merk en type, verdiep je daar goed in want de ene afzuiger is de andere niet.

Happy_Hippie

Berichten: 875
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 15:38

Ik heb inderdaad al veel rond gekeken maar lees enorm veel negatieve dingen in recenties dus vandaar dat ik hier ook even wilde checken!

Het is natuurlijk een flinke uitgave die ik niet 2x kan besteden dus moet natuurlijk wel een goeie keuze maken :j

Zal later eens fotos/ tekening mee sturen!
Ik krijg dinsdag de sleutel!

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:55

Ik volg even. Keuken is een klus die niet op korte termijn in de planning staat, maar wel een keer aangepakt moet worden. En vriend staat bij het fornuis met zijn hoofd tegen de afzuigkap. Dus in de kookplaat is wat dat betreft toch wel erg makkelijk en op mijn wensenlijstje.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:01

Wij hebben een bora kookplaat met recirculatie afzuiging en zijn er erg tevreden mee. We bakken overigens zelden tot nooit vlees/vis of andere zware gerechten met veel vet en geur en vervangen het filter minimaal elk jaar. Bij dagelijks gebruik nooit last van etensgeuren in de rest van de kamer.
Als er met bvb kerst redelijk veel vlees voor een grotere groep moet worden gebakken, kan de keuken wel een beetje blauw staan en zetten we de achterdeur open.

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:12

Ik ben heel blij met mijn Miele met afzuiging! Goeie snelle inductieplaat, makkelijk te bedienen en de afzuiging werkt perfect. Ik moet oppassen als ik losse kruiden of specerijen boven de pan strooi, want de afzuiging slurpt alles op :+

We hebben hem wel naar buiten aangesloten, ik ben geen fan van recirculeren in verband met vocht. Een afzuigkap zuigt niet alleen geur en vet af, maar ook vocht. Zo'n filter filtert wel de luchtjes en het vet, maar niet het vocht. Wij hebben al een vrij vochtig huis, dus dat vocht van het koken wil ik liever afvoeren.

Mocht je wel gaan recirculeren, let dan op waar de lucht weer uitkomt. Wij waren eens in een vakantiehuisje waar de koude lucht weer over je voeten uitgeblazen werd, niet fijn.

Het gebrek aan licht hebben wij opgelost met twee hanglampen boven het aanrecht. Wel iets om over na te denken idd!

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:34

Wij hadden dus wel de ruimte om een plankje boven de kookplaat te doen waar een spotje in zit. Plankje is hetzelfde houtmotief als de keuken, maakt het een mooi geheel. Anders idd erg donker en niet te lezen. Dat is wel iets wat we bij een volgende keuken anders doen. Dan zoeken we er een die wel te lezen is zonder lampe erop

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:39

Wij hebben een Aeg,super tevreden over,ruikt echt niets.
Met plasmafilter.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:28

Met afzuiging in de kookplaat sedert 5 jaren. Recirculatie met plasma / plasmanade filter. Het plasma filter kost bijna 1000 euro en zou 10 jaar meegaan. Ons plasmafiltsr was bijna 5 jaar oud en nog 2 weken garantie en volledig defect. Vervangend filter is paar maanden oud en heeft nu kuren
Recirculatie werkt matig omdat warme lucht opstijgt. Een plasmafiltsr produceert ozon en hiervoor hebben wij een extra hepafilter met aktieve kool die de ozon en wat langs de afzuiging gaat filtreerd. Vocht probleem bestaat nooit in moderne huizen, wij bevochtigen de lucht extra in de koude periode met een lucht bevochtiger.

Tink89
Berichten: 2938
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:19

Overigens lees ik hier veel mensen over hun hoofd stoten enzo. Wij hebben dat opgelost met deze recirculatiekap. Kost geen ruimte in je kookplaat (ik gebruik graag mijn 5-6 pitten allemaal tegelijk) en is ook geen hoofdstoter. En incl. verlichting en geen buis naar buiten nodig.

https://smegoutletamsterdam.nl/product/ ... 7MQAvD_BwE

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:40

BrankaZ schreef:
Ik volg even. Keuken is een klus die niet op korte termijn in de planning staat, maar wel een keer aangepakt moet worden. En vriend staat bij het fornuis met zijn hoofd tegen de afzuigkap. Dus in de kookplaat is wat dat betreft toch wel erg makkelijk en op mijn wensenlijstje.


Mijn vriend is ook erg lang (bijna 2m), maar wij vonden een plaat met geïntegreerde afzuiging niks. Damp gaat uiteindelijk natuurlijk altijd naar boven en kost ook ruimte in de lades eronder natuurlijk.

We hebben uiteindelijk gekozen voor een schuine afzuigkap. Die hangt wel boven de kookplaat, maar stoot je echt je hoofd niet aan.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:47

Ik heb geen last van damp die op omhoog komt, sterker nog, op standje Boeing 737 zuigt hij ook wokgroente op die ontsnapt uit de pan _O- . Ook geen last van luchtstromen langs voeten of luchtjes.

En uiteindelijk is het natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik heb zo’n schuine kap gevetoed, dat vind ik zo niet mooi dat ik dat niet in huis wilde hebben. En nu met een kookeiland wilde ik een vrij uitzicht hebben over het aanrecht.

Tink89
Berichten: 2938
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Ervaring inductie met ingebouwde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:04

Smaak en ruimte. Als je geen plek hebt voor een extra grote plaat, vind ik ingebouwde afzuiging heel veel plek innemen.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:55

Afbeelding
Afbeelding
Wij hebben reeds keuken verbouwd en uiteindelijk niet gekozen voor inbouw

Wel gekozen voor eentje die ook zonder afzuig werkt en op filters werkt.
Super blij mee en hangt ook in het midden dus je hoofd stoten dat kan niet